کتابخانه و موزه ملک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 48532
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هنگامی که به یک شهر مسافرت می‌کنیم دوست داریم از مکان‌های تاریخی و هنری آن نیز دیدن کنیم. این اماکن می‌توانند درس‌های زیادی به ما بیاموزند و خاطرات خوبی را برایمان رقم بزنند. یکی از این مکان‌های تاریخی که در تهران واقع شده است کتابخانه و موزه ملک می‌باشد که روزانه افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. ما نیز در این مقاله قصد معرفی این مکان تاریخی را به صورت کامل داریم پس اگر شما نیز به مکان‌های تاریخی علاقه دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی کتابخانه و موزه ملک

معرفی کتابخانه و موزه ملک

کتابخانه و موزه ملک یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود که توانسته بیش از نوزده هزار نسخه خطی نادر را درون خود جای دهد. این کتابخانه که جزو با ارزش‌ترین مکان‌های تاریخی در ایران است توسط حسین ملک که به حاج حسین آقا ملک شهرت داشت در سال 1343 شمسی ساخته شد. هدف اصلی بنیان‌گذار این کتابخانه از ساخت آن، معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به محققان خارجی بود که امروزه توریست‌های زیادی از این موزه دیدن می‌کنند و دارای شهرت جهانی می‌باشد. حاج حسین ملک برای بهره‌ برداری علمی بیشتر از این مکان، هم کتابخانه و هم موزه را وقف آستان قدس رضوی نمود.

موزه ملی ملک کجاست؟

بازدید از این موزه می‌تواند برای همه افراد جامعه مفید باشد و آن‌ها را با تاریخ کشور ایران آشنا کند‌. کتابخانه و موزه ملک در تهران، خیابان امام خمینی، میدان مشق، روبه‌روی ساختمان وزارت امور خارجه بنا شده است. 

موزه ملی ملک کجاست

مجموعه‌های موزه ملک و کتابخانه ملک

این مکان تاریخی بسیار ارزشمند دارای 6 مجموعه می‌باشد که هر کدام از آن‌ها به بخشی از تاریخ کشور ایران اشاره می‌کنند و می‌توانند اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیار بیننده بگذارند. این مجموعه‌ها شامل آثار هنری، مجموعه سکه، تمبر، قلمدان، فرش و همچنین اشیا اهدای خانوم ملک می‌شود. مجموعه سکه در کتابخانه و موزه ملک دارای ده هزار سکه از دوران لیدیه تا  پهلوی دوم می‌باشد که می‌تواند شما را با نحوه مبادلات در گذشته آشنا کند‌. در این مجموعه که دارای شکوه و عظمت چشم‌گیری می‌باشد سکه‌های یونانی، امپراتوری بیزانس، خلفای اسلامی، جانشینان اسکندر و پادشاهان عثمانی نیز دیده می‌شود که بسیار کمیاب بوده و دیدن آن‌ها می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند.

مجموعه سکه موزه ملک

13 تا از بهترین موزه های مشهد- تاریخ غنی ایران در دل موزه های مشهد

مجموعه آثار هنری

در بخش غربی لابی موزه ملک آثار هنری بسیار زیبایی از اساتید بسیار حرفه‌ای ایران همچون لطفعلی صورتگر، کمال‌الملک غفاری، هادی خان تجویدی و ... به نمایش گذاشته شده است که توانسته جلوه بسیار زیبایی به فضای داخلی موزه ببخشد. البته در این بخش برخی از آثار گران‌بهای نقاشان اروپایی نیز به نمایش گذاشته شده است و می‌تواند باعث آشنایی بیشتر با سبک این نقاشان شود.

مجموعه هنر لاکی

در این مجموعه می‌توان هنر ایرانیان باستان را به وضوح مشاهده کرد و از آن لذت برد. در بازدید از این مجموعه شما با 86 قطعه بسیار شکیل و زیبا قلمدان، قاب، سرچسبدان و آیینه روبه‌رو می‌شوید که با نقاشی لاکی رنگ زده شده و به بهترین شکل تزئین شده‌اند. این آثار چشم‌نواز دارای اهمیت زیادی در موزه ملی ملک می‌باشد زیرا قدمت برخی از آن‌ها به سه قرن می‌رسد.

مجموعه هنر لاکی

مجموعه تمبر

با مراجعه به این مجموعه می‌توان از نخستین تمبرهایی که در ایران چاپ شده است تا تمبرهایی که هنوز مورد استفاده واقع می‌شود را مشاهده کرده و راجع به آن اطلاعاتی کسب کرد. این مجموعه دارای تمبرهای بسیار قدیمی همچون تمبر ویکتور امانوئل پادشاه ایتالیا می‌باشد که نمونه آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.مجموعه فرش موزه ملک نیز یکی از با ارزش‌ترین مجموعه‌ها محسوب می‌شود زیرا در آن بیش از 44 تخته قالی و قالیچه وجود دارد که توسط هنرمندترین بافندگان در سراسر کشور بافته شده است. در این مجموعه می‌توان آثار بسیار نفیس مربوط به دو قرن گذشته را مشاهده کرده و از هنر ایرانیان لذت برد.

مجموعه فرش موزه ملک

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

مجموعه آثار خوشنویسی

یکی از هنرهای بسیار زیبایی که در ایران بسیار به آن اهمیت داده می‌شود خوشنویسی می‌باشد. این هنر نیازمند دقت و ظرافت بسیار زیادی می‌باشد و در مجموعه آثار خوشنویسی موزه ملک زیباترین آثار خوشنویسی هنرمندان بسیار محبوب ایرانی همچون علیرضا عباسی، میرعماد، احمو نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی و ... به نمایش گذاشته شده است که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. 

مجموعه بانو ملک

در سال 1385 هجری شمسی اشیایی همچون نسخه‌های خطی ارزشمند، آثار لاکی و قلمدان، تابلوهای نقاشی مربوط به دوره قاجاریان و ... توسط بانو عزت‌الملک ملک که دختر حاج حسین ملک بود به موزه ملک اهدا شد. این مجموعه نیز مانند دیگر مجموعه‌ها دارای جذابیت‌های زیادی می‌باشد و بازدید از آن می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیار بیننده بگذارد.

کتابخانه ملک

کتابخانه ملک که از ارزشمندترین سرمایه‌های کشور ما محسوب می‌شود یکی از 6 گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی ایران است. در این کتابخانه آثار فاخر زیادی همچون قرآن کریم چاپ هامبورگ در سال 1694 میلادی، القانون‌فی‌الطب نوشته ابوعلی سینا و ... یافت می‌شود که می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اخیتار مخاطب بگذارد. البته در بازدید از این مجموعه می‌توانید از کتاب‌های انگلیسی، آلمانی، روسی، ایتالیایی و ... نیز دیدن کرده و با آن‌ها آشنا شوید.

کتابخانه ملک

کتابخانه دیجیتال ملک

کتابخانه دیجیتال ملک در مهر ماه سال 1386 هجری شمسی راه‌اندازی شد تا در آن بتوان نسخه‌های دیجیتال کتوب فارسی، عربی، فرانسه و نسخه‌های خطی و چاپ سنگی را به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار داد. این بخش می‌تواند برای علاقمندانی که دوس دارند نسخه‌های کتاب‌های قدیمی را به صورت دیجیتال مشاهده کنند بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

بخش‌های مختلف موزه و کتابخانه ملک

موزه و کتابخانه ملک دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که بازدید از آن را بسیار جذاب‌تر و راحت‌تر نموده است و همیشه مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به:
•    موزه ملی ملک که در آن اشیای تاریخی قدیمی به نمایش گذاشته شده است
•    نمایشگاه دائمی آثار لاکی
•    نمایشگاه تک‌اثر
•    کتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی
•    نمایشگاه کتابت و نگارگری
•    نمایشگاه آثار استاد کمال‌الملک
•    آیین‌های وقف‌نامه‌ای 
اشاره کرد.

بخش های مختلف موزه ملک

چگونه به موزه ملک برویم؟

مطمئنا این موزه و کتابخانه ارزش یک‌بار دیدن را دارد و می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان بگذارد. برای دسترسی به این مکان تاریخی می‌توان از وسایل نقلیه همچون مترو تهران استفاده نمود که نزدیک‌ترین ایستگاه به آن، ایستگاه امام خمینی می‌باشد. پس از پیاده شدن در این ایستگاه به سمت غرب حرکت کرده و وارد میدان مشق شوید. البته اتوبوس‌هایی که به پایانه امام خمینی، فیاض‌بخش و قورخانه نیز می‌روند می‌توانند در مدت خیلی کمی ما را به این موزه برسانند.

ساعت بازدید موزه ملک

ساعت بازدید از این موزه در نیمه اول سال از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:15 صبح تا 16:45 دقیقه عصر و در روزهای پنجشنبه تا ساعت 15:45 دقیقه عصر است. اما در نیمه دوم سال بازدید از ساعت 8:30 شروع شده و تا 16:15 دقیقه عصر ادامه خواهد داشت که در روزهای پنجشنبه این ساعت به 15:15 دقیقه می‌رسد. به یاد داشته باشید در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کشور بازدید از این مجموعه امکان پذیر نمی‌باشد.

ساعت بازدید موزه ملک

قیمت بلیط موزه و کتابخانه ملک

برای بازدید از این موزه باید بلیط تهیه کرده و داخل شوید که بهای بلیط آن دو هزار تومان است تا همه اقشار جامعه بتوانند از آن دیدن کرده و لذت ببرند. برخی از مجموعه‌های این موزه دارای بلیط جداگانه می‌باشند که می‌توان هنگام ورود آن را خرید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر