فراموشی‌ قلعه ۲ هزار ساله «بداف»

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 242
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
یزد - قلعه دو هزار ساله روستای بداف بخش بهمن ابرکوه، از قلعه‌های قدیمی اما ناشناخته است که شاید به جز یک نام، هیچ اثر دیگری حتی در موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی از آن یافت نشود.

 قلعه دو هزار ساله بداف به عنوان یکی از آثار تاریخی و ارزشمند روستای هدف گردشگری این روزها شرایط سختی را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد با روندی که در مورد بسیاری از آثار تاریخی در پیش گرفته شده، به درد بی‌درمان تخریب و بی‌توجهی مبتلا شده باشد.

در حالی که کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با حفظ و بهره‌گیری از میراث گذشتگان خود و حتی در مواردی تلاش برای استفاده از آثار جعلی، آداب و رسوم کهن خود را حفظ ‌کنند، در کشور ما به اثری که به گواه تاریخ، حداقل دو هزار سال از قدمت آنها می‌گذرد، بی‌توجهی می‌شود.

در کشورهای مختلف همچنین تلاش شده از جاذبه‌های گردشگری برای ایجاد اشتغال و جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره ببرند اما این ظرفیت در کشور ما به ویژه در مناطقی نظیر ابرکوه مغفول مانده و این در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از این روستاها، هدف گردشگری شناخته شده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود، ایران با وجودی که رتبه دهم از لحاظ تعداد جاذبه‌های گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است، هنوز نتوانسته جایگاه خود را در مسیر جذب گردشگر به دست بیاورد.

۱۴ شهر کشور در زمره مناطق نمونه گردشگری

عنوان‌هایی همچون شهرهای نمونه گردشگری که ۱۴ شهر کشور را در زیر پوشش گرفته و شهر ابرکوه در استان یزد نیز یکی از آنها است و روستای هدف گردشگری که روستای بداف بخش بهمن ابرکوه یکی از آنها به شمار می‌رود، هنوز نتوانسته دردی از دردهای این شهرها و روستاها را در حیطه استفاده از این جاذبه‌های گردشگری کشور دوا کند.
معرفی بسیاری از جاذبه‌ها شاید بتواند کمک کوچکی برای رسیدن روستاها و شهرهای هدف گردشگری به جایگاه واقعی آنها باشد.

در سفر به روستای بداف بخش بهمن ابرکوه به عنوان پر جمعیت‌ترین روستای این بخش، قلعه‌ای به چشم می‌خورد که بعد از دو هزار سال، همچنان پابرجا ایستاده و به جز یک نام در فضای مجازی، تاکنون هیچ مطلبی در مورد آن به رشته تحریر در نیامده و این گزارش اولین نوشتار در مورد این قلعه تاریخی است.

قلعه ساسانیان در سکوت روزگار می‌گذراند

این قلعه تابلوی ثبتی میراث فرهنگی را بر پیشانی خود دارد که بر اساس اطلاعات مندرج در آن، قلعه دو هزار ساله بداف اثری بر جای مانده از دوران ساسانیان و یکی از چند اثر به جای مانده از آن دوران در سطح کشور است.

این بنا از مهمترین آثار تاریخی ابرکوه به شمار می‌رود که شاید کمتر در بازدید از آن بتوان به این مهم پی برد زیرا رسیدگی‌هایی که به این بنا شده، به هیچ وجه در خور آن نیست و با توجه به ارزش بنا، انتظار بیشتری از وضعیت ظاهری آن وجود دارد.

این قلعه با پلانی بیضوی با خشت خام و گل در محلی که دو تا سه متر گود است و به نظر می‌رسد که دورتادور آن خندقی به منظور ایمنی و حفاظت بیشتر از ساکنان قلعه حفر شده، احداث شده است.

سردر ورودی این محل با تزئینات خشتی تزئین شده و عمارت‌های داخلی که در واقع خانه‌های مسکونی بوده‌اند، پس از گذشت سالها تقریباً در ظاهر سالم مانده‌اند اگرچه نمود ویرانی را در بسیاری از این خانه‌ها می‌توان مشاهده کرد.

رئیس شورای اسلامی روستای بداف در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این قلعه اظهار داشت: روستای بداف بافت قدیمی زیبا و بناهای تاریخی ارزشمندی دارد که یکی از آنها قلعه مربوط به دوره ساسانیان است.

قلعه‌ای که تا ۵۰ سال پیش مسکونی بود

محمدحسین مهرزاد افزود: به این قلعه هیچ‌گونه رسیدگی نمی‌شود و این بی‌توجهی‌ها قلعه را تا مرز تخریب پیش برده و تنها کاری که در این محل صورت گرفته، کاهگل کردن قسمتی از بنا است.

این عضو شورای روستای بداف در مورد سابقه سکونت در این قلعه نیز بیان کرد: افرادی با ۶۰ سال سن، نحوه زندگی در این روستا را به یاد دارند و می‌گویند حدود ۵۰ سال پیش این قلعه مسکونی بوده است.

اطراف قلعه ۲ هزار ساله به محلی برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطراف این قلعه به محلی برای تجمع نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده و قلعه نیز رو به تخریب است و این در حالی است که مردم آماده همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی این بنای ارزشمند هستند.


مهرزاد در مورد ضرورت‌های توجه به این اثر ارزشمند تاریخی می گوید: در حال حاضر نیاز است که با فوریت، برای نگهداری از این بنا برنامه‌ریزی شود.

روستای هدف گردشگری در غربت

روستای بداف به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری امروز در حالی روزگار سختی خود را سپری می‌کند که هیچ نشانی از امتیازی که در نام، به آن داده‌اند در آن هویدا نیست و این وضعیت به معنای آن است که در واقع هیچ هدفی برای آینده این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری وجود ندارد و هیچ برنامه‌ریزی برای تحقق این نام و عنوان صورت نگرفته است.

قرار بود با مشخص کردن روستاهای هدف گردشگری و معرفی آنها در رسانه‌ها، صنعت گرﺩﺷﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ پتانسیل‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند توسعه داده شود و مردم نیز در این کار مشارکت داشته باشند اما در شهرستان ابرکوه که چند روستای هدف گردشگری دارد، نشانی از این برنامه‌‌ریزی‌ها وجود ندارد و نمونه بارز آن نیز روستای بداف و اثر شاخص و تاریخی دو هزار ساله آن است.

حال سئوال این است که طرح معرفی روستاهای هدف گردشگری به چه سرانجامی رسیده و آیا روستایی مانند بداف که حداقل دارای یک درخت کهنسال ارزشمند با دو هزار سال عمر و قلعه‌ای با همین میزان عمر است، در این طرح چه جایگاهی دارد؟

این آثار تاریخی و ارزشمند برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی است و حاضرند برای تماشای آنها هزینه کنند اما متاسفانه عزمی برای راه‌اندازی صنعت گردشگری در این روستاها وجود ندارد.

علاوه بر قلعه تاریخی و درخت كهنسالی كه اكنون در شرایط نامساعدی قرار دارند، بداف جاذبه‌های بسیار دیگری دارد كه در صورت پرداختن به آن توسط مردم، مسئولان و رسانه‌ها، می‌توان نام بداف را به روستای هدف گردشگری نزدیك‌تر كرد.

بداف از روستاهای دهستان مهرآباد بخش بهمن ابركوه در استان یزد است كه بر اساس سرشماری سال ۸۵، بیش از ۲۶۶ خانوار با ۹۷۸ نفر جمعیت در آن ساكن هستند كه این روستا در واقع پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان ابركوه است.

منبع:مهر
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر