تهران گردی در نوروز قسمت اول

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/01/04
بازدید: 535
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
اما ناگفته نماند که بسیاری از مردم هم ترجیح می دهند در این بازه زمانی که تهران بسیار خلوت می شود و دیگر شاهد ترافیک هایی سرسام آور در آن نیستند، در شهر بمانند و به دید و بازدید های عید و گشت و گذار در تهران آرام و خالی از سکنه بپردازند.
اما سوالی که در اینجا برای بسیاری از مردم، چه کسانی که در تهران زندگی می کنند و چه کسانی که برای سفری چند روزه به تهران می آیند پیش می آید این است که، تعطیلات خود را چگونه بگذرانیم و از کجا دیدن کنیم. شاید عجیب باشد اما بسیاری از تهرانی ها هم هستند که جواب این سوال را نمی دانند و از جاذبه های گردشگری شهر خودشان بی خبر اند.
با لحظه آخر همراه باشید تا هر روز شما را با تعدادی از این جاذبه های دیدنی تهران گردی در نوروز آشنا کنیم.
(روز اول)
مجموعه کاخ گستان
برای اولین مکان دیدنی می توان سری به مجموعه کاخ گلستان زد. این کاخ زیبا و با شکوه که زمانی محل سکونت پادشاهان صفوی و قاجار بوده دارای زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری بوده که قدمت آنها به 442 سال قبل می رسد و از آن زمان تا به امروز دست خوش تحولات و دگر گونی های بسیاری شده اند. کاخ گلستان دارای قسمت های گوناگونی می باشد که هرکدام به تنهایی با معماری های خاص و زیبایی که دارند، چشم آدمی را به خود خیره می کنند. به طوری که اگر بخواهید از تمام نقاط آن دیدن کنید، نیمی از روز خود را باید در آنجا سپری کنید.
شما می توانید در این کاخ مجلل و با شکوه از عمارت خروجی، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه مخصوص، تالار سلام، تالار آینه، تالار عاج، تالار برلیان، شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تالار الماس، کاخ ابیض یا همان موزه ی مردم شناسی در تهران گردی در نوروز بازدید نمایید.
بازار تهران
دومین پیشنهاد لحظه آخر به شما بازار بزرگ تهران است. این بازار که در مرکز شهر و در خیابان پانزده خرداد واقع شده برای همگان آشنا بوده و تداعی کننده ی تهران قدیم است و نیازی به توضیح ندارد. از آنجایی که فاصله ی تقریبی بازار تا کاخ گلستان پانزده دقیقه می باشد، پس برای مقصد بعدی گشت نوروزی شما در تهران گزینه ی مناسبی می تواند باشد.
این بازار قدیمی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است تا به امروز شاهد تغییرات و دگرگونی های بسیاری شده است. اما با این حال این دالان بزرگ و تو در تو همچنان یکی از اصلی ترین مراکز خرید و فروش است، که همه روزه مردم بسیاری را به سمت خود برای خرید انواع مایحتاج زندگیشان می کشاند. اما علاوه بر مردم عادی برای گردشگران خارجی نیز جالب است. به گونه ای که اگر اولین مقصد آن ها نباشد دومین مقصدشان خواهد بود.
چنانچه قصد بازدید و یا خرید از این بازار کهن و بزرگ را دارید هر از گاهی از تماشا و یا خرید اجناس دست بردارید و به اطراف خود و یا بالا سرتان نگاه کنید. زیرا با تمام تغییراتی که تا به امروز در این بازار اتفاق افتاده است، همچنان دارای زیبایی های خاص خود بوده، که روزگار قدیم خود را برایمان باز گو می کند.
پس از پایان بازدیدتان از بازار و برای رفع خستگی خود هم که شده، حتما سری به قهوه خانه ی حاج علی درویش بزنید. چرا که در آنجا طمعی از چای را می نوشید که همانند آن را هرگز در زندگی خود نچشیده اید. اما پس از گشت و گذار و رفع خستگیتان در بازار حتما گشنه شده اید. پس به سمت کوچه ی مروی بروید و سراغ فلافلی مروی را بگیرید. فلافلی مروی یکی از قدیمی ترین ساندویچی های تهران بوده که برای اولین بار فلافل را به مشتریان خود عرضه کرده است. پس اگر می خواهید طمع اصلی فلافل را بچشید این ساندیچی قدیمی را در تهران گردی در نوروز فراموش نکنید.
خیابان ناصر خسرو
بدون شک اولین چیزی که با شنیدن نام خیابان ناصر خسرو در ذهنتان تداعی می شود خرید و فروش انواع دارو هایی است که پیدا کردنشان کاری سخت و یا حتی نا ممکن است. گرچه زمانی این گونه بوده و مردم برای یافتن دارو های خاص و کمیاب به این خیابان می رفتند، اما امروزه با تلاش های نیروی انتظامی خیابان ناصر خسرو عاری از قاچاقچیان دارویی شده است. همچنین با برقراری امنیت و بازسازیی هایی که در آن انجام شده است، مردم می توانند به راحتی در اینجا رفت و آمد کنند.
این خیابان یکی از قدیمی ترین خیابان های تور تهران بوده که در گذشته قسمتی از ارگ سلطنتی بوده و به دستور ناصرالدین قاجار ناصریه نام گذاری شده است. اما با گذشت زمان امروزه به نام ناصر خسرو نام گذاری شده و در میان مردم با این نام شناخته می شود. ناصر خسرو دارای بنا های تاریخی بسیاری بوده که از زمان های دور در آن به جا مانده است. از جمله ی این بنا های تاریخی نیز می توان به شمس العماره، مدرسه ی دارالفنون و سرای روشن اشاره کرد.
شمس العماره
شمس العماره یکی از بنا های قدیمی و شاخص تهران است که یادگاریی می باشد از زمان قاجار، این بنا که در زمان خود بلند ترین ساختمان در تهران شناخته می شده است، به دلیل زیبایی خاص و نوع معماری آن که شبیه به کاخ های اروپایی زمان خود بوده، با نام کاخ شاهنشاه نیز شناخته می شده است. شمس العماره که تا قبل از ساخت سردر باغ ملی، به عنوان نماد تهران قدیم شناخته می شده است، دارای یک ساعت خاص و بزرگ است که در زمان خود بینظیر بوده است. این ساعت عطیم الجثه که پیشکشی ملکه ویکتوریا به ایران بوده است، بر روی بلند ترین قسمت کاخ نصب شده است.
دارالفنون
دارالفنون مدرسه ای متوسطه بوده که به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار تاسیس شد. این مدرسه که اولین دانشگاه در ایران خوانده می شده، آغازگر دوره ی جدیدی از آموزش عالی در آن زمان بوده است. هم اکنون این یادگار ارزشمند در حال مرمت و باز سازی می باشد، اما بازدید از آن برای عموم مردم میسر است. این بنا که در خیابان ناصر خسرو واقع شده است جزو اولین چیز هایی است که در بدو ورود شما به ناصر خسرو توجهتان را جلب می نماید.
سرای روشن
ساختمان سرای روشن یکی از اولین مراکز تجاری در تهران بوده است که در سال 1311 در خیابان ناصر خسرو تاسیس شده است. این بنا که به سبک معماری گوتیک ساخته شده، دارای ارزش معماری و تاریخی بسیاری است. سرای روشن در دهه ی هفتاد و همچنین مجددا در سال گذشته مورد مرمت قرار گرفت و باز سازی شد تا بار دیگر، چشمان مسافران و گردشگران را به خود جلب کند و آن ها را محو زیبایی معماری خاص خود بنماید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر