متوقف شدن طرح تله‌کابین در پیچ‌های کبودوال

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 256
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
علی آباکتول- مزایده انتخاب سرمایه‌گذار، می‌رفت که رویای تله‌کابین کبودوال گلستان را به واقعیت نزدیک کند، اما به نظر می رسد گره‌های کور و سرنوشت نامعلوم ، در انتظار این پروژه است.

 موضوع تله‌کابین کبودوال حدود ۳۰ سال قبل و برای نخستین بار توسط نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، رؤیایی که امسال با پیگیری‌ها و رایزنی‌های اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری علی‌آباد می‌رفت که به حقیقت تبدیل شود.

وقتی ایده اولیه تله‌کابین در ذهن برخی از مسئولان شهرستان شکل‌گرفته بود نه خبری از سد کبودوال (سد نگارستان) و ظرفیت گردشگری آبی آن بود و نه مدیریت پارک جنگلی کبودوال به شهرداری واگذارشده بود.

حالا کمتر از دو سال از مهلت واگذاری مدیریت ۱۰ ساله پارک جنگلی کبودوال به شهرداری از سوی سازمان جنگل‌ها فرصت باقی است و مدیریت شهری علی‌آبادکتول موفق شد در این مدت موافقت‌های اصولی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای اجرای طرح استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کبودوال اخذ کند و این طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعات است.

از سوی دیگر در دولت دهم بود که در راستای سفر هیئت دولت به گلستان، اجرای طرح گردشگری آبی سد کبودوال در ورودی جاده پارک جنگلی کبودوال تصویب شد. مصوبه‌ای که مطابق با طرح تهیه‌شده تمام ظرفیت‌های گردشگری منطقه از هتل گرفته تا هایپر، تله‌کابین و پیست دوچرخه‌سواری را شامل می‌شد.

حالا درحالی‌که سرمایه‌گذار اجرای تله‌کابین کبودوال مشخص و موافقت‌های اولیه از سوی سازمان جنگل‌ها برای اجرای این طرح گرفته‌شده، برخی از اماواگرها گره‌هایی در اجرای این طرح ایجاد کرده است.

باعجله پیش رفته‌ایم

سرمایه‌گذار و برنده مزایده تله‌کابین کبودوال، با تأکید بر اینکه مجوزهای لازم برای اجرای تله‌کابین باید در لوای طرح گردشگری کبودوال اخذ شود و به نظر می‌رسد ما تاکنون باعجله پیش رفته‌ایم به خبرنگار مهر گفت: تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری اولیه و خرید ملک برای احداث تله‌کابین انجام‌شده و با حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی در مرحله فاز اجرایی و مبادله قرارداد پیش رفته‌ایم.

رمضان جعفری گفت:  در این راستا با یک شرکت اتریشی و یک شرکت داخلی دارای برند وارد مذاکره شده و تا امضای قرارداد پیش رفتیم که با اصرار شرکت اتریشی متوجه شدیم باید قبل از هر اقدام اجرایی مجوزهای لازم اخذ می‌شد.

انجام مطالعات گردشگری کبودوال با مصوبه هیئت دولت

 سراغ معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان رفتیم تا ابعاد دیگر اجرای این پروژه را مورد بررسی قرار دهیم.

داوود گیلک با تأکید بر اینکه این شرکت هیچ‌گونه چشم‌داشتی برای سود یا بهره برای این عمل نخواهد داشت و سیاست‌های این شرکت مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری امور به بخش خصوصی است؛ به خبرنگار مهر گفت: اولویت شرکت آب منطقه‌ای گلستان، استفاده از آب سد کبودوال در زمینه‌های گردشگری، صنعت، پرورش ماهی و در آخر کشاورزی است و این کار ما نشانه اهمیت دادن به امر گردشگری و استفاده مفید از آب‌های روان و تحت نظر این شرکت است.

 

وی بابیان اینکه باید سرمایه‌گذاران سرگردان را جذب کنیم، متذکر شد: اجرای طرح گردشگری سد کبودوال در دولت قبل مصوبه هیئت دولت و استانی را اخذ کرده و مطالعات آن نیز انجام‌شده است؛ تاکنون شرکت آب منطقه‌ای گلستان حدود ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری و جاده و ... در این طرح هزینه کرده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: مطالعات انجام‌شده سد در قالب خود محوطه آن نیست، بلکه مطالعاتی کلی در یک بسته از این منطقه گردشگری است که هتل‌ها، فروشگاه‌ها، استخر، آبشار، پیست دوچرخه‌سواری و... را شامل می‌شود و این طرح در محوطه‌ای حدود ۵۹ هکتار در حال بررسی و مطالعه نهایی است.

وی ادامه داد: مطالعات انجام‌شده در حد فاز دو است و حدود ۳۰ هکتار از اراضی پایین‌دست سد، آبشار و جنگل را نیز شامل می‌شود.

به گفته گیلک مطابق مصوبه چهار سال پیش هیئت دولت اجرای تله‌کابین و طرح گردشگری کبودوال در صورت اخذ مالکیت این اراضی به نام وزارت نیرو میسر است.

طرح استفاده از ظرفیت گردشگری کبودوال در مرحله تصویب

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان انتقال مالکیت بخشی از اراضی کبودوال که زیر نظر منابع طبیعی است به نام وزارت نیرو را تنها راهکار برای اجرای طرح گردشگری می‌داند، اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ترجیح می‌دهد تا قبل از تکمیل کتابچه طرح و تصویب نهایی آن اظهارنظر شفاف و صریحی نداشته باشد.

ابوطالب قزلسفلو با تأکید بر اینکه سیاست سازمان منابع طبیعی حفظ و حراست از تمامی جنگل‌ها در سطح شمال کشور است و به‌موازات و مطالعات انجام‌گرفته این منابع را به سمت‌وسوی گردشگری سوق می‌دهیم، به خبرنگار مهر گفت: طرح استفاده از ظرفیت‌های پارک جنگلی
کبودوال در مرحله تصویب است و باید مسیر خود را طی کند.



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: کتابچه این طرح با نگاه حفاظتی در مرحله بازنگری است تا قابل‌اجرا شود.

صفر تا ۱۰۰ گردشگری کبودوال دیده شود

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با تأکید بر اینکه باید تمام جوانب اجرای طرح گردشگری کبودوال دیده شود به خبرنگار مهر گفت: ما نباید سد یا آبشار و جنگل کبودوال را به‌صورت جزیره ببینیم وقتی همه این واژه‌ها در کنار هم باشد ما درزمینهٔ جذب گردشگر قدمی مثبت برداشته‌ایم.

احمد تجری تأکید کرد: مطالعات طرح گردشگری کبودوال در حد کمیته و شورای برنامه‌ریزی استان نیز پیش رفته و گردشگری گلستان مصمم بر اجرای این طرح است

به گفته وی، سرمایه‌گذار این طرح باید نگاه بهینه به گردشگری کبودوال داشته و در مسیر موافقت‌ها و مجوزها صفر تا ۱۰۰ آن را در نظر بگیرد تا پس از طی یک مسیر، طرح متوقف نشده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اجرای آن تسریع شود.

هرچند مصاحبه‌شوندگان ترجیح دادند به بیان کلیات اجرای طرح گردشگری کبودوال بپردازند اما نائب رییس شورای اسلامی شهر به تشریح جزییات و اقدامات صورت گرفته پرداخت و به خبرنگار مهر گفت: لایحه شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار تله‌کابین کبودوال در شورای اسلامی مصوب شد و شهریورماه امسال در دو نوبت آگهی آن انتشار یافت و تنها شرکت‌کننده به‌عنوان برنده مزایده و سرمایه‌گذار انتخاب شد.


ابوالفضل پاک‌دامن با یادآوری اینکه اجرای این پروژه تاکنون موافقت‌های گردشگری استان و سرمایه‌گذاری گلستان را دریافت کرده است، تصریح کرد: مطابق اسناد مزایده ،طراحی، اخذ مجوز، تهیه طرح توجیهی، تأمین مالی و همچنین اجرای تله‌کابین و رفع موانع به عهده سرمایه‌گذار است.

وی ادامه داد: تاکنون موافقت‌های کلی اجرای این طرح اخذ شده و جزییات طرح نیز برای تصویب آماده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه پارک جنگلی کبودوال در ۵۰ سال گذشته تحویل شهرداری علی آبادکتول شده است، اضافه کرد: تا دو سال آینده باید واگذاری پارک از سوی سازمان جنگل‌ها به شهرداری تجدید شود ازاین‌رو باید مجوزهای لازم برای اجرای کامل طرح اخذ شود و ابتدا باید جزییات آن توسط مشاور و سرمایه‌گذار اعلام و میزان تخریب پیش‌بینی شود.

وی با تأکید بر اینکه مطابق طرح اولیه ارائه‌شده این پروژه تخریب جزئی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: فاز اول تله‌کابین کبودوال که قرار است در صورت اخذ مجوزها دوساله انجام شود، از تپه بازگیر تا آبشار و فاز دوم از آبشار تا قلعه هارون خواهد بود و ارتفاع آن تا پایان مطالعات و انجام توپوگرافی و سنجش خاک و ... مشخص نیست.

هرچند از صحبت‌ها و برگزاری جلسات می‌توان دریافت گره‌هایی در اجرای طرح تله‌کابین کبودوال وجود دارد که همچنان باز نشده اما به نظر می‌رسد بیش از هر چیز مشخص شدن متولی اصلی مدیریت این مجموعه و تهیه و تصویب یک طرح جامع که هم طرح جنگلداری و هم پارک جنگلی و همچنین طرح گردشگری آبی سد و تله‌کابین را شامل شود یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

منبع:مهر
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر