راه آهن ملی ثبت جهانی شد

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/06
بازدید: 997
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در روز یکشنبه سوم مرداد ماه 1400، ایران دو پرونده راه آهن ایران و راه آهن هورامان را در کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه کرده و در این میان بعد از چندین سال پیگیری از سال 1397 تا کنون، سرانجام راه آهن سراسری ایران با عمر 85 ساله خود با طول 1400 کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی و نخستین میراث صنعتی کشور به ثبت جهانی رسید. جالب توجه است که تمام کشورهایی که در این اجلاس حضور داشتند، خط راه آهن سراسری ایران را شگفتی بی نظیر در مهندسی توصیف کردند. 
 این راه آهن چهارمین راه آهن طولانی جهان است و تاکنون راه آهن های  اتریش، هند و راه‌آهن مشترک ایتالیا-سوییس به ثبت جهانی رسیده بودند.
راه آهن سراسری ایران که یادگاری از دوران حکومت رضا شاه است، در سال 1305 هجری شمسی کار احداث آن آغاز شد و سپس  مهندسان ایرانی، آلمانی وآمریکایی به ادامه ساخت این راه آهن پرداختند.

 

ثبت راه آهن ملی در یونسکو


راه آهن سراسری ایران مسیر شمال و جنوب را در کشور به هم متصل می کند. ابتدای این راه آهن در بندر ترکمن، شمالی ترین نقطه کشور و انتهای آن به بندر امام خمینی در جنوبی ترین نقطه کشور می رسد و این گونه دریای خزر را به دریای خلیخ فارس متصل می کند و این نخستین بار است که در آسیای غربی و خاورمیانه چنین مسیری ساخته می شود.  همچنین این راه آهن در میانه راه از ایستگاه های قائمشهر، گرمسار، تهران، اراک، اندیمشک، گدوک، شهبازان، دورود، که از ایستگاه های مهمی در کشور محسوب می شوند عبور می کند. 
راه آهن سراسری ایران به خاطر ویژگی های منحصر به فرد در تکنیک و کیفیت ساخت آن در تمام بخش های مهندسی، تاریخی و جغرافیایی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا احداث این راه آهن در برخی از مسیرها نیاز به عبور از کوه داشته و این کار توسط 43 پیمانکار از کشور های مختلف که در ساخت و ساز آن سهمی داشته اند با ظرافت هرچه تمام صورت گرفته است. همچنین در طراحی و ساخت آن معماری سنتی و مدرن در کنار هم به کار گرفته شده است.
 همچنین در مسیر این راه آهن مناظر و جاذبه های طبیعی بسیاری وجود دارد، که گردشگران و توریست های بسیاری که در ایران به گردش می پردازند را ترغیب می کند، تا برای سفر خود از این راه آهن استفاده کنند. به همین خاطر یونسکو این مسیر را مملو از آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی، بناها و پل های دیدنی و حتی لوکوموتیو های تاریخی دانست و جهانی شدن این راه آهن را در دستور کار خود قرار دارد. 

اولین و مهم ترین دستاورد در به ثبت جهانی رسیدن این خط راه آهن می توان به جذب توریست و گردشگران وسرمایه گذاری روی آن ها اشاره کرد. با این وجود شهرها و مناطق محرومی که در مسیر 1400 کیلومتری این خط راه آهن قرار گرفته اند، می توانند به آبادانی برسند. 
جالب است بدانید، که در ساخت این راه آهن، بر خلاف احداث راه آهن های دیگر درکشور بودجه مورد نیاز برای ساخت آن توسط مالیات ملی تامین شده است، تا این گونه از کنترل کشورهای خارجی و ادعاهایی آن ها برای ساخت این راه آهن جلوگیری شود.
از دیگر ویژگی های ثبت این راه آهن علاوه بر جاذبه های مهندسی فوق العاده آن پیوند میان اقوام و فرهنگ های مختلف در ایران به سبب عبور این راه آهن از میان شهرهای گوناگون است. 
برای به ثبت جهانی رسیدن آثار تلاش های بسیاری صورت می گیرد. ازآن جهت به ثبت رسیدن یک اثر اهمیت بسیاری دارد، که ثبت شدن آن در فهرست یونسکو باعث می شود، اقدامت بیشتری در جهت حفاظت از آن صورت گیرد. همچنین وقتی اثری ثبت جهانی می شود اگر جنگی روی دهد، حمله کردن به آن اثر یک جنایت جنگی به حساب می آید. هر چند اجرای این قانون هم اکنون نیز مورد توجه چندانی قرار نگرفته است و مناطق زیادی هستند که با وجود آن که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند بازهم در خطر نابودی و از بین رفتن بر اثر جنگ هستند. 
از سال 2003 میلادی تاکنون هر ساله تعدادی از مناطق و آثارتاریخی که در ایران داریم، به ثبت جهانی یونسکو می رسد و تاکنون نیز 25 اثر به ثبت جهانی رسیده است، که آخرین آن ها همین راه آهن سراسری ایران
می باشد و امیدواریم بتوانیم در این مسیر موفق تر عمل کرده و آثار بیشتری به ثبت برسانیم، تا این گونه از آن ها در مقابل نابودی جلوگیری کنیم و آن ها را برای آیندگان به یادگار نگه داریم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر