موزه های استانبول

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/14
بازدید: 2711
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول شهری تاریخی و توریستی است و سالیانه گردشگران زیادی برای بازدید به این شهر می آیند. یکی از پربازدیدترین جاهای این شهر موزه های استانبول هستند، که علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ و هنر را به خود جذب می کنند. این موزه ها در انواع مختلف در استانبول وجود دارند و قدمت برخی از آن ها به بیش از 300 سال می رسد یعنی این اماکن در گذشته کابردهای دیگری داشتند اما با گذشت زمان امروز به موزه تبدیل شده اند. در ادامه با لحظه آخر همراه باشید تا با هم به بررسی و بهترین موزه های استانبول بپردازیم و با آن ها آشنا شویم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. مسجد یا موزه ایا صوفیه استانبول
  2. کاخ موزه توپکاپی؛ اشیایی از پیامبر تا سلاطین عثمانی
  3. کلیسا کورا؛ شاهکاری از حیث معماری در میان موزه های استانبول
  4. کاخ موزه دلمه باغچه
  5. موزه هنرهای اسلامی و ترکی
  6. موزه پرا کلکسیونی از نقاشی‌های قدیمی
  7. موزه ساکیپ سابانچی تجربه دیدن نقاشی‌ها در کنار بسفر
  8. موزه هنر مدرن استانبول؛ اولین موزه هنر معاصر ترکیه
  9. موزه باستان شناسی استانبول
  10. موزه مادام توسو استانبول؛ بازدید از مجسمه‌های مومی سلبریتی‌ها
  11. موزه رحمی کوچ استانبول جایی برای طرفداران ماشین‌های قدیمی
  12. معرفی موزه های استانبول؛ موزه فرش استانبول  (Istanbu Halı Müzesi)
  13. موزه اورهان کمال استانبول (Orhan Kemal Museum in Istanbul)
  14. موزه یا کلیسای سنت ایرنه استانبول (St Irene Museum Istanbul)
  15. موزه هنرهای اسلامی کاخ ابراهیم پاشا استانبول (Ibrahim Pasha Palace Museum of Islamic Art in Istanbul)
  16. موزه صنایع هوایی استانبول (Aviation Industry Museum Istanbul)
  17. موزه نظامی استانبول (Military Museum Istanbul)
  18. موزه موزاییک استانبول (Mosaic Museum in Istanbul)
  19. موزه نیروی دریایی استانبول : اولین موزه ترکیه (Deniz Müzesi komutanliği)
  20. موزه معصومیت استانبول؛ بیانگر داستانی عاشقانه
  21. موزه آتاتورک؛ محل نگهداری وسایل شخصی مصطفی کمال
  22. موزه آب انبار باسیلیکا؛ یکی از عجایب استانبول
  23. موزه اسباب بازی استانبول
  24. موزه‌ مولوی گالاتا (Galata Mevlevihanesi Müzesi)
  25. موزه سادبرک خانم یکی از موزه های مهم استانبول

موزه های استانبول

مسجد یا موزه ایا صوفیه استانبول

یکی معروف‌ترین موزه‌های استانبول، ایاصوفیه است. این موزه به دلیل معماری بسیار زیبای خود در داخل و خارج از ساختمان، مورد توجه بسباری از توریست‌ها قرار گرفته است. معمولا تمام گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند حتما از این موزه بازدید می‌کنند. این موزه اهمیت مذهبی و تاریخی بسیار زیادی دارد و در شهر استانبول که پایتخت فرهنگی ترکیه است، خوش می‌درخشد. این ساختمان در سال ۵۳۷ توسط امپراطور بیزانس بازگشایی شد. در ابتدا این ساختمان بزرگ به عنوان یک کلیسا استفاده می‌شد. در سال ۱۴۵۳ که حکومت شهر استانبول به دست عثمانی‌ها افتاد از این بنا به عنوان مسجد استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۵۳ رئیس جمهور ترکیه به نام آتاتورک تصمیم گرفت که این مسجد را به موزه تغییر کاربری دهد و پس ا ایجاد تغییرات، آن را افتتاح کرد. این ساختمان دارای چهار مناره است که در دوران امپراطوری عثمانی به این بنا افزوده شدند. 

  • آدرس : این بنا در مرکز شهر و محله سلطان احمد استانبول قرار دارد. 
  • هزینه بازدید موزه ایاصوفیه : 100 لیر ( توجه داشته باشید در حال حاضر این مکان به مسجد تغییر کاربری داده است)

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

موزه ایا صوفیه

کاخ موزه توپکاپی؛ اشیایی از پیامبر تا سلاطین عثمانی

یکی از بناهای قدیمی شهر استانبول این کاخ موزه توپکاپی است. این کاخ به دستور سلطان محمد دوم از سال ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ روی یک تپه شنی در شبه جزیره ساخته شد. این کاخ از جنوب با دریای مرمره و از شمال با گلدن هورن در ارتباط است. کاخ موزه توپکاپی طی قرن‌های ۱۵ تا ۱۹ مرکز سیاست‌ سلطنت دولت عثمانی بوده و زمانی که کاخ دولماغچه ساخته شد، از این کاخ به عنوان مکانی برای اقامت و برگزاری مسابقات ورزشی در دوران عثمانی استفاده می‌شد‌. امروزه این مکان به عنوان یکی از موزه های استانبول ترکیه شناخته می‌شود. اشیا مقدسی مانند عبا و شمشیر پیامبر در این موزه نگهداری می‌شود. این بنا چهار حیاط اصلی و ساختمان‌های بزرگ و کوچکی دارد. در این محل ۴۰۰۰ نفر زندگی می‌کرده‌اند. کلیسای ایا ایرنه در حیاط اول این ساختمان وجود دارد. سبک معماری کاخ توپکاپی، معماری عثمانی و باروک است.

  • آدرس :  این کاخ در نزدیکی میدان سلطان احمد و در پارک گولهان است.
  • هزینه بازدید از کاخ موزه توپکاپی : 750 لیر، هزینه بازدید از حرمسرا 350 لیر، قیمت بلیط ترکیبی 950 لیر

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

کاخ توپکاپی

کلیسا کورا؛ شاهکاری از حیث معماری در میان موزه های استانبول

این مکان ابتدا یک ساختمان قرون وسطایی بوده و سپس به یکی از موزه‌های مهم استانبول تغییر پیدا کرده است. در قدیم این موزه با نام کاریه هم شناخته می‌شده و بسیاری از نقش و نگارهای درون این کلیسا باعث شده تا طرفداران زیادی پیدا کند. این کلیسا در قرن چهارم میلادی ساخته شده و پس از فتح استانبول بوسیله ترکان در اختیار دولت عثمانی قرار گرفت و  پس از چند سال به مسجد تبدیل شد و پس از آن، به موزه تبدیل شد. این بنا با استفاده از قدیمی‌ترین موزائیک‌های بیزانسی ساخته شده است. موزه کلیسا کورا ، یک موزه مملو از آثار هنر اسلامی و مسیحی است. 

  • آدرس :  این موزه در منطقه فاتیح ، کوچه کاریه کامی ۲۶ است.
  • هزینه بازدید از موزه کلیسا کورا : 65 لیر ( در حال حاضر این کلیسا تعطیل است و قرار است در آینده به مسجد تغییر کاربری دهد)

کلیسا کورا

کاخ موزه دلمه باغچه

کاخ موزه دلمه باغچه در اواسط قرن ۱۹ ساخته شد. در آن زمان از نظر سلطان عبدالمجید، کاخ توپکاپی قدیمی بود و این کاخ جای آن را گرفت. کاخ دلمه باغچه به سبک نئوباروک ساخته شد. این کاخ آخرین اقامتگاه سلطنتی دولت عثمانی محسوب می‌شد و شش حاکم عثمانی در آن حکومت داشتند. ساخت این کاخ به صورت متقارن است و دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و شش حمام ترکی است. در سالن این کاخ یک چهل چراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی وجود دارد که به زیبایی‌های این کاخ افزوده است. این کاخ یک اسکله ۶۰۰ متری داشته که دو ورودی به دو حیاطش متصل می‌شوند.  در این کاخ یک باغ بسیار بزرگ وجود دارد که در فصل بهار بسیار تماشایی است. تا قبل از جمهوری ترکیه این بنا برای سلاطین استفاده می‌شد. زمانی که مصطفی کمال آتاتورک به استانبول رفت در همین کاخ اقامت کرد و درگذشت. امروزه این بنا به عنوان یکی از موزه‌های استانبول شناخته می‌شود و از مهمان خانه آن برای پذیرایی مهمانان خارجی استفاده می‌شود. این موزه سه بخش دارد که شامل موزه مجموعه‌های کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت می‌شود. 

  • آدرس :  این بنا در بشیکتاش استانبول و در کنار تنگه بسفر است
  • هزینه بازدید از کاخ موزه دلمه باغچه : 650 لیر

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

کاخ دلمه باغچه

 

موزه هنرهای اسلامی و ترکی

این موزه در سال ۱۵۲۴ ساخته شده است. این موزه متعلق به ابراهیم پاشا بوده و از آن به عنوان کاخ استفاده می‌کرده و امروزه به عنوان موزه هنرهای اسلامی و ترکی شناخته می‌شود. در این موزه خطاطی و خوشنویسی، کاشی‌ها، قالیچه‌ها و تصاویر مردم نگارانه وجود دارد. این موارد در بخش‌هایی مجزا برای نمایش مردم وجود دارند. ابراهیم پاشا در سن شش سالگی به عنوان یک برده به دولت عثمانی فروخته شد. پس از چند سال به دلیل حسن اخلاق و صفات مثبتی که داشت به عنوان یکی از دوستان سلطان سلیمان شناخته شد. پس از مدتی وزیر اعظم او شد و با خواهر سلطان سلیمان ازدواج کرد. خرم سلطان که همسر سلطان سلیمان بود توطئه‌های زیادی چید که باعث شد ابراهیم پاشا اعدام شود و این موزه که متعلق به او بود برای کارهای دیگر استفاده شود‌. چندین سال بعد در جمهوری ترکیه این بنا مرمت و بازسازی شد. 

  • آدرس :  این موزه روبروی مسجد آبی استانبول قرار دارد
  • هزینه بازدید از موزه هنرهای اسلامی و ترکی : 200 لیر

موزه استانبول

موزه پرا کلکسیونی از نقاشی‌های قدیمی

این موزه در 8 ژوئن 2005 در شهر استانبول با هدف نمایش فرهنگ و تمدن بازگشایی شد. این بنا که در ساختمان قدیمی هتل بریستون قرار دارد در سال 2003 بازسازی شد. هدف از بازسازی قرار دادن یک درب ورودی و امکانات دیگر بود تا این مکان برای بازدید عموم مناسب شود. برخی از قسمت های این هتل نوساز و برخی دیگر یادآور تاریخ و روزهای قدیم است. در این موزه استانبول نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود تا بتواند با مردم ارتباط بهتری بگیرد. این موزه با موزه‌های مطرح دیگر همکاری می‌کند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و پروژه‌های مشترک، آثار زیادی را برای مردم به نمایش می‌گذارند. این موزه علاوه بر سطح بین المللی، در سطح داخلی هم فعالیت‌های زیادی دارد. در این موزه فیلم‌های مختلفی پخش می‌شود و برنامه‌های فصلی زیادی دارد. این بنا یکی از بناهای مهم فرهنگی شهر استانبول به شما می‌رود. 

  • آدرس :  این موزه در خیابان مشروطیت منطقه بی اغلو قرار دارد
  • هزینه بازدید از موزه پرا : 80 لیر

موزه پرا

 

موزه ساکیپ سابانچی تجربه دیدن نقاشی‌ها در کنار بسفر

این موزه یکی از موزه‌های معروف استانبول است. در این موزه بیشتر آثار باستانی دولت عثمانی نگهداری می‌شود. در سال 1925 این موزه توسط شاهزاده محمدعلی حسن و توسط معماری ایتالیایی به نام ادوارد دناری ساخته شد. این بنا تا چندین سال محل زندگی تابستانی خانواده هیدیف بود. این بنا در سال 1951 توسط شخصی به نام عمر سابانجی خریداری شد. او یک مجسمه اسبی در این موزه قرار داد که توسط او شناخته می‌شد. پس از مرگ این شخص تا چندین سال خانواده او از این مکان برای زندگی استفاده کردند تا در سال 1998 به موزه تبدیل شد. در سال 2002 بخش‌های جدیدی در آن به وجود آوردند و در سال 2005 به سطح استانداردهای بین‌المللی رسید.

  • آدرس : این موزه در منطقه امیرگان استانبول است
  • هزینه بازدید از موزه پرا : 90 لیر

موزه ساکیپ

موزه هنر مدرن استانبول؛ اولین موزه هنر معاصر ترکیه

در سال 1978 با برگزاری یک نمایشگاه بین المللی معاصر، ایده ساخت این موزه بیان شد. سرانجام در سال 2004 این موزه در زمینه هنرهای معاصر ترکیه فعالیت خود را آغاز کرد. یک بخش خصوصی با حمایت بخش دولتی شروع به ساخت این موزه کردند و موفق شدند بنای بسیار بزرگی را تاسیس کنند. در این موزه آثار هنرمندان معاصر بومی و بین المللی به نمایش گذاشته می‌شوند. آثار مدرن هنری در زمینه عکاسی، معماری، طراحی، رسانه و سینما در این موزه جمع آوری می‌شوند و فرهنگ هنر ترکیه با سایر ملت‌ها ترکیب می‌شود. این موزه یک ساختمان دو طبقه است که در آن کتابخانه و سینما هم وجود دارد. کتابخانه این موزه با بیش از ۱۱ هزار جلد در اختیار بازدیدکنندگان است که می‌توانند از این کتاب‌ها بهره ببرند. سه روز از هفته فیلمی در سالن نمایش این موزه اکران می‌شود. پس از آن با حضور عوامل فیلم به نقد و بررسی فیلم پرداخته می‌شود. این بخش برای افرادی که به سینما علاقه دارند بسیار جذاب است. به طور کلی این موزه استانبول مکانی برای نشان دادن آثار هنرمندان معاصر است که در زمینه های مختلف فعالیت دارند. همچنین رده‌های مختلف سنی هم می‌توانند آثار خود را در نمایشگاه های این موزه به نمایش بگذارند.

  • آدرس : این موزه در منطقه بی اغلو استانبول واقع شده است
  • هزینه بازدید از موزه هنر مدرن استانبول : 300 لیر

موزه هنر مدرن استانبول - آشنایی با موزه هنر مدرن استانبول و چیزهایی که در بازدید از این موزه در انتظار شماست.

موزه هنر مدرن

موزه باستان شناسی استانبول

این موزه در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار دارد. این موزه سه ساختمان جدا از هم دارد. ساختمان اصلی آن سردر نئوکلاسیک دارد. موزه هنرهای باستانی شرق هم در محوطه این بنا قرار دارد. این موزه آثار باستانی دولت‌های بیزانس و روم را در خود جای داده است. این آثار ابتدا در کاخ توپکاپی بودند و سپس به این موزه منتقل شده‌اند. این موزه از سه موزه باستان شناسی، شرق باستان و موزه‌های هنرهای اسلامی و ترکی تشکیل شده است. قسمت اصلی این موزه را موزه باستان شناسی تشکیل می‌دهد و هزاران قطعه با ارزش در این موزه قرار دارد. عثمان حمدی در سال ۱۸۸۳ این بنا را برای مدرسه صنایع هنری ساخت.  در سال ۱۸۹۱ تبدیل به موزه شد و نام موزه سلطنتی روی آن قرار دادند. در سال ۱۹۰۲ و ۱۹۰۸ دو ساختمان به ساختمان اصلی اضافه شد. در سال ۱۹۱۹ هم یک ساختمان دیگر به این موزه اضافه شد. سبک معماری این بنا هم نئوکلاسیک است. الکساندر والوری معمار این بنا، از آثار تاریخی الهام گرفت و مجسمه‌هایی روی سر در ساخت. ورودی این موزه مجسمه خدای بس قرار دارد. مجسمه‌های تاریخی دیگری هم در این موزه قرار دارند که با دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید. این موزه بخش‌های مختلفی دارد. سالن اصلی موزه، کاخ کاشی‌کاری، تابوت پادشاهان، گالری تاریخی موزه و ... از بخش‌های مختلف این موزه هستند. این بنا بسیار بزرگ است و بخش‌های دیدنی زیادی دارد. 

  • آدرس : این موزه در خیابان فاتح استانبول است.
  • هزینه بازدید از موزه باستان شناسی استانبول : 200 لیر

موزه باستان شناسی استانبول - موزه‌ای وسیع با بخش‌های متنوع که هر قسمت آن واقعه‌ای جهانی را نشان می‌دهد.

موزه

موزه مادام توسو استانبول؛ بازدید از مجسمه‌های مومی سلبریتی‌ها

شاید بتوان از موزه مادام توسو را به عنوان یکی از محبوب‌ترین موزه های استانبول ترکیه  نام برد. نکته جالب در خصوص این موزه این است که ماکت‌های مومی اغلب سلبریتی های معروف و مشهور در آن وجود دارند و علاقه‌مندان می‌توانند با سلبریتی محبوب خود عکس بگیرند. ماکت‌های مومی سلبریتی‌های مثل مایکل جکسون، رافائل نادال، مرلین مونرو و... در این موزه قرار دارند. بازدید از این موزه بسیار جذاب و سرگرم کننده بوده بنابراین پیشنهاد می‌شود حتما سری به این موزه بزنید.

  • آدرس : Grand Pera AVM, Istanbul 34440, Turkey
  • هزینه بازدید از موزه مادام توسو استانبول : 575 لیر

موزه مادام توسو استانبول

موزه رحمی کوچ استانبول جایی برای طرفداران ماشین‌های قدیمی

موزه رحمی کوچ از جمله موزه‌هایی در شهر استانبول است که نمایشگاه‌های تنوع بسیار زیادی داشته و در حدود 27 هزار متر مربع مساحت دارد. اگر علاقه‌مند به آشنایی با سیر پیشرفت و تحول حمل و نقل، ارتباطات، صنعت و فناوری هستید، حتما در سفر خود به استانبول به این موزه سری بزنید. از جمله وسایلی و آثاری که در این موزه وجود دارند می‌توان به زیر دریایی‌های جنگ جهانی دوم، ماشین‌های قدیمی و قطار‌های قدیمی اشاره کرد‌. همچنین جالب است بدانید تعداد این آثار به حدود 14000 شیء می‌رسد‌. از آنجایی که در این موزه وسایل آزمایشگاهی و ابزار‌های متنوعی از دانشمندان نیز وجود دارند، بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به علوم مختلف هستند می‌توانند برای بازدید از این آثار به این موزه سری بزنند. همچنین جالب است بدانید کودکان نیز از بازدید از این موزه به سبب وجود اسباب بازی‌های قدیمی در آن بسیار لذت می‌برند‌. 

  • آدرس : منطقه بی اغلو، خیابان هاسکوی، خیابان پیری پاشا
  • هزینه بازدید از موزه مادام توسو استانبول : 300 لیر

موزه رحمی کوچ استانبول جایی برای طرفداران ماشین‌های قدیمی

معرفی موزه های استانبول؛ موزه فرش استانبول  (Istanbu Halı Müzesi)

یکی از جذاب‌ترین موزه‌هایی که در شهر استانبول وجود دارد، موزه فرش است. پیشنهاد می‌شود افرادی که علاقه به طرح و نقش‌های زیبای فرش‌ها دارند حتما در سفر خود به استانبول به این موزه سری بزنند. این موزه در قرن هجدهم به مجموعه ایاصوفیه اضافه شده و به همین سبب دسترسی به آن ساده است. فرش‌‌هایی که در این موزه وجود دارند مربوط به قرن‌های ۱۴ تا ۲۰ بوده و از مساجد این کشور جمع آوری شده‌اند. از جمله نکات قابل توجه در خصوص این موزه می‌توان به سبک معماری خاص آن اشاره کرد که از نوع باروک بوده و جلوه خاصی به این موزه بخشیده است. این موزه فرش دارای ۳ گالری بوده که در هر کدام از آن‌ها آثار زیبایی به نمایش گذاشته می‌شوند.

  • آدرس : İstanbul Vakıflar Bölge Müdürlüğü – Halı Müzesi Sultanahmet Camii Avlusu
  • هزینه بازدید از موزه فرش استانبول : 200 لیر

موزه فرش استانبول

موزه اورهان کمال استانبول (Orhan Kemal Museum in Istanbul)

اورهان کمال یکی از معروف ترین رمان نویسان کشور ترکیه بوده که با حمایت مرکز فرهنگ و هنر اورهان کمال تاسیس شده است. این نویسنده مشهور آثاری در خصوص زندگی مردم فقیر شهر استانبول که بسیار واقع گرایانه بودند، ثبت نموده است. این موزه به طور کلی مرتبط با ادبیات ترکی و رمان‌های متنوع این کشور است و بنابراین پیشنهاد می‌شود علاقه‌مندان به ادبیات و شعر حتما از این موزه دیدن نمایند. این موزه دارای ۵ طبقه بوده و بازدید کنندگان می‌توانند در این موزه عکس‌های شخصی و خانوادگی اورهان کمال، رساله کاری او، نامه‌های خصوصی و کتاب‌های کمال را ببینند. به علاوه در این موزه کافه تریایی نیز وجود دارد که می‌توانید در صورت تمایل در آن غذا میل کنید‌. بازدید از این موزه در تمام روز‌های هفته از ساعت 10 صبح تا 18 و در روز پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 10 شب امکان پذیر است.

  • آدرس: KIlIcali Pasa Mahallesi, Akarsu Yokusu Sokak, No:30 Cihangir, Beyoglu, Istanbul 34433
  • هزینه بازدید از موزه اورهان کمال استانبول: رایگان است.

موزه اورهان کمال استانبول

موزه یا کلیسای سنت ایرنه استانبول (St Irene Museum Istanbul)

موزه سنت ایرنه یکی دیگر از زیباترین و جذاب‌ترین موزه‌های شهر استانبول بوده که در واقع کلیسایی است که در قرن چهارم به دستور کنستانتی‌ها در قسطنتنیه ساخته شده است. همان طور که می‌دانید در دوره عثمانی اکثر کلیساهای کشور ترکیه به مسجد تبدیل شده‌اند اما کلیسای سنت ایرنه جزو معدود کلیساهایی است که تغییر کاربری پیدا نکرد. جالب است بدانید که این کلیسا در حیاط کاخ مجلل توپکاپی قرار گرفته بنابراین گردشگران می‌توانند برای بازدید از این موزه، بلیط کاخ توپکاپی را تهیه نمایند.

ساختمان موزه سنت ایرنه نیز همانند سایر ساختمان‌ها در اثر گذر زمان و اتفاقاتی همچون آتش سوزی و زلزله دچار تغییر و تخریب شده است. اگر علاقه‌مند به بازدید از بناهای مذهبی و قدیمی هستید، بازدید از این موزه زیبا در شهر استانبول را از دست ندهید‌.

  • آدرس: قسمت اروپایی استانبول، منطقه فاتح، حیاط کاخ توپکاپی
  • هزینه بازدید از موزه سنت ایرنه: 350 لیر

موزه سنت ایرنه استانبول

موزه هنرهای اسلامی کاخ ابراهیم پاشا استانبول (Ibrahim Pasha Palace Museum of Islamic Art in Istanbul)

کاخ ابراهیم پاشا جزو جاذبه‌های دیدنی و بسیار زیبا در منطق فاتح ترکیه بوده که هم اکنون یک موزه نیز به حساب می‌آید. این کاخ توسط سلطان سیلمان به ابراهیم پاشا به عنوان هدیه داده شده بود که پس از مرگ ابراهیم پاشا، به عنوان منزل مسکونی برخی از وزرای عثمانی، خزانه داری، زندان‌ها، اقامتگاه‌ها و... تبدیل شده است. اگر علاقه‌مند به موزه‌ها و همچنین سبک معماری قدیمی ترکیه هستید، حتما در سفر خود به استانبول به این کاخ زیبا سری بزنید.

  • دسترسی : ایستگاه متروی سلطان احمد، تنها 200 منر و ایستگاه تراموای جانکورتاران تنها یک کیلومتر با این جاذبه توریستی استانبول فاصله دارند.
  • هزینه بازدید از موزه هنرهای اسلامی کاخ ابراهیم پاشا استانبول: 200 لیر

موزه صنایع هوایی استانبول (Aviation Industry Museum Istanbul)

موزه صنایع هوایی یکی دیگر از جذاب ترین موزه های شهر استانبول است. اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به صنایع هوایی و اوامر مربوط به آن دارند، پیشنهاد می‌شود حتما در سفر خود به شهر استانبول از این موزه بازدید نمایند. این موزه بسیار جالب در سال 1996 به همراه سازمان موزه حمل و نقل تاسیس گشته است. از جمله لوازم و وسایلی که در این موزه یافت می‌شوند می‌توان به وسایل به جا مانده از هوانوردان ترکیه که توسط خانواده آن‌ها به این موزه اهدا شده است اشاره کرد.

به علاوه در این موزه اشیا ارزشمندی همچون مدال‌های افتخار، لباس‌های هوانوردی و‌... اشاره کرد‌. همچنین انواع هواپیما‌های جنگی، بوئینگ‌های جنگی، جنگنده‌های تک سر نشین، ماکت‌های هواپیما جنگی و... که در این موزه وجود دارند، جلوه بسیار زیبایی را به این موزه بسیار زیبا بخشیده‌اند.

  • دسترسی : Yeşilköy Mahallesi,, Eski Havaalanı Caddesi,, 34149 Bakırköy/İstanbul, Türkiye
  • هزینه بازدید از موزه صنایع هوایی استانبول : 200 لیر

موزه صنایع هوائی استانبول

موزه نظامی استانبول (Military Museum Istanbul)

اگر علاقه مند به انواع سلاح های مجهز جنگی هستید، موزه نظامی ترکیه همان طور که از نام این نیز مشخص است، گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. این موزه استانبول، تاریخ نظامی ترکیه را برای گردشگران و بازدید کنندگان به نمایش می‌گذارد. در این موزه انواع مختلف تجهیزات نظامی همچون ابزار‌های نظامی دوره های مختلف، یونیفرم‌های جنگی و نظامی و سلاح‌های تاریخی وجود دارند‌.

همچنین جالب است بدانید توپ‌های جنگی، خمپاره انداز‌ها و هلی کوپتر‌های جنگی در محوطه این موزه واقع شده‌اند که برای بازدید کنندگان بسیار جالب هستند. به علاوه در داخل ساختمان موزه خیمه‌های لشکر کشی و پرچم‌های ارتشی خودنمایی می‌کنند. امکان بازدید از موزه نظامی ترکیه همه روزه به جز روز‌های دوشنبه و سه شنبه وجود دارد و هزینه بازدید از آن بسیار به صرفه خواهد بود. آدرس این موزه به شرح زیر است:

  • آدرس: Halaskargazi, Vali Konagi Cd. No:2, 34367 Sisli/İstanbul, Turkey
  • هزینه بازدید از موزه نظامی استانبول : 200 لیر

موزه نظامی استانبول

موزه موزاییک استانبول (Mosaic Museum in Istanbul)

موزه موزاییک استانبول یکی از زیباترین موزه‌ها در این شهر بوده که در منطقه فاتیح که بخش اروپایی این شهر، واقع شده است. این موزه زیبا در بخش جنوبی مسجد سلطان احمد و داخل بازار آراستا Arasta قرار دارد. همان طور که از نام این موزه نیز مشخص است، موزاییک‌هایی با طراحی‌های خاص و زیبایی در این موزه قرار دارند که اغلب طرح‌های آن‌ها الهام گرفته از طبیعت هستند. اگر علاقه‌مند به طرح‌های خاص و زیبای موزاییک ها هستید، بازدید از این موزه زیبا را از دست ندهید. برای بازدید از این موزه لازم است بدانید که ساعت بازدید از آن در روز‌های بهار و تابستان از ساعت 10 صبح تا 5 عصر و در روز‌های فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 5 عصر وجود دارد.

  • آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، موزه موزائیک کاخ اعظم استانبول
  • هزینه بازدید از موزه موزاییک استانبول : 120 لیر

موزه موزاییک استانبول

موزه نیروی دریایی استانبول : اولین موزه ترکیه (Deniz Müzesi komutanliği)

یکی دیگر از زیبا‌ترین موزه‌های استانبول ترکیه قرار دارد، موزه نیروی دریایی آن است. جالب است بدانید که این موزه بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به یک قرن گذشته باز می‌گردد. آثاری که در این موزه نگهداری می‌شود همان طور که از نام آن‌ها مشخص است مربوط به دریا و دریانوردی در دوران عثمانی بوده و در این موزه در حدود چهار هزار قطعه از این آثار وجود دارند که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید نمایند. همچنین در این موزه ماکت‌های بسیار بزرگ و زیبایی از کشتی‌های دوره عثمانی وجود دارند که توجه اغلب افراد را به خود جلب خواهد کرد‌. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می‌توانید از فروشگاهی که در این موزه وجود دارند وسایل تزئینی مرتبط با دریا را خریداری نمایید. ساعات بازدید از این موضوع از ۱۰ صبح تا ۱۷ بوده و هزینه لازم برای بازدید از آن ۱۲ لیر به ازای هر نفر است.

  • آدرس: Dolmabahce Palace | Besiktas, Istanbul, Turkey
  • هزینه بازدید از موزه نیروی دریایی استانبول : 200 لیر

موزه نیروی دریایی استانبول

موزه معصومیت استانبول؛ بیانگر داستانی عاشقانه

موزه معصومیت یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌هایی است که در شهر استانبول ترکیه واقع شده و پیشنهاد می‌شود در صورتی که ادبیات علاقه دارید حتما در سفر خود به شهر استانبول از این موزه بازدید نمایید. گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند از مکان‌های تولد، مقبره‌ها، موزه‌ها، مسیرهای ادبی یا سایر مکان‌های مربوط به نویسندگان و آثار ادبی دیدن نمایند و از بازدید از آن‌ها لذت ببرند. موزه معصومیت در واقع مربوط به رمان معصومیت نوشته اورهان پاموک بوده که علاقه‌مندان به این رمان می‌توانند از این موزه بازدید نمایند. گردشگران می‌توانند هر روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ امکان بازدید از این موزه وجود دارد و همچنین هزینه بازدید از این موزه در حدود ۷۵ لیر به ازای هر فرد است.

  • آدرس: منطقه بی‌اوغلو استانبول، خیابان چوکور جوما، بن‌بست دالگیچ
  • هزینه بازدید از موزه معصومیت استانبول : 250 لیر

موزه معصومیت استانبول

موزه آتاتورک؛ محل نگهداری وسایل شخصی مصطفی کمال

در شهر سیسیلی استانبول، مهم‌ترین موزه کشور ترکیه یعنی موزه آتاتورک قرار گرفته است. این موزه از سال 1924 به بعد از خانه به موزه تغییر کاربری داد. موزه آتاتورک مملو از رمز و رازهای تاریخی بوده که با یک بار بازدید از آن می‌توانید به تاریخ نهفته در لابه‌لای در و دیوارهای آن پی ببرید. موزه آتاتورک از 3 طبقه تشکیل شده و قدمت آن به زمان ریاست جمهوری مصطفی کمال آتاتورک باز می‌گردد. مصطفی کمال در آن زمان با مادر خویش به نام زبیده، خواهرش مکبل و پسرش عبدالرحیم در این خانه زندگی می‌کردند.

رئیس جمهور مصطفی کمال آتاتورک، پس از این‌که از سوریه بازگشت، تا تاریخ 16 می سال 1919 در این مکان زندگی کرد. بعد از مدت زمانی آن‌ها این مکان را برای آزادسازی ملی و سازماندهی مبارزات در مواجه با متفقین ترک کردند. ریاست جمهور ترکیه در آن زمان به همراه خانواده در ابتدا با کمک کشتی باندرمه به سوی سامسون رفته و سپس در شهر آناتولی سکونت یافت. این خانه پس از سال 1928، به محلی برای نگهداری از وسایل شخصی رئیس جمهور تبدیل گردیده و توسط شهرداری شهر استانبول خریداری شد. در موزه آتاتورک می‌توانید تابلوهای هنری برجای مانده از دوران جنگ را مشاهده نمایید.

  • آدرس: شهر سیسیلی استانبول، خیابان ایشیکلار، محله مراد پاشا آلانیا
  • هزینه بازدید: هزینه بازدید از موزه آتاتورک رایگان است.

موزه آتاتورک؛ محل نگهداری وسایل شخصی مصطفی کمال

موزه آب انبار باسیلیکا؛ یکی از عجایب استانبول

در قلب شهر استانبول می‌توانید یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی دنیا را بیابید. موزه آب انبار باسیلیکا جزء یکی از بهترین موزه‌های استانبول به‌شمار می‌رود. این موزه با نام بزرگ‌ترین سرداب، یادگاری از زمان امپراتوری روم شرقی نیز شناخته می‌شود. در موزه آب انبار با یک معماری شگفت‌انگیز و خاص با ستون‌هایی تزئین شده زیبا روبه‌رو خواهید شد. این موزه در نزدیکی مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد قرار دارد.

آب ابنار باسیلیکا جزء یکی از جاذبه‌های خاص گردشگری تاریخی در شهر استانبول به حساب می‌آید. این بنای عظیم در قرن 6 میلادی و با ترکیب عشق و تاریخ بنا گردید. در کل شهر استانبول 80 آب انبار زیرزمینی به چشم می‌خورند که آب انبار باسیلیکا بزرگ‌ترین این آب انبارها شناخته شده است. راه رفتن در میان دالان‌های تودرتوی این سرداب 1500 ساله، در کنار موسیقی آرامش‌بخش، می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند.

  • آدرس: استانبول، منطقه سلطان احمد، مرکز شهر، کنار موزه و مسجد ایاصوفیه
  • هزینه بازدید: برای هر نفر 30 لیر ترکیه

موزه آب انبار باسیلیکا؛ یکی از عجایب استانبول

موزه اسباب بازی استانبول

یکی دیگر از مهم‌ترین موزه‌های استانبول که طرفدارن زیادی را نیز به خود اختصاص داده؛ موزه اسباب بازی این شهر است. این موزه در سال 2005 و با کمک سونای آکین برجسته‌ترین نویسنده و شاعر ترکیه‌ای، در جهت به نمایش گذاشتن بهترین اسباب بازی‌های دنیا تاسیس گردید. در این موزه اسباب بازی‌های مختلفی از تمامی کشورها و قاره‌های دنیا گردهم آورده شده‌اند. در موزه اسباب بازی بیش از 4 هزار وسیله بازی به همت سونای آکین جمع‌آوری شده‌اند.

برخی از اسباب بازی‌های این موزه قدمتی 200 ساله دارند. تمامی این اسباب بازی‌ها در دسته‌های مختلف و با موضوعاتی مشخص دسته‌بندی شده‌اند. شما با بازدید از این موزه می‌توانید با نوع بازی‌ها و وسایل بازی کشورهای دیگر نیز آشنا شوید. معماری و فضای داخلی موزه اسباب بازی نیز توسط ایهان دوغان بهترین معمار ترکیه‌ای به اجرا درآمد. این موزه از 6 طبقه تونلی تشکیل شده که با گذر از هر کدام از آن‌ها به دنیایی خاص از اسباب بازی‌ها دسترسی خواهید داشت.

  • آدرس: استانبول، منطقه گازتپه، محله کادیکوی
  • هزینه بازدید: اگر جزء کودکان بالای ۳ سال و دانش آموزان، معلمین، اساتید و افراد بالای ۶۵ سال هستید، می‌بایست 40 لیر و اگر از دسته افراد عادی محسوب می‌شوید می‌بایست برای بازدید از این موزه 75 لیر بپردازید.

موزه اسباب بازی استانبول

موزه‌ مولوی گالاتا (Galata Mevlevihanesi Müzesi)

در میان اسامی موزه‌های استانبول، نام موزه مولوی گالاتا نیز به چشم می‌خورد. این موزه محلی برای تماشای رقص زیبای سماع با حس و حالی کاملا معنوی بسیار جالب توجه است. این موزه جزء یکی از بناهای بسیاری تاریخی در کشور ترکیه به‌شمار می‌رود. برای شناخت و آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و تاریخ ترکیه لازم است تا به این موزه سری بزنید. در موزه مولوی گالاتا انواع البسه دراویش قدیم، کتب خطی در کنار عتیقه‌هایی ناب و مراسم رقص سماع به نمایش عموم در معرض نمایش قرار داده شده‌اند. بدون شک حضور در این موزه تجربه و خاطره‌ای خاص و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

این موزه در سال 1491 در ابتدا با کاربری خانقاهی وسیع به دست محمد سما بنا گردید. درویش‌های ترک زبان در این خانقاه شروع به انجام اعمال عبادی کردند. بعدها و در سال 1608 به علت وجود اختلاف میان فرقه‌ها این خانقاه به آتش کشیده شد؛ اما با وجود تمامی مشکلات درویش‌های ترک اجازه از بین رفتن اولین خانقاه شهر استانبول را ندادند. این خانقاه محل دفن شیخ گالیب دد، یکی از دراویش معروف ترک است. دولت ترکیه در سال 2005 عملیات ترمیم و بازسازی خانقاه را آغاز کرد. امروزه این خانقاه به عنوان موزه مولوی گالاتا در بین گردشگران و مردم بسیار مورد احترام بسیاری قرار دارد.

  • آدرس: استانبوی، خیابان استقلال، میدان تکسیم
  • هزینه بازدید: هزینه برای افراد بزرگسال 18 لیر و برای کودکان رایگان در نظر گرفته شده است.

موزه‌ مولوی گالاتا (Galata Mevlevihanesi Müzesi)

موزه سادبرک خانم یکی از موزه های مهم استانبول

موزه سادبرک خانم یکی از موزه‌های مهم استانبول شناخته می‌شود. این موزه اولین موزه خصوصی شهر بوده که در منطقه بویوک واقع شده است. این موزه در سال 1980 برای به نمایش گذاشتن وسایل شخصی سدبرک کوچ افتتاح گردید. موزه سادبرک خانم از دو قسمت مختلف تشکیل شده که در قره 19 به‌وجود آمده‌اند. حسین کوچاباش نیز یکی از معروف‌ترین کلکسیونرهای ترکیه‌ای است که وسایل شخصی خود را به این موزه اهدا کرد.

در ابتدای افتتاح، این موزه 3000 هزار قطعه وسیله را در خود جای داده بود؛ اما امروزه 18000 شیء مختلف در این موزه قرار گرفته‌اند. اگر به قسمت قطعات باستانی موزه یعنی ساختمان سوگی گونول مراجعه نمایید، می‌توانید برخی از وسایل مربوط به دوره تمدن آناتولیا که به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردند را بیابید. همچنین در قسمت ساختمان آزاریان موزه آثار ارزشمندی از هنر اسلامی دروان عثمانی، جامه‌های زمان عثمانی، اثرات ارزشمندی از اروپا، خاور نزدیک و دور و... به چشم می‌خورند.

  • آدرس: Piyasa Cad. 27-29 | Buyukdere, Istanbul

موزه سادبرک خانم یکی از موزه های مهم استانبول

جمع بندی

در این مقاله به معرفی موزه های استانبول پرداختیم و سعی کردیم متناسب با علاقه افراد موزه های هنری و تاریخی و فرهنگی و ... به شما معرفی کنیم. تمامی موزه هایی که در این مقاله معرفی شد مربوط به شهر استانبول هستند و از تنوع زیادی برخوردارند. شما با دیدن و خواندن اسامی موزه های استانبول در سفر خود به شهر استانبول می توانید از این اماکن بازدید بعمل بیاورید و قبل از رفتن به این موزه ها درباره آنها اطلاعاتی کسب کنید. برخی ازین موزه ها شهرتشان جهانی هست و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استانبول حتما از موزه‌های آن دیدن کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر