آوازه صنایع‌دستی ایران در جزایر قناری

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 155
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
 مجری و طراح خانه صنایع‌دستی در نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی می‌گوید: من از مشتری‌هایم کامنت‌های خوبی دریافت می‌کنم و صنایع‌دستی ایرانی را تا جزایر قناری نیز ارسال کرده‌ام.

به نقل از ایسنا، برای نخستین‌بار خانه‌ای از صنایع‌دستی در نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی تهران (midex 2016) برگزار می‌شود. غرفه‌ای که با چانه‌زنی بسیار در فضای 100 متری در اختیار معاونت صنایع‌دستی قرار گرفته است.

در این خانه 100 متری که شامل پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و ناهارخوری می‌شود، تمام لوازم خانه استفاده شده از صنایع‌دستی هستند. جاجیم، ظروف (سفالی، شیشه‌ای، مسی)، مبلمان و میز ناهارخوری، تخت، میز کنسول و بوفه چوبی،رومیزی‌های چاپی منقش به داستان‌های شاهنامه از جمله لوازمی هستند که برای دیزاین در طراحی دکوراسیون داخلی آن استفاده شده است.

اگرچه خانه صنایع‌دستی در سالن 38 نمایشگاه بین‌المللی تهران نظر هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند اما جای بسیاری از صنایع‌دستی از جمله رومیزی‌های پته‌دوزی و سوزن‌دوزی، مبلمان‌های منبت کاری و اُرسی کاری، فرش‌های معروف ایرانی و... در آن خالی است.

«پریسا رحمانی فرد»، فوق لیسانس حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه است که حدود هفت سال در حوزه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کند. او فروشگاهی دارد که صنایع‌دستی هنرمندان را در آن معرفی و عرضه می‌کند و در حال حاضر مجری خانه صنایع دستی در نمایشگاه معماری میدکس 2016 است.

رحمانی فرد درباره این خانه در نمایشگاه معماری بیان می‌کند: طی چند روز گذشته استقبال بسیار خوبی از این غرفه شده و تاکنون سفارش‌های بسیاری هم داده شده است. 
 او با 240 هنرمند صنایع دستی در ارتباط است که 120 هنرمند به طور دائم کارهایشان را برای فروش و نمایش به فروشگاه او عرضه می‌کنند. رحمانی فرد بیش از 2400 کالای صنایع دستی در فروشگاه‌اش عرضه می‌کند.

وی درباره برگزاری این نمایشگاه می‌ گوید: بیشتر سعی کردیم از صنایع دستی تلفیقی، کاربردی و مدرن استفاده کنیم و تا کنون از این کار در داخل و خارج از کشور استقبال خوبی شده است. هدف من معرفی هنر ایرانی - سنتی به ایرانیان داخل کشور و خارجی‌ها است که فکر می کنم تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌ام.

طراحی با توجه به بودجه

این مجری ادامه می‌دهد: ما با توجه به نیاز و بودجه مخاطب برایشان یک خانه صنایع دستی طراحی می‌کنیم. برای مثال طی روزهای گذشته جوانانی که از این خانه دیدن کردند، می‌خواستند با توجه به بودجه 15 میلیون تومانی‌شان از صنایع دستی در تزئینات داخلی خانه‌شان استفاده کنند و ما هم پذیرفتیم که این کار را برایشان انجام دهیم.

رحمانی‌فرد اضافه می‌کند : من به صورت تفریحی وارد این کار شدم و حالا تنها منبع درآمد من این کار است. به طوریکه مدت به مدت سه سال ایران مانده‌ام و به فرانسه برنگشته‌ام.

او با بیان اینکه من با نهادهای دولتی کار نکرده‌ام می‌گوید: معاونت صنایع‌دستی پیشنهاد اجرای چنین کاری را به من داد.

رحمانی‌فرد درباره اینکه چرا در خانه صنایع دستی از هنرهای سنتی بیشتری استفاده نشده است، توضیح می‌دهد: چون فرصت ما برای اجرای این کار محدود بود و تنها یک‌ماه قبل از برگزاری نمایشگاه در این‌باره با من صحبت شد، نتوانستم از صنایع دستی دیگر مثل شربافی، دارایی بافی،‌ ترمه‌، بُته جقه‌ و... استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: تاکنون از من هیچ حمایتی نشده است. اگر بخواهیم در فرانسه کاری هنری ارائه دهی چند جا را برای انجام کارتان اختصاص می دهند اما در ایران چنین نیست! از دیگر دغدغه هنرمندان این است که آنها از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند در حالی که سود صنایع دستی بسیار پایین است.

رحمانی فرد با بیان اینکه تا کنون 400 میلیون تومان برای راه‌اندازی فروشگاه‌اش هزینه کرده و به کارگاه‌های مختلف صنایع دستی در ایران سفر کرده است، می گوید: تصمیم دارم حوزه کاری‌ام در این زمینه را گسترش دهم.


 درصدد غرفه‌ای بزرگتر برای سال آینده هستیم

پویا محمودیان، مدیرکل صادرات صنایع‌دستی نیز درباره برپایی خانه صنایع دستی در نمایشگاه معماری بیان می‌کند: این غرفه را بعد از رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌های بسیار گرفتیم. برگزارکنندگان نمایشگاه اجازه نمی‌دادند که صنایع‌دستی غرفه‌ای داشته باشد و می‌گفتند این حوزه به معماری ربطی ندارد.

او با تاکید بر اینکه زمان کوتاهی برای شرکت در این نمایشگاه داشتیم، می‌افزاید: بعد از چانه‌زنی بسیار و به دلیل کمبود زمانی یا باید قید نخستین حضور صنایع‌دستی در این نمایشگاه را می‌زدیم یا با استفاده از ابزار موجود از این فرصت استفاده می‌کردیم.

او ادامه می‌دهد: من با هنرمندان بسیاری برای این کار صحبت کردیم که بسیاری از آنها برای حضور در این نمایشگاه کارهای هنری لازم را نداشتند. ما سعی کردیم از طرح‌های مینی مالیستی و تلفیقی با صنایع‌دستی در این نمایشگاه استفاده کنیم تا مورد پسند خارجی‌ها و جوانان قرار بگیرد.

مدیرکل صادرات صنایع‌دستی اضافه می‌کند: بنابر گزارش‌هایی که به دست من رسیده، تاکنون استقبال خوبی از خانه صنایع‌دستی در این نمایشگاه شده است. گرچه غرفه‌ی برپا شده با ایده‌آل‌های ما بسیار فاصله دارد، اما هدف از برپایی چنین خانه‌ای این بود که مردم متوجه شوند در طراحی یک منزل تا چه اندازه می‌توان از صنایع دستی استفاده کرد.

او همچنین درباره اینکه چرا مستقیما هنرمندان صنایع‌دستی را به این نمایشگاه معرفی نکرده است بیان می‌کند: ما تنها باید یک مجری به این نمایشگاه معرفی می‌کردیم، بنابراین فهرست هنرمندانی که در نمایشگاه 20 خرداد شرکت کرده بودند و آنهایی هم که برتر شده بودند را در اختیار خانم رحمانی فرد گذاشتیم تا آثار این هنرمندان نیز در این خانه به نمایش گذاشته شود.

محمودیان می‌گوید: ما درصدد هستیم برای سال آینده غرفه بزرگتری برای این کار بگیریم.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی معماری و دکوراسیون داخلی تهران (Midex 2016) از تاریخ 20 تا 23 دی‌ماه تا ساعت 16 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

منبع: ایسنا
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر