هزینه سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/15
بازدید: 280
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روند واکسیناسیون در ایران با کندی پیش می رود و باعث نامیدی مردم از دریافت واکسن شده است در نتیجه جمع کثیری از مردم دست به دامن کشور های خارجی شده اند. یکی از این کشورها که نسبت به دیگران کم هزینه تر است، ارمنستان می باشد. مردم ایران چه با تور چه تاکسی یا اتوبوس خود را به مرز می رسانند، واکسن می زنند و بر می گردند. بعضی معتقند که همین سفرهای خارجی سبب بازگشت دلار به کانال 25 هزار تومان شده است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. افزایش پروازها به ارمنستان
  2. قیمت تورهای ارمنستان

واکسن ها در خطر خرابی

بنظر شما دلیل این همه بذر و بخشش ارمنستان در زمینه واکسیناسیون چیست؟ کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران گفت: «در ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده و چون واکسن آسترازنکا را وارد کرده و این واکسن‌ها هم تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، زده می‌شود.»

سود دولت ایران
طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض خروج از کشور برای هر نفر برای بار اول ۴۰۰ هزار تومان و بار دوم ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است بنابراین یک ایرانی اگر بخواهد دو دُز واکسن کرونا دریافت کند باید به تنهایی یک میلیون تومان عوارض به خزانه دولت ایران واریز کند. حال اگر دست‌کم یک میلیون ایرانی بخواهند در ارمنستان واکسن بزند درآمدی معادل هزار میلیارد تومان را نصیب دولت کرده‌اند.

افزایش پروازها به ارمنستان

همانند سایر کشور ها بیماری کرونا ضربه شدیدی به صنعت گردشگری ارمنستان وارد کرد؛ هر چند که حالا به دلیل سفر انبوهی از توریست های ایرانی، این صنعت قدری از رکود در آمده است. محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفته است که «هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در این مسیر فعال نیستند و پروازهای بین این دو کشور با شرکت‌های هواپیمایی ارمنی انجام می‌شود.»

 

هزینه های سفر به ارمنستان برای واکسن


در حال حاضر در هفته شرکت ارمنی ایرکمپانی دو پرواز بین ایروان-تهران و شرکت هواپیمایی ارمنیا ایرویز پنج پرواز در این مسیر انجام می‌دهد. از سوی دیگر شرکت ارمنیا ایرویز دو پرواز نیز بین ایروان-تبریز دارد.

قیمت تورهای ارمنستان

ایران به صراحت اعلام کرده است که چیزی به اسم «تور واکسن» غیرقانونی است؛ با این وجود تورهای گردشگری ارمنستان بدون اشاره به واکسن این روزها رونق گرفته‌اند.
قیمت تور چهار روزه ارمنستان با هواپیما و اقامت در شهر ایروان برای هر نفر شش تا هفت میلیون تومان است که این قیمت با توجه به نوع هتل و برخی از خدمات کم و زیاد می‌شود.
تور زمینی به ارمنستان ارزان‌تر در می‌آید و برای اقامت چهار روزه به‌طور میانگین سه میلیون تومان برای هر نفر خواهد بود.

یک تجربه واقعی از سفر به ارمنستان و تزریق واکسن
«سانتا» دختر جوانی است که در حال حاضر در ارمنستان حضور دارد و دوز اول واکسن خود را نیز دیروز دریافت کرده است، او در صفحه شخصی خود در توئیتر می‌‎نویسد که از صبر برای دریافت واکسن در ایران خسته شده از این رو به ارمنستان سفر کرده است. به گفته او، پرواز به ارمنستان گران است و از اتوبوس‌های تهران-ایروان نیز خبری نیست. او خود را به تبریز رسانده و از تبریز به هادی شهر و سپس به مرز نوردوز رفته است. به گفته او برای رسیدن از مرز به ایروان 100 تا 120 دلار هزینه گرفتنِ یک سواری دربست است که البته اجاره ماشین و تقسیم هزینه‌ آن بین چند نفر یا سوار ماشین‌ها و کامیون‌های عبوری شدن از دیگر شیوه‌ها برای کاهش هزینه سفر است.
به گفته سانتا، در میادین اصلی شهر ون‌هایی استقرار یافته که مسئول تزریق واکسن به مسافرین هستند، او روایت می‌کند که اطراف این ون‌ها مملو از مسافرین ایرانی طالب واکسن است. در حال حاضر برای دریافت واکسن در این ون‌ها تنها داشتن پاسپورت و انتظار یک الی دو ساعته کافی است.
با یک حساب سر انگشتی متوجه می شوید که قیمت رفتن به ارمنستان بدون تور ارزان تر نخواهد بود.

ارزهایی که خارج می‌شود
افرادی هستند که برای دریافت یک دوز واکسن کرونا که نهایتا 10 دلار قیمت دارد، حاضر به هزینه حدود 300 دلار و یک هفته زمان هستند. شاید فکر کنید که از قشر مرفه جامعه می باشند، اشتباه نکنید! این افراد از قشر متوسط جامعه اند که از محدودیت های کرونا و قرنطینه به تنگ آمده اند و حاضر به پرداخت چنین هزینه ای گزاف و رفتن به این سفر پر مخاطره هستند. امید است با افزایش میزان واکسیناسیون داخلی از انبوه این مسافران کاسته شود.


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 102 کاربر