تهران گردی در نوروز قسمت دوم

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/01/05
بازدید: 530
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
(روز دوم تهران گردی در نوروز)
تجریش
یکی از دوست داشتنی ترین منطقه های تهران تجریش است. مگر می شود کسی عاشق خیابان ولیعصر با آن درختان سر به فلک کشیده نباشد. یا کسی کودکی اش را جلوی بستنی و شیرینی فروشی لادن نگذرانده باشد. چه اهل تهران باشید و چه از شهر های دیگر کشورمان به تور تهران آمده باشید، حتما باید سری به میدان تجریش بزنید. تجریش مرکز شهرستان شمیرانات تهران بوده و در منطقه ی 1 تهران واقع شده است.
این منطقه ی دوست داشتنی که به قله تهران مشهور است، علاوه بر آب و هوای خوب خود، دارای جاذبه های گردشگری گوناگونی برای تهران گردی در نوروز است که از جمله ی آنها می توان به بازار قدیمی، تکیه بالا (حسینیه بزرگ تجریش)، امامزاده صالح، مرکز خرید قائم، مرکز خرید تندیس و مرکز خرید تجاری ارگ اشاره کرد. به عبارتی می توان گفت که یکی از معدود نقاط تهران است که هم دارای جاذبه های سیاحتی، زیارتی و همچنین تاریخی می باشد.
جالب است که بدانید تجریش علاوه بر کوچه پس کوچه های قدیمی و یا مدرن خود، دارای قنات های بسیار زیادی هم می باشد. برخی از این قنات ها، حتی امروزه هم آبدهی خود را دارند. از جمله ی این قنات ها می توان به قنات امام زاده صالح (در صحن امامزاده)، قنات محمدیه، قنات مقصودبک (در کنار رود دربند)، قنات سرپل تجریش و قنات کهریز (در تکیه پایین تجریش) نیز اشاره کرد.
امامزاده صالح
حرم امامزاده صالح ابتدا در سال ۷۰۰ هجری قمری در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش بنا شد. اما رفته رفته به مرور زمان ساخت و ساز هایی در اطراف آن انجام گرفته که باعث شکل گیری بازار تجریش و دیگر ساختمان های اطراف آن شد. امروزه علاوه بر مردمی که برای نیایش به این مکان باشکوه می روند، گردشگران بسیاری هم برای تماشای زیبایی خاص و کاشی کاری های فیروزه آن به امام زاده می آیند.
باغ موزه هنر ایرانی (باغ فردوس)
پس از گشت گذار در تجریش و زیارت امامزاده نوبت به باغ موزه ی هنر ایرانی می رسد. پس از بازسازی هایی که در سال 1384 در باغ موزه ی هنر ایرانی انجام شده، این باغ به یکی از مقاصد گردشگری برای تهران گردی در نوروز تبدیل شد. این باغ که متراژش کمتر از یک هکتار می باشد مربوط به دوره ی پهلوی اول است. قبل از بازسازی این باغ در اختیار خانه ی سینما بوده است اما پس از اتمام بازسازی در سال 1386 با تغییر کاربری خود به باغ موزه ی ایرانی تبدیل شد. در حال حاضر این باغ دارای بخش های گوناگون مانند: نگارخانه، پخش فیلم، کارگاه های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و ارائه آثار حجمی مجسمه سازان ایران می باشد.
اما جدا از این بخش ها و طبیعت بکری که دارد، دارای یک نکته ی جالب دیگر هم هست. در باغ 12 ماکت از معروف ترین بنا های ایران قرار داده شده که همگی در دهه ی 50 توسط معروف ترین هنرمندان ایتالیایی ساخته شده است. این ماکت ها که در ابعاد های بزرگ و با ظرافتی خاص ساخته شده اند، به گونه ای در باغ قرار گرفته اند که با عبور کردن از هرکدام یک از آن ها، که در میان پیچ و خم باغ قرار گرفته اند، گذر از سیر تحول تاریخی ایران را برای شما تداعی می کنند.
ماکت های ساخته شده توسط هنرمندان ایتالیایی شامل هشت‌ بهشت، چهل‌ستون، گنبد‌ قابوس، شمس‌ العماره، سی‌ و‌ سه‌ پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌ فین کاشان، نقش رستم، برج‌آزادی، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا می شوند که به همراه ماکت کامپوزیتی برج میلاد در باغ در حال نمایش اند.
موزه سینما (باغ فردوسی)
باغ موزه ی سینما که که یکی از معروف ترین موزه های تهران در میان مردم است، دارای یک عمارت زیبا و مجلل است که به نام عمارت باغ فردوس نیز شناخته می شود. این عمارت مربوط به دوره ی قاجار بوده و به دستور محمد شاه قاجار بنا شده است. باغ موزه ی سینما یا همان باغ فردوس در میان مردم دارای محبوبیت خاص خود بوده و در طی رسیدگی هایی که به آن می شود، تبدیل به مکانی آرامش بخش شده است. این موزه دارای دو کافه، یک کتابخانه و چند مغازه ی فروش آثار فرهنگی و هنری نیز می باشد.
موزه ی زمان
موزه ی زمان که در زمان قاجار ساخته شده است در گذشته خانه ی حسین خداداد بوده است. این خانه ی تاریخی که به موزه ی زمان تبدیل شده، در سال 1382 به ثبت ملی رسیده است. همان طور که از نام آن مشخص است، موزه مربوط به زمان و ابزارآلات اندازه گیری می باشد و از ساعت های قدیمی در آن نگهداری می شود. البته ناگفته نماند که این موزه اولین موزه ی مربوط به زمان، ساعت و ابزارآلات اندازه گیری می باشد.
 از جمله این اشیا می ‌توان به ساعت‌ هایی از استاد بزرگ ایران پروفسور محمود حسابی، ساعت‌های تاریخی و قدیمی مانند ساعت آفتابی ناصرالدین‌شاه، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی و همچنین اسناد و مدارکی مرتبط با موضوع زمان اشاره کرد که از آنها به درستی در این موزه نگهداری می شود.
کاخ سعدآباد
مجموعه کاخ های سعدآباد، در کوهپایه های توچال و دره‌ سرسبز دربند واقع شده است. این مجموعه که بیش از یک میلیون متر مربع وسعت دارد، متشکل از کاخ های کوچک و بزرگی می باشد، که در زمان های قاجار و پهلوی بنا شده اند. این مجموعه دارای دوازده قنات، هفت در ورودی، هجده کاخ، چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکاناتی چون سالن‌های مرغداری و گاوداری، موزستان و گلخانه‌های گوناگون، استخرهای مختلف، چشمه‌ سارها، زمین‌های تنیس، سالن بولینگ، سینما و آمفی‌ تئاتر روباز نیز می باشد.
از جمله کاخ های آن می توان به کاخ شهوند، کاخ موزه ملت، کاخ شمس و کاخ اسود اشاره نمود.
کاخ نیاوران
این کاخ در باغ یازده هکتاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به دستور محمد رضا شاه پهلوی بنا شده است. کاخ نیاوران دارای معماری مدرن بوده و در سال 1347 به بهره برداری رسید و تا پایان دوره ی پادشاهی محمد رضا شاه، محل اصلی سکونت او و خانواده اش بوده است.
ناگفته نماند که این مجموعه ی 11 هکتاری در ابتدا به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و به مرور زمان کاخ های دیگر در آن بنا شد. اما در زمان پهلوی و به منظور ساخت کاخ نیاورن تعدادی از بناهای کوچک تخریب شدند و در نهایت امروزه تعدادی از آن ها باقی مانده اند
در حال حاضر محوطه کاخ شامل: کاخ اختصاصی نیاوران، موزه‌ی پارچه و لباس‌های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه، موزه‌ی حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه‌ی جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه‌ی خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها می شود.
 
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر