از آنفولانزا اسپانیایی تا کرونا، تاریخ تکرار می شود!

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/07/30
بازدید: 1528
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

حدود یک قرن پیش جهان ، با شیوع یک بیماری مرگبار به نام آنفولانزای اسپانیایی رو به رو شد، و حال امروز پس از گذشت حدود 100 سال دنیا مجدداً تمام دنیا با ویروس مرگباری به نام کرونا درگیر است، این ویروس که از اواخر سال 2019 میلادی ابتدا در کشور چین و سپس در تمام دنیا شیوع پیدا کرد، زندگی تمامی افراد را تحت تأثیر قرار داده است، درست مانند آنفولانزای اسپانیایی، اما این بیماری چگونه ریشه کن خواهد شد؟ آیا تأثیرات کرونا دقیقاً مانند آنفولانزای اسپانیایی خواهد بود؟ 
در این مقاله قصد داریم دو همه گیری مرگبار جهان که به فاصله 100 سال از یکدیگر رخ داده اند را مورد بررسی قرار دهیم، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

مقایسه کرونا و آنفولانزای اسپانیایی

 

مقایسه آنفولانزا اسپانیایی و کرونا

شاید برایتان جالب باشد که آنفولانزای اسپانیایی با نام " مادر همه گیری" در جهان شناخته می شود و علت این امر نیز گستردگی میزان شیوع و مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال های 1918 تا 1920 میلادی می باشد، دانشمندان با بررسی هایی که در سالهای بعد انجام دادند دریافتند که بیش از یک سوم مردمی که در آن زمان زندگی می کردند به این ویروس مبتلا شدند و تلفات آنفولانزای اسپانیایی از جنگ جهانی اول بیشتر بوده، ویروس کرونا از این نظر با آنفولانزای اسپانیایی قابل مقایسه نیست چرا که آمار مرگ و میر این ویروس بسیار کمتر می باشد، اما تاریخ تکرار می شود.
در طول صد سال اخیر علم پزشکی و به طور کلی جهان اطراف ما دچار تغییر و تحول های بسیاری شده اند که قابل توجه هستند اما درست پس از صد سال و شروع یک اپیدمی جهانی دیگر دریافتیم که تاریخ تکرار می شود، شیوع ویروس در سطح جهانی، مخفی کاری و انکار برخی از دولت ها برای ساده انگاری موضوع و در نهایت کمک به شیوع بیشتر ویروس با استفاده از روش های غلط کنترل بیماری مواردی هستند که تاریخ را تکرار می کنند دقیقا در زمان شیوع بیماری آنفولانزای اسپانیایی نیز دولت آمریکا و سایر کشور ها این موضوع حیاتی را تا جای امکان از ملت خود پنهان کرده و این بیماری را یک بیماری بسیار ساده معرفی کردند اتفافی که دقیقا در رابطه با شیوع کرونا نیز رخ داد.

 

شیوع آنفولانزای اسپانیایی

 

چرا آنفولانزای اسپانیایی؟

همانطور که می دانید شیوع ویروس آنفولانزای اسپانیایی در جهان تقریبا همزمان با اتمام جنگ جهانی اول آغاز شد و در آن زمان کشور اسپانیا از کشور های بی طرف در جنگ بود و مطبوعات آن می توانستند آزادانه در رابطه با ویروس جدید مطالب خود را منتشر کنند، به همین جهت بسیاری از افراد به اشتباه تصور کردند که این بیماری از کشور اسپانیا شروع شده و سپس به سایر کشور های جهان رسیده است، در حالی که این نتیجه گیری اشتباه بوده و کشور اسپانیا منشاء ویروس اسپانیایی نبود!
از علل شیوع این ویروس می توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی افراد به ویژه سرباز ها در دوره جنگ جهانی اول اشاره کرد، همچنین بهداشت شخصی و اجتماعی در جوامع آن زمان به شکل جدی رعایت نمی شد.

 

 

شباهت های آنفولانزای اسپانیایی و کرونا

 

شباهت های آنفولانزای اسپانیایی و کرونا ویروس

 همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم شباهت های بسیاری در رابطه با شیوع ویروس کرونا و همچنین ویروس آنفولانزای اسپانیایی وجود دارد اما جالب است بدانید که این دو ویروس از نظر ساختار نیز شباهت های بسیاری دارند، گفته می شود که منشأ هر دو ویروس حیوانی بوده و از نوعی پرنده به انسان منتقل شده است، از دیگر شباهت هایی که آنفولانزای اسپانیایی و کرونا ویروس دارند می توان به جهش آن ها اشاره کرد، هر دو ویروس در زمان شیوع خود جهش های متعددی داشتند و هر یک از این جهش ها تا حدودی علائم و رفتار ویروس را تغییر می دهند.

 

 

تفاوت های آنفولانزای اسپانیایی و کرونا


تفاوت های آنفولانزای اسپانیایی و کرونا ویروس 

علی رغم شباهت های بسیاری که آنفولانزای اسپانیایی و کرونا ویروس به هم دارند، تفاوت هایی نیز میان این دو ویروس وجود دارد، شاید مهم ترین و اصلی ترین تفاوت این ویروس ها در زمینه نحوه درگیری بیماران باشد!
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که افرادی که به آنفولانزای اسپانیایی دچار می شدند در صورت بهبودی امکان نداشت که مجدد به این ویروس مبتلا شوند، اما ویروس کرونا اینگونه عمل نمی کند و افرادی که یکبار به این بیماری دچار شده اند می توانند مجدداً بیمار شوند.
از دیگر تفاوت هایی که این دو ویروس دارند می توان به سرعت کشندگی آن ها اشاره کرد، ویروس آنفولانزای اسپانیایی مبتلایان را به سرعت می کشت در حالی که ویروس کرونا فرآیند طولانی تری داره علاوه بر این نرخ مرگ و میر ویروس کرونا بسیار پایین تر از ویروس آنفولانزای اسپانیایی است.

 

آنفولانزای اسپانیایی چگونه تمام شد


آنفولانزای اسپانیایی چگونه تمام شد؟

شاید باورش دشوار باشد اما محققان هنوز پس از یک قرن اطلاعات دقیقی در رابطه با چگونگی آغاز و پایان شیوع ویروس کرونا در دست ندارند و بیماری همانطور که به صورت ناگهانی پدیدار شد به صورت ناگهانی نیز از بین رفت.
به طور کلی برای پایان یک اپیدمی شناسایی بیماران، کنترل میزان شیوع و کسب اطلاعات در رابطه با رفتار ویروس می تواند نقش بسیار کلیدی را ایفا کند! 

 

ویروس کرونا کی از بین می رود؟

 

شیوع کرونا کی تمام می شود؟

در رابطه با نحوه پایان یافتن شیوع ویروس کرونا هنوز هیچ اطلاعاتی در دست نیست و سازمان بهداشت جهانی با همکاری شرکت های معتبر داروسازی در حال مطالعه بر روی تولید واکسن کرونا ویروس هستند اما در حال حاضر هیچ واکسن تأیید شده ای برای این ویروس وجود ندارد و تنها راه کنترل شیوع بیماری می باشد، فاصله گزاری اجتماعی، رعایت پرتکل های بهداشتی و همچنین شناسایی افراد مبتلا به ویروس در دستور کار دولت ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا قرار دارند.
با تشکر از همراهی شما کاربران گرامی و ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی مردم جهان، امیدواریم مطالب موجود در این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با ویروس های آنفولانزای اسپانیایی و کرونا در اختیارتان قرار داده باشد.

 

چگونه در سفر کرونا نگیریم - برای کسب اطلاعات در این زمینه کلیک کنید.


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر