غار بورنیک

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1698
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بورنیک، نام غاری سنگی آهکی در دامنه ی رشته کوه های البرز نزدیکی شهر فیروزکوه و روستای هرانده است، که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و 100 متر بالاتر از دشت بورنیک قرار دارد. اندازه‌ گیری‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند طول غار را  3470 متر بدون تغییری در ارتفاع آن نشان می‌دهند و این غار باستانی که زمانی یکی از سکونتگاه های انسان های غارنشین بوده، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

غار بورنیک

 

آشنایی با غار بورنیک

عمق این غار را از همان ابتدا می توان حس کرد، چرا که برای ورود  ۱۴۸ پله در دهانه ورودی آن وجود دارد که باید پایین بروید تا سفری لذت بخش  به اعماق زمین را تجربه کنید. چهارمین غار طولانی ایران بیشتر از ۳ کیلومتر درازا دارد.

این غار متشکل از ۴ تالار به نام های تالار اول، تالار دوم، تالار سوم و تالار پرتگاه است. با توجه به سفال های به دست آمده از تالار اول، مشخص شد که این قسمت محل سکونت انسان های غارنشین بوده است. ابعاد تالار اول ۵۰ در ۴۰ متر است و به آن غار بیرونی نیز می گویند.
تالار دوم با طول ۴۰ متر، شامل دالان هایی است. یکی از این دالان ها با ۳۰ متر طول، رابط این تالار با تالار سوم محسوب می شود و این دو را به هم متصل می کند. مشخصه ی این تالار استالاکتیت های گل کلمی، نخودی و صورتی رنگ است.
تالار سوم که عمیق ترین بخش غار بورنیک می باشد، در عمیق ترین عمق خود یعنی انتهای آن، ارتفاعی در حدود ۶۰ متر دارد. تالار پرتگاه نیز شامل پرتگاه هایی است که عمق شان به ۲۰ متر نیز می رسد. همچنین دالانی ۲۰ متری در این تالار وجود دارد که با توجه به موقعیت قرارگیری و مسطح بودن آن، گمان می رود ساکنین غار از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

غار بورنیک کجاست؟

در نزدیکی روستای خوش آب و هوا هرانده، غاری باستانی و شگفت‌انگیز به نام غار بورنیک وجود دارد. غار بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و مسیر سرشار از زیبایی‌های طبیعی رسیدن به آن یک کوهپیمایی نه چندان ساده است، که حدود ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد.

جاذبه های مسیر غار بورنیک

این غار با سنگ‌ها و ساختارهای زیبای قندیلی و کلم شکلش، بسیار زیبا و دیدنی است، از منظر زمین‌شناسی و زیبایی, کمتر غاری مشابه آن در کشورمان می‌توان پیدا کرد.
در آخر روستای هرانده این غار زیبا قرار دارد که برای رسیدن به آن، باید از میان باغ های باصفا با درختان زیبای سیب مسیری را طی کنید و تجربه لذت بخشی را با پیاده روی بدست آورید.
همان طور که گفتیم این غار ۴ تالار به نام های تالار اول، تالار دوم، تالار سوم و تالار پرتگاه است که هر کدام زیبایی های خاص خودش را دارد که میتوانیم از آنها لذت کافی برای آرامش ببریم.

روستای هرانده

هرانده نام روستایی می باشد که حدودا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه قرار گرفته است، هراز روستایی سرسبز و بکر بوده که رودخانه‌ایی خروشان و پرآب از وسط این روستا میگذرد. درختان سر به فلک کشیده تبریزی،باغ‌های سرسبز، نهرها، رودخانه پرآب و مناظر زیبای این روستا، هرانده را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی تبدیل شده و گذر رودخانه‌های قزقانچای و نمرود از این روستا منظره‌ایی زیبا به هرانده بخشیده است.

 

روستای هرانده

 

رودخانه نمرود

رودخانه پرآب نمرود از شاخه های اصلی رودخانه حبله رود می باشد. آب نمرود از حوضه وسیع دامنه های شمالی کوه قره داغ و دامنه های کوه میشینه مرگ سرچشمه می گیرد. به برکت آب فراوان نمرود منظره هایی بهشت گونه در اطراف هرانده پدید آمده و آن را به یکی از دیدنی ترین و زیباترین مناطق رشته کوه البرز و در عین حال ناشناخته ترین آن تبدیل کرده است. کوه های سوته و ولوله که در شمال و غرب آبادی واقع شده اند، بر زیبایی منطقه افزوده اند.

 

رودخانه نمرود

 

دشت بورنیک

دشت بورنیک  چشم‌اندازهایی از جنس کوه و دشت و دره دارد که همه ی این جذابیت ها در روستای هرانده گرد یکدیگر آمده اند. دشت بورنیک با پوشش گیاهی متنوع، مزارع و باغات وسیع سیب، گلابی، گردو، گیلاس و آلبالو از دیگر دیدنی های این منطقه به شمار می رود.

بهترین زمان بازدید از غار بورنیک

طبیعت بکر اطراف غار بورنیک در بهار و پاییز جلوه دیگری دارد. توجه داشته باشید، در صورت نداشتن تجربه در غارنوردی در زمستان به غار وارد نشوید و در پیشروی به داخل غار محتاطانه عمل کنید. سفر در تابستان و تماشای ایل الیکایی و اصانلو هم روایت دیگری از سفر را پیش رویتان قرار می‌دهد. بهترین زمان برای سفر بهار و تابستان و اوایل پاییز میباشد.

 

غار بورنیک در مستان

 

چگونه به غار بورنیک برویم؟

اگر از تهران می‌خواهید راهی روستای هرانده و غار بورنیک شوید، وارد اتوبان بابایی شده و در انتهای اتوبان وارد جاده دماوند یا آزادراه تهران پردیس شوید. نرسیده به بومهن وارد مسیر کمربندی در سمت راست شده و جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. ۱۲ کیلومتر قبل از فیروزکوه تابلوی خروجی روستای هرانده را در سمت راست خود می‌بینید. غار زیبا و تاریخی بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و از روستا تا غار حدود یک ساعت و نیم کوهپیمایی پیش رو دارید.
 ایران- تهران- فیروزکوه- 6 کیلومتری جنوب روستای هرانده- غار بورنیک

 

غار بورنیک فیروزکوه

 

لوازمی که در بازدید از غار بورنیک باید همراه داشته باشیم

برای رفتن به غار بورنیک ابن لوازم احتیاج می باشند: پاور بانک -چراغ قوه - داروهای شخصی -کارت شناسایی- کرم ضد آفتاب -کفش پیاده روی-فلاسک چای-یک دست لباس اضافه - قمقمه - کوله یک روزه -زیر انداز - قاشق، چنگال و بشقاب -لیوان و بطری آب - یک وعده غذای سبک قابل حمل در کوله -کلاه و عینک آفتابی

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر