جاذبه های فراموش نشدنی در کیش

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/06/06
بازدید: 267
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره کیش یکی از شهرهای مهم ایران از نظر جذب گردشگر است که مسئولین و شهردار آن طی این سال ها با برنامه ریزی درست و دقیق در تلاش هستند که این جزیره افسانه ای را از هر نظری کامل و بی نیاز کنند تا گردشگران عزیز تور کیش  بتوانند اوقات خوشی را در این جزیره سپری کنند. جاذبه های فراموش نشدنی در کیش  بی شمار است که حتی کسانی که به این جزیره سفر نکرده اند هم ممکن است اسم این جاذبه ها را شنیده باشند. در این بخش به معرفی جاذبه های فراموش نشدنی در کیش می پردازیم.

کشتی یونانی :

یکی از نمادین ترین دیدنی های جزیره کیش ، کشتی یونانی  است که سالانه گردشگران زیادی برای تماشای این کشتی زیبا به کیش می آیند و ساعت ها طلوع و غروب خورشید را در کنار این کشتی غول پیکر تماشا می کنند. علت به گل نشستن این کشتی نا معلوم و هنوز هم با گذشت سالیان سال مشخص نشده است اما خرافات زیاد و حاشیه داری در مورد به گل نشستن این کشتی می باشد که یکی از آن ها گرفتن پول از شرکت بیمه می باشد. این کشتی که در تاریخ 4 مرداد ماه سال 1345 هنگام برگشت از ایران در نزدیکی های روستای باغو کیش به گل نشسته و باقی مانده است و امروزه یکی از بخش های دیدنی و تاریخی این جزیره به حساب می آید. و در آخر باید گفت تماشای طلوع خورشید در هنگام صبح درست از پشت کشتی یونانی بسیار رمانتیک و عاشقانه است که به کسانی که برای ماه عسل به جزیره کیش می روند توصیه می کنم لذت دیدن طلوع خورشید را از دست ندهند. از این رو کشتی یونانی یکی از مهم ترین جاذبه های فراموش نشدنی در کیش می باشد. 

شهر زیرزمینی کاریز : 

در زمان قدیم کاریز به معنای قنات بوده که در عمق 18 متری از سطح زمین با مساحت تقریبی 10000 متر مربع در قسمت جنوبی جزیره واقع شده است. این شهر زیر زمینی طی مدت این سال ها به علت فرسایش تخریب شده که باستان شناسان زبردست ایرانی تا حدودی از این فرسایش جلوگیری کرده اند. امروزه مسئولین جزیره کیش با ساخت غرفه های مختلف صنایع دستی و محلی این شهر افسانه ای را به نمایش گذاشته اند. سقف مرجانی شهر زیرزمینی کاریز کیش به قطر هشت مترمربع که زمانی بستر دریا بوده، پر از صدف ها و آبزیانی است که امروزه به صورت فسیل در سقف مرجانی مجموعه تفریحی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش قابل بازدید است. اگر با دقت بیشتری به این فسیل ها توجه کنید لاک‌پشتی را می‌بینید که از 600 میلیون سال قبل خود را برای امروز ما جاودانه کرده است. شهر زیر زمینی کاریز کیش با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی پراز فسیل های با قدمت بسیار بالا در فهرست مهم ترین ابنیه جهانی قرار می گیرد که جزو جاذبه های فراموش نشدنی در کیش به حساب می آید. 

خانه بومیان : 

خانه بومیان به حدودا 200 سال پیش بر می گردد که توسط فرد معروف و ثروتمندی به نام حاح عبداله ابن شاهین به وسعت 1500 متر طراحی و ساخته شد که به غیر از سالن پذیرایی، آشپزخانه و ... دارای 15 اتاق تو در تو و دو حیاط بزرگ می باشد. خانه بومیان  به منظور آشنایی تاریخ ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، روش زندگی و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش ، با هدف ایجاد شغل برای مردمان بومی محله و رسیدن به توسعه گردشگری پایدار برای جزیره کیش  به خانه مردم شناسی بومیان کیش (چیزی شبیه موزه)  تبدیل شد. این خانه نشانگر از اصالت مهمان نوازیی و خون گرمی مردمان جزیره است. حاج عبداله شخصی مشهور و دوست داشتنی در بین مردمان آن زمان بود که پیشه ی وی لنج سازی و تاجر مروارید بود که این عمارت از نسل های قبل خود به ارث برده بود. هر کدام از اتاق های این عمارت مخصوص انجام کاری خاص بوده است  مثل: اتاق مهمان مردان، انواع انبار، اتاق تابستان، اتاق زمستان، اتاق مهمان زنان، مکتب خانه و ... . این امارت یا به اصطلاح خانه جزو میراث ارزشمند جزیره کیش به حساب می آید که در حفظ آن همه باید کوشا باشیم. خانه بومیان از جاذبه های فراموش نشدنی در کیش می باشد.

 آب انبار کیش :

 یکی از روش های مرسوم جهت انبار کردن آب در جزیره کیش در زمان های قدیم استفاده از آب انبار کیش  بوده. آب انبارها در مناطق خشک ، کم باران و کویری ساخته شد. شیوه ی ساخت و فناوری آن به سایر نقاط کشور گسترش یافته است. هنگام بارش های فصلی آب حاصل از این بارندگی ها به این مخازن هدایت شده و در آن ذخیره و در شرایط لازم مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده . کاربرد دانش بومی در استخراج آب باران و مدیریت آب های روان به همراه تغزیه سفره های اب زیرزمینی توسط گذشتگان و پیشینیان رمز تاریخ طولانی سکونت و رونق تجارت دریایی در جزیره کیش کم باران بوده است. آب انبار دوقلوی کیش به همراه پنج بادگیر که روش ساخت آن الهام گرفته از آب انبارهای شهر یزد بوده در نزدیکی شهر حریره کیش ساخته شده که تنها منبع اصلی تامین آب مردمان ساکن جزیره آن زمان بوده و یکی از تاریخی ترین جاذبه های فراموش نشدنی در کیش می باشد. 

درخت سبز :

 با قدمت ترین و کهنسال ترین درخت جزیره با نام درخت سبز که همان درخت انجیر یا لور است حدودا بین 500 تا 600 سال سن دارد که با ویژگی هایی که دارد جزو جاذبه های گردشگری کیش محسوب می شود. به طور کلی درخت های انجیر با رشد کردن شاخه های آن به سمت زمین پیش رفته که پس از مدتی همین شاخه ها تبدیل به ریشه ی مضاعف شده و به تنه ی درخت پیوند می خورد. این پروسه تا جایی ادامه پیدا می کند تا این درخت انجیر با چندین ریشه و ساقه ی در هم تنیده شده و تنومند شود. امروزه گردشگران تور کیش با گره زدن پارچه های رنگی به شاخ و برگ این درخت، آن را تبدیل به یک درخت استثنایی و بسیار جذاب کرده اند و بر این باورند که با گره زدن یک تکه پارچه و آرزو کردن به مقصود خود می رسند که با این کار ارزش درخت سبز را هرچه بیشتر افزایش داده اند.

 این بود 5 جاذبه های فراموش نشدنی در کیش که بازدید از آن ها برای گردشگران تور کیش خالی از لطف نمی باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 105 کاربر