دیوار چین

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 16251
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دیوار بزرگ چین معروف‌ترین و بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری در این کشور محسوب می‌شود که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شهرتی جهانی دارد. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که نام دیوار چین را نشنیده باشد. اما آیا می‌دانید این دیوار بزرگ دقیقا چه قدر بزرگ است؟ طول آن چند کیلومتر بوده و چه ارتفاع و عرضی دارد؟ از کجا تا کجاست؟ از تاریخچه آن چه می‌دانید؟ چند سال طول کشیده تا چنین دیوار طویلی ساخت شود؟ یا اصلا علت احداث آن چه بوده و چگونه و با چه معماری‌ای در زمان باستان ساخته شده است؟ در این مقاله جامع اختصاصی لحظه آخر از دیوار چین به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم. در پایان نیز به عنوان یک سایت تور گردشگری به اطلاعاتی از قبیل آدرس، نحوه دسترسی، قیمت بلیت و بهترین زمان بازدید از این بنا می‌پردازیم. همراه ما باشید.

دیوار چین

مشخصات دیوار بزرگ چین

در این بخش از مقاله به مشخصات فیزیکی دیوار چین از قبیل طول، عرض و ارتفاع آن و اینکه از کجا تا کجا بنا شده است، می‌پردازیم. 

طول دیوار چین چند کیلومتر است؟

آنچه که امروز از دیوار بزرگ چین باقی مانده طولی حدود 7000 کیلومتر دارد که البته روی متراژ دقیق آن بحث بسیار است چرا که بخش‌های زیادی از این دیوار در طی قرن‌ها تخریب شده یا در زیر خاک دفن شده‌اند. مسلما پیدا شدن آن به طول ثبت شده این دیوار می‌افزاید. از طرفی برخی نیز طول دیوار را یکجا از اتصال نقطه آغاز به پایان حساب نمی‌کنند چون چیزی که الان از دیوار بزرگ باقی مانده در واقع تکه‌های زیاد از دیوارهای کوچگ است. به هرحال کمترین طولی که برای دیوار ثبت شده معادل 2676 متر و بیشترین طول 8851 متر است. اما اگر می‌خواهید بدانید بیشترین طول دیوار چین در زمان باستان چه قدر است باید گفت که برخی از افراد معتقدند که طول این دیوار، 10یا 20 هزار کیلومتر بوده است اما برخی دیگر حتی معتقدند که در سال‌های بسیار دور دیوار بزرگ چین طولی در حدود 50000 کیلومتر هم داشته که در طول جنگ‌ها و عوامل دیگر، مورد تخریب قرار گرفته است.

عرض و ارتفاع دیوار بزرگ چند متر است؟

ارتفاع دیوار چین به طور میانگین 7.8 متر است. در واقع این دیوار به دلیل به شدت طویل بودنش و عبور از نقاط پست و مرتفع، در برخی نقاط ارتفاعی بلند یا کوتاه دارد. به طور مثال این ارتفاع دیوار در اکثر بخش‌ها نزدیک به 10 متر بوده اما برخی قسمت‌های آن حدود 5 متر هستند. همچنین پهنا یا عرض دیوار هم به دلیلی مشابه متفاوت است. در واقع برجک‌ها و گذرگاه‌ها عرض بیشتر و کمتری نسبت به سایر قسمت‌های دیوار که بیشتر آن را نیز تشکیل می‌دهند دارد. به طور کلی می‌توان گفت عرض دیوار چین در کمترین حالت 4 متر و در بیشترین حالت خود به 10 متر می‌رسد.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

دیوار بزرگ چین از کجا تا کجاست؟

دیوار چین در امتداد مرز شمالی چین باستان (که چین امروزی کوچک‌تر بود) از نزدیکی مرز کره در دریای بوهای شروع شده و در بیابان گوبی در Yang Kuan پایان می‌یابد. این دیوار از 9 استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی و شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می‌کند. بخش زیادی از دیوار بزرگ در طول قرن‌ها فرسوده و تخریب شده و چیز زیادی نسبت به سازه باستانی آن باقی نمانده است. با این حال بخش‌هایی از دیوار در حال بازسازی است که معروف‌ترین بخش آن در شمال پکن قرار دارد.

طول دیوار چین

معماری دیوار بزرگ چین

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، دیوار بزرگ چین در امتداد مرز شمالی این کشور کشیده شده است. امپراطوران چین قصد داشته اند کل مرز شمالی را دیوار بکشند، این دیوار در برخی بخش‌ها از روی تپه ها و کوه ها گذشته و حتی در برخی دیگر از قسمت ها از مناطق پست عبور می کند، همین امر سبب شده است که عبور از روی این دیوار برای گردشگران شباهت بسیاری با کوهنوردی داشته باشد. ساخت و تکمیل این دیوار بیش از 20 قرن به طول انجامیده است، همین امر سبب شده که معماری هر قسمت از آن با بخش های دیگر تفاوت داشته باشد و نتوان یک سبک کلی به آن اختصاص داد، اما در اکثر بخش های دیوار معماری کهن کشور چین قابل مشاهده است. دروازه ورود به کشور چین واقع در شهر پکن، اوج زیبایی و هنر معماران کشور چین می باشد.

معماری دیوار به شکلی بوده که باعث آسان تر شدن مسیر در مناطق شیب دارد شده است، سازندگان دیوار در مناطق کوهستانی برای عبور افراد، پلکان تعبیه کرده اند، به شکلی که برای عبور از برخی مناطق آن لازم است از صد پله بالا و یا پایین بروید. دیوار چین دارای بخش هایی به نام قلعه آتش می باشد، کاربرد اصلی قلعه های آتش پناهگاهی برای سربازان بوده، همچنین مکان مناسبی برای شلیک و مقابله با دشمنان می باشد.

دیوار چین

بخش های مختلف دیوار بزرگ 

طول بسیار زیاد این دیوار تقسیم بندی آن را دشوار کرده است، به طور کلی در این بخش از مقاله به بررسی بخش داخلی و خارجی و اطراف دیوار خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که بخش شمالی دیوار بسیار مرتفع بوده و بالا رفتن از آن برای برخی افراد بسیار دشواراست، در این بخش 8 برج مراقبت وجود دارد، همین امر سبب محبوبیت آن در بین گردشگران جوان تر شده است، بخش جنوبی دیوار مناسب افراد مختلف و خانواده ها می باشد، در قسمت جنوبی 7 دروازه وجود دارد.

چین

  • بخش داخلی دیوار: همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، بخش داخلی دیوار که متشکل از فضای روی دیوار و برج های آتش است، ظرفیتی بیش از 1 میلیون سرباز را دارد.
  • در سال ها دور، سربازان در سه شیفت، درون برج های آتش کشیک می داده اند تا از حمله ناگهانی دشمنان جلوگیری شود.
  • برج های آتش در نقاط مختلف، مساحتی متفاوت دارند اما به طور میانگین مساحت آن ها در حدود 35 متر مربع می باشد.
  • بر روی بخش های مختلف دیوار سنگ نگاره های بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها جنگ های آن دوران و قهرمانان زمان جنگ را به تصویر کشید اند، لازم به ذکر است که امروز برخی از نقوش موجود بر روی دیوار چین در حال فرسایش هستند.
  • بخش خارجی : دیوار بزرگ چین با استفاده از سنگ ها و آجر های تیره رنگ ساخته شده است، وجود برج های آتش در نقاط مختلف دیوار زیبایی آن را دو چندان کرده اند. این برج ها را می توان یکی از موزه های تاریخی کشور چین دانست که حال هوای امپراطوری چین و جنگ های آن دوران را برای گردشگران تور چین زنده می کنند. 
  • ساختار سقف برج های آتش گنبدی شکل بوده و در بخش های مختلف آن مجسمه های اساطیر چینی وجود دارد. فاصله برج های آتش از یکدیگر در حدود 540 متر می باشد.
  • فضای اطراف دیوار: اطراف دیوار مناظر طبیعی بسیار زیبایی مانند کوه ها و جنگل های وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست، همچنین در زمان قدیم برای راحتی سربازان در اطراف دیوار ساختمان های بسیاری مانند سربازخانه و استبل شتر و اسب نیز وجود دارد، که تمام آن ها مربوط به دوران امپراطوری چین می باشد.
  • برخی از مناطق دیوار چین بنا به دلایلی، از محبوبیت بیشتری در بین گردشگران برخوردار می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. 
  • منطقه پکن: این منطقه بدلیل دسترسی آسان، محبوبیت بسیاری در بین گردشگران دارد، طول دیوار در این منطقه 600 کیلومتر می باشد.
  • Badaling: محبوبیت این منطقه به دلیل نزدیکی به شهر پکن بوده، طول تقریبی دیوار در منطقه Badaling حدود 15 کیلومتر است.
  • Juyongguan: پلکان موجود در این منطقه زیبایی دیوار را دو چندان کرده است، لازم به ذکر است که طول دیوار در منطقه Juyongguan حدود 60 کیلومتر بیان شده است.
  • Jiankou: برخی از قسمت های دیوار در این منطقه، بر خلاف سایر بخش ها با سنگ سفید ساخته شده است، طول تقریبی این منطقه 20 کیلومتر می باشد.
  • Jinshanling: دسترسی آسان این منطقه محبوبیت آن را دو چندان کرده است.
  • Mutianyu: طول این بخش حدود 5.4 کیلومتر می باشد.
  • Great: افراد می توانند در این منطقه یکی از طولانی ترین بخش های دیوار را مشاهده کنند، طول دیوار در این منطقه 2205 کیلومتر می باشد، این منطقه بر خلاف سایر مناطقی که دیوار بزرگ از آن ها گذشته، بیابانی است.
  • Gubeikou: این منطقه با طولی در حدود 40 کیلومتر تا به حال مورد بازسازی قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است که دیوار بزرگ چین از مناطق دیگری نیز عبور کرده و موارد بالا تنها بخش های محبوب آن می باشد.

دیوار چین

تاریخچه دیوار چین

تکمیل دیوار در دوره های مختلف سبب شده است که هر بخش آن تفاوت های قابل توجهی با سایر بخش ها داشته باشد، به طور کلی طراحی این دیوار نشان دهنده هنر سنتی کشور چین بوده، بخش عظیمی از تاریخچه این کشور، درون دیوار نهفته است. سازندگان دیوار چین در دوران‌های مختلف برای تکمیل آن از مصالحی مانند سنگ، خاک و آجر استفاده کرده اند. در دوران حکومت سلسله مینگ بخش های تخریب شده دیوار بازسازی گشت، همین امر سبب شده است که باستان شناسان بسیاری از بخش های باقی مانده از دیوار چین را به دوران حکومت این سلسله نسبت دهند، آخرین مراحل ساخت این دیوار نیز در طول حکومت همین سلسله انجام شده است. در ادامه مقاله به بررسی دقیق تر تاریخچه دیوار چین خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که دیوار چین در سال 1987 میلادی در کتاب گینس به ثبت رسیده است، همچنین نام این دیوار در سال 2007 میلادی در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفت. 

ساخت کامل این دیوار 1800 سال به طول انجامیده که در طول ساخت 400 هزار کارگر فوت کرده اند. این دیوار از شمال غربی تا شمال شرقی کشیده شده است که از غرب به دروازه جایوگوان در استان گان سو رسیده و از شرق تا رود یالوجیان در استان لیائونینگ امتداد می یابد، در طول دیوار بزرگ چین، شهر ها و روستاهای فراوانی وجود دارد، ساکنان این مناطق که آن قسمت از دیوار که از محل زندگیشان عبور کرده را، متعلق به شهر و یا روستای خود می دانند و از آن به خوبی نگهداری می کنند. زیبا ترین و محبوب ترین بخش دیوار بزرگ از نظر گردشگران تور چین در استان ژانگجیاکو قرار گرفته است.

جاذبه های چین

بر روی بخش های مختلف دیوار چین کتیبه ها و سنگ نگاره های متنوعی وجود دارد، این تصاویر نشان دهنده داستان های کهن و اساطیری کشور چین می باشد، معروف ترین سنگ نگاره های موجود بر روی دیوار، نقش زنی به نام منگ جیانگو می باشد، شوهر وی یکی از کارگران ساخت این دیوار بوده است، در ادامه به بررسی این افسانه خواهیم پرداخت، این داستان ها نشان دهنده فرهنگ سنتی این کشور هستند.

دیوار بزرگ چین دارای چندین برج نگهبانی یا به اصطلاح چینی ها برج آتش می باشد که هر کدام آن ها در فواصل 500 متری از یکدیگر ساخته شده اند، کاربرد اصلی این برج ها حفاظت و نگهبانی از کشور بوده است، همچنین نگهبانان از بالای این برج ها می توانسته اند فواصل بسیار دوری را مشاهده کنند و در صورت نزدیک شدن متجاوزین، مردم شهر را از وقوع حمله آگاه سازند. به طور کلی علت اصلی ساخت این دیوار محافظت و مقابله با حملات دشمنان از سمت شمال کشور بوده است تا به وسیله این دیوار بتوانند کنترل بهتری در منطقه داشته باشند. پادشاهان چین برای ساخت این دیوار در بیشتر مواقع از مجرمان و زندانیان استفاده می کرده اند. 

نام این دیوار از 2 هزار سال پیش تا به امروز چندین بار تغییر کرده است، از معروف ترین نام های انتخاب شده برای آن می توان به "دیوار بلند" و "دیوار ده هزار مایلی" اشاره کرد، اما امروزه نام رسمی آن دیوار چین می باشد.  مردم محلی استان های مختلف چین، این دیوار را به نام های مختلفی می شناسند، به عنوان مثال در استان گانسو به آن "Jiayu Pass" می گویند، همچنین در خلیج شانگهای به "First Pass Under Heaven" معروف است، این لقب به معنای اولین دریچه ورود به بهشت می باشد.

ارتفاع دیوار چین

معرفی کشور چین -  برای کسب اطلاعات در رابطه با کشور چین و جادبه های گردشگری اسرار آمیز آن می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

تاریخچه ساخت دیوار چین به دوران حکومت شین هوانگ، امپراطور چین در طول سال های 259 تا 210 پیش از میلاد باز می گردد. در آن دوران، شی هوانگ دستور داده بود که دیوار های بین شهر ها خراب شوند و بجای آن دیواری عظیم در امتداد مرز شمالی کشور احداث گردد، دیوار بزرگ در آن زمان از سمت شرق به استان لیائونینگ و از سمت غرب به استان گانسو ختم می شد.

سال ها بعد در پی مرگ شی هوانگ، حکومت آن ها سقوط کرد و پس از آن قبایل شمالی موفق شدند بخش هایی از دیوار را تخریب و به کشور چین نفوذ کنند، در پی آن حکومت های مختلفی در این کشور تشکیل شد، از معروف ترین آن ها می توان به حکومت Wei Dynasty با پادشاهی Cao Cao معروف اشاره کرد. لازم به ذکر است که این حکومت در طول سال های 386 تا 535 میلادی اقدام به بازسازی بخش های تخریب شده دیوار بزرگ کرد.

پس از Wei Dynasty، حکومت های دیگری روی کار آمده اند که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • حکومت Bei Qi: پادشاهان Bei Qi در طول سال های 550 تا 577 میلادی در کشور چین حکومت کرده اند، لازم به ذکر است که در طول این سال ها در حدود 1448 کیلومتر به طول دیوار افزوده شده است.

  • سلسله Sui Dynasty: این سلسله در طول سال های 581 تا 618 میلادی در کشور چین حکومت کرده و همچنین برخی از بخش های دیوار بزرگ چین را بازسازی کرده اند.

  • حکومت Tang Dynasty: در زمان روی کار آمدن این حکومت (سال 618 تا 907 میلادی) کاربرد دیوار چین تغییر یافت و دیگر از آن به عنوان وسیله ای دفاعی یاد نمی شد، در آن دوران بخش های تخریب شده دیوار بازسازی شده است، لازم به ذکر است که در آن دوران با اینکه دیوار دیگر استفاده دفاعی نداشت، اما سبب شد این کشور در جنگ با دیگر قبیله ها پیروز گردد.

  • سلسله Song Dynasty: در زمان حکومت این سلسله، خطرات بسیاری کشور چین را تهدید می کرد، از مهم ترین آن ها می توان به خطر حمله دو قبیله جین و لیائو اشاره کرد، این دو قبیله در طول سال های 960 تا 1279 میلادی بخش های بسیاری از این دیوار را تصرف کرده بودند.

  • پادشاه Yuan: یوان یکی از قدرتمند ترین پادشاهان سلسله مغول ها بود که در طول سال های 1206 تا 1368 مناطق بسیاری از قاره های اروپا و آسیا از جمله کشور چین را تصرف کرده بود. در زمان حکومت یوان بر این کشور،  تغییر خاصی درباره دیوار ایجاد نشده است.

  • سلسله Ming: همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، سلسله مینگ نقش مهمی در توسعه و بازسازی دیوار چین داشته است، این سلسله در طول سال های 1368 تا 1644 میلادی بر این کشور حکومت می کرده اند، جالب است بدانید که حکمرانان سلسله مینگ در ابتدا توجه خاصی به این دیوار نداشته و هدف اصلی آنان از حکومت، توسعه فرهنگ کهن کشور چین بوده است.

دیوار چین

سال ها بعد توسعه و ساخت و ساز در این کشور رواج پیدا کرد، در پی آن نظر این سلسله به دیوار بزرگ چین جلب شد. پادشاهان مینگ برای ثبات حکومت خود، علاقه بسیاری به توسعه قدرت نظامی خود داشته اند، همین امر سبب شد که به بازسازی و توسعه دیوار، که یکی از اصلی ترین سازه های دفاعی این کشور می باشد، بپردازند. 

لازم به ذکر است که دیوار بزرگ پیش از بازسازی های انجام شده در زمان حکومت مینگ تنها با استفاده از سنگ ساخته شده بود و بخش های آجری در پی این بازسازی اضافه شده اند. این دیوار در زمان حکومت سلسله مینگ از رودخانه یالو شروع می شد و از مناطقی مانند پکن، هبی، مغولستان، نینگ، شان و گاسنو عبور می کرد و تا رودخانه تائو ادامه می یافت.

  • سلسله Qing: مانچو ها در اواخر قرن 17 میلادی با تخریب بخشی از دیوار چین، در محدوده پکن، توانستند به این کشور حمله کنند، مانچو ها با غلبه بر مینگ توانستند حکومت خود را در شهر پکن با نام Qing آغاز کنند.

مانچو ها در طول سال های 1644 تا 1912 میلادی در این کشور حکومت کرده اند، پادشاهان این سلسله در زمان حکومت خود تلاش بسیاری برای معرفی دیوار بزرگ چین به جهانیان انجام داده اند. دیوار در طول همین سال ها به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری چین تبدیل گشت.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد شروع ساخت دیوار بزرگ چین به قرن 2 پیش از میلاد باز می گردد، اما بخش های اساسی و مهم این دیوار نیز در طول قرن های 14، 15، 16 و 17 میلادی ساخته شده است، لازم به ذکر است که اطلاعات قابل استنادی از زمان آخرین بازسازی دیوار بزرگ وجود ندارد.

دیوار چین

علت احداث دیوار بزرگ

پادشاهان اهداف بسیاری در پی ساخت دیوار چین داشته اند، در این بخش به سوالی که در ابتدای متن پرسیده شد، پاسخ خواهیم داد. برخی افراد معتقد اند که هدف از ساخت دیواری به این عظمت تنها فخر فروشی بوده و دلیل اصلی آن را نشان دادن عظمت امپراطوری چین دانسته اند، اما دیواری به این وسعت را نمی توان بی هدف دانست. باستان شناسان معتقد اند که هدف اصلی ساخت دیوار بزرگ، مقابله با دشمنان پیشِ رو بوده، با مطالعه تاریخچه این دیوار متوجه خواهید شد که ساخت آن از دوران پادشاهی چین شی هوانگ آغاز شده است.

در آن دوران بربر ها و مغول ها چندین حمله در مرز شمالی این کشور نیز انجام داده بودند، شی هوانگ که وضعیت را خظرناک دانست، دستور به ساخت دیواری عظیم در مرز شمالی کشور داد، وی معتقد بود که دیوار بزرگ چین وسیله دفاعی بسیار مناسبی برای جلوگیری از حمله و ورود دشمنان به داخل کشور می باشد، همچنین افراد با مشاهده این دیوار متوجه قدرت و عظمت امپراطوری چین خواهند شد، این امر سبب می شود که دشمنان از لحاظ روانی دچار مشکل شوند و نتوانند در حملات خود، پیروز گردند.

چین

پروژه ساخت و تکمیل دیوار چین بسیار سخت و زمان بر بوده، اما ارزش بسیار بالایی برای امپراطوری چین داشته است. همین امر سبب شده است که تکمیل و بازسازی آن بیش از 20 قرن به طول انجامد. این دیوار به گونه ای طراحی شده است که سربازان بتوانند در زمان حمله دشمن در بالای آن پنهان شوند و به مقابله با آن ها بپردازند، ظرفیت این دیوار بسیار قابل توجه بوده و در حدود 1 میلیون سرباز تخمین زده می شود. لازم به ذکر است که این دیوار امنیت کشور چین را بسیار افزایش داده، در آن دوران تجار برای حفظ امنیت خود سعی بر این داشته اند که از جاده ابریشم و کشور چین عبور کنند، همین امر سبب رونق اقتصادی این کشور شده است، از دیگر مزایا آن می توان به نظارت دولت بر روی مهاجران اشاره کرد.

دیوار چین

کارگران دیوار بزرگ چین

شی هوانگ در زمان امپراطوری خود هزینه بسیاری را صرف احداث و توسعه این دیوار کرد، لازم به ذکر است که برای ساخت این بنا هزاران نفر با یکدیگر همکاری کرده اند، تعداد کارگران ساخت دیوار چین در دوران امپراظوری شی هوانگ، حدود 700 هزار نفر تخمین زده می شود، که از این تعداد 500 هزار نفر مردم عادی کشور و 300 هزار نفر سربازان بوده اند. تعداد کارگران ساخت این دیوار به قدری بالا بوده که بیش از 400 هزار نفر آنان در طور ساخت دیوار، بنا به دلایل مختلف کشته شده اند، همچنین باید بدانید که جسد برخی از کارگران در میان آجر های دیوار دفن شده است. در رابطه با اجساد موجود در درون دیوار افسانه ای وجود دارد که در ادامه مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

دیوار چین

بازسازی دیوار بزرگ

با مطالعه تاریخچه دیوار چین متوجه خواهید شد که این دیوار در طول 2000 سال قدمت خود، بارها بازسازی شده است، اما لازم است بدانید که امروزه بخش های بسیاری از دیوار در حال تخریب بوده و نیاز است هرچه سریع تر بازسازی شود. اصلی ترین دلیل تخریب این دیوار در سال های اخیر، سرقت آجر های دیوار می باشد، متاسفانه افراد سود جو، آجر های این دیوار را دزدیده و در بازار چین به قیمت 50 یوان می فروشند. دزدان میراث فرهنگی تا به امروز بسیاری از سنگ نگاره های موجود بر روی دیوار را نیز به سرقت برده اند.

طبق نظر کارشناسان باستان شناسی و میراث فرهنگی، امروزه بیش از 22% از بخشی که در دوران امپراطوری مینگ به دیوار بزرگ چین اضافه گشته بود، تخریب شده است. طبق گفته سازمان میراث فرهنگی چین، بخشی از این دیوار که در استان گانسو قرار گرفته در صورت عدم بازسازی، کمتر از 20 سال دوام خواهد آورد، لازم به ذکر است که این سازمان از دلایل تخریب این بخش فرسایش دیوار با باد اشاره کرده است. فرسایش در برخی بخش های به حدی بالا بوده است که باعث کاهش ارتفاع دیوار از 5 متر به زیر 2 متر شده است.

در پی بررسی های انجام شده، متخصصان باستان شناسی دریافتند که روند تخریب دیوار بزرگ به شکلی است که اگر جلوی آن گرفته نشود، در طی 2 دهه بعد تنها 30 درصد از دیوار باقی خواهد ماند. پس از آن آکادمی حفاظت از این دیوار تشکیل گردید، این آکادمی در سال 2014 برای جلوگیری از تخریب بخش هایی که بیشتر در معرض تخریب بوده، از بتن استفاده کرده و بخش های آجری را پوشانده است.

آدرس دی.ار چین

اطلاعات گردشگری دیوار چین

همانطور که می دانید دیوار چین یکی از عجایب هفتگانه جدید بوده و می توان آن را عظیم ترین و شگفت انگیز ترین بنای ساخته شده تا به امروز در جهان دانست. این دیوار به تنهایی باعث توسعه صنعت گردشگری و افزایش گردشگران این کشور شده است، به طوری که سالانه میلیون ها گردشگر تنها برای بازدید و عبور از روی این دیوار، به کشور چین سفر می کنند.

گردشگران تور پکن لازم است بدانند زیبا ترین و محبوب ترین بخش دیوار بزرگ از نظر گردشگران، در فاصله 70 کیلومتری از شمال غربی این شهر قرار  گرفته، لازم به ذکر است که این بخش از دیوار در سال 1950 میلادی مرمت شده است.

جاذبه های تفریحی دیوار بزرگ چین

دیوار چین در گذشته وسیله ای دفاعی برای مقابله با دشمنان بوده است، اما امروزه با توسعه صنعت گردشگری در این کشور، امکانات و تفریحات متنوعی برای بازدید کنندگان از دیوار در نظر گرفته شده که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • لباس سنتی : گردشگران می توانند در ورودی های دیوار، لباس های سنتی کشور چین را تهیه کنند. پوشیدن لباس های سنتی، افراد را غرق در فرهنگ این کشور می کند.
  • عکاسی : معماری بسیار خاص و مناظر زیبای اطراف دیوار سبب شده است که نظر عکاسان بسیاری به این منطقه جلب شود، به طور کلی این دیوار مکان بسیار مناسبی برای عکاسی محسوب می گردد. لازم به ذکر است که بجز گردشگرانی که برای عکاسی به این دیوار می آیند، چندین عکاس دائما بر روی دیوار حضور دارند و در قبال دریافت پول از افراد عکس یادگاری می گیرند
  • فروشگاه های کوچک : در سر تا سر مسیر دیوار، مغازه ها و غرفه های کوچکی وجود دارد که انواع صنایع دستی و مواد خوراکی را عرضه می کنند.
  • قفل ها : در بخش های مختلف دیوار میله های فلزی وجود دارد، زوج های جوانی که به بازدید از این دیوار می روند برای جاودان شدن عشق خود قفل کوچکی به این میله ها می زنند.
  • قدم زدن : عبور از روی این دیوار و تماشای معماری بسیار زیبای آن را می توان از دیگر جاذبه های تفریحی دیوار بزرگ چین دانست.

چین

ویژگی های دیوار بزرگ

  • باستان شناسان معتقد اند که طول این دیوار پیش از تخریب، بیش از 21 هزار کیلومتر بوده است.
  • تاریخچه ساخته دیوار بزرگ چین به طور دقیقه به 2300 سال پیش باز می گردد.
  • اکثر بخش های بجای مانده از دیوار در زمان حکومت مینگ ساخته شده اند.
  • سلسله مینگ بیش از 8 هزار کیلومتر به طول دیوار چین افزوده اند.
  • طول امروزی دیوار 6272 متر اعلام شده، اما طبق آخرین آمار ها اندازه دقیق آن 8851 کیلومتر است.
  • مرتفع ترین بخش دیوار در منطقه کوه هیتا قرار دارد.
  • تا به امروز چندین بار مسابقات دو میدانی بر روی این دیوار برگزار گشته است.
  • دیوار بالدینگ با ارتفاعی در حدود 7 تا 14 متر، بخشی محبوب از دیوار بزرگ چین به حساب می آید.
  • جالب است بدانید که 3/1 دیوار به شکلی از بین رفته است که باستان شناسان هیچ اثری از آن نیافته اند.
  • چراغ های بکار رفته در دیوار، شب ها منظره ای زیبا در این کشور خلق می کنند.
  • پس از برکناری سلسله مینگ، این دیوار دیگر استفاده نظامی نداشته است.
  • وسعت بسیار زیاد این دیوار سبب شده است که دو سازمان برای حفظ و نگهداری از آن با یکدیگر همکاری کنند.
  • افراد می توانند در قسمت گوبیکو از دیوار، سوراخی را مشاهده کنند که توسط گلوله ای در پی آخرین جنگ های رخ داده در کنار این دیوار ایجاد شده است.
  • کارگران ساخت این دیوار از بین افراد مختلف مانند زندانیان، سربازان و روستاییان انتخاب می شده اند.
  • معروف ترین تصاویر موجود از دیوار چین مربوط به منطقه جیانکو می باشد.

دیوار چین

افسانه منگ

افسانه های بسیاری در رابطه با دیوار بزرگ چین و مراحل ساخت آن وجود دارد، اما معروف ترین آن ها در رابطه با زنی به نام منگ می باشد. در این افسانه آورده شده است که شوهر این زن یکی از کارگران ساخت دیوار چین بوده است، وی در زمان ساخت دیوار کشته شده و در بین سنگ های دیوار مفقود می شود. پس از آن همسرش "منگ" به کنار دیوار رفته و روز ها به گریه و زاری می پردازد، گفته می شود که در این حین بخشی از دیوار تخریب می گردد و منگ استخوان های همسرش را از میان دیوار مشاهده کرده و آن ها را دفن می کند. صحت این افسانه مشخص نیست اما در بین افراد محلی این کشور بسیار معروف می باشد.

عکس دیوار چین از فضا

یکی دیگر از افسانه هایی که امروزه صحت آن رد شده، مشاهده دیوار چین از ماه می باشد. برخی از فضانوردان بیان کرده اند که این دیوار عظیم از فاصله 290 کیلومتری سطح زمین، قابل مشاهده است، اما تا به امروز هیچ یک از فضانوردان به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده اند، همین امر سبب شده که این افسانه رد شود اما هنوز هم این افسانه در بین گردشگران بازگو می شود. ظاهرا البته این دیوار از ایستگاه‌های فضایی به سختی قابل دیدن است.

جاذبه های گردشگری چین

بهترین زمان بازدید از دیوار بزرگ

همانطور که می دانید اکثر بخش های دیوار چین در مناطق کوهستانی کشور چین قرار گرفته است، همین امر سبب شده است که زمستان ها گردشگران کمتری برای بازدید از آن به کشور چین سفر کنند، به طور کلی بهترین زمان بازدید از این دیوار فصل های بهار، تابستان و پاییز می باشد. لازم به ذکر است که طبیعت اطراف دیوار، زیباترین حالت خود را در فصل تابستان و پاییز تجربه می کنند.

دیوار چین

واحد پول چیناطلاعاتی در مورد واحد پول چین

آدرس و دسترسی به دیوار بزرگ چین

دیوار چین با وسعتی بیش از 7 هزار کیلومتر، از مناطق مختلف کشور چین عبور می کند و نمی توان یک آدرس واحد برای آن اعلام نمود، گردشگران از نقاط مختلف مرز شمالی این کشور می توانند به بازدید از این دیوار بروند، اما یکی از مناطق دیوار بزرگ بدلیل نزدیکی به شهر پکن، از محبوبیت بیشتری در بین افراد برخوردار است که در ادامه آدرس آن و روش دسترسی به این منطقه از دیوار را شرح می دهیم.

آدرس: Mutianyu Road, Huairou District, Beijing,China

گردشگران تور پکن برای دسترسی به دیوار بزرگ چین تنها کافی است سوار اتوبوس ها و یا تاکسی ها مخصوص این دیوار شوند، این وسایل حمل و نقل عمومی در نقاط مختلف شهر آماده خدمات رسانی به مسافران می باشند.

قیمت بلیط بازدید از دیوار چین

هزینه بازدید از دیوار بزرگ با توجه زمان بازدید و منطقه ای که از آن بازدید می کنید متفاوت می باشد، به طور کلی هزینه بازدید از دیوار در تاریخ 22 اسفند 97 حدود 60 تا 100 یوان است.

نظرات کاربران

  1. بهرام بهرام 1398/03/12
    23 نفر پسندیدند
    چجوری تو اون زمان بدون داشتن ابزار آلات امروزی، دیواری به این عظمت ساختن؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 118 کاربر