دیگر در هیچ اقیانوسی زباله نخواهیم داشت

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/12
بازدید: 381
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زباله با اقیانوس چه می کند؟

وجود زباله در اقیانوس ها و دریا ها، یکی از جدی ترین معضلاتی است که کره ی زمین را در قرن بیست و یکم درگیر خود کرده است. ماهی ها و موجودات دریایی، با اشتباه گرفتن برخی اشیا با مواد خوراکی، آن ها را می بلعند و بعد از مدتی که تکه های پلاستیکی و یا فلزی درون بدن ماهی وجود داشته باشد، ماهی جان خود را از دست میدهد.در طی تحقیقات و پژوهش های بسیاری که توسط دانشمندان سازمان پژوهش‌ های علمی و صنعتی استرالیا و همچنین در دانشگاه سلطنتی لندن انجام شده است، آن ها به این موضوع رسیده اند که در حال حاضر حجم بسیار زیادی از شکم مرغ های دریایی، با پلاستیک و مواد مصنوعی دیگری پر شده است.همین عامل باعث شده است تا این محققان تخمین بزنند که تا سال 2050 میلادی، 99 درصد بسیاری از مرغهای دریایی و همچنین گونه های بسیاری از ماهی های دریایی، با ادامه یافتن این شرایط به همین سرعت، از بین بروند. 

 چه تعداد از مواد پلاستیکی در دریا ها وجود دارد؟

همه ی مطالعات زیست محیطی نشان می دهند که حدود 580 هزار قطعه ی پلاستکی، در هر کیلومتر مربع از اقیانوس ها وجود دارد؛ این رقم به قدری نگران کننده است که باعث می شود بسیاری از نگرانی ها درباره ی اکوسیستم دریا ها و اقیانوس ها و همچنین زیست بوم موجودات دریایی به ذهن هر انسانی برسد. بطری‌های آب، بطری نوشابه، کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های پلاستیکی دیگر از جمله ی این اشیاء پلاستیکی هستند که درون اقیانوس ها جا خوش کرده اند؛ این وسایل پلاستیکی هر روز از درون خیابان‌ ها و معابر به آبراه دریا ها راه پیدا می کنند و در نهایت نیز به اقیانوس های بزرگ سرازیر میشوند.

 

ربات عروس دریایی برای پاکسازی اقیانوس ها


این وضعیت هر روز در حال وخیم شدن است و تا جایی ادامه پیدا کرده و گسترش یافته است که آمار ها و تحقیقات میدانی نشان می دهند درون شکنم یک مرغ دریایی، حدود 200 قطعه ی پلاستیکی که همگی قابل بازیافت بوده اند یافت شده است.همان طور که در بالا نیز گفته شد، بسیاری از گونه ‌های مرغ های دریایی مثل مرغ آلباتراس و البته پنگوئن‌ ها، پلاستیک‌ و زباله های رنگ روشن را با غذا اشتباه گرفته و آن ها را می‌خورند؛ خوردن پلاستیک توسط پنگوئن ها و مرغ های دریایی باعث می شود تا وزن آن ها بسیار کاهش یافته و در نهایت با ادامه دادن به خوردن پلاستیک، این موضوع باعث مرگ آن ها بشود.

ربات عروس دریایی؛ نجات دهنده ی اقیانوس ها!

زیاد شدن تراکم زباله ها در اقیانوس و دریا ها، و همچنین آسیب پذیر بودن بسیار زیاد گونه های دریایی، همگی از مواردی بودند که باعث شدند محققان و دانشمندان اقدام به ساخت رباتی کنند که بتواند زباله ها را از کف اقیانوس ها و دریا ها جمع آوری کند.این ربات که عروس دریایی نیز نام دارد، از انعطاف بسیار بالایی برخوردار بوده و می تواند در سخت ترین شرایط فیزیکی اقیانوس ها نیز راه پیدا کند. برای مثال زباله زدایی در میان صخره های مرجانی و مناطق باریک کف دریا، یکی از جاهایی است که ربات عروس دریایی میتواند در آنجا به فعالیت جمع آوری زباله بپردازد.در ساخت ربات عروس دریایی، از چند بازوی هیدرولیک استفاده شده است و حساسیت و دقت این ربات نیز تا حدی است که عروس دریایی می تواند دقیقا مانند حرکات پاهای یک هشتپا را تقلید کند.

کاربرد ربات عروس دریایی چیست ؟

از ربات عروس دریایی، برای جمع آوری زباله استفاده می شود. اما موضوع به همین جا ختم پیدا نمی کند!دانشمندان طوری این ربات را طراحی کرده اند که از آن می توان به عنوان یک ربات گشت زن در بخش های مختلف دریا ها و مناطق پرعمق اقیانوس ها نیز استفاده نمود؛ این مناطق، اکثرا جاهایی هستند که غواصان قادر به غواصی در آن جا نیستند و حضور انسان نیز می تواند برای آن گونه های جانوری، خطر آفرین و آسیب زا باشد؛ این موضوع متقابل نیز هست.
 برای مثال همه ی ما میدانیم که سفره ماهی میتواند برقی معادل هزاران ولت را از خودش ایجاد کرده و در هنگامی که احساس خطر می کند از خودش بروز بدهد؛ استفاده از ربات عروس دریایی می تواند باعث شود تا سفره ماهی احساس خطر نکرده و این ربات را مانند یک عروس دریایی معمولی در نظر بگیرد و کاری به آن نداشته باشد!بیشتر از ربات عروس دریایی که توسط پژوهشگران دانشگاه فلوریدای آمریکا ابداع شده است، به عنوان محافظ محیط زیست یاد می شود و این ربات میتواند این وظیفه را بر عهده گیرد که از وارد شدن آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری شود.
 طریقه ی جمع آوری زباله توسط ربات نیز به این صورت است که این ربات ابتدا به فرآیند جمع آوری زباله که با تراشه ها و برنامه های خاصی انجام می شود، می پردازد؛ سپس افراد در مرحله ی بعدی از طریق سیگنال های GPS این ربات را کنترل می کنند و می توانند به آن دستور دهند تا زباله ها را کجا خالی کند.جالب است بدانید که ربات عروس دریایی، از یک سیستم ضد برخورد با اشیاء نیز برخوردار است و با استفاده از یک سنسور تصویری لیزری، از برخورد ربات با اشیاء پیرامونش جلوگیری می شود. نسخه ی دیگری هم از این ربات وجود دارد که از امکانات کمتری برخوردار است و زباله های مناطق آبی کم عمق را جمع آوری میکند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر