صدور رواديد ايران به اتباع همه كشورها به جز 9 كشور

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 79
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
در این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به ترکیه پرسید که این دیپلمات ارشد در پاسخ گفت: همانطور که پیش از این گفتم قرار است در شش ماه اول سال 2016 تبادل هیأت‌های بین دو کشور در سطوح مختلف انجام شود.

به نقل از ایسنا، وی در همین راستا افزود: با توجه به برگزاری اجلاس سران کشورهای همکاری اسلامی در اواخر فروردین‌ماه در ترکیه، مقامات این کشور از آقای روحانی برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آورده‌اند.

جابری انصاری با بیان اینکه دعوت در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: بر اساس توافقات دو کشور و در چارچوب روابطی که بین دو کشور وجود دارد ضرورت نوع شرکت و سطح شرکت ایران در این اجلاس بررسی و در مورد آن اتخاذ تصمیم می‌شود و به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای این سفر و سفرهای دیگری که در سطوح مختلف قرار است بین دو کشور صورت بگیرد، تاریخ دقیقی مشخص نشده است.

در ادامه این نشست، خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که به تازگی عراقچی در جریان سفری که به اصفهان داشته اعلام کرده که قرار است ایران ویزای 30 روزه فرودگاهی برای اتباع 180 کشور جهان در هنگام ورود به ایران در فرودگاه صادر کند. مکانیسم این موضوع چگونه خواهد بود که جابری انصاری در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود و برای تسهیل حضور توریست‌ها و گردشگران در کشور با توجه به جاذبه‌های گردشگری و توریسمی فراوانی که در ایران وجود دارد اقدام به اتخاذ یک تصمیم ملی کرده است که بر اساس این تصمیم اتباع همه کشورهای جهان به استثناء 9 کشور در هنگام ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند. این تصمیم بر اساس منافع ملی اتخاذ شده و امیدواریم که مورد استقبال قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها از این موضوع استثناء هستند و درخواست صدور روادید در مورد آنها بر اساس روال‌های عادی و عمومی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله این کشورها می‌توان به ایالات متحده و انگلیس اشاره کرد.  فهرست کامل این 9 کشور در اطلاعیه‌ای به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در ابتدای نشست مطبوعاتی خود به خبرنگاران فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار را تبریک گفت در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث مطرح شده مبنی بر دخالت نظامی ترکیه در سوریه و اینکه آیا در جریان سفر هفته گذشته رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه بین مقامات دو کشور بحث و گفت‌وگویی صورت گرفته است، تصریح کرد: سفر جناب آقای رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در راستای روابط دو کشور و انجام سفر هیأت‌های مختلف بین ایران و ترکیه انجام شد. در انجام این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگوهایی داشتند. سفر انجام شده سفر موفقی بود.

وی خطاب به این خبرنگار گفت: موضوعی که اشاره کردید (سوریه) جزو مسائل اختلافی بین ایران و ترکیه است. ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به یک بحران پیچیده و چندلایه تبدیل شده است و هرگونه اقدام جدیدی در این کشور بدون هماهنگی با دولت سوریه و بر اساس حق حاکمیت ملی سوریه و احترام به این حق تنها منجر به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدامات تروریستی در این کشور خواهد شد.

جابری انصاری با اشاره به سیاست برخی کشورهای منطقه درمورد بحران سوریه و توجه آنها به مقوله نظامی‌گری در این ارتباط، گفت: ما معتقدیم که ادامه سیاست‌های گذشته موجب تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن این بحران می‌شود و اثرات سوئی را از نظر صلح و ثبات برای فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت و مناسب است که تمام کشورها پیش از هرگونه اقدامی این مسأله را مورد توجه قرار دهند.

روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت سعودی اعلام کردند که سفارتخانه‌های سوئیس در تهران و ریاض به عنوان حافظ منافع دو کشور عمل خواهند کرد. در این راستا خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که بر اساس چه معیارها و فاکتورهایی سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع انتخاب شده است و آیا تعیین کشور حافظ منافع به این معناست که امیدی برای احیای روابط بین دو کشور وجود ندارد که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: قبلاً چند بار عرض کرده‌ام که وقتی قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور رخ می‌دهد اگر در چنین شرایطی منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد و این اقتضاء صورت بگیرد که حداقل مجاری دیپلماتیک بین دو کشور باز باشد از جمله سازوکارهایی که در این چارچوب مدنظر گرفته می‌شود انتخاب کردن کشوری به عنوان حافظ منافع است.

وی در این چارچوب توضیح داد: دو کشور ایران و عربستان به این جمع‌بندی رسیدند که مسائل و ضروریاتی وجود دارد که کشوری را به عنوان حافظ منافع انتخاب کنند از جمله در بحث حج و صدور روادید برای حجاج و برخی از مسائل دیگر که در شرایط قطع روابط وجود حافظ منافع را اقتضا می‌کند.

وی افزود: در همین چارچوب ایران از سوئیس درخواست کرد که به عنوان حافظ منافع ایران در ریاض عمل کند و درخواست مشابهی نیز از سوی عربستان در همین چارچوب به سوئیس داده شد که سوئیس بعد از طی مراحل اجرایی و بررسی این درخواست‌ها این موضوع را پذیرفت که حافظ منافع ایران در عربستان و حافظ منافع عربستان در ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: نوع روابط دو کشوری که با یکدیگر قطع ارتباط کرده‌اند با کشوری که به عنوان حافظ منافع انتخاب می‌شود بسیار مهم است و عموماً کشوری به عنوان حافظ منافع انتخاب می‌شود که با دو کشور دارای روابط حسنه باشد و این موضوع در مورد سوئیس مصداق داشت.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر سردار دهقان به مسکو پرسید و گفت آیا در جریان این سفر قرار است قراردادهای نظامی بین دو کشور بسته شود و جریان انتقال موشک‌های اس-300 به تهران انجام شود که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این خبرنگار، اظهار کرد: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف روابط گسترده‌ای دارند. روابط دو کشور در زمینه سیاسی در عالی‌ترین سطح قرار دارد و یکی از آسیب‌هایی که در روابط دو کشور وجود داشته عدم همخوانی روابط عالی سیاسی با سطح روابط اقتصادی بین دو کشور بوده است. در طی سال‌های گذشته تلاش شده که سطح روابط اقتصادی نیز به مانند سطح روابط سیاسی ارتقاء پیدا کند و حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور گسترش پیدا کند و اکنون در مرحله پسابرجام زمینه گسترده‌تری برای تحقق این هدف فراهم شده است.

وی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه روابط بین ایران و روسیه بر اساس تبادل هیأت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: سفر آقای دهقان به مسکو نیز در همین چارچوب و در راستای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

جابری انصاری به موضوع اس-300 نیز اشاره کرد و گفت: موضوع اس-300 مسیر توافق و اجرایش را بر اساس توافقات قبلی دو کشور طی کرده و نهایی شده است و در حال انتقال به ایران است.

منبع: ایسنا
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر