شمارش معکوس برای تعطیلات عیدفطر، پیش بینی سفرهای عید فطر دوبرابر نوروز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 219
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
تعداد سفرهای انجام‌شده در کشور در روزهای اخیر، غیرمنتظره است؛ اگرچه استان‌های کشور برای پذیرش گردشگران آماده بودند اما تعداد گردشگران به تقریب دو برابر ظرفیت مکان‌های اقامتی گزارش شده است؛ پیش‌بینی می‌شود این تعداد سفر و گردشگر تا پایان تعطیلات دو برابر سفر در نوروز 93 برآورد شود و بر این اساس باید زیرساخت‌های گردشگری کشور تجهیز و تقویت شود.

اینها سخنان مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی است، سخنانی که بعد از دو روز تعطیلی رسمی عید فطر و البته قبل از اتمام این تعطیلات مطرح شد؛ وی همچنان اعلام کرده بود که «اگر چه سفر در روزهای اخیر در کشور با آمادگی و هماهنگی‌های لازم مدیریت شد اما هنوز میزان ارایه خدمات به گردشگران مطلوب نیست».

سفر همیشه خوب است و به خصوص سفر به آغوش طبیعت که الحق و الانصاف موجب آرامش روح می‌شود و مردم ایران هم به دنبال تعطیلات چندروزه، بار سفر را به دوش می‌گیرند و بیشتر به دامن طبیعت می‌روند تا آرامش طبیعت را با جان خود دریافت و خود را برای آغاز روزهای پرکار آماده کنند؛ اما همیشه یکی از دغدغه‌های مهم در این حوزه که متأسفانه بعد از سال‌ها هنوز هم حل نشده است این بوده که ورود مردم به طبیعت بکر و زیبا تلفاتی هم دارد که سهم بیشتر این تلفات نصیب طبیعت می‌شود و به نوعی این آغوش آرامش‌بخش بعد از تعطیلات به محلی جنگ‌زده تبدیل می‌شود که این موضوع همیشه جای نگرانی دارد.

یکی از مهمترین دلایل این امر هجوم به استان‌های طبیعت‌محور به خصوص استان‌های شمالی کشور است که بر اساس آمار سال گذشته در این تعطیلات عید فطر، طبق آمارهای رسمی، گیلان، مازنداران، اردبیل، گلستان، چهارمحال و بختیاری جزء استان‌های پرتردد کشور در روزهای تعطیلات عید فطر سال گذشته بودند.

شاید درمان این درد را باید معرفی جاذبه‌های طبیعی سایر استان‌های کشور دانست، کاری که در دستور کار معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی بوده است اما متأسفانه به نطر می‌رسد در این زمینه هنوز ضعف داریم و شاهد این سخن هم این است که اولین جایی که بعد از تصمیم به مسافرت در ذهن مردم در ایام تعطیلات نقش می‌بندد، استان‌های شمالی و چند استان طبیعت‌گرای معروف هستند در حالی که دیگر استان‌ها جاذبه‌های بسیار زیبایی دارند که فقط به دلیل عدم معرفی لازم در ذهن مسافران نمی‌گنجند.

معرفی جاذبه‌های طبیعی استان‌‌های دیگر که البته به نظر می‌رسد هزینه زیادی هم نمی‌برد نه تنها موجب توزیع سفر و قرارندادن بار سنگین هجوم مسافران روی چند استان از 31 استان کشور می‌شود بلکه ترافیک‌ها و تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد که این خود موجب شادابی مسافران و کاهش مرگ و میر خواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که واقعاً ظرفیت پذیرش مسافر در این استان‌های مورد هجوم مسافران، آیا تا به حال محاسبه شده است؟ چرا که وقتی از حد مورد نظر بیشتر می‌شود آسیب فراوانی به طبیعت وارد می‌شود؛ این نکته را می توان در سخنان محمدعلی فیاضی، مدیرکل همکاری‌ها و توافقات ملی گردشگری و دبیر کمیته ملی طبیعت گردی معاونت گردشگری یافت که یکی از بحث‌هایی که باید در مناطق طبیعت‌گردی در نظر گرفته شود، تحمل ظرفیت‌پذیری گردشگری یا گردشگرپذیری هر منطقه است که وی اعلام می‌کند:«متأسفانه مناطق ما الان مدیریت نمی‌شود، یکی از مواردی که در حوزه طبیعت‌گردی با آن مواجه هستیم ورود حجم گسترده‌ای از مردم است که وقتی متوجه یک طبیعت می‌شوند به خصوص در ایام تعطیلات، به آنجا هجوم می‌آورند و هیچ آئین‌نامه‌ای هم که طبق آن، به این مناطق به صورت مدیریت‌شده مراجعه شود وجود ندارد لذا این باعث می‌شود، طی سال‌ها این مناطق را یا از دست بدهیم یا اقبالی که مردم به منطقه‌ای به خاطر آن ویژگی‌های خاص داشت از دست برود».

اما واقعاً راهکار چیست؟ شاید یک راهکار کوچک مدیریت مناطق طبیعی این است که در حوزه طبیعت‌گردی خیلی از مناطق طبیعی در اختیار سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست است که باید مناطق زیرمجموعه‌شان را مدیریت کنند؛ به گفته کارشناسان، می‌توان برای ورود به این مناطق طبیعی، سقف تعداد مسافر تعیین کرد تا طبق همین ظرفیت از این منطقه طبیعی استفاده شود.

پلیس راه، هلال احمر، راهداری، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی و بسیاری از سازمان‌های دیگر تمام تلاش خود را برای هرچه بهترشدن این مسافرت‌ها انجام می‌دهند و شاید بهتر است بگوییم که از مدت‌ها پیش منتظر چنین روزی هستند.

به نظر می‌رسد صدا و سیما نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های طبیعی و بکر کشور و تغییر در الگوی سفر مردم دارد و اگر در ابتدا یا لابه‌لای فیلم‌ها و سریال‌های ماه مبارک که ساعات پرمخاطب این شب‌های تلویزیون محسوب می‌شود، حداقل هر شب یکی دو دقیقه این جاذبه‌ها را نشان دهد می‌تواند در این کار موفق شود نه اینکه در ساعت‌های کم‌مخاطب اقدام به تبلیغ این جاذبه‌های زیبای طبیعت ایران کنند. البته در این اتفاق مبارک همکاری معاونت گردشگری هم لازم است که روی نقاط کم‌مخاطب و دارای ظرفیت تبلیغ کند.
 
به هر حال، چه بخواهیم و چه نخواهیم حدود 20 روز تا پایان ماه مبارک و دوست‌داشتنی رمضان مانده است و اتفاقاً تعطیلات بعد از عید فطر هم طبق تقویم رسمی کشور به شنبه و یکشنبه افتاده است و این یعنی 4 روز تعطیلی پشت سر هم و همین امر اشتیاق خیلی از ایرانی‌‌ها را برای رفتن به مسافرت بالا برده است و حتی در محافل عمومی یعنی افطاری‌های این ماه، صحبت‌ها و گپ و گفت‌ها از تعیین مکان مسافرت ایام تعطیلات عید فطر است، از طرفی به نظر می‌رسد با توجه به تعداد بی‌سابقه و غیرمنتظره سفرها در ایام عید فطر سال گذشته، طبق برآوردها تعداد سفرهای امسال بیشتر از سال گذشته شود لذا مدیریت جدی‌تر و هماهنگی بیشتری می‌خواهد تا کام مردم در این مسافرت‌ها تلخ نشود.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر