بزرگترین چرخ و فلک جهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 5934
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در دنیای امروز، پارک‌های تفریحی و شهربازی‌ها به عنوان مراکزی برای سرگرمی، تفریح و استراحت برای ساکنان محلی و گردشگران، بسیار مهم و محبوب هستند. بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌های جهان، از جمله وسایلی هستند که در این پارک‌ها بسیار مورد علاقه مردم و بازدید‌کنندگان قرار گرفته و جذابیت بالایی برای آن‌ها دارند. به تازگی ساخت چرخ و فلک‌های بزرگ با ارتفاع و ظرفیت بالا، به یک رقابت شدید تبدیل شده است. بنابراین جالب است که با بزرگ‌ترین و مهیج‌ترین چرخ و فلک‌های جهان آشنا شوید. اغلب افراد بر این باورند که لقب بزرگترین چرخ و فلک جهان متعلق به چرخ و فلک رولِر High Roller در لاس و گاس آمریکا می باشد. این باور تا مدت ها پیش درست بود تا اینکه چرخ و فلک عین دبی یا همان چشم دبی عنوان بزرگترین چرخ و فلک دنیا را به خود اختصاص داد.

بزرگترین چرخ و فلک بزرگ دنیا

تاریخچه چرخ و فلک به چه زمانی بر می گردد؟

در سال 1893، جورج دبلیو فریس اولین بار چرخ و فلک را برای نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو طراحی و تولید کرد. این چرخ و فلک با ارتفاع 4.80 متر، با هدف رقابت با برج ایفل ساخته شده بود و با 36 ماشین، یکی از تفریحات جذاب برای مردم را به ارمغان آورد. با این حال این چرخ و فلک اندکی پس از اتمام نمایشگاه، در آوریل 1894 بسته شد. پس از آن کشورهای مختلف برای ساخت چرخ و فلک‌های بسیار عظیم و شکستن رکوردها از هم سبقت گرفتند. 
وینر ریزنراد یکی از قدیمی‌ترین چرخ‌ و فلک‌های بازمانده در ناحیه لئوپولدشتات در شهر وین اتریش قرار دارد. در سال 1897 تصمیم گرفته شد به مناسبت جشن جوبیل طلایی امپراتور فرانتس یوزف اول این وسیله را بسازند و تعیین شده بود که در 1916 آن را از رده خارج کنند. علی‌ رغم این تصمیم، کمبود بودجه جهت انجام این کار سبب شد این اتفاق هیچگاه نیفتد و این موقعیت منحصر به فرد امروزه به یکی از جاذبه‌های دوست‌داشتنی شهر وین تبدیل شود.
چرخ و فلک وینر ریزنراد تا زمانی که تکنو کاسموس در ژاپن آن را از پایه شکست، بلندترین چرخ و فلک موجود در جهان بود. همانطور که می‌دانید چرخ و فلک‌های جهانی با گذر زمان، بزرگتر و بلندتر شده‌اند که امروزه، بزرگ‌ترین آن‌ها با ارتفاع ۲۵۰ متر در یکی از کشورهای خلیج فارس قرار دارد.

تور دبی - تضمین کمترین قیمت موجود در بازار + آفرها و خدمات ویژه در لحظه آخر

بزرگترین چرخ و فلک دنیا کجاست؟

قبل از ساخت چرخ و فلک چشم دبی به عنوان بزرگترین چرخ و فلک جهان در کشور امارات، در سال 2014 بین آسمان خراش های بیشمار لاس وگاس بزرگترین چرخ فلک دنیا با ارتفاع 167 متر ساخته شد. از رقیب های این چرخ و فلک می توان به چرخ و فلک معروف سنگاپور ک فقط چند متر کوتاه تر از High Roller است اشاره کرد. وقتی صحبت در رابطه با ساخت و ساز در دبی پیش می آید باید منتظر رکورد زدن باشیم. چرخ و فلک عین دبی "چشم دبی" با الهام گرفتن از چرخ و فلک چشم لندن به ارتفاع 203 متر ساخته شده است و چرخ و فلک های لندن، سنگاپور، و لاس وگاس در مقابل این چرخ و فلک کوچک به نظر می آیند.

چرخ و فلک عین دبی

چرخ فلک عین دبی " چشم دبی" بلند ترین چرخ و فلک دنیا

چرخ فلک عین دبی در جزیره بلو واترز ساخته شده است که قبلا با نام چشم دبی بیشتر شناخته می شد، این چرخ و فلک با عنوان "بی سابقه در دنیای مهندسی، چه از لحاظ پروسه و چه ابعاد" ستایش می شود و جایگاه نخست را به عنوان بلندترین چرخ و فلک جهان دارد.ظرفیت این چرخ و فلک 1400 مسافر می باشد که در 48 اتاقک جای می گیرند و هر دور کامل آن به دلیل شعاع بسیار زیاد حدود 38 دقیقه طول می‌کشد. این اتاقک ها توسط شرکت هیوندا ساخته و طراحی شده اند، به گونه ای که فضای داخلی آن ها چشم اندازی زیبا و کامل از آسمان خراش های دبی به شما می دهد.ساخت این چرخ و فلک از سال 2013 آغاز شده، و در ساخت آن از 9000 تن آهن استفاده شده است، این مقدار آهن بیشتر از آهن بکار برده شده در برج ایفل می باشد. تمامی اتاقک های این چرخ و لک تهویه هوا و کف پوش چوبی دارند. وزن این سازه بیشتر از 8 ایرباس A380s می باشد.

نکته‌ای که خوب است بدانید این بوده که تنها افراد بالای 12 سال همراه با یک فرد بالغ بالای 21 سال مجاز به سوار شدن در چرخ و فلک عین دبی هستند. ظرفیت تمام 48 اتاقک چرخ و فلک عین دبی، 40 نفر است. بلیط‌های چرخ و فلک عین دبی، در سه دسته کابین مشاهده، دورهمی‌ها و کابین اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شوند. بلیط کابین مشاهده، ارزان‌ترین گزینه بوده که مخصوصاً برای مشاهده مناظر بالای چرخ و فلک مناسب است. بلیط‌های دورهمی‌ها، به سه نوع مختلف برای دوستان و خانواده‌ها ارائه می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها فقط برای افراد بالای 21 سال است. بلیط‌های کابین اختصاصی، گزینه گران ‌قیمتی بوده که برای تجربه عالی و دسترسی به امکانات ویژه مناظر چرخ و فلک عین دبی، مناسب هستند.

چرخ فلک عین دبی

های رولر؛ دومین چرخ و فلک بزرگ دنیا در لاس وگاس

های رولر از بزرگ‌ترین و بلندترین چرخ و فلک‌های جهان بوده که در شهر لاس وگاس آمریکا ظاهر زیبایی ایجاد کرده است. این چرخ و فلک با ارتفاع ۵۵۰ فوت، پس از چرخ و فلک عین دبی، بلندترین چرخ و فلک دنیا به حساب می‌آید و تا پیش از این با چرخ و فلک لندن یا همان چشم لندن در رقابت بود. های رولر یکی از بهترین تجهیزات شهربازی برای سواری بر چرخ و فلک بزرگسالان است. اگر می‌خواهید بدون سوار شدن بر بالگرد به منظره‌ای زیبا از آسمان دست یابید؛ سواری بر این تجهیزات شهربازی بدون تردید بهترین جایگزینی است که می‌توانید داشته باشید.

اگر برنامه خود را به نحوی بچینید که در زمان غروب آفتاب به آنجا برسید، مناظر فوق‌العاده و مسحور کننده‌ای را پیش رویتان خواهید دید که فرصت فوق‌العاده‌ای برای عکاسی نیز خواهد بود. ی برای عکاسی نیز خواهد بود    

های رولر با ارتفاع ۱۶۷ متر و جثه عظیم خود،  در جایگاه دومین رتبه از بلند‌ترین چرخ و فلک‌های جهان شناخته می‌شود. این چرخ و فلک با داشتن ۲۸ کابین هر کدام با ظرفیت ۴۰ نفر، در روز و شب تجربه‌ای بی‌نظیر از دیدن منظره‌ای بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. های رولر، مکانی مناسب برای معاشرت و یا لذت بردن از چشم‌انداز شهر لاس وگاس است. در حین سواری بر چرخ و فلک های رولر، بازدیدکنندگان از نمای ۳۶۰ درجه لاس وگاس لذت می‌برند.های رولر، با توجه به محیط دایره آن، حدودا 30 دقیقه زمان می‌برد تا یک دور کامل دوران کند.

تفریحات دبی - کارهایی که در دبی باید تجربه کرد!

های رولر

چرخ ‌و فلک چشم تیانجین؛ بر فراز پل یونگل در تیانجین

در شهر تیانجین کشور چین، اوایل آوریل سال 2008 چرخ و فلکی به نام چشم تیانجین افتتاح شد. این وسیله جزو بلندترین چرخ و فلک‌های جهان به شمار می‌رود که از این جهت که روی پل یونگل واقع شده که در نوع خود بی‌نظیر است. این وسیله بازی در حال چرخش بر روی پل، یک منظره خیره‌کننده از شهر را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند برای توریست‌ها و علاقه‌مندان به تفریح، یک تجربه فراموش‌نشدنی باشد. البته به همین دلیل چرخ ‌و فلک چشم تیانجین توانسته سبب رشد فوق‌العاده‌ای در گردشگری این شهر باشد.  

چرخ ‌و فلک چشم تیانجین

پرندهٔ سنگاپوری؛ بلندترین چرخ و فلک سنگاپور

در سال ۲۰۰۸ چرخ و فلک بزرگ سنگاپور در محله مارینا پرومناد به بهره‌برداری رسید که از ۲۸ اتاقک به شکل کپسول دارای سیستم تهویه هوا با ظرفیت جایگیری ۲۸ مسافر در هر کپسول تشکیل شده است. ساخت این چرخ و فلک به مدت زمان 2 سال و 6 ماه به طول انجامید و با ارتفاع ۱۶۵ متر، پس از چرخ و فلک‌ های رولر در لاس وگاس در رتبه بعدی بلندترین و معروف‌ترین چرخ و فلک‌های جهان قرار دارد.

این چرخ و فلک در منطقه‌ای به نام مارینا پرومناد در ساحل خلیج مارینا واقع شده و از چشم‌اندازی زیبا به مرکز شهر و جزایر باتام، بینتان، جوهور و مالزی برخوردار است. پارکینگ چرخ و فلک شامل سه طبقه بوده و محیط‌هایی جهت خرید و غذا خوری و همچنین یک سالن تاتر را در خود جای داده است. همچنین در داخل مجموعه یک باغ جنگلی استوایی و چشم‌اندازی بسیار زیبا وجود دارد. پارکینگی با ظرفیت ۴۰ اتوبوس و ۳۰۰ خودرو در فضای انتهایی مجموعه نیز در دسترس است. در این مجموعه، تمامی امکانات لازم برای معلولین در نظر گرفته شده است و با وجود این همه امکانات، چرخ و فلک سنگاپور به عنوان یکی از نمادهای شهر در میان سایر جاذبه‌های گردشگری سنگاپور محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی دبی - معرفی بهترین مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری دبی

چرخ و فلک ستاره ناچانگ؛ سومین چرخ و فلک بزرگ جهان 

چرخ و فلک نانچانگ در چین، بزرگ‌ترین چرخ و فلک این کشور و چهارمین بزرگ‌ترین چرخ و فلک جهان است. این چرخ و فلک 160 متر ارتفاع داشته و بین سالیان ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ بلندترین چرخ و فلک جهان شهرت داشت. همچنین این چرخ و فلک با ۶۰ کابین هر کدام با ظرفیت ۸ بازدیدکننده از نظر آماری نیز یکی از بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌های جهان است. زمان برای یک چرخش کامل نیم ساعت بوده و نورپردازی شبانه چرخ و فلک، منظره‌ای فوق‌العاده و جذاب را در شهر نانچانگ ایجاد می‌کند.

چرخ و فلک نانچانگ در چین

ساعت کهکشانی 21؛ چرخ فلک بزرگ در شهربازی یوکوهاما 

ساعت کهکشانی ۲۱ یک چرخ و فلک عظیم در مجموعه تفریحی Cosmo World در یوکوهاما ژاپن است. این چرخ و فلک با ارتفاع ۱۰۸ متر در سال ۱۹۹۲ راه‌اندازی شد و در آن زمان از بلندترین چرخ و فلک‌های جهان بود. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سازه، هم‌زمان بودن دوران آن با نمایش ساعت بزرگ‌ترین ساعت در جهان است. مشابه چرخ و فلک‌های دیگر، بازدید از ساعت کهکشانی ۲۱ نیز برای گردشگران جذابیت دارد. با دیدن چشم‌اندازهای فوق‌العاده اطراف یوکوهاما، این تجربه برای بازدیدکنندگان به یادماندنی خواهد بود.

چرخ‌ و فلک پارک پسفیک؛ تنها چرخ و فلک نیروی خورشیدی

نکته جالب چرخ و فلک پسفیک تامین انرژی مورد نیاز آن از خورشید بوده که در دنیا بی سابقه است. این چرخ که در اسکله سانتا مونیکا واقع شده است؛ 40 متر از سطح اسکله ارتفاع داشته و منظره‌ای بی نظیر از را از سواحل این ایالت به نمایش می‌گذارد. این سازه که یکی از معروف‌ترین چرخ و فلک‌های جهان محسوب می‌شود، با ارتفاع ۴۰ متری نسبت به اسکله سانتا مونیکا دیدی فوق‌العاده از سواحل جنوبی کالیفرنیا را به گردشگران ارائه می‌دهد. همچنین سرعت شرخش این چرخ 2.5 دور در دقیقه است.

چرخ‌ و فلک پارک پسفیک

 

راهنمای سفر به دبی - راهنمای سفر به یکی از لاکچری ترین شهرهای خاورمیانه

چرخ‌ و فلک وین؛ چرخ و فلک غول پیکر وین

چرخ و فلک وین با سابقه‌ی بسیار طولانی از جاذبه‌های برجسته وین به شمار می‌رود. این چرخ و فلک در سال ۱۸۹۷ ساخته شده و تا اوایل دهه ۱۹۸۰ بزرگ‌ترین چرخ و فلک دنیا بود. امروزه بازدید از این چرخ و فلک هنوز هم یکی از محبوب‌ترین تجربه‌های گردشگری در وین است. چرخ‌ و فلک وین نمادی از شهر وین بوده که از هر جای شهر و حتی از فواصل دور هم قابل مشاهده است. با سوار شدن بر روی این چرخ و فلک، گردشگران می‌توانند از منظره‌ی فوق‌العاده‌ای از وین لذت ببرند. همچنین، اتاقک‌های لوکس این چرخ و فلک، به گردشگران امکان می‌دهد تا با دوستان و خانواده در کنار هم سوار شده و تجربه‌ی به یادماندنی‌ را از بازدید از وین به دست آورند. در فیلم‌های مشهوری مانند  The Third Man،  Vienna Blood و Before Sunrise نیز این چرخ و فلک به عنوان نمادی از وین نمایش داده شده است. امروزه این چرخ و فلک در کنار شهربازی پراتر نیز واقع شده که از محبوب‌ترین مراکز تفریحی وین بوده و بازدید از آن برای گردشگران تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود.

چرخ‌ و فلک وین

چشم لندن؛ چرخ هزاره بلندترین چرخ و فلک اروپا

چشم لندن یکی از نماد‌های شهر لندن بوده که در جنوب شهر، کنار رودخانه تیمز واقع شده است. این چرخ و فلک به دلیل ارتفاع بیشتر از ۱۳۵ متری خود، بلندترین چرخ و فلک اروپا شناخته می‌شود. کابین‌های آن دیدی ۳۶۰ درجه از شهر لندن را به نمایش می‌گذارند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این چرخ و فلک، قاب A شکلی است که تنها در یک طرف آن نگه داشته می‌شود. همچنین، ۳۲ کابین این چرخ و فلک از شماره ۱ تا ۳۳ نامگذاری شده‌اند و عدد ۱۳ به دلیل خرافات کنار گذاشته شده است.

هر کدام از کابین‌ها ظرفیت ۲۵ بازدیدکننده را دارند و حدود ۳۰ دقیقه زمان برای طی یک دور کامل در نظر گرفته شده است. چشم لندن، قدرت و پیشرفت تکنولوژی انگلستان را در قرن ۲۱ میلادی نشان می‌دهد. با دیدن منظره‌ی فوق‌العاده‌ی شهر لندن از بالای این چرخ و فلک، بازدیدکنندگان می‌توانند لذت ببرند و حتی قلعه ویندزور که در فاصله ۴۰ کیلومتری قرار دارد، را نیز مشاهده کنند. همچنین موقعیت این چرخ و فلک در کنار رودخانه تیمز، جلوه‌ی ویژه‌ای را به شهر لندن بخشیده است.

چشم لندن

 

گران ترین تفریحات دبی - از آن جایی که شهر دبی شهری گران به شمار می آید بد نیست برخی از تفریحات لاکچری در این شهر را بشناسید.

چرخ‌وفلک واندر ویل؛ چرخ‌و‌فلک شگفت‌انگیز

چرخ و فلک واندر ویل که بین سال‌های 1918 تا 1920 توسط چارلز هرمن از کمپانی چرخ و فلک‌های اکسنتریک طراحی و خلق شده است، در روز گرامی‌داشت سال 1920، به میزبانی شرکت فولاد بیت لحم افتتاح شد. این چرخ و فلک با ارتفاعی برابر با 46 متر، هم ارتفاع ساختمانی 15 طبقه است و وزنی بالغ بر 200 تن دارد. چرخ و فلک واندر ویل 24 کابین دارد که 16 کابین آن قابلیت تاب خوردن دارند و 8 کابین دیگر ثابت هستند. کابین‌های قابل تاب خوردن بر روی یک مسیر مارپیچ به سمت مرکز چرخ و فلک حرکت می‌کنند و با ایجاد چرخش در چرخ و فلک، به مرور سر جایشان برمی‌گردند. هر کابین واندر ویل توان جایگیری 6 نفر را دارد و این چرخ و فلک در کل تا 144 نفر ظرفیت دارد.

سخن پایانی

چرخ و فلک با ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد به عنوان جاذبه‌ای برای تفریح و خلوت شدن از دغدغه‌های روزانه، شناخته شده است. همچنین برای برخی افراد، به عنوان یکی از بهترین راه‌های تجربه ترس و هیجان در نظر گرفته می‌شود. به هر حال چرخ و فلک به عنوان یکی از نمادهای شناخته شده شهرها، همواره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این وسیله تفریحی پر قدمت بسیار محبوب بوده و در اکثر شهرهای گردشگری دنیا می‌توانید این وسیله بازی را پیدا کنید. عین دبی، های رولر، چشم تیانجین، آسیاب سنگاپور، چشم لندن،ستاره ناچانگ، واندر ویل و ... از معروف‌ترین چرخ و فلک‌های جهان هستند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر