گودالی از آتش روی زمین

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1584
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ین عجیب ترین چیزیه که ممکنه به گوشتون خورده باشه .
دروازه جهنم...
دروازه ای که به عنوان یک شگفتی افسانه ای ساخت بشر یا یک بلا شناخته شده و نظر ماجراجوهای زیادی رو به سمت خودش جلب کرده. سال 2013 یک ماجراجوی کانادایی به نام جورج کورونیس با استفاده از یک پوشش محافظ ویژه در دیواره دروازه‌‌‌ی جهنم فرود آمد و اولین کسی شد که به پایین‌ ترین نقطه این حفره راه پیدا کرد. نمونه‌ های خاکی که او از این منطقه جمع آوری کرد نشان داد که با وجود گرمای شدید در این گودال باکتری‌ های اکستروموفیل ساکنن که این باکتری ها با خروج متان و گوگرد زنده هستن.
شعله‌های عظیمی در هوای این گودال زبانه می‌کشن و تابش تهدید کننده‌ ای رو به مسافت مایل‌ ها در صحرای قره قروم ترکمنستان ایجاد می‌کنن. ساکنان محلی از این گودال به عنوان دروزاه جهنم یاد می کنن و با توجه به شنیده هاشون از این محدوده دوری می کنن.
این طور که از افسان های محلی پیداست این حفره بیش از 200 ساله که در حاله سوختنه اما داستان واقعی پشت اطلاعات آن دقیقاً مربوط به همین چند سال اخیره.
تاریخچه حفره گازی دروازه:

سال 1971 وقتی که ترکمنستان بخشی از کشور اتحادیه جماهیر شوروی بود، گروهی از محققان شوروی در حال جستجوی یک محل مناسب برای استخراج گاز طبیعی بودن. چون استان احل نسبت به منابع طبیعی غنی بود، دانشمندان تو دهکده ی کوچیکی تو این منطقه به نام دروازه ساکن شدن. چون این منطقه مناسب ترین محلی بود که شناسایی شده بود و قراری هم برای راه اندازی تجهیزات کندن زمین و همین طور کمپ کارگران تعیین شده بود.
تمام تجهیزات به طور دقیق نصب شدن و گاز استخراج و ذخیره شد و همه این مؤفقیت رو جشن گرفتن. اما یک بد شانسی غیر منتظره ای برای پروزه رخ داد. زمین زیر کمپ و تجهیزات به طور کامل فرو ریخت و به یک منطقه با حفره‌ ای عظیم تبدیل شد. فقط در یک لحظه، هر نشانه‌ای از پروژه حفر گاز به طور کامل ناپدید شد اما خوشبختانه هیچ کس آسیب و صدمه ای ندید.
کنار از دست رفتن تمام تجهیزات منطقه، دانشمندان با یک مشکل بسیار جدی مواجه شدن. با باز شدن این حفره مقدار زیادی گاز طبیعی در هوا آزاد میشد و تخمین زده شده بود که اگه خروج گاز متوقف نشه می‌تونه هوارو تا چند مایل اطراف منطقه آلوده و مسموم کنه و کشته های زیادی به جا بذاره. به خاطر همین موضوع سریع نفشه ای برای توقف این اتفاق کشیدن. برای توقف انتشار گاز محققان احساس کردن که بهترین راه اینه که حفر رو به آتش بکشن. تخمین زدن که آتش چند روز خواهد سوخت و در این مدت تمام گاز اضافی در حفره  مصرف خواهد شد.
 نقشه انجام شد. گاز آتش زده شد و از آلودگی اتمسفر جلوگیری شد اما به جای اینکه این منطقه فقط به مدت چند روز بسوزه سوختن آتش به طور وحشیانه‌ ای بیش از 40 سال در حفره ادامه یافت و سوخت و شعله کشید.
بازدید کننده ها نام دهکده رو به ظاهر جهنمی حفره ارتباط می‌ دن و به همین دلیل بهش دروازه جهنمی میگن.
حفره دروازه‌ی جهنمی 66 فوت عمق و 230 فوت عرض داره و هر کسی توان دیدن فوران گل سوزان رو در حفره داره. دمای حفره معمولاً بیش از 1000 درجه‌ی سانتی گرادِ و گرما و نور شدید دلیل اینه که چرا حدود هزاران عنکبوت‌ های شتری بزرگ با دسته‌ های زیادی به دروازه جهنمی چسبیدن که یک نسخه جهنمی واقعی ترس از همین عنکبوت هاست.
فواید و مضرات حفره :

تأثیرات سوختن گاز فوق العاده منفی و خطرناکه. حفره دائماً سوزانه و بوی زننده گاز گوگرد رو منتشر می‌کنه و به مدت چند مایل هوا رو پر می‌کنه و باعث می‌شه منطقه ناخوشایند برای کسانی باشه که نزدیک این منطقه هستن و زندگی می کنن. این گاز نه تنها بوی بدی داره، هوا رو هم آلوده می‌کنه. شعله‌ها بسیار شدیدن که تابش حفره می‌تونه از چند مایل دورتر در شب و روز دیده بشه.
تنها فایده‌ی این منطقه اینه که دروازه‌ ی جهنم به یک جاذبه‌ی توریستی بسیار مهم برای کشور ترکمنستان تبدیل شده. افراد از همه‌ی جای دنیا با ویژگی‌ های سر سختی و شجاعانه در لبه‌ ی این حفره می‌ایستن و به آتش‌ های تماشایی و دیدنی خیره می‌شن.
آوریل ۲۰۱۰ بود که قربان قلی بردی محمدف رئیس جمهور ترکمنستان از محل بازدید کرد و برای جلوگیری از اثر منفی گودال بر روی سایر فعالیتهای توسعه میدان‌ های گازی منطقه، تصمیم به کنترل گودال گرفت اما دروازه دوزخ همچنان در حال سوختنه و یکی از جاذبه‌ های توریستی ترکمنستان نیز شناخته شده.










تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر