سوغات هند

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2377
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سوغات یا ره ‌آورد کالایی است که از یک شهر، روستا یا منطقه‌ای توسط مسافران و گردشگران آن منطقه خریداری می ‌شود تا پس از بازگشت به نزدیکان، دوستان و آشنایان هدیه ای داده شود. سوغاتی ها به ‌طور معمول جزء صنایع دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته شده در نواحی مختلف جغرافیایی می باشد. افرادی که به کشور و یا شهر های مختلف سفر می کنند، ترجیح می دهند یک گوشه از فرهنگ و هنر جایی که به آن سفر کردند را به یادگار با خود به کشورشان بیاورند و کلکسیونی از سوغاتی های رنگارنگ و زیبا داشته باشند. یکی از بهترین کشور هایی که می توان از آنجا سوغاتی های فراوانی با خود به همراه آورد، کشور هند می باشد. همان طور که می دانید کشور هند دارای فرهنگ و هنری بسیار غنی می باشد، همین امر باعث تنوع بالا در سوغاتی ها و نماد های این کشور شده است، اگر با تور هند به این شبه قاره زیبا سفر کنید بی شک مجذوب تمامی اجناسی که تحت عنوان سوغاتی در این کشور وجود دارد می شوید. به همین خاطر ما در این بخش قصد دارم سوغات هند را به شما معرفی کنیم تا زمانی که می خواهید با تور هند به این کشور سفر کنید بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

1. ساری هندی

ساری هندی

ساری هندی یکی از معروف ترین و زیبا ترین سوغات هند به حساب می آید. این لباس از لباس های زنانه سنتی و محلی کشور هند می باشد و یکی از متداول ترین لباس هایی است که زنان هندی آن را می پوشند و تنها تفاوت در طرح پارچه و قیمت آن ها با یک دیگر هست. ساری اصلی ترین و پر طرفدار ترین لباس سنتی زنان هند است، این لباس محلی زیبا رنگ های شاد و جذابی دارد. یکی از بهترین سوغات هند که می توان برای خانوما از هند خریداری کرد، ساری می باشد. 

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

ساری به عنوان یک کالای اصلی در مغازه های پوشاک بانوان در انواع رنگ ها، انواع طرح ها و همچنین با انواع کیفیت و قیمت به فروش می رسد که می توانید ساری متناسب با سلیقه خود را از بین آن ها انتخاب و خریداری نمایید. لباس ساری بیشتر برای رویداد های رسمی مانند شام، عروسی و یا مراسم این‌چنینی در هند استفاده می‌ شوند که می توان از آن به عنوان یکی از بهترین سوغات هند یاد کرد. کورتا نیز لباس ‌هایی راحتی هستند که معمولا در طول روز پوشیده می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر قیمت این لباس ها می باشد، لازم است بدانید قیمت این لباس ها با توجه به مکان خرید متفاوت است، هزینه خرید کورتا ممکن است از 100 تا 700 روپیه هند متغییر باشد و اگر به دنبال خرید این نوع لباس با کیفیت بالا باشید نیز باید هزینه ‌ای حدود 1000 روپیه برای خرید آن هزینه نمایید. هزینه معمول خرید ساری نیز بین 1000 تا 5000 روپیه متغیر است.

گردشگران تور هند باید توجه داشته باشند که سفر به هندوستان بدون خرید لباس‌های ساری و کورتا، تکمیل نمی ‌شود.

2. زیور آلات و جواهرات هندی

زیور آلات و جواهرات هندی

زیور آلات و جواهرات هند همچون ساری هندی یکی از پر طرفدار ترین سوغات هند محسوب می شوند. زیور آلات هند، در فرهنگ مردم هند جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. زنان و مردان هند علاقه بسیاری به زیورآلات دارند، به همین خاطر زیور آلات هندی یکی از پر فروش ترین اجناس هند به شمار می آیند. بنابراین به گردشگران تور هند پیشنهاد می شود زیورآلات و جواهرات را به عنوان سوغات هند خریداری کنند. لازم به ذکر است بسیاری از بازار ها مغازه‌ های این کشور زیورآلات می فروشند، به همین خاطر می ‌توانید در آنجا زیورآلاتی به قیمت ‌های مختلف با طرح هایی گوناگون و زیبا خریداری کنید. اگر چه‌ همه‌ زیورآلات که در این کشور تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند از جواهرات نیستند، اما جواهرات هند، هم از لحاظ طراحی و هم از نطر طلا مرغوبیت خاص خود را دارند. ولی گردشگران تور هند باید در خرید این زیور آلات بسیار احتیاط کنند. باید حواسشان جمع باشد تا سرشان کلاه نگذارند. چراکه اکثر خریداران نمی توانند بدل را از اصل تشخیص دهند، همین امر خطر خرید را افزایش می‌دهد. بنابراین برای خرید جواهرات هندی توصیه می‌شود حتما با راهنمایی تور لیدر به مراکز خرید معتبر بروید.

شاید جالب باشد بدانید که حدود 11٪ طلای جهان در اختیار زنان و دختران هندی است.

نکته که گردشگران باید به آن توجه کنند آن است که هزینه تمامی اجناسی که در هند به فروش می رسد نسبت به مکانی که از آن خرید می کنید متفاوت می باشد.

3. صنایع دستی و سنتی هند

صنایع دستی و سنتی هند

صنایع دستی هند یکی دیگر از معروف ترین و شناخته شده ترین سوغات هند می باشد. شغل بسیاری از مردم هند، ساخت و فروش صنایع دستی و سنتی است، که هر ساله کمک زیادی به میزان صادرات این کشور انجام می ‌دهند. این صنایع طیفی از پارچه‌ ها و مسنوجات تا ظروف مختلف و مجسمه‌های چوبی و فلزی را شامل می ‌شوند. اما نکته‎‌ حائز اهمیت در صنایع دستی هندوستان آن است که هر منطقه در این کشور، صنایع دستی خاص و مربوط به خودش را دارد.

مردم هند بسیار هنرمند هستند و تمامی صنایع دستی هندوها پر از خلاقیت و نوآوریه است. از این صنایع دستی می توان به حکاکی روی چوب و سنگ، عروسک های دست ساز، مجسمه های چوبی با طرح های رنگی و نقاشی های مخصوص هند، نقاشی مینیاتور، ظروف برنج و مس، چرم، میناکاری، تابلو فرش، صنایع دستی فلزی، مبلمان عتیقه و غیره اشاره کرد. به گردشگرانی که با تور هند به این کشور سفر می کنند پیشنهاد می شود، صنایع دستی نام برده را خریداری کنند و به شهر خود ببرند.

4. چای هندی

چای هندی

ما ایرانی ها مثل خیلی از نقاط دنیا روز خود را با نوشیدن چای گرم آغاز می کنیم و در طول روز هم برای رفع خستگی چای می نوشیم. هندی ها هم از این نظر شباهت زیادی به ایرانی ها دارند و بزرگ ترین تولید کننده چای در جهان می باشند. چای هند برخلاف ایران، تنوع بسیار زیادی دارد، اعم از چای ماسالا، چای گل کاملیا و غیره که به اختصاز هر کدام را شرح می دهیم. چای ماسالا یک چای اصالتا هندی است که از ترکیب چای، شیر و چندین ادویه هندی تهیه می شود. این چای مناسب برای عصرانه در روز های سرد زمستانی می باشد. تاریخچه چای ماسالا به هزاران سال پیش در آسیای جنوبی باز می گردد. زمانی که پادشاهان این چای را به عنوان نوشیدنی که خاصیت دارویی درمانی داشت استفاده می کردند. در آن زمان چای ماسالا هم به صورت سرد و هم گرم سرو می شد و از انواع ادویه ها در تهیه آن استفاده می شد. گل کاملیا یکی دیگر از انواع چای هایی است که در هند وجود دارد و بسیار پر طرفدار است. چای گل کاملیا در بهترین مراکز خرید هند به فروش می رسد، این گل، گیاه بومی کشور هند به شمار می آید. به طور کل صنعت چای به صورت جدی در هند آغاز شد، زمانی که سربازان ثروتمند بریتانیایی در اواخر قرن 18 میلادی چای را به هند آروند و در شمال شرقی این کشور کاشتند. از آن زمان تا به امروز، هند یکی از تولید کنندگان پیشرو در جهان محسوب می شود و به عنوان سوغات هند بسیار معروف است.

با تمامی این تفاسیر چای هندی یکی دیگر از پر طرفدار ترین سوغات هند به حساب می آید.

5. ادویه هندی

ادویه هندی

یکی از موارد خوراکی که بسیار مورد توجه گردشگران تور هند قرار می گیرد، ادویه هندی می باشد. این ماده خوراکی یکی از پر طرفدار ترین سوغات هند به شمار می آید. غذا های هندی به دلیل دارا بودن ادویه های خاص بومی آن منطقه، طعم و عطر خاص خود را دارند و در بین گردشگران نیز از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. گردشگرانی که علاقه دارند بعد از برگشتن از هند، گاهی خاطرات سفرشان دوباره زنده شوند، می‌توانند مقداری از ادویه‌ های هندی را با خود به سوغات ببرند و از آن ‌ها در غذاها استفاده کنند. ادویه هند یکی از مهم ترین اجزای ترکیب شده در غذاهای هندی است. در تمام دنیا مراحل تهیه یک غذا روش‌ های یکسانی را از سر می‌ گذارند و تفاوت تنها در ادویه ‌هایی است که در غذا استفاده می‌شوند. با چشیدن غذا های هندی متوجه علاقه‌ مردم هند به استفاده از ادویه به خصوص ادویه های تند در غذا خواهید شد. درصد قابل توجه ادویه ‌های غذا در هند را فلفل تشکیل می ‌دهد و گردشگرانی که قصد دارند این ادویه ها را به عنوان سوغات هند با خود ببرند باید به این نکته توجه کنند. از انواع این ادویه ها می توان به زردچوبه، زیره، پودر کاری، خردل، تخم گشنیز، تمبر هندی، دارچین، شیره انقور، هل سیاه (ملکه ادویه‌ها) و پودر فلفل قرمز (پادشاه ادویه‌ها) و غیره اشاره کرد. نکته قابل توجه آن است که هندو ها به ترکیب ادویه‌ ها ماسالا می گویند، هر غذا ماسالای مخصوصی دارد، گرام ماسالا که معروف ‌ترین آن است به معنی ادویه تند، در هند طرفداران بسیاری دارد، به همین دلیل گردشگران تور هند می توانند از این ادویه ‌ها برای استفاده خود و یا به عنوان سوغات هند تهیه کنند و با خود به ایران بیاورند.

6. گیاهان طبی آیورودا

گیاهان طبی آیورودا

آیورودا یک علم باستانی و کهن می باشد که در هند مرکز توجه ‌است، اگر چه در کشور های دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در طب آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود. آیورودا از تعالیم هندو و بودا تأثیر زیادی گرفته ‌است. کشور هند سرزمین گیاهان طبی آیورودا می باشد پس بدون خرید این گیاهان دارویی سفر خود را تمام نکنید و با خرید این گیاهان دارویی به عنوان سوغات هند سفر خود را تکمیل نمایید و از این سوغات هند برای خانواده و دوستان خود خریداری کنید. برند ها و مارک های زیاد و معروفی برای خرید این گیاهان دارویی وجود دارد که شامل زاندو، هیمالیا و غیره می باشند.

این گیاه هم مانند کالا های بیان شده یکی از پر طرفدار ترین سوغات هند محسوب می شود و پیشنهاد می شود اگر مسافر تور هند هستید از این گیاه دارویی با خود به ایران بیاورید.

7. مجسمه گانش

مجسمه گانش

گانش یکی از شناخته‌ شده ‌ترین و مورد احترام‌ ترین خدایان در مذهب هندوئیسم است. ظاهر گانش به شکل بسیار عجیبی است به گونه ای که سری فیل‌ گونه و شکمی بزرگ دارد. تاریخچه این تندیس به شرح زیر است.

گانش اولین فرزند شیوا و پارواتی بوده است. نام او را می‌توان ترکیبی از دو کلمه گا به معنی هوش و نه به مفهوم عقل دانست. پارواتی، گانشا را تنها با عشق خود خلق کرده ‌است تا تنها به مادرش سرسپرده باشد و فرامین مادرش را اجرا کند. گانش سنبل نابود کننده تمامی بدی‌ ها می باشد و در پرستش، گانش معمولاً بر طرف‌ کننده مشکلات و موانع است و بسیاری از دانش ‌آموزان در طول امتحانات به درگاه این ایزد نیایش می ‌کنند. از نظر هندو ها، گانش خدا است. اغلب او را طوری تصویر می‌کنند که بر زمین نشسته و پاهایش را زیر خود جمع کرده ‌است. به همین منظور اکثر هندو ها یکی از مجسمه های گانش را در خانه نگه داری می کنند و آن را می پرستند. پیروان مکتب هندوئیسم معتقدند این مجسمه خوش یمن می باشد و برای شخصی که آن را دارد خوش‌ شانسی می‌آورد، به همین خاطر یکی از پر فروش ترین سوغات هند می باشد. مجسمه‌ های چوبی، برنجی، گچی و پلاستیکی این خدا، در سر تا سر هندوستان، در ابعاد بزرگ و کوچک دیده می‌شود و به فروش می‌رسد و بسیاری از گردشگران این مجسمه را به عنوان سوغات هند خریداری می کنند.

بنابراین بد نیست شما هم از این فرصت استفاده کنید. این مجسمه را به عنوان یادگاری بخرید شاید که برای شما هم خوش شانسی بیاورد.

8. پارچه هندی

 پارچه هندی

پارچه هندی جزء یکی زیبا ترین و متنوع ترین سوغات هند می باشد که طرفدار بسیاری نیز دارد. کشور هند تولیدات گسترده ای در زمینه پشم دارد. روسری های سنتی پشمی را در دهلی با قیمتی مناسب می توانید خریداری کنید.

پارچه لنگ به نام گامچا (Gamcha) پارچه ای بسیار نازک است که بیشتر در مناطق روستایی به عنوان حوله استفاده می شود. این پارچه به عنوان دستمال آشپزخانه و حتی حوله بسیار کار آمد است .

هند به خاطر پارچه و منسوجاتی که دارد بسیار معروف می باشد. همه نوع کالایی از شال پشمینه گرفته تا ساری ابریشمی، پیرهن بلند تونیک کتان تا لباس خواب و روبالشی تکه دوزی شده در هند یافت می شود و تمامی کالا های نام برده از سوغات هند به شمار می آید. اگر مسافر کشور هند هستید، بهتر است لباس کمتری همراه خود ببرید و از فروشگاه های معروف هند لباس مردانه و زنانه خریداری کنید. به هنگام خرید پشمینه مراقب باشین زیرا بعضی از شال ها ترکیب پشم و پشمینه می باشند. نکته لازم به ذکر آن است که پشمینه خالص بسیار گران می باشد و بسیاری از افراد این کالا را به عنوان سوغات هند خریداری می کنند و گردشگران باید توجه داشته باشند که این اجناس را از فروشگاه های قابل اعتماد بخرند.

9. عطر هندی

عطر هندی یکی از خاص ترین سوغات هند محسوب می شود، زیرا این کالا انواع مختلفی دارد و نکته لازم به ذکر آن است که عطر هندی با سلیقه ایرانی ها ممکن است سازگار نباشد، اما با تمامی این تفاسیر نظر بعضی افراد را جلب می کند و به عنوان سوغات هند خریداری می شود. عطر های دست‌ ساز هندی بسیار خوشبو و مطبوع هستند. درست است که شاید یک سر و گردن از برند های معروف اروپایی پایین‌ تر باشند اما بوی خاصی که دارند، مشام را پر می ‌کند و آرامش خاصی به آدم می‌ دهند که توصیه می‌ شود خریدن آنها را به لیست‌ سوغاتی های خود اضافه کنید. عطر یکی از محصولات معروف است که می‌توانید از هند بخرید. انواع مختلفی از عطر در هر منطقه وجود دارد. می‌توانید چند بطری عطر برای خود و نیز اعضای خانواده‌تان تهیه‌ کرده و به‌ عنوان سوغات هند بیاورید.

از انواع این عطر ها می توان به عطر نعنا هندی، عطر عود، عطر دهن العود هندی و غیره اشاره کرد، عطر دهن العود یکی از بهترین سوغات هند می باشد.

امیدوارم این مقاله شما را در زمینه سوغات هند یاری کرده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 103 کاربر