دریاچه هیلیر

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1362
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریاچه هیلیر (hillier lake) جزء یکی از زیبا ترین و منحصر به فرد ترین دریاچه های دنیا به حساب می آید. این دریاچه به دلیل رنگ صورتی متفاوت خود چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این دریاچه صورتی رنگ زیبا در غرب استرلیا و در لبه مجمع الجزایر ریشرشی (recherche) قرار دارد جالب است بدانید رنگ آب این دریاچه شور و صورتی است، جالب آن جاست که اگر آب این دریاچه را داخل یک لیوان بریزید رنگ آن تغییر نخواهد کرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. علت صورتی بودن دریاچه هیلیر

در ادامه مطلب با لحظه آخر همراه شوید تا با این دریاچه زیبا بیشتر آشنا شوید. این دریاچه دقیقاً در جزیره مرکزی (middle island ) قرار گرفته است. جزیره مرکزی، بزرگ ترین جزیره در مجمع الجزایر ریشرشی در سواحل جنوبی بخش غربی استرالیا می باشد.

دریاچه صورتی

 

 

رنگ صورتی این دریاچه در تضاد شدیدی با محیط اطرافش قرار دارد، فضایی که بخاطر وجود جنگل های متراکم، سراسر سبز رنگ است. وقتی از بالا به این دریاچه نگاه می کنید رنگ دریاچه بسیار عجیب به نظر می رسد، اما این رنگ واقعیست. این دریاچه زیبا به دلیل تصویر بی نظیری که به خاطر رنگ صورتی خود به نمایش می گذارد، هر ساله میزبان گردشگران فراوانی که با تور استرالیا به کشور سرسبز سفر می کنند.

دریاچه هیلیر با 250 متر عرض و 600 متر طول با زمینی پر از شن و ماسه، درختان اوکالیپتوس و زمین های جنگلی متراکم احاطه شده است، همچنین این دریاچه با نواری باریک پر از پوشش گیاهی و ساحلی پر از شن و ماسه از اقیانوس جنوب به سمت شمال جدا شده است که یک طرف دریایی آبی و طرف دیگر دریاچه ای با رنگ صورتی خودنمایی می کند. گردشگران تور استرالیا می توانند از این دریاچه بسیار زیبا و منحصر به فرد بازدید داشته باشند.

 

 

 

دریاچه های عجیب جهان

 

 

علت صورتی بودن دریاچه هیلیر

دلیل صورتی رنگ بودن این دریاچه هنوز ثابت نشده است اما دانشمندان فرضیاتی در این مورد مطرح کرده اند که به دلیل وجود نوعی باکتری در قسمت پوسته نمکی دریاچه، به دلیل وجود باکتری ها و جلبک هایی با رنگ دانه های آلی و عده ای هم علت رنگ صورتی دریاچه را وجود جلبک دینالیالا سالینا (dunailella salina) و هلیوباکترویوم نیز می دانند. هر چند این دریاچه از نقاط مختلف ممکن است به رنگ های متفاوتی دیده شود، وقتی از بالا این دریاچه را ببینید رنگ آن تیره تر به نظر می رسد در حالی که وقتی از ساحل و نزدیک تر به آن نگاه کنید رنگی روشن تر و کم رنگ تر مشاهده خواهید کرد. رنگ دریاچه رتبا به خصوص در فصل خشکی (بین ماه‌های نوامبر و ژوئن) واضح است و در فصل‌های بارانی کمتر مشخص است.

 

 

دریاچه صورتی استرالیا

 

 

دریاچه هیلیر تنها دریاچه صورتی در جهان نیست، یک دریاچه معروف دیگر در سواحل سنگال موجود است که به نام دریاچه رتبا (Retba) معروف است. نکته جالب آن است که رنگ صورتی این دریاچه بر خلاف دریاچه رتبا در آفریقا در جای دیگر تغییر رنگ نمی دهد، همان طور که پیش تر بیان کردیم رنگ ثابتی دارد. دریاچه هیلیر دارای نمک می باشد اما یادتان باشد که این دریاچه با دیگر دریاچه ها فرق دارد و نمک آن برای انسان مضر و آسیب دیده گی بسیار جبران ناشدنی دارد. داستان هایی در مورد این دریاچه گفته شده است که در سال 1803 فردی از این دریاچه چندین بشکه نمک برداشته تا برای پختن شکار های خود استفاده کند در نهایت وی به دلیل ابتلا به اسهال خونی جان خود را از دست داد. همان طور سال 1889 برای تجارت و کسب و کار تصمیم گرفت تا در این منطقه مشغول به استخراج نمک شود اما پس از گذشت دو سال ورشکست گردید زیرا نمک دریاچه هیلیر خوراکی و قابل استفاده نمی شود اما در مورد شنا در این منطقه خطری گزارش نشده است. به همین منظور بسیاری افراد با تور استرالیا به کشور سفر می کنند تا در این دریاچه خازق العاده شنا کنند.

 

 

دریاچه معروف صورتی جهان

 

 

دریاچه هیلیر در سال 1802 توسط گردشگر متیو فلیندرز با صعود به بالا ترین قله این ناحیه دریاچه را از بالا دید و این قله به نام او به ثبت رسیده است. این دریاچه از سال 2002 به دلیل کوچ سالیانه تعداد زیادی از پرندگان به دریاچه هیلیر جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار گرفته و تا به امروز به شدت محافظت می شود. همچنین تنها موجود زنده این دریاچه دینالیالا به دلیل وجود نمک رنگ قرمزی روی پوست او به وجود می آورد. امروزه بالاترین نقطه جزیره را قله فلیندرز نامیده اند. بعد ها فلیندرز نام این دریاچه را از روی نام همکار دریانوردش که به دلیل بیماری گوارشی در این جزیره از دست داده بود نام‌گذاری کرد. دریاچه هیلیر با وجود رنگ غیر عادی که دارد دلیل نمی شود که برای شنا مناسب نباشد این دریاچه به دلیل عمق کم خطری شناگران را تهدید نمی کند اما تنها چالش آن راه رسیدن به این دریاچه می باشد. اگرچه میزان نمک این دریاچه بالا است اما خطری برای شنا کردن در آن وجود ندارد. دریاچه هیلیر کاملا برای شنا امن می باشد، با وجود رنگ صورتی این دریاچه، آب آن شفاف و سالم است و به پوست شما آسیب نمی‌ رساند.

 

 

دریاچه

 

 

جلبک‌ های موجود در این دریاچه نیز کاملا بی ‌ضرر هستند، اما نوشیدن آب آن به دلیل غلظت نمک، ممنوع می باشد. برای دیدن این دریاچه بسیار زیبا گردشگران تور استرالیا سفر راحتی در پیش نخواهند داشت از طریق دو راه می توانند به دریاچه هیلیر بروند، یک هلیکوپتر دو کشتی اگر قصد رفتن به آنجا را دارید باید چیزی حدود به 8 ساعت با هلیکوپتر آن مسیر را بپیمایید. رایج ترین راه برای رسیدن به این دریاجه پرواز با هلیکوپتر و پس از آن سقوط هیجان انگیز از هلیکوپتر می باشد.

دریاچه هیلیر در 7 کیلومتری شهر اسپارس می باشد می توانید خود را به این شهر رسانده پس از آن با قایق و با هلیکوپتر به این دریاچه صورتی رنگ سفر کنید و در دنیای صورتی غرق لذت شوید.

لازم به ذکر است در ایران نیز دریاچه ای وجود دارد که به عنوان تنها دریاچه صورتی ایران شناخته شده است،

امیدواریم این مقاله شما و همچنین گردشگران تور استرالیا را با دریاچه هیلیر به طور کامل آشنا کرده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 105 کاربر