تکذیب خبر لغو ویزای گردشگری روسیه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 220
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
با وجود میل برای تغییر ذائقه‌ی روس‌ها و آسان کردن راه ورود به ایران، به نظر می‌رسد وزارت خارجه این کشور چندان از این پیشنهاد استقبال نکرده است؛ طرحی که از حدود یک سال پیش به دولت روسیه پیشنهاد شد.

 «زمیر کابولوف»، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان و رییس دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه این کشور درباره لغو ویزای توریستی ایران و روسیه گفت:

    مشورتی فعلا صورت نمی‌گیرد. بیانیه‌هایی درباره‌ی اهداف و مقاصد وجود دارد. ما از طرف خودمان فعلا پیشنهادی نداشتیم برای این‌ که منتظر هجوم گسترده‌ی گردشگران ایرانی نیستیم. کسی که می‌خواهد از کشور ما دیدن کند می‌تواند بدون مشکل ویزای گردشگری بگیرد.

 این مقام رسمی روسیه از تصمیم ایران برای لغو یک‌جانبه ویزای توریستی با روسیه استقبال کرد و گفت:

    این ایده عالی است. بسیار خوب است اگر ویزاها را لغو کنند.

پیش از این مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» گفته بود وی لغو یک‌ جانبه روادید را بعید نمی‌داند.

 آذرماه ۹۴ رؤسای جمهور دو کشور، موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند که در جریان آن، فرایند صدور ویزا برای شهروندان ایرانی و روس نباید بیشتر از سه روز کاری باشد.

 در این موافقت‌نامه آمده است: این سند با هدف تسهیل تردد اتباع دو کشور براساس عمل متقابل بوده و شرایط را برای تبادل هیئت‌های تجاری، علمی و فنی میان دو کشور آسان‌تر می‌کند.

 براساس این موافقت‌نامه، سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های روسیه و ایران می‌توانند نسبت به صدور روادید چند بار ورود با اعتبار یک‌ سال برای افرادی که شامل یکی از گروه‌های تعیین شده در متن سند هستند، اقدام کنند، به شرطی که دریافت‌کننده قبلا یک‌بار در سال‌های گذشته روادید یک‌بار ورود به کشور میزبان را دریافت کرده باشد. سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور همچنین مجاز به صدور روادید ۵ ساله خواهند بود. مدت زمان برای صدور روادید چند بار ورود تعیین‌شده، ۱۰ روز کاری است.

 این موافقت‌نامه فقط به تسهیل فرآیندهای صدور ویزا مربوط می‌شود و بندی درباره‌ی لغو آن ندارد، با این حال از همان یک سال پیش، سفیر ایران در روسیه بارها از احتمال لغو روادید دو کشور سخن گفته است.

 مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در گفت‌وگویی که اخیرا با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه داشته، از ارسال پیشنهاد لغو روادید دو کشور به مراجع ذی‌صلاح خبر داد و اظهار کرد:

    وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران با آن موافق هستند و ذهنیت بسیار خوبی در میان مسؤولان دو کشور در این زمینه وجود دارد و در مرحله اول پیشنهاد شده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، لغو روادید شوند و در مراحل بعدی برای همه اتباع دو کشور لغو روادید صورت گیرد چرا که تسهیل سفر گردشگران روسیه به ایران و همچنین گردشگران ایرانی به روسیه خیلی مهم است.

 او همچنین به هدف‌گذاری ایران برای جذب دست‌کم ۲ تا ۵ درصد از ۴۴ میلیون گردشگر روس که در سال ۲۰۱۴ به خارج از این کشور سفر داشته‌اند، اشاره کرده و یادآور شده است: برای جذب یک تا دو میلیون گردشگر روس قطعا باید تسهیلات وامکانات خاصی فراهم شود.

 از سوی دیگر نیکلای لویچف، معاون سخنگوی دومای دولتی روسیه نیز چندی پیش از پیشنهاد لغو روادید دو کشور استقبال کرده و گفته بود:

    سال گذشته توریست‌های روس دو مسیر محبوب برای استراحت داشتند، مصر و ترکیه. ایران با رنگ و بوی شرقی باستانی‌اش قابلیت آن را دارد که این جای خالی را پر کند. البته ممکن است خیلی فوری نباشد، اما در آینده امکان آن وجود دارد. او برخلاف وزارت خارجه این کشور معتقد است که شرایط برای لغو ویزا در حال حاضر بسیار مطلوب است، چون ارتباط مسکو و تهران در حال صعود است.

 در ایران برخی به این لغو روادید چندان امیدوار نیستند، چون معتقدند ایران در سلیقه روس‌ها نیست.

 ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان نیز با آن‌که معتقد است ایران در سلیقه سفر بیشتر گردشگران روس نیست، اما یقین دارد با تغییر شرایط و استراتژی شرکت‌های گردشگری این کشور می‌توان این سلیقه را تغییر داد.

منبع: CHN
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر