دریاچه گهر دورود

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2592
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از بهترین مکان های دیدنی لرستان دریاچه کوهستانی گَهَر، یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور می باشد. دریاچه گهر با طبیعت زیبای خود و آب شفاف و زلال، هر گردشگری را مجذوب خود می کند. این دریاچه، یکی از بهترین مکان ها برای صید ماهی قزل آلا به حساب می آید. مکانی مناسب برای کسانی که علاقه به کوهنوردی و فتح قله اشترانکوه در اطراف دریاچه را دارند. با سفر به این دریاچه شما رسماً طبیعت گردی کرده اید؛ پس حتما تجهیزاتی مانند غذای کافی، لباس گرم، کفش مناسب برای مسیر و انرژی برای  5 ساعت پیاده روی را داشته باشید و سفر خود را 3 روز به بالا برنامه ریزی کنید.

دریاچه گهر

 

دریاچه گهر کجاست؟

این دریاچه به دو قسمت گهر بزرگ و گوهر کوچک تقسیم می شود. دریاچه گهر در جنوب شرق دورود لرستان قرار دارد. دریاچه دائمی گهر در سمت غربی اشترانکوه، جنوب گردنه پنبه کال،  تنگه تاپاله و شمال شرق کوه سرسبز دیده می شود. 120 کیلومتر فاصله بین خرم آباد تا دریاچه گهر و 35 کیلومتر از دریاچه تا دورود می باشد. اگر از سمت الیگودرز به دریاچه گهر بروید اول به گهر کوچک می رسید و بعد از 40 دقیقه پیاده روی به گهر بزرگ می رسید.

نحوه شکل گیری دریاچه گهر

به گفته محققان، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که گهر بر اثر زمین لرزه ای شدید به وجوده آمده؛ چرا که این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزه زاگرس قرار دارد. احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش و سنگ ریزش تشکیل شده‌ است.
رودخانه تاپله تامین کننده اصلی دریاچه گهر است که دارای آبی بسیار شفاف، خنک، بلورین و بستری از سنگ های ریز و درشت که با کمی افت و شتابی کم وارد دریاچه می شوند. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌ گاه معروف است که پوشیده از شقایق‌ های رنگی و لاله واژگون است  که در فصل بهار دارای چشم اندازی خیره کننده می باشد.

مشخصات و ویژگی های دریاچه گهر

دریاچه گهر بزرگ منطقه حفاظت شده اشترانکوه است. طبق تحقیقات مساحت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار بوده و تقریبا عرض آن 500 الی 800 متر، طول 1500 متر و عمق آن 28 متر می باشد. دریاچه گهر کوچک طبق گفته محققان، با عرض 150 متر و طول 500 متر با حداکثر عمق 4 متر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع گردیده است. در گفتار های محلی گهر به معنی آب جمع شده در گودی با عمق زیاد است. همانطور که گفته شد، دریاچه دو بخش دارد که هر دو دریاچه بسیار زیبا و دیدنی هستند.

امکانات دریاچه گهر

امکاناتی چون سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی، مکانی برای چادر و کمپ، محیط زیست، پاسگاه نیروی انتظامی، آب آشامیدنی  در کناره های دریاچه وجود دارد که با توجه به تعداد نفراتی که به این دریاچه مسافرت می کنند، کافی به نظر نمی رسد. در مسیر این دریاچه سرویس بهداشتی، پارکینگ و چشمه‌ی آب می باشد. یک پاسگاه برای پاکسازی محیط و امنیت کمپ در آنجا وجود دارد که از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند. برای ماندن شب در این مکان نیز امکانات رفاهی هلال احمر، کمپ اداره محیط زیست، سرویس بهداشتی، پاسگاه نیروی انتظامی در تابستان در این منطقه فعال هستند.

 

دریاچه گهر درود

 

تفریحات دریاچه گهر

قاعدتا این سوال ذهن شما را درگیر کرده که سفر به این دریاچه چه تفریحاتی را برای گذران اوقات فراغت و ساختن خاطرات خوش برای شما به ارمغان می آورد. با ما همراه باشید تا در این بخش تعدادی از تفریحاتی که می توانید در هنگام سفر به این دریاچه تجربه کنید را به شما معرفی کنیم.

ماهیگیری

یکی از زیستگاه های ماهی قزل آلا های خال قرمز و رنگین کمانی دریاچه گهر است. اگر می‌خواهید در این دریاچه ماهی بگیرید، می توانید از واحد محیط زیست در غرب دریاچه مجوز صید ماهی با قلاب بگیرید. در این دریاچه شنا کردن ممنوع می باشد؛ زیرا سطح دریاچه خاکی است که منجر به  مرگ می شود. همان طور که یکی از هموطنان در سال ۱۳۸۶ در این دریاچه غرق شد و علیرغم جستجوهای فراوان جسد وی ۹ سال بعد و در سال ۱۳۹۵ از آب بیرون آمد.

قایق‌ سواری

شما می توانید با آوردن تجهیزات قایق بادی خود بر روی دریاچه قایق سواری کنید و لذت فراوانی را ببرید. فقط قبل از انداختن قایق به آب، قایق خود را حتما چک کنید که دچار نقص نباشد. 

طبیعت‌ گردی و عکاسی

پوشش گیاهان دریاچه گهر که تنوعی زیاد دارد، شامل  پسته وحشی، بلوط، چنار، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، کنار کهور، گل‌های لاله واژگون، شقایق و لاله وحشی تاج خروسی و...  می شود که چشم انداز زیبایی به ما نشان می دهد. پیاده روی در این مناطق و عکس گرفتن از منظره و یادگاری می تواند یکی از بهترین لحظات را برای شما رقم بزند.

کوهنوردی

در نزدیکی این دریاچه کوهستان اشترانکوه قرار دارد که می توانید در این منطقه کوهنوردی همراه طبیعت گردی انجام دهید. اگر تمامی امکانات کوهنوردی را در اختیار خود دارید، بهترین فرصت است تا بعد از لذت کنار دریاچه به کوه رفته و  از طبیعت لذت کافی را ببرید.

 

دریاچه گهر لرستان

 

اسکی روی آب

اسکی روی آب یکی از تفریحاتی است که مردم زیادی به این رشته روی آورده‌اند. شما می توانید در این دریاچه با ریسک پایین این رشته را تجربه یا شروع کنید تا خاطرات خوبی برای خود رقم بزنید.

دیدنی های اطراف دریاچه گهر

در اطراف این دریاچه زیبا، به علاوه‌ی طبیعت بکر و بی نظیری که دارد، شاهد جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز هستیم که در ادامه به شما تعدادی از آنها را معرفی می‌کنیم تا در هنگام سفر به این دریاچه از آنها نیز بازدید نمایید.

کوه پریز

کوه پریز با ارتفاع 3070 متر یکی از بهترین طبیعت های می باشد که در جنوب دورود قرار گرفته است. از جمله جاذبه های کوه پریز می توان به تنگه و آبشار نیگا اشاره کرد که چشمه ای شگفت انگیز  از این تنگه عبور می کند. دیگر جاذبه این کوه، چاه ساز دهل است که از داخل آن صداهای عجیب مانند ساز دهل شنیده می شود. دلیل این موضوع همچنان به‌ طور قطعی مشخص نشده؛ اما احتمالا وجود آبشار خروشان در انتهای این چاه یا ورود و خروج هوا با فشار زیاد دلیل اصلی این موضوع باشد.

آبشار وقت ساعت

یکی دیگر از آبشار های معروف این منطقه، آبشار وقت ساعت است. که ویژگی منحصر‌به‌ فردی دارد و خود را از سایر آبشارهای لرستان متمایز کرده است، این آبشار در غار وقت ساعت با ارتفاع 15 متر و عمق 50 متر از سقف غار به کف آن فرو می پاشد. جالب است بدانید که این آبشار 50 دقیقه جریان دارد و جریان آب بعد از آن به مدت 2 ساعت کاملا متوقف شده و سر و صدای عجیبی در غار ایجاد می‌ شود. این آبشار در فاصله ای 20 کیلومتری جنوب دورود و 10 کیلومتری روستای برآفتاب واقع شده است.

آبشار پیران یا آبشار بیشه

آبشار بیشه یا پیران، یکی از معروف ترین و بهترین مکان های تفریحی دورود و لرستان می باشد. ارتفاع اطراف این آبشار تا نقطه برخورد با زمین، ۴۸ متر است و پس از آن ده متر دیگر را نیز طی می‌ کند، تا به رود سزار برسد. عرض تاج این آبشار نیز ۲۰ متر می باشد.
در دل کوه های زاگرس آبشار بیشه با زیبایی تمام گردشگرانی را به سمت خود هدایت می کنید. در اطراف آبشار جنگل انبوه بلوط و روستای زیبای بیشه قرار دارد. در راه‌ آهن بیشه با امکاناتی مانند اتاقک‌ های چوبی، حمام، سرویس بهداشتی و محلی برای برپایی چادر در فضایی بیرون مهیا شده که از اول خرداد تا شهریور، پذیرای گردشگران است.

 

آبشار بیشه

 

رود سزار

این روز یکی از بخش های زیبا و اصلی جاهای دیدنی فوق العاده لرستان است که از مناطق دورود، ازنا، الیگودرز واشترینان می گذرد. این رود به سمت جنوب حرکت خود را ادامه می دهد. رود سزار توانسته با پیچ و خمش و  خروشان بودن در دل کوه های زاگرس، به زیبایی مناطق بکر و بی نظیر دورود اضافه کند و گردشگران این منطق رو دو چندان کند.

آبشار دره اسپر

نام دیگر آبشار دره اسپر ،ازنادر، می باشد که بعد از بیرون آمدن از دل کوهستان در حال حرکت میان جویبار به جنگل های انبوه و چشمه های جوشان فصلی، زیبایی فوق العاده ای به دره اسپر می بخشد. برای رسیدن به آبشار ازنادر، پس از رسیدن به روستای دره‌ اسپر، باید یک ساعت پیاده‌روی کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر

بهترین زمان برای سفر به دریاچه گهر اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان می باشد. همچنین در این فصول نیز می بایست فکر لباس گرم برای شب های دریاچه کنید. از اول بهار تا وسط بهار بر روی قله های این منطقه برف های فراوانی نشسته است و هوای سردی حاکم منطقه می باشد؛ پس بدانید که در این موقعیت های سرد بهتر است سفر به این دریاچه را لغو کنید، یا اگر پا فشاری بالا دارید، برای رفتن حتما تکمیل ترین تجهیزات سفر خود را با خود ببرید.

راه های دسترسی به دریاچه گهر

آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، منطقه حفاظت‌ شده اشترانکوه، در مرز الیگودرز، دورود و ازنا

  • شما برای رفتن از مسیر طیان از راه آهن تهران به خرمشهر رفته و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شوید.
  • برای رسیدن از الیگودرز به دریاچه گهر تقریبا 70 کیلومتر فاصله است که 8 کیلومتر شیب تندی دارد و اصلا توصیه نمی شود که با خانواده برید و احتمال خطر زیاد می باشد.
  • در مسیر دورود اول به مسیر کارخانه معدن و سیمان بروید، بعد به مسیر  پارک جنگلی و سپس به کوهپایه اشترانکوه می رسید. این مسیر با داشتن پارکینگ امنیت بهتری هم دارد. از دورود به دریاچه گهر تقریبا 30 دقیقه با ماشین حدود 3 ساعت پیاده راه است.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر