موزه بزرگ خراسان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 48075
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر مشهد یکی از مهم ترین شهرهای مذهبی در ایران است که هر ساله تعداد زیادی مسافر به آنجا می‌روند تا از حرم مطهر امام رضا (ع) زیارت کنند. اگر شما هم بین افرادی هستید که قصد سفر با تور مشهد را دارید، پیشنهاد می‌کنم که در کنار زیارت خود حتماً از موزه بزرگ خراسان هم دیدن کنید. اگر بازدید از موزه ها‌ی تاریخی جز علایق شما محسوب می‌شود، حتماً با ما در لحظه آخر همراه باشید تا موزه تاریخی خراسان را بیشتر بشناسید.

موزه

معرفی موزه بزرگ خراسان

در سال 1384 شرکت مشهد سازه کار بنا را آغاز و پس از تمام کردن سفت‌کاری ساختمان آن را به قسمت تاسیسات تحویل دادند. گردشگران تور مشهد توجه داشته باشند که این بنا با بالاترین حد استاندارد، با 18000 متر زیر بنا در 12 طبقه به ارتفاع 53 متر ساختند. در این طبقات می‌توانید شاهد بخش‌هایی نظیر آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و تزئینات تاریخی، سالن اجتماعات، کتابخانه تخصصی، تالارهای تخصصی اشیاء مردم شناسی و تاریخی، بخش امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان شناسی و کارگاه‌های مرمت اشیاء تاریخی باشید. در حال حاضر اشیا به نمایش گذاشته شده در موزه خراسان شامل اشیا سنگی، سفالی، نسخ چرم و خطی می‌باشد که نشان دهنده‌ی شکوه و عظمت خراسان در قرون وسطی است. اشیا که در این موزه مشاهده می‌کنید مربوط به دوران پیش از تاریخ و برای عصر پارینه سنگی می‌باشد و همچنین جدیدترین‌های آن به دوران معاصر مربوط می‌باشد. در کل شما با دیدن این موزه متوجه می شوید که در انتخاب آثار به گونه ای عمل شده است که عظمت و شکوه استان خراسان هرچه بهتر دیده شود. قدمت این آثار به دوران قبل از تاریخ، دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی برمیگردد و توجه داشته باشید که قدیمی ترین آثاری که در این موزه دیده می شود، دست افزارهای عصر پارینه سنگی بوده که قدمت آن ها به حدود 800 هزار سال قبل باز می گردد و بسیار هم زیباست. این نمایشگاه زیبا و دیدنی تجلی‌گاه استعداد، نبوغ و همچنین فرهنگ خراسان است، با این امید که عظمت و شکوه گذشتگان هیچوقت فراموش نشود و به نسل‌های آینده برسد. گردشگران تور داخلی بدانند که بازدید از موزه برای تمام عموم آزاد و ساعات بازدید آن از ساعت 8 صبح الی 14 می باشد.

بخش‌های مختلف موزه بزرگ خراسان

 این موزه بزرگ در  ۱۲ ‌طبقه به وسعت ۱۸ هزار مترمربع ساخته شده است. این موزه بزرگ، تالارهای تخصصیِ اشیای تاریخی و مردم‌شناسی، از ابزارهای سنگی و فلزی تا اشیای سفالی، شیشه‌ای، قطعات گچ‌بری و نسخه‌های خطی مربوط به ادوار تاریخی مختلف را در خود جای‌داده است. موزه بزرگ خراسان شما را با آثاری ارزشمند و منحصربه‌فرد از دوران پیش از تاریخ تا پس از تاریخ اسلامی آشنا می‌کند که شکوه خراسان در قرن‌های پیش را به شما نشان می‌دهند؛ از دست‌افزارهای عصر پارینه‌سنگی متعلق به حدود هشتصد هزار سال قبل گرفته تا جدیدترین آثار متعلق به دوره معاصر، همه‌وهمه در این موزه به نمایش درآمده‌اند. شهرت زیاد این موزه در سال‌های اخیر به دلیل به نمایش گذاشتن آثاری ویژه مانند سرِ سرباز هخامنشی است.  در ادامه با ما همراه باشید تا با بخش‌های مختلف موزه بزرگ خراسان آشنا شوید.

بخش عمومی موزه

 این بخش شامل دو بخش اصلی و نمایشگاهی است و بازدید آن برای عموم آزاد است.

  • بخش موزه اصلی

 در این بخش که شامل سه‌طبقه و در ابعاد نزدیک به 4 هزار متر مربع است، می توان از تمام آثار تاریخی ارزشمندی که در موزه نگهداری می شود بازدید کرد.

  • بخش نمایشگاهی موزه

 در این بخش که حدود 2700 متر از موزه را به خود اختصاص داده است، در طی سال نمایشگاه هایی مربوط به آثار هنرمندان معاصر برگزار می شود که فرصت مناسبی است تا بازدیدکنندگان با هنرمندان معاصر آشنایی بیشتری پیدا کنند.

بخش نمایشگاهی موزه خراسان

بخش تخصصی

این بخش که تز بخش بازدید عموم جدا شده است، بخش بزرگ‌تری از ساختمان موزه خراسان را به خود اختصاص داده است. بخش تخصصی شامل کتابخانه تخصصی، مخزن نگهداری اشیای تاریخی و تزیینات معماری، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و تزیینات تاریخی  و سالن اجتماعات مخصوص نمایش‌ها مهم  است.

مجموعه‌ها و آثار موزه بزرگ خراسان

آثار این موزه به سه دوره تاریخی اصلی تقسیم می‌شوند.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

  1. دوره دیرینه‌سنگی

دوران پارینه‌سنگی در ایران شامل دوره آغازین، میانی و پایانی است که خود شامل یک دوره بیست هزار‌ساله است. کهن‌ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان در خراسان است در اطراف رودخانه کشف رود در شرق مشهد یافت شده‌ است. از جمله مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین این آثار می‌توان به ابزار سنگی مکشوفه در اطراف رودخانه کشف رود، پیکرک سنگی کشف شده از نیشابور متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد، ریتون سفالی متعلق به هزاره اول پیش از میلاد و پیکرک الهه مادر متعلق به دوران پیش از تاریخ اشاره کرد.

بخش دیرینه سنگی 

  1. دوره قبل از اسلام

در این بخش از موزه آثار دوران تاریخی که در برگیرنده آثار سلسله‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی است، را می‌توان دید. نام خراسان از دوره ساسانی بر این خطه از ایران نهاده شد که شامل مناطقی از ازبکستان و تاجیکستان و بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را هم می‌توان در قلمرو خراسان بزرگ تاریخی به شمار آورد. از جمله آثار موجود در موزه بزرگ خراسان، می‌توان به بشقاب برنزی یا مفرغی متعلق به دوره ساسانی، پایه‌تخت کشف شده در نیشابور متعلق به قرن ۳ و ۴ میلادی، ظرف نقره با نقش‌برجسته حیوانات از دوره ساسانی و ظرف سفالی میثاق کشف‌شده در درگز متعلق به قرن ۲ و ۳ قبل از میلاد اشاره کرد. 

  1. دوره بعد از اسلام تا سلطنت قاجار

آثار این دوره خود به دلیل اهمیت و تنوعی که دارند شامل 6 دسته می شوند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

مشهد - همه چیز درباره بزرگترین شهر زیارتی ایران

  • بخش سفال و شیشه

در این بخش می‌توان آثار معلق به قرن‌های سوم تا نهم هجری قمری را مشاهد کرد که این ظروف خود شامل چند بخش می‌شوند:

ظروف سفالی سبک نیشابوری متعلق به قرن سوم تا پنجم

ظروف سفالی کنده زیر لعاب  متعلق به قرن‌های چهارم تا هفتم

ظروف سفالی زرین‌فام متعلق به قرن چهارم تا نهم

سفال‌های مینایی قرن ششم و هفتم

سفال‌های نقاشی زیر لعاب  سبک فیروزه قلم مشکی و یا سبک سلطان‌آباد قرن هفتم و هشتم

  • بخش فلزها

در این بخش هنر فلزکاری بی‌نظیر مردم را پس از ورود اسلام می‌توانیم به‌خوبی مشاهده کنیم. در بخش فلز موزه بزرگ خراسان آثار تاریخی از جمله ظروف و سینی‌های فلزی، شمعدانی‌های مجلل و زیبا و هم چنین جنگ‌افزارهایی از جمله شمشیر فولادی زرکوب و غلاف چرمی منقش به «رکابی سلطان نادرشاه» که قدمت آن‌ها به قرن ۱۲ هجری قمری تعلق دارد، قابل بازدید هستند.

موزه بزرگ خراسان

  • بخش قرآن‌های نفیس

در این بخش از موزه نمونه‌هایی از قرآن‌های ارزشمند از قرن‌های اول تا سیزدهم هجری را می‌توان مشاهده کرد. هم چنین در بخشی از موزه قرآن‌هایی از جنس پوست آهو که با خط کوفی توسط امام علی (ع) و امام حسین (ع) را می‌توان دید.

  • بخش چوب

اگر شما نیز به آثار چوبی علاقه‌مند هستید حتماً از این بخش دید کنید. در این بخش از موزه آثار نفیسی همچون در چوبی منبت‌کاری‌شده متعلق به دوره تیموریان، جعبه چوبی صندل با پایه به شکل پنجه شیر متعلق به دوره قاجار، صندوق قبر منبت‌کاری‌شده متعلق به امامزاده ۷۲ تن در ساروق، قلمدان با نقاشی زیرلاکی متعلق به دوره قاجار برای بازدید قرار داده شده‌اند.

  • بخش فرش و منسوجات

ایران و صنعت فرش‌های دست‌بافت بی‌نظیر آن همواره مورد استقبال مردم جهان قرار گرفته است. در این بخش انواع فرش‌های دست‌بافت با نقش‌های منحصربه‌فرد آنها قرار داده شده است. از جمله آثار این بخش می‌توان به قالی‌های دست‌بافت با نقوش سنتی مربوط به منطقه خراسان جنوبی، منسوجات ارزشمند متعلق به دوران حکومت صفوی اشاره کرد.

  •  بخش نگارگری و کتابت

در این بخش از موزه آثاری از جمله نقاشی‌های قدیمی و خطاطی‌ها و کتاب‌های ارزشمند را می‌توان مشاهده کرد. هم چنین در قسمت‌های مختلف این بخش می‌توانید آثاری همچون مرقع خط و نقاشی ناخنی متعلق به دوره قاجار، قاب‌آینه پایه‌دار منقوش به خط نستعلیق متعلق به دوره قاجار، برگی از شاهنامه معروف به «شاه اسماعیلی» با موضوع گذر سیاوش از آتش متعلق به قرن دهم هجری قمری و کتاب‌های مربوط به علم نجوم متعلق به دوره صفوی را مشاهده کنید. 

موزه خراسان کجاست؟

این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخی کشور است که در شمال شرقی ایران واقع  در شهر مشهد قرار دارد. اگر برای زیارت به حرم مطهر امام رضا رفتید، موزه خراسان تنها در فاصله 7 کیلومتری شما در پارک زیبای کوهسنگی واقع شده است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، مشهد،7 کیلومتری حرم امام رضا، بلوار کوهسنگی، پارک کوهسنگی

ساعت کار موزه بزرگ خراسان چگونه است؟

ساعت کار موزه خراسان همه‌روزه به جز روزهای دوشنبه و ایام تعطیلات مذهبی در شش‌ماهه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 عصر است  و در شش‌ماهه دوم سال از 9 صبح تا 5 عصر است و بازدیدکنندگان عزیز می‌توانند در این ساعات از این موزه تاریخی دیدن کنند.

چگونه به موزه بزرگ خراسان دسترسی پیدا کنیم؟

بازدیدکنندگان برای بازدید از این موزه می‌توانند راه‌های مختلفی را انتخاب کنند. اگر قصد جابه‌جایی با خودرو شخصی‌تان را ندارید، می‌توانید سوار خط دو مترو شوید و بعد از در ایستگاه الندشت یا شهید کاوه پیاده شوید و بعد از کمتر از نیم ساعت به مقصد برسید. اما اگر اتوبوس را ترجیح می‌دهید می‌توانید از یکی از خطوط 38، 80 یا 86 استفاده کنید تا در ایستگاه کوهسنگی پیاده شوید.

هتل‌های نزدیک موزه بزرگ خراسان

این موزه به علت موقعیت مکانی خوبی که دارد به هتل‌های زیادی نزدیک است که شما با اقامت در آنها هم به حرم مطهر امام رضا و هم به مراکز خرید مختلف دسترسی خواهید داشت. باتوجه‌به اینکه شما با تورهای مشهد سفر می‌کنید و یا خودتان قصد سفر دارید، می‌توانید هرکدام از این هتل‌ها را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید. با لحظه آخر همراه باشید تا بیشتر با هتل های نزدیک به این موزه آشنا شوید.

هتل هما 1

این هتل به موزه بزرگ خراسان بسیار نزدیک است و تنها 3 کیلومتر با آن فاصله دارد.

هتل هما 2

فاصله این هتل از موزه تنها 5 کیلومتر است و و با حرم امام رضا نیز تنها 20 دقیقه فاصله دارد.

هتل پردیسان

فاصلهٔ این هتل زیبا با پارک زیبای کوهسنگی تنها 4 کیلومتر است و این دسترسی شما به مرکز شهر را بسیار ساده می کند.

هتل فرهنگ و هنر

شما می‌توانید با کمتر از 15 رانندگی خود را از این هتل به موزه خراسان برسانید.

هتل سپنتا

فاصله این هتل از موزه تنها 5 کیلومتر است و با کمتر از یک ربع پیاده روی می توانید به آن برسید.

 کلام آخر 

موزهٔ بزرگ خراسان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. باتوجه‌به اینکه این موزه آثار ارزشمندی را از دوره‌های تاریخی مختلف از دوره دیرینه‌سنگی تا دورهٔ سلطنت قاجار در خود جای‌داده است، محل مناسبی است تا در سفر خود از آن دیدن کنید و اطلاعات ارزشمندی را به دست آورید. اگر مقصد سفر شما شهر مشهد است حتماً پیشنهاد می‌کنیم که روزهای اقامتتان از موزه بزرگ خراسان هم دیدن کنید تا تاریخ کشورتان را بهتر بشناسید.

نظرات کاربران

  1. صابر صابر 1402/09/30
    0 نفر پسندیدند
    بخش دوره قبل اسلامش خوبه و جذابیت داره پیشنهاد میکنم رفتین مشهد یه نگاه بندازید
  2. هومن هومن 1402/09/02
    1 نفر پسندیدند
    سلام ببخشید ساعت هایی که تو متن گفتید درستن ؟؟؟؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر