گران سازی نرخ هتل ها غیرقانونی است

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 229
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ورود تشکل های غیر دولتی به مقوله نرخ گذاری تاسیسات گردشگری را قانونی نمی دانیم و از حق مردم در برابر گران سازی نرخ هتل ها به اسم آزاد سازی نخواهیم گذشت.
مرتضی رحمانی موحد ظهر امروز ( دوشنبه ) در گفت وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا افزود: مطابق ماده 12 آیین نامه شهریور 94 دولت برای تعیین نرخ ساختار مشخصی را معین کرده است و توافقات صورت گرفته در جلسه معاونت گردشگری با جامعه هتل داران باید از مسیر قانونی و از طریق متولی اصلی که سازمان باشد ابلاغ می شد و اقدام جامعه هتل داران منبی بر نشر و ابلاغ نامه نرخ گذاری جدید برای خدمات هتل های کشور خلاف و غیرقانونی است.
رحمانی اضافه کرد: از آنجا که در آیین نامه مصوبه سال جاری نیز اعلام نرخ به صورت مشخص به ادارات کل گردشگری استان ها واگذار شده این مساله باعث نگرانی برخی از افراد و تشکل ها شده است.
وی تصریح کرد تشکلی که در دو سال اخیر حتی یک نامه برای معرفی افراد متخلف عضوش نداشته است نمی تواند با انتشار یک نامه شعاری تاریخ مصرف دار که هیچ سودی جز ایجاد هیاهوی ندارد ادعای مردمی بودن داشته باشد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: هم اکنون تعریف درستی از یک رابطه منطقی بین دستگاه متولی گردشگری و فعالان ، تشکل ها و ذینفعان این حوزه صورت نگرفته است برای همین هر گونه اهتمامی که از جانب ما برای تعیین ضوابط و روشن کردن مناسبات شکل بگیرد برخی افراد صدای مخالف سر می دهند اینها با شفاف سازی مخالف هستند و البته کسانی نیز هستند که روشن شدن تعاریف قانونی را به نفع همگان می دانند .
وی ادامه داد: شفاف شدن آب یا همان معین شدن ضوابط برای عده ای شرایط راحت تری ایجاد می کند و برای عده ای که به دنبال راستی نیستند شرایط را سخت خواهد کرد. مهم این است که وظیفه ما ایجاب می کند تا یک فرایند درست و قانونمند را حاکم کنیم.
رحمانی عنوان کرد: قوانین موجود تفکیک وظایف و جایگاه را روشن کرده است. در بحث نرخ گذاری اعم از هتل ها، تورهای سفر و ... از یک تناسب منطقی بین عرضه و تقاضا برخوردار نیستیم. ظرفیت های ما محدود است. زیرساخت های کشور متناسب با تقاضا نیست.
وی افزود: ما نمی توانیم با ظرفیت های محدودمان، توقعات جهانی داشته باشیم. ما باید با نگاه جهانی شرایط را برای بهترشدن ظرفیت داخلی استفاده کنیم. ما وقتی در بخش خدمات دچار محدودیت هستیم، به آزادسازی نرخ ها دست بزنیم. پس تکلیف حقوق مردم چه می شود؟
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تبیین کرد: طبق قوانین مجلس و مصوبات دولت، حقوق مردم قابل واگذاری نیست و نظارت بر قانون برعهده متولی و صاحب مجوز اصلی آن است. در دولت قبل هم یکدوره این واگذاری انجام شد که مجلس آن را ابطال کرد.پس ما نمی توانیم حق تعیین نرخ را به کسی بدهیم و از کس دیگری توقع نظارت بر همان نرخ را داشته باشیم که او تعیین نکرده است.
وی افزود: آزادسازی که دوستان از آن نام می برند با این شرایط بیشتر معنی گران سازی می دهد و غیر منطقی است.نباید با مسائل صنعت بصورت شعاری برخورد کنیم. وقتی که هنوز یک تشکل یکپارچه مطابق با مقررات درست نشده است چگونه می شود انتظار داشت که همه این حقوق به آنها واگذار شود.ابتدا باید به دنبال ارتقاء و توانمندسازی بود سپس توقعات اینچنینی داشت.
وی ادامه داد: در نامه اخیر جامعه هتلداران اشاره شده است که ما 5 ساعت درباره نرخ صحبت کرده و آن را مصوب کردیم درحالیکه ما بیش از 4 ساعت درباره مسائل مختلف صحبت کردیم و تنها 30 دقیقه درباره نرخ مباحثه و مکالمه داشته ایم.در همان جلسه به همه اعضا اعلام شد که توافق صورت گرفته وقتی جاری می شود که به اطلاع رییس سازمان میراث فرهنگی رسیده و نظر ایشان بصورت لازم الاجرا و کتبی ابلاغ شود که متاسفانه جامعه فردای آن روز نتیجه این جلسه بطور غیرقانونی به همه تشکل های گردشگری اعلام شد و یک انتظار بیهوده ای ایجاد کردند.
رحمانی تشریح کرد: در شرایط فعلی که قیمت های بسته سفر در ایران خیلی بیشتر از منطقه است نمی توانیم بیش از حد توان مردم و سیاست های دولت به افزایش نرخ دامن بزنیم.هیچوقت استانداردها و منطق هتل سازی کشور با نرخ گران ایجاد نمی شود.
وی گفت: باید افراد متخصص در اجتماعات و تشکل های مربوطه هدایت را برعهده بگیرند تا به جمیع جهات هتل داری و علوم اقتصاد و مسائل وابسته واقف باشند. آزادسازی با چه مبانی و با چه شاخصی صورت می گیرد در حالیکه شاخص اصلی تورم کشور که توسط بانک مرکزی تعیین می شود و خود متشکل و برگرفته از زیرشاخه های متعددی در مرحله ارزیابی است.وقتی نرخ تورم سال جاری تک رقمی است چگونه می توانیم خودسرانه نرخ دورقمی اعلام کنیم و چه پاسخی برای مطبوعات و افکار عمومی خواهیم داشت؟
معاون سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اینگونه نرخگذاری به ضعف تورگردانان ما در رقابت با سایرین منجر می شود و حقوق مردم برای ما از همه چیز مهم تر است. از طرف دیگر ما به هیچ وجه نمی توانیم بین دو کیفیت متفاوت که یکی خود را تابع قوانین کیفیتش از بالا و در شرایط استاندارد رسانده است و کسی که اقدامی برای استانداردسازی یا ارتقاء کیفیت نداشته است، یک نرخ تعیین کنیم و هردو هتل را به یک شکل ببینیم.
وی گفت: قانون اجازه نداده است تا دولت، نرخگذاری را به تشکل های غیردولتی تفویض یا واگذار کند. چون ما پاسخگو هستیم خود ما هم باید قانون را وضع کنیم.اینکه نرخ را یک اتحادیه وتشکل به بهره بردار بدهد و از این بابت یک مبلغ هنگفتی هم از آن بگیرد نادرست است. چرا باید بهره بردار برای اعلام نرخ به یک تشکل مبالغ سنگینی بدهد درحالیکه قانون و دستگاه متولی چنین چیزی را مطالبه نکرده است. تامین هزینه این تشکل ها بدین نحو مورد موافقت و تایید ما نیست.
رحمانی موحد یادآور شد: در آیین نامه اجرایی سالجاری اعلام نرخ را به ادارات کل گردشگری استان ها واگذار کردیم و این ادارات پس از ابلاغ هیچگونه مطالبه ای از هتل یا بهره بردار ندارند و این باعث نگرانی برخی ها شده است.
جامعه هتل داران ایران طی نامه ای در اول دی ماه جاری بدون هماهنگی با معاونت گردشگری به ابلاغ افزایش 15 درصدی نرخ خدمات هتل ها در سراسر ایران اقدام کردند.

منبع: ایرنا
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر