عمارت شاپوری شیراز

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 62470
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شیراز، شهر بناهای تاریخی، باغ های زیبا و جاذبه های دیدنی فراوان است. یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این شهر، عمارت شاپوری بوده که یادگار دوران پهلوی می باشد.

آشنایی با عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری از زیباترین و جذاب ترین باغ عمارت های شیراز است. تلفیق و ترکیب معماری ایرانی و اروپایی به خوبی در آن مشهود بوده و به دوران پهلوی اول تعلق دارد. عمارت شاپوری با 840 متر مربع زیر بنا، در باغ شاپوری با وسعت 4635 متر مربع قرار دارد و به دستان معمار توانا، حاج ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است. ترکیب جلوه طبیعی باغ و معماری زیبا در این مجموعه، چشم اندازی منحصر به فرد به وجود می آورد. این عمارت دو طبقه بین سال های 1310 تا 1315 بنا شد و به عبدالصاحب شاپوری، تاجر بزرگ شیرازی تعلق داشت. تمایز عمارت شاپوری از دیگر عمارت ها، به دلیل بهره گیری از معماری اروپایی و تلفیق آن با معماری ایرانی می باشد.

 

عمارت شاپوری شیراز

 

تاریخچه عمارت شاپوری

عمر این عمارت کمتر از یک قرن می باشد و ساخت آن در سال های 1310 تا 1315 انجام شده است. عمارت شاپوری به دستور تاجر بزرگ شیرازی، عبدالصاحب شاپوری، توسط معمار سرشناس آن دوره "استاد ابوالقاسم مهندسی" ساخته شد. تا اوایل دهه 70 هجری شمسی، این عمارت محل سکونت خانواده شاپوری بود و کمی بعد، به خانه ای متروکه بدل گشت. سرانجام در سال 1378 عمارت شاپوری توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس از خانواده شاپوری خریداری گردید و در تاریخ 16 مهر ماه 1379، با شماره 2781 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمارت شاپوری طی سال های اخیر، به همت بخش خصوصی تعمیر و بازسازی شد و بخش هایی از آن به عنوان رستوران، کافی شاپ و نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

معماری عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از اولین بناهایی است که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته شده است. این عمارت در دو طبقه و با زیر بنای 840 متر مربع، در باغی به وسعت 4635 متر مربع بنا گردیده. سبک معماری آن تلفیقی از معماری قاجاری و اروپایی می باشد. برای ورود به داخل ساختمان، باید چرخشی 90 درجه ای در نمای شمالی داشت و دسترسی اصلی آن در محور اصلی نیست. معماری این بنا بسیار خاص و متفاوت از دیگر بناهای زمان خود بوده است؛ مثلا در این عمارت از راه پله استفاده شده؛ این در حالی است که در هیچ یک از بناهای آن دوران، راه پله به چشم نمی خورد. همچنین استفاده از بالکن نیز سنتی غیر متعارف در معماری ایران بود. عمارت دارای اتاق های فراوانی بوده که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. این عمارت در نمای غربی خود ستون ‌های مدور و منقوش گچی با کاشی ‌کاری ‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دارد و حوض زیبایی در مرکز باغ عمارت شاپوری دیده می شود. این حوض پنج پر بوده که خود یک نوع سنت شکنی در معماری ایرانی به شمار می رود. مسیر ارتباطی از درب ورودی به سمت عمارت، یک مسیر مارپیچ اطراف این حوض می باشد. لبه های این حوض از جنس سنگ گندمک بوده و درون آن با رنگ آبی، رنگ آمیزی شده است. وجود گل کاری ها و گلدان های رز و شمعدانی، ب جذابیت این حوض می افزاید. فضاسازی باغ و معابر به صورت قرینه می باشد اما نوع درختان کاشته شده در باغ قرینه نیستند که این عدم پیروی از قرینه بودن، خود یک نوع سنت شکنی دیگر است. از جمله درختان کاشته شده در باغ می توان به این موارد اشاره کرد: انار، انجیر، چنار، سرو، افرا، خرما و نارنج. در کنار باغ و عمارت شاپوری، حیاط، عمارت اندرونی، و عمارت کالسکه خانه نیز وجود دارند. البته فقط بخشی از باغ و عمارت شاپوری به سازمان میراث فرهنگی فارس فروخته شده و بخش های دیگر همچنان در تملک وارثین خانواده شاپوری می باشد.

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

رستوران و کافی شاپ عمارت شاپوری

بخشی از این عمارت به عنوان رستوران و کافی شاپ مورد استفاده قرار می گیرد. در رستوران آن انواع غذاهای ایرانی و محلی، نظیر کباب ها و دیزی عرضه می شود. در کافی شاپ این عمارت نیز می توانید از انواع نوشیدنی های گرم و سرد، بستنی و قهوه لذت ببرید. البته قیمت های رستوران و کافی شاپ این عمارت، ممکن است کمی بالا باشد.

قیمت بلیط عمارت شاپوری شیراز

قیمت بلیط عمارت شاپوری برای ایرانیان 2 هزار تومان و برای افراد غیر ایرانی 5 هزار تومان است. همچنین این عمارت از ساعت 8 صبح تا 11 شب پذیرای بازدیدکنندگان می باشد. 

آدرس عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در استان فارس، شهر شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری و تقاطع اهلی قرار گرفته است.
جاذبه های گردشگری نزدیک به عمارت شاپوری عبارت اند از:

  • ارگ کریم خان زند
  • حمام وکیل
  • مسجد وکیل
  • بازار وکیل
  • خانه تاریخی فروغ الملک
  • آرامگاه شاه چراغ
  • سرای مشیر

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

راه های دسترسی به عمارت شاپوری

برای دسترسی به این عمارت راه های متعددی وجود دارد: استفاده از مترو، استفاده از خودروی شخصی، استفاده از اتوبوس و پیاده روی.
برای استفاده از اتوبوس باید از سرویس های خط پایانه ولیعصر – پایانه نمازی استفاده نموده و در ایستگاه چهار راه زند پیاده شوید. سپس با کمی پیاده روی، از راه خیابان انوری به عمارت شاپوری می رسید. همچنین نزدیک ترین ایستگاه مترو به این عمارت، ایستگاه زندیه است. پس از پیاده شدن در ایستگاه زندیه، با پیاده روی در خیابان های توحید و انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.

سایت عمارت شاپوری

Shapourigarden.com

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر