خاص ترین مساجد جهان و معماری جالب آنها

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/20
بازدید: 1335
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مساجد ظهور خداپرستی مسلمانان و تجلی اندیشه الهی پیروان دین اسلام هستند. از همین رو یکی از مهم ترین نمادها و ارزش های مسلمانان، مساجد آنهاست که در دنیا شناخته شده است. این مساجد علاوه بر فضای معنوی و روحانی که دارند، به خوبی نمایانگر هنر و فن معماران چیره دست مسلمان هستند. امروزه مساجد بسیاری به لحاظ قدمت تاریخی، الگوی معماری و نقش های بی نظیر هنری، مورد توجه پژوهشگران و توریست ها قرار گرفته اند. در این مطلب می خواهیم با چند مسجد خاص با معماری جالب آشنا شویم.

 

مسجد جامع اصفهان

 

مسجدجامع اصفهان ــ ایران

مسجد جامع اصفهان که به عنوان شاهکاری در هنر معماری ایران شناخته می شود، یکی از خاص ترین مساجد دنیا است. طبق شواهد تاریخی، در قرن دوم هجری قمری اعراب ساکن قریه" تهران" در اصفهان، در محل کنونی مسجد جامع اصفهان مسجدی بنا کرده بودند که بعد ها مسجد جامع اصفهان روی ویرانه های این مسجد ساخته شده است. از قرن هفتم تا بیستم مرمت ها و بازسازی های بسیاری روی مسجد جامع اصفهان انجام گرفته است تا این بنای باشکوه برای آیندگان حفظ شود.

سبک معماری این مسجد با نام سبک" رازی" شناخته می شود. مسجد جامع اصفهان در زمره آثار هنری بیزانس و کلاسیک است که در قالب یک بنای سنتی اسلامی شناخته می شود.

مسجد سلیمانیه ــ استانبول ترکیه

شهر استانبول مساجد قدیمی بسیاری از دوران سلطنت عثمانی را به یادگار دارد. یکی از زیباترین مساجد این شهر که به عنوان جاذبه توریستی نیز شناخته می شود، مسجد سلیمانیه ((Suleymaniye Mosque می باشد. برخی معتقدند مسجد سلیمانیه به کلیسای معروف ایاصوفیه شبیه است.

مسجد جامع پوتراجایا( مسجد صورتی)

مسجد جامع پوتراجایا، مسجدی است که در داخل دریاچه مصنوعی شهر پوتراجایا واقع شده است و به" مسجد صورتی" نیز شهرت دارد. گفته می شود این مسجد با الهام از معماری دوره صفویه ایران ساخته شده است و پلی که در کنار این مسجد قرار دارد هم مشابه پل خواجوی اصفهان می باشد. رنگ صورتی این مسجد زیبا به همراه سنگ های گرانیت کف مسجد و درب های چوبی، نمای این مسجد را بسیار چشم نواز می کند. معماری بنا به شکلی است که باعث می شود هوا در داخل مسجد جریان پیدا کند و فضای مطبوعی برای نمازگزاران فراهم شود. این مسجد بی نظیر و زیبا، گنجایش 10 هزار نفر را دارد. تک منار مسجد جماع پوتراجایا که 116 متر ارتفاع دارد، با الهام از منار مسجد شیخ عمر بغداد ساخته شده است و این منار را به عنوان نماد پنج اصل دین اسلام، به پنج بخش تقسیم کرده اند.

مسجد الحرام(MasjidIl Haram) ــ مکه عربستان

مسجد الحرام یا همان کعبه، قبله گاه مسلمانان و اولین مسجد ساخته شده بر روی زمین است که همه ساله مسلمانان زیادی برای عبادت به آنجا می روند. مسجد الحرام که با نام بیت الحرام نیز شناخته می شود در شهر مکه عربستان قرار دارد. این مسجد ساختمانی به شکل مستطیل دارد که هر ضلع آن را رکن می نامند. مصالح استفاده شده در این مسجد سنگ های سیاه و سختی هستند که با پرده سیاهی پوشانده می شوند.

 

مسجد سلیمانیه

 

مسجد النبی ــ مدینه عربستان

مسجد النبی یا حرم حضرت محمد(ص) پیامبر عظیم الشأن اسلام، یک مسجد تاریخی واقع در شهر مدینه عربستان است که در سال نخست هجری توسط خود پیامبر(ص) ساخته شده است. از صدر اسلام تا کنون، مسجد النبی 11 بار توسط دولت عربستان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در جریان توسعه مسجد، آرامگاه پیامبر(ص) که در منزل ایشان بود هم به این مسجد متصل شد. در صحن های این مسجد سنگ های مرغوبی به کار رفته اند که با درخشش خود جلوه ی این مسجد زیبا را دو چندان می کنند. محوطه این بنا حداکثر 1 میلیون نفر نمازگزار را در خود جای می دهد و با توجه به تجهیزات به کار رفته از قبیل سیستم های گرمایشی و سرمایشی فوق پیشرفته، تجمع نمازگزاران در این مکان موجب آزار آنان نخواهد شد.

مسجد سلطان عمر علی سیف الدین(Sultan Omar Ali Saifuddin) ــ برونئی

این مسجد اسلامی، به عنوان یک بنای سلطنتی و نشان اختصاصی کشور برونئی شناخته می شود که در سال 1958 بنا شد. مسجد سلطان عمر علی سیف الدین بزرگترین مسجد در خاور دور به شمار می آید و معماری آن توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شده است؛ از همین رو این مسجد ترکیبی از معماری اسلامی و ایتالیایی است که با مناره های مرمری و گنبد طلایی اش، به بنایی باشکوه و اشرافی بدل شده است. مسجد سلطان عمر علی سیف الدین در وسط یک تالاب مصنوعی ساخته شده است و دهکده آبی کامیونگ آن را احاطه کرده است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی ــ ابوظبی امارات متحده

مسجد شیخ زاید، بزرگترین مسجد امارات است که با زیبایی چشم نواز خود توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران را به خود جلب کرده است. این بنا از تعداد بسیار زیادی مرمر و موزاییک ساخته شده است و مساحت آن حدود 12 هکتار می باشد. مناره های این مسجد باشکوه ترکیبی از معماری عثمانی، مملوک و فاطمی هستند و به خوبی معماری اسلام را به تصویر کشیده اند. ساخت مسجد شیخ زاید ابوظبی از سال 1996 تا 2007 طول کشید. این مسجد علاوه بر اینکه ظرفیت 41 هزار نمازگزار را دارد، برای بازدید گردشگران نیز باز است.

 

مسجد النبی

 

مسجد حسن ثانی ــ کازابلانکا مراکش

 مسجد حسن ثانی به عنوان بزرگترین مسجد مراکشو سیزدهمین مسجد بزرگ جهان شناخته میشود که در سواحل شهر کازابلانکا در نزدیکی اقیانوس اطلس بنا شده است. مناره این مسجد 210 متر ارتفاع دارد و بلندترین مناره جهان محسوب می شود. جالب ترین ویژگی این مسجد، کف شیشه ای آن است که در برخی قسمت ها می توان آب اقیانوس را زیر آن مشاهده کرد.

مسجد جامع جنه ـ مالی

مسجد جامع جنه با سبک معماری سودانی – ساحلی خود، به یکی از شگفت انگیز ترین و خاص ترین مساجد دنیا تبدیل شده است. این مسجد در کشور مال در قاره آفریقا بنا شده و اولین بار در سال 1907 از آن استفاده شد. مسجد جامع جنه به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. نکته جالب توجه این است که مسجد جامع جنه تماما از خشت خام ساخته شده و به همین دلیل هر ساله نیاز به بازسازی دارد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر