غذاهای خیابانی استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 4942
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول دروازه ای است میان دو قاره آسیا و اروپا و به همین خاطر دارای انواع و اقسام فرهنگ های رنگارنگ در میان مردم می باشد. از این رو طبیعی است که از نظر غذا و خورد و خوراک، شاهد تنوع بسیار زیادی در این شهر باشیم. پایتخت فرهنگ اروپا یعنی استانبول، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در دنیا بوده که سالانه جمعیت بسیار زیادی برای مشاهده فرهنگ رنگارنگش، از سرتاسر دنیا به سوی خود جذب کرده و آنقدر تنوع غذایی بالایی دارد، که بی شک می توان آن را یک معدن طلای عظیم از نظر غذاهای خوش آب و رنگ و لذیذ دانست و این سوال را برایتان ایجاد میکند که در استانبول کجا غذا بخوریم . البته این معدن بزرگ غذایی را می توان به دو قسمت تقسیم نمود. یکی غذاهای رستوران های شیک و مجلل شهر و دیگری غذاهای خیابانی استانبول که بسیار برای گردشگران تور استانبول هوس انگیز است.

اما چیزی که شاید گردشگران ندانند این است که بزرگ ترین اشتباهی که می توان در این شهر انجام داد، نخوردن غذاهای خیابانی استانبول است. چرا که آنقدر لذیذ و خوش طمع اند که در بسیاری از موارد، با اخلاف چشمگیری از غذاهای شیک رستوران ها پیشی گرفته و خود را در صدر لیست غذاهای محبوب استانبول می نشانند. پس با ما همراه باشید تا مروری کنیم به غذاهای خیابانی استانبول.

 غذاهای خیابانی استانبول

 

نان سیمیت

اولین کاری که پس از طلوع خورشید هر گردشگری انجام می دهد، خوردن صبحانه در هتل است. اما باید بدانید، اگر بخواهید این روند را در تور استانبول پیش بگیرید، یک اشتباه کاملا محرز را انجام داده اید! چرا که لذیذ ترین صبحانه این شهر در دکه های کوچک کنار خیابان، که غذاهای خیابانی استانبول را می فروشند، به فروش می رسد. دکه هایی که مردم را از تمامی اقشار جامعه، فقیر و غنی، کنار خود جمع کرده و به آنها نان سیمیت تاره می فروشند. یک نوع نان محلی که درون کنجد فراوان غوطه ور شده و با نوازش شعله های آتش کاملا برشته شده است. سیمیت تازه در کنار یک لیوان چای کمر باریک سرو می شود و چنان عطر و طمع بی نظیری دارد که عقل و هوش را از سرتان می پراند. بدون شک سیمیت را می توان بهترین گزینه برای تست کردن غذاهای خیابانی استانبول دانست که روز شما را می سازد و هرگز فراموشتان نمی شود. 

نان سیمیت

بورک

دومین انتخاب از لیست غذاهای خیابانی استانبول را می توان بورک دانست که حتما نامش را در فیلم های ترکی زیاد شنیده اید. بورک که با نام دیگر یوفکا نیز شناخته می شود، یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول است که به عنوان صبحانه و یا یک میان وعده خورده می شود. این وعده غذایی محبوب متشکل از پنیر، اسفناج، سیب زمینی و زیتون است که در میا لایه ای نازک از خمیر ریخته شده و در حرارت ملایم گرم می شود. این ترکیب فوق العاده، تک تک سلول های چشایی شما را قلقلک داده و طمعی بی نظیر را برایتان به ارمغان می آورد که هرگز آن را فراموش نمی کنید.

بورک 

بالیک اِکمِک

یکی از غذاهای خیابانی استانبول که حتما باید در دکه های کوچک کنار خیابان خورد، بالیک اِکمِک است که طمعی از دریا را برای شما به ارمغان می آورد. اگر در کنار ساحل های کاراکوی و اِمین انُو و شاخ طلایی قدم بزنید هرگز نمی توانید در برابر رایحه مست کننده ماهی کبابی (که معمولا ماهی خال مخالی است) در روغن زیتون یا کره که با پیاز، گوجه فرنگی و کاهو سرو می شود مقاومت کنید.  البته شاید قیمت فوق العاده ارزان این ساندویچ شما را به شک بی اندازد، اما نگران نباشید.

چرا که دارای کیفیت بی نظیر بوده و همیشه در خاطرتان می ماند. خصوصا که آن را به همراه نوشیدنی مخصوص اش میل کنید که کمی شور مزه بوده و از هویج و شلغم ترش ساخته می شود. بدون شک خاطره شیرین قدم زدن و نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره ای بی نظیر از استانبول را تنها بالیک اکمک که یک غذای خیابانی استانبول است می تواند کامل کند.

بهترین رستوران های استانبول - بهترین رستوران ها در استانبول برای صرف غذایی لذیذ

بالیک اِکمِک

میدیه دولما

میدیه دولما بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می شود تا یک وعده غذایی. این میان وعده لذیذ ترکیبی است از صدف و برنجی بسیار تند که به صورت لقمه همراه با لیموی تاره سرو می شود. از جمله مکان هایی که می توان در آن طمع بی نظیر میدیه دولما را چشید، میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول است که معدن غذاهای خیابانی استانبول شناخته می شوند. البته نباید فراموش کنید که این غذای خیابانی دارای روشی خاص به خود برای خوردن است. به این صورت که باید هر تکه را پشت سر هم و بی وقفه بخورید، تا زمانی که کمی احساس سیری کنید. در غیر این حالت به خاطر این که دانه های برنج حجیم می شوند، نمی توانید تمام پرس را تمام کرده و در واقع پولتان به هدر می رود. 

میدیه دولما

کوکورچ

کوکورچ یکی از محبوبترین و در عین حال منفورترین غذاهای خیابانی استانبول است. کوکورچ که در واقع کباب روده ی گوسفند بریان است به صورت تابیده شده با فلفل، پیاز و آویشن ترکیب و طبخ می شود و به همراه نصف و یا یک چهارم نان میل می شود. شاید این غذا به دلیل دقتی که در نظافت این بخش از بدن گوسفند باید داشت محبوب همگان نباشد اما در تور ترکیه طرفداران بسیاری دارد. یکی از بهترین مکانها برای خوردن کوکورچ، شامپیون کوکورچ است.

غذاهای ترکی - میل کردن غذاهای لذیذ و خوشمزه در کشور ترکیه!

کوکورچ

کمپیر

کمپیر یا همان سیب زمینی شکم پر یکی از غذاهای خیابانی است که مورد استقبال گردشگران تور استانبول است و در تمام ترکیه شناخته شده و محبوب است، اما سیب زمینی شکم پر در منطقه اورتاکوی استانبول کاملاٌ متفاوت است. این منطقه پر از مغازه ها و دکه هایی است که فقط کمپیر طبخ می کنند و به شما اجازه می دهند تا کمپیر مخصوص خود را داشته باشید و آن را با هر چیزی که مطابق با زاعقه تان است پر کنید. شما می توانید کمپیر خود را همراه با پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و هویج ترکیب کنید و طمعی بسازید که نه تنها همچون یک وعده غذایی مقوی بوده بلکه برای همیشه در یادتان بماند.

کمپیر

تاووک پیلاو

اگر آدم شکمویی هستید و وعده غذایی بسیار بزرگی باید بخورید تا سیرتان کند، حتما به سراغ دکه های غذاهای خیابانی استانبول بروید که دارای مکعب های شیشه ای هستند و مرغ همراه با برنج را به سبک خاص خود با ادویه های مخصوص و فلفل طبخ می کنند. فراموش نکنید که این غول حجیم خوشمزه را داغه داغ مصرف کنید قبل از آن که از دهن بی افتد و اگر بهترین آن را می خواهید به سراغ فروشندگان حرفه ایه آن، رو به روی بازار مانیفاتورچیلار بروید.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

 تاووک پیلاو

کستانه

اگر در زمستان گذرتان به میدان تکسیم با خیابان استقلال خورد، در هوای سرد زمستانی، حتما سری به دکه های غذاهای خیابانی استانبول زده و آن را امتحان کنید و از طمع خاصش لذت ببرید. شاه بلوط شکری یا همان مارون گلاسه یکی از تنقلاتی است که در اصل در جنوب فرانسه و شمال ایتالیا از شاه بلوط تهیه می شود و یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده از بسیاری دسر هاست و در زبان انگلیسی آبنبات شاه بلوط گفته می شود و یکی از دسر های مخصوص شهر بورسا در ترکیه است.

کستانه

لاهماجون

لاهماجون یکی دیگر از غذاهای خیابانی استانبول است که اخیرا در استان های شمال غربی کشورمان هم طرفدارانی پیدا کرده. لاهماجون یک نوع پیتزای ترکی ساده است که دارای خمیر نازکی مانند نان لواش است که روی آن تکه هایی از گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل قرمز میریزند و مدت کوتاهی در تنور با حرارت ملایم شعله های آتش قرار می دهند. در انتها این غذای لذیذ را در کنار مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو سرو می کنند و داغ داغ از تنور در آورده و میل می کنند. برای کامل شد طمع بی نظیرش ترکیه ای ها با اضافه کردن یک لیوان دوغ تازه محلی که آیرین نام دارد کار را تمام می کنند. از جمله مکان هایی که در آن می توانید یک لاهماجون بی نظیر که در تنور آتشین طبخ شده را پیدا کنید می توان به لاهماجون خلیل و برسام تاش فیرین در محله ی کادی کوی و فیستسک کباب در محله ی آرناووت کوی اشاره کرد.

لاهماجون

گوزلمه

گوزلمه یک غذای بسیار ساده کم کالری و لذیذ است که می توان از دکه های طبخ غذاهای خیابانی استانبول آن را تهیه کرد. مواد تشکیل دهنده گوزلمه بسیار متنوع است و تهیه آن به این صورت است که مواد گوزلمه را همراه با ادویه جات بروی یک خمیر نازک ریخته و مانند یک پاکت نامه، آن را از چهار طرف جمع می کنند، سپس بروی حرارت ملایم ماهیتابه یا فر قرار می دهند تا برشته و طلائی شود. مواد گوزلمه شامل گوشت، سیب زمینی، پنیر و اسفناج، سوسیس، کدو حلوایی و غیره می شود.

گوزلمه

مانتی

مانتی یا راویولی ترکیه ای، یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول است که حتما اسمش را شنیده اید. مانتی غذای داغی است که همراه با ماست سرد و سیر سرو می شود. مواد تشکیل دهنده مانتی نوعی خمیر است که آن را به ورق های کوچکی تقسیم می کنند و با گوشت گاو یا بره، پیاز و ادویه جات و یا حتی ماهی و مرغ پخته شده همراه با ماست سرد و سیر و سس گوجه فرنگی پخته شده با کره سرو می کنند.

مانتی

 

نظرات کاربران

  1. ساناز ساناز 1396/06/12
    15 نفر پسندیدند
    وای چه جالب من همیشه با خودم می گفتم خدایا این بورک و سیمیت و مانتی چیه هی تو فیلماشون می گن. ممنون بابت توضیحات کاملتون راجب این غذاها

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 112 کاربر