مسجد نصیرالملک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/04
بازدید: 3148
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد نصیرالملک با گل های سرخ صورتی ، مسجدی منحصربفرد و جذاب می باشد شاهکاری در معماری ایران با تلفیق شیشه های رنگی، تابش نورخورشید خلق شده است. این مسجد با نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن در زمان های مختلفی از روز  به فضای داخلی مسجد می تابد . زیبایی متمایز و شگفت انگیزی در هر فصلی از سال خلق می‌ کند. رنگ صورتی که بر پهنای مسجد غالب شده، خود را به فرش‌ها و فضای داخل رسانده و با  زیبایی خیره کننده ای،  زبان هر بازدید کننده ای را به تحسین و تمجید می گشاید. زیبایی عارفانه در این فضای معنوی، حاصل تبلور نور و رنگ است و همین درخشش بی حد، گردشگران بی‌شماری از داخل و خارج از کشور را به شیراز جذب نموده است. بازدید از مسجد زیبا و باشکوه نصیر الملک را به هر گردشگری پیشنهاد می کنیم .با ما همراه باشید تا با اطلاعات بیشتر، از بازدید مسجد لذت بیشتری ببرید.

عکس مشجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک شیراز 

نصیرالملک لقب میرزا حسن علی خان، حاکم فارس درسال ۱۲۵۵ خورشیدی دستور ساخت مسجد را داد. او از خانواده سرشناس قوام شیرازی و پسر قوام‌الملک بود. او حاکمی عادل بود و بخش زیادی از املاکش را به خیریه اختصاص داد. درحال حاضر نیز، نوادگان نصیرالملک، درآمد  این مسجد را برای امور خیریه هزینه می‌کنند.مسجد نصیرالملک شیراز،نگین معماری ایران در دوره قاجار است. در کتیبه این مسجد  نام حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر کار را به‌عنوان معمار مسجد درج شده است. ساخت و تزئین این مسجد( بدون شیشه‌های رنگی معروفش) 11سال طول کشید. استاد حاج میرزا چند سال بعد شیشه‌ها را طراحی و اجرا کرد. مساحت مسجد نصیر الملک ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است .در سال ۱۳۵۸ با شماره ۳۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در صدرفهرست زیباترین مساجد جهان قرار دارد.

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

معماری مسجد نصیرالملک

وقتی از خیابان لطفعلی‌خان زند به کوچۀ نصیرالملک وارد می‌شویم، سردر باشکوه و بنای مسجد روبه‌روی ما قرار می‌گیرد. در سمت چپ کوچه، خانۀ نصیرالملک با دیوارهای آجری ساده و در سمت راست خانه‌هایی فرسوده و ساده قرار دارند. سردر باشکوه مسجد در انتهای کوچه نصیر الملک نگاه هر رهگذری را  به خود جلب می نماید.جلوی دو در چوبی باشکوه مسجد، در بالای  سرتان  مقرنس‌کاری طاق نمای بزرگ به چشم می آید. کاشی‌های هفت‌رنگ که در آن رنگ صورتی  جلوه خاصی را به نمایش می گذارد. رنگ همه کاشی‌ها در این بنا رنگ طبیعی‌ست.وقتی از سمت هشتی آجری  داخل حیاط مسجد می‌شوید حوض وسط حیاط، گلدان‌های دورش در  فضایی دل‌باز و  چشم نوازی را تماشا می کنید.  در شمال حیاط طاق مروارید را ممی بینید و در جنوب، ایوان جنوبی و گلدسته‌ها قرار گرفته‌اند. ایوان‌های شمال و جنوب چندان قرینه به‌نظر نمی‌رسند، چون در شمال گلدسته‌ای طراحی نشده. است. در شرق گاو چاه و شبستانی‌ست که هفت ستون رنگی دارد و در شمال شرقی حیاط دیگری وجود دارد که امامزاده زنجیری را در آن پیدا می‌کنید.در ضلع غربی  شبستان اصلی مسجد نصیرالملک که پنجره‌هایش را با شیشه‌های رنگی پوشانده‌اند؛ شیشه‌هایی که نور را به رنگین‌کمانی از شور و قشنگی تبدیل می‌کنند.

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

بخش های مختلف مسجد نصیرالملک 

بخشهای مختلف مسجد نصیرالملک شامل سر در ورودی، شبستان اصلی، شرقی،غربی ، گاو چاه ، طاق مروارید، ایوان جنوبی، امامزاده زنجیری می باشد که توضیحات آن به شرح زیر می باشد:

سردر ورودی مسجد نصیرالملک

مجموعه مسجد و امامزاده دارای سه ورودی است که یکی اصلی و دو ورودی دیگر نیز به کوچۀ جنوبی مسجد و به امامزادۀ جنب آن مرتبط می‌باشد. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت‌رنگ با تزئینات فراوانی از گل سرخ و گل زنبق شیراز است که با تنوع رنگی مناسب و لطیف طراحی و اجرا شده است.

شبستان اصلی

آن‌چه مسجد نصیرالملک را بین گردشگران معروف کرده، صحنه‌هایی‌ست که در این شبستان می‌بینید. از سقف تا پنجره و ستون‌های شبستان غربی دیدنی‌ست. کاشی‌کاری‌ها چشم‌نوازند تزیین و معماری سقف بسیار زیبا و چشم گیر می باشد. کاشی‌ها مملو از نقش گل و بوته و آیه‌هایی که با خط ثلث نوشته شده‌اند.

بازار وکیل شیراز - معروف ترین بازار سنتی ایران

شبستان مسجد نصیر الملک

شبستان غربی

ستون‌های شبستان غربی دو ردیف شش‌تایی هستند که تعدادشان یادآور دوازده امام است. مارپیچ‌های روی ستون‌ها توجه همگان را به خودش جلب می‌کند.بین این ستون‌های قشنگ، هفت طاق چشمه‌ای قرار گرفته که درمجموع منظره‌ دلچسبی به‌وجود آورده‌اند. در امتداد آنها محراب را پیدا می‌کنید که کف آن از سطح شبستان کمی پایین‌تر است و با سنگ مرمر فرش شده اند. جلوه این زیبایی‌ها ‌با وجود عبور باریکه‌های نور از شیشه‌های رنگی صدچندان می‌شود. هفت پنجره‌ بزرگ ساختمان با چهارچوب چوبی و شیشه‌های رنگی که طرح گل دارند، پوشیده شده است. اگر صبح زود به مسجد نصیرالملک بیایید، تابش نور به پنجره‌ها غوغا می‌کند. بازدید کنندگان ترجیح می دهند عکاسی و تماشا در این ساعت از روز را از دست ندهند.  کف شبستان با فرش‌های رنگی پوشیده شده و زمانی‌که نور پنجره‌ها روی فرش می‌افتد، جشن رنگ برپا می‌شود. اگرچه بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر فرش نبود، بازی رنگ‌ها دیدنی‌تر هم می‌شد.
نکته‌های جالبی درمورد معماری و تزیین شبستان وجود دارد، مثل ستون‌های سنگی آن که سنگ‌هایش از کوه‌های اطراف شیراز جمع‌آوری و حجاری شده‌اند. یا تعداد پنچره‌های معروفش که هفت تا هستند، تمثیلی از هفت آسمان یا هفت درِ بهشت. در شیشه‌های رنگی شبستان چهار رنگ اصلی می‌بینید، زرد، آبی، سبز و قرمز. همه‌ این شیشه‌ها قدیمی هستند و در مرمت آنها هم از شیشه‌های قدیمی خانه‌های دیگر استفاده شده. در تصویر کاشی‌های مسجد نصیرالملک نقش کلیسا هم پیدا می‌شود، اتفاقی که تنها در دوره قاجار ممکن بود بیفتد.

تخت جمشید - با ارزش ترین بنای ایران باستان

شبستان شرقی

شبستان شرقی، شبستان زمستانی‌ست. سقف آن با کاشی‌های کوچک تزیین شده و هشت طاق‌نما دارد. موزه اوقاف در شبستان شرقی قرار گرفته. سر درِ این شبستان با شعر حضرت سعدی زیبا‌تر شده: غرض نقشی‌ست کز ما باز ماند. پشت شبستان شرقی به گاو چاه راه دارد.

گاو چاه

 دیدن امکانات و شرایط زندگی در گذشته بسیار جالب و جذاب است. در گذشته دور در مسجد نصیر الملک، برای آب کشیدن از چاه، از گاو یا حیوانات دیگر کمک می‌گرفتند. چاه مسجد نصیرالملک از قدیم مانده و گاو چاه محل نگهداری حیواناتی بوده که از چاه آب می‌کشیدند. آب چاه وارد حوضچه می‌شد و بعد از فواره حیاط مسجد فوران می‌کرد.

طاق مروارید

ایوان شمالی مسجد به طاق مروارید یا شاه‌نشین معروف است. سقف آن مقرنس‌کاری باشکوهی دارد و به‌خاطر تورفتگی طاق‌های آن که شبیه مروارید است، به طاق مروارید مشهور شده. همه جای این ایوان با کاشی‌های هفت‌رنگ تزیین شده و خیلی زیبا و پرطرفدار است.

سعدی شیرازی - زندگی‌نامه سعدی نویسنده زیباترین غزلیات عاشقانه + حکایات، اشعار و آثار

ایوان جنوبی

ایوان یا طاق‌نمای جنوبی سقفی شبیه طاق مروارید دارد و با مقرنس‌کاری تزیین شده است. گل‌دسته‌هایش آن‌را از از طاق شمالی متمایز کرده، ولی‌ کاشی‌کاری‌های مشابهی دارند.

قسمتهای مختلف مسجد نصیر الملک

امامزاده زنجیری

امامزاده سید جلال الدین که از نوادگان امام سجاد است، به امامزاده زنجیری شهرت دارد. آرامگاه او در شمال شرقی مسجد نصیرالملک در حیاط کوچکی قرار گرفته. بنای امامزاده زنجیری را در دوران صفوی ساخته‌اند، اگرچه بعضی از تزیین‌های آن در دوره زندیه و قاجار انجام شده است.

اطلاعات بازدید از مسجد نصیرالملک 

در بهار و تابستان از ساعت ۷:۳۰  صبح تا ۷ شب می‌توانید از  مسد نصیر الملک دیدن نمائید. در پاییز و زمستان ساعت بازدید مسجد نصیرالملک تغییر می‌کند و از ۷ صبح تا ۵:۵۰ عصر باز است. در روزهای شهادت و تعطیلات رسمی  تعطیل می باشد.  بلیت ورودی مسجد  برای هموطنان 5.000 تومان و برای مهمانان خارجی 50.000 تومان می باشد.

شاهچراغ شیراز - تلفیق بی‌نظیر معنویات و معماری

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

تردیدی نیست که صبح زود و درست زمانی که درهای مسجد روی بازدیدکنندگان باز می‌شود، بهترین زمانی است که می‌توانید تابش نور اریب آفتاب را روی شیشه‌های رنگی تماشا کنید. طبق نظر گردشگران  و عکاسان، از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح زمان مناسبی‌ست، همچنین در نیمه دوم سال زاویه تابش نور جذاب‌تر از بهار و تابستان به‌نظر می‌رسد.

راه های دسترسی به مسجد نصیرالملک

اگر بخواهید با مترو به مسجد نصیرالملک بروید، خط ۱ مترو را سوار شوید و در ایستگاه ولی‌عصر پیاده شوید. از مترو تا مقصدتان حدود هزار و ۴۰۰ متر فاصله است. راه بعدی اتوبوس است، اتوبوس خط ولی‌عصر – نمازی را سوار شوید ودر چهارراه مشیر پیاده شوید. از چهارراه تا مقصدتان حدود هزار و ۶۰۰ متر فاصله‌ دارید، می‌توانید قدم‌زنان بیایید یا تاکسی سوار شوید. گذشته از تاکسی‌های آنلاین با تاکسی گذری هم می‌توانید خودتان را به خیابان لطفعلی خان زند برسانید.

آرامگاه سعدی - آرامگاه این شاعر عالیقدر در شهر شیراز واقع شده و گردشگران برای بازدید از آن باید راهی این بهشت بی همتا شوند.

آدرس مسجد نصیرالملک

فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند محـله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک.
   تلفن تماس:    07132241661
 آدرس وب سایت: nasiralmulk.ir 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر