سوغات صربستان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/06/05
بازدید: 252
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
سوغات یا ره ‌آورد کالایی است که از یک شهر، روستا یا منطقه‌ای توسط مسافران و گردشگران آن منطقه خریداری می ‌شود تا پس از بازگشت به نزدیکان، دوستان و آشنایان هدیه ای داده شود. سوغاتی ها به ‌طور معمول جزء صنایع دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته شده در نواحی مختلف جغرافیایی می باشد.
افرادی که به کشور و یا شهر های مختلف سفر می کنند، ترجیح می دهند یک گوشه از فرهنگ و هنر جایی که به آن سفر کردند را به یادگار با خود به کشورشان بیاورند و کلکسیونی از سوغاتی های رنگارنگ و زیبا داشته باشند. یکی از بهترین کشور هایی که می توان از آنجا سوغاتی های فراوانی با خود به همراه آورد، کشور صربستان می باشد.
اگر قصد سفر به صربستان را دارید قبل از آن با سوغات صربستان آشنا شوید.انواع جا کلیدی و مگنت های یخچال را می توانید با طرح های مختلف مانند جاذبه های گردشگری، طرح ها سنتی و غیره را از صربستان تهیه نمایید در ادامه با سوغات صربستان آشنا خواهید شد.
1. گلیم و فرش پیروت (Pirot)
گلیم و فرش پیروت یکی از معروف ترین و زیبا ترین سوغات صربستان به حساب می آید. یکی از سنت‌ های قدیمی و هنر های زیبایی که در بسیاری از شهر ها و کشور های دنیا رواج دارد، بافت انواع گلیم است. بافت انواع گلیم است. فرش و گلیم پیروت شامل انواع کف‌پوش‌های بافتنی زیبایی هستند که در شهر پیروت از زمان‌های گذشته بافته می‌شدند. همانطور که پیش تر گفتیم یکی از مهم ترین سوغات صربستان، گلیم های دست بافت می باشد که از زمان های دور رواج داشته است این گلیم ها بیش از 90 نوع مختلف و 120 طرح مختلف بافته می شود. اگر قصد دارید تکه ای از هنر صربستان را به خانه تان ببرید گلیم پیروت بهترین گزینه می باشد. قدمت این گلیم های دست بافت به دوران قرون وسطی باز می گردد که مهم ترین تولید کنندگان آن در منطقه بالکان می باشد.
 

آشنایی با صربستان _ معرفی جاهای دیدنی کشور صربستان به همراه تصاویر🌳🪴

 
مهم ‌¬ترین نکته در مورد این گلیم آن است که یکی از قدیمی‌ ترین صنایع دستی، یک محصول هنری خاص و یکی از مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین محصولات صربستان است و در بین بهترین سوغاتی های صربستان بسیار معروف است. گردشگران تور صربستان باید توجه داشته باشند که سفر به این کشور بدون خرید گلیم و یا فرش پیروت، تکمیل نمی ‌شود.
2. چاشنی آجوار (ajvar)
چاشنی آجوار جزء یکی از بهترین چاشنی صرب ها به حساب می آید، که به غذا های این کشور طعم بسیار خوبی می‌¬ دهد. چاشنی آجوار جزء یکی از معروف ترین و دلپذیر ترین سوغات صربستان به حساب می آید.
آجوار یکی از چاشنی های محبوب صربستان می باشد که در کنار بیش تر غذا های صربستان خواهید دید. چاشنی آجوار بر پایه فلفل بوده و مواد دیگری مانند سیر و بادمجان دارد که به آن سالاد صربستانی و یا خاویار گیاهی نیز می گویند. درست است که نمی توانید غذا های لذیذ صربستان را با خود بیاورید اما با آوردن این چاشنی حال و هوای آشپزی صربستان را می توانید به غذا هایتان بدهید و به عنوان سوغات صربستان هدیه دهید.
چاشنی آجوار یکی از مهم ترین اجزای ترکیب شده در غذاهای صرب ها می باشد. در تمام دنیا مراحل تهیه یک غذا روش‌ های یکسانی را از سر می‌ گذارند و تفاوت تنها در چاشنی ‌هایی است که در غذا استفاده می ‌شوند. این چاشنی یکی از پر طرفدار ترین چاشنی این کشور می باشد، به همین دلیل گردشگران تور صربستان می توانند از این چاشنی برای استفاده خود و یا به عنوان سوغات صربستان تهیه کنند و با خود به ایران بیاورند.
3. لباس های با طرح سنتی سیروژینو (Sirogojno)
لباس های با طرح سنتی سیروژینو بسیار زیبا، منحصر به فرد و گرم می باشند که قدمت آن به یک قرن پیش باز می گردد. بسیاری از این لباس ها دست بافت و نشانه ی هنر و سلیقه مردم صربستان می باشد که می توان گفت یکی از تک ترین سوغات صربستان به شمار می رود. این ژاکت هنر دست بافندگان منطقه‌ی کوهستانی زالیتور از یک روستای کوچک قدیمی است. در این روستا هر روز از این کار های دستی فوق العاده را تولید می‌شود. این نوع صنایع دستی، خرید سوغات در صربستان را بسیار راحت می‌ کنند و در میان بهترین سوغاتی های صربستان هستند. بسیاری از هنرمندان در صربستان لباس¬ های مدرن امروزی خود را با طرح‌¬ های سنتی این ژاکت¬‌ ها زینت می ‌بخشند. از آنجا که صرب ‌ها موفق به حفظ طرح سنتی این ژاکت با ترکیب آن با طرح مدرن شده‌ اند، سیروژینو در تمام جهان شناخته شده است.
سیروژینو پر طرفدار ترین لباس سنتی صربستان است، این لباس محلی زیبا رنگ های شاد و جذابی دارد. یکی از بهترین سوغات صربستان که می توان برای خانوما از این کشور خریداری کرد، لباس های با طرح سنتی سیروژینو می باشد.
به گردشگران تور صربستان، پیشنهاد می شود که حتما به عنوان سوغات این لباس های محلی را خریداری کنند.
4. قلمدان های اوپاناک (opanak)
یکی دیگر از برترین سوغات صربستان قلمدان های اوپاناک می باشد. اوپاناک نوعی پاپوش سنتی صربستان می باشد که حتی تا 50 سال پیش روستا های اطراف صربستان از پاپوش ها استفاده می کردند، این پاپوش ها از چرم و بدون بند ساخته می شوند. از آن جایی که زندگی های به سمت زندگی مدرن رفت از این پاپوش ها به عنوان جا قلمی و گلدان استفاده در بیش تر فروشگاه های صربستان به فروش می رسد و می توانید با قیمت خوب این پاپوش ها را به عنوان سوغات صربستان به دوستان و آشنایانتان هدیه دهید.
جاقلمی ها و گلدان هایی به شکل اوپاناک با جنس ها و طرح های مختلف در صربستان به فروش می رسند که سوغاتی زیبا و خلاقانه ای هستند. نکته جالب آنجاست که استفاده از این نوع پاپوش در کشور های همجوار با صربستان هم رواج دارد. 
اما در دنیای مدرن امروز، دیگه از پاپوش های اوپاناک استفاده نمی شود. کار جالبی که هنرمندان صربستان انجام داده اند، استفاده از اوپاناک در وسایل تزئینی، مثل جامدادی و گلدان های رومیزی می باشد. به جرات می توان گفت، خرید این سوغاتی به گردشگران تور صربستان پیشنهاد می شود. مردم صربستان بسیار هنرمند هستند و تمامی صنایع دستی صرب ها پر از خلاقیت و نوآوریه می باشد.
5. ساز سنتی سوزش
این ساز تک سیم بخش مهمی از فرهنگ صربستان می باشد که می توانید به عنوان دکوری، سوغات صربستان با خود به ایران بیاورید. این ساز در طرح ها و اندازه های مختلفی به فروش می رسد که اصیل ترین آن ساز چوبی هستند.
قلب های تزئینی با رنگ ها، طرح ها و نوشته های متفاوت یک سوغات فوق العاده به حساب می آیند.
گردشگران تور صربستان جالب است که بدانند، مردم صربستان به مهربانی و خوش اخلاقی معروف اند و لازم به ذکر است که در زمان کم، تا حدی می توانید نواختن این نوع ساز را از آنان یاد بگیرید. از این ساز می توان به عنوان دکور و تزئین نیز استفاده کرد، به همین خاطر به گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند، پیشنهاد می شود این ساز را خریداری کنند و به عنوان تزئین در منزل خود استفاده کنند.
6. قالب های Licider 
قالب های لیسیدر (Licider) یکی از محبوب ترین سوغات صربستان می باشد که در رنگ ها و طرح های مختلفی به فروش می رسد، گردشگران تور صربستان می توانند این قلب های زیبا را به دوستان و نزدیکان خودشان هدیه دهند.
اگر در بازار های صربستان قدم بزنید، متوجه خواهید شد که دست ‌سازه‌ هایی به شکل قلب و به اشکال و طرح‌ های مختلف و در جنس‌ های مختلف در صربستان به فروش می ‌رسد که نماد مهمی در حوزه عشق و دوست داشتن را به نمایش می گذارد. این سوغاتی و یادگاری می ‌تواند به معنای دوستت دارم یا تولدت مبارک باشد. این مجسمه های زیبا علاوه بر منحصر به فرد بودنشان، سبک نیز می باشند و گردشگرانی که این مجسمه ها را به عنوان سوغات صربستان خریداری کرده اند به راحتی می‌ توانند آن ها را با خود به ایران بیاورند.
امیدوارم این مقاله شما را در زمینه سوغات صربستان یاری کرده باشد.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 101 کاربر