حذف صفر از پول ملی ایران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/02/26
بازدید: 1509
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

حدف صفر از پول ملی موضوعی است که این روز ها در تمامی خبرگزاری ها در رابطه با آن صحبت می کنند، معنا و مفهوم این خبر چیست؟ چه اتفاقی قرار است برای واحد پول کشورمان ایران بیوفتند؟ تأثیرات حذف چهار صفر از پول ملی بر روی اوضاع اقتصادی کشور به چه صورت خواهد بود؟
آیا موارد مذکور ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده اند؟ پس در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مفید در رابطه با حذف صفر از پول ملی ایران، مزایا و معایب و همچنین تأثیرات آن در اختیارتان قرار دهیم.

 

حذف صفر از پول ملی ایران

 

حذف چهار صفر از پول ملی ایران


بانک مرکزی با اعلام اینکه تورم موجود در کشور در 4 دهه اخیر باعث کاهش قدرت خرید واحد پول کشور شده و بعلاوه محدودیت های موجود برای چاپ اسکناس های درشت منجر به گسترش حجم اسکناس رایج در میان مردم شده است، لایحه حذف چهار صفر از واحد پول ملی را به دولت ارائه کرد، بانک مرکزی با ارائه دلایلی روشن توانست ضرورت اجرای طرح حذف صفر از پول ملی را ثابت کند در ادامه لیستی از مهم ترین دلایل بانک مرکزی برای اتخاذ چنین تصمیمی را مشاهده می کنید.
1. طولانی شدن صف انتظار در بانک ها و معضلات شمارش حجم بالای اسکناس
2. بالا رفتن استهلاک اسکناس های رایج به دلیل نگهداری از آن ها در حجم زیاد
3. هزینه بالای چاپ اسکناس
4. تغییرغیر رسمی واحد پول کشور از ریال به تومان در میان مردم
5. نا امنی در حمل مقدار زیاد پول حتی در مبادلات روزمره
6. پیچیدگی های موجود در زمینه های حسابداری و محاسباتی
شاید برایتان جالب باشد که این طرح برای اولین بار در سال 1372 ارائه شده بود اما بنا به دلایلی تا مرداد 1398 به تعویق افتاده بود و سرانجام در تاریخ مذکور به تصویب رسید.

 

حذف صفر از پول ملی ایران تصویب شد

 

تصویب حذف چهار صفر از پول ملی ایران


از سال 1372 تا به امروز طرح حذف صفر از پول ملی ایران بار ها مطرح شده و به دلایل مختلف نظیر تعویض دولت (سال 1386) به تعویق افتاده بود، اما همانطور که چندی پیش اشاره کردیم، این طرح اقتصادی سرانجام پس از بحث های فروان در تاریخ 9 مرداد 1398 به تصویب دولت رسید و دولت با رونمایی از اولین اسکناس جدید پس از تصویب حذف صفر از پول ملی، جدیت خود را نسبت به اجرای طرح بانک مرکزی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی نشان داد، البته گفتنیست که اسکناس های جدید 50 هزار تومانی همچنان با واحد پول سابق یعنی ریال چاپ شده اند اما ویژگی هایی دارند که آن ها را از سایر پول ها مجزا کرده است، از مهم ترین این ویژگی ها می توان چاپ صفر ها به صورت کمرنگ اشاره کرد.

 

حذف پول چه زمانی اجرا می شود


زمان حذف صفر از پول ملی ایران


تغییر تبدیل پول دارای دو جنبه ذهنی و عملیاتی می باشد که باید به هر دوی این جنبه ها به اندازه کافی توجه شود، در اغلب جوامع پذیرش تغییر واحد پول کشور توسط مردم حدود 6 تا 7 ماه زمان برده است اما در ایران به سبب رایج بودن واحد پول تومان در میان مردم، مدت زمان 7 پذیرش تومان به جای ریال کمتر از 7 ماه خواهد بود، البته توجه داشته باشید که این ها همگی فرضیات و حدسیات فعالان حوزه اقتصادی می باشد.
جنبه دیگر تغییر واحد پول کشور که همان جنبه عملیاتی می باشد و شامل اصلاح سیستم های بانکی بر پایه واحد پول جدید، انجام مبادلات با استفاده از تومان در سطوح رسمی و غیره می باشد حدود دو الی سه سال زمان خواهد برد.
لازم به ذکر است که رئیس بانک مرکزی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از 9 میلیارد اسکناس در مبادلات روزانه مردم مورد استفاده قرار می گیرد، اعلام کرد که چاپ و جایگزینی این تعداد پول حدود چهار سال زمان می برد.

حذف صفر از پول چه تأثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

با تصویب شدن حذف چهار صفر از واحد پول ملی ایران، سوالات بسیاری برای ملت به وجود آمد که یکی از مهم ترین آن ها تأثیرات این امر بر روی اقتصاد کشور می باشد، طبق تحقیقات ما و به گفته فعالین اقتصاد حذف صفر از پول ملی تنها در شرایطی که همراه با اصلاح ساختار های نا کارآمد باشد می تواند برای اقتصاد کشور مفید واقع شود، بدین معنی که حذف صفر از پول ملی ایران به تنهایی قادر به توسعه اقتصاد نخواهد بود اما در نظر داشته باشید که سیاست های اصلاحی بسیاری در دست کار دولت می باشد و انتظار می رود که با حذف صفر از پول ملی توسعه و رونق اقتصادی و کاهش تورم حاصل شود.

 

تأثیر حذف پول بر روی بورس

 

تأثیر حذف صفر از پول بر روی بورس


امروزه بسیاری از مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه روی آورنده اند و برایشان مهم است که حذف چهار سفر از پول ملی چه تأثیری بر روی بورس و بازار سرمایه دارد. 
به طور کلی فعالان اقتصادی معتقد اند که حذف صفر از پول ملی ایران تأثیر مثبتی بر روی بازار سرمایه دارد، رئیس بازار سرمایه و بورس در این رابطه بیان کرد که، حذف چهار صفر از پول ملی، از نظر روانی ریسک خرید را برای خریدار کم می کند و همین امر منجر به از بین رفتن رکود در بورس و ایجاد رونق در بازار سرمایه می شود. علاوه بر این وی به تأثیرات مثبت بازار سرمایه در کنار سیاست های اقتصادی جدید امیدوار است.

تأثیر حذف صفر از پول بر روی مسکن

بازار مسکن یکی دیگر از مهم ترین بخش های اقتصادی هر کشور می باشد، به همین منظور نیز تأثیرات حذف چهار صفر از  پول ملی بر روی این بازار باید مورد بررسی قرار بگیرد، فعالان اقتصادی در بیان کرده اند که بار روانی ایجاد شده به وسیله حذف صفر از پول ملی در واقع منجر به رونق اقتصادی، از بین رفتن رکود و در نهایت کاهش تورم خواهد شد، بازار مسکن در ایران امروزه با رکود نسبتاً بالایی رو به رو است و از بین رفتن این رکود یکی از تأثیرات احتمالی حذف چهار صفر از پول ملی خواهد بود.

 

مزایای حذف صفر از پول

 

مزایای حذف صفر از پول ملی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم حذف صفر از پول ملی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است و طبعاً مزایای بسیاری برای اقتصاد ایران خواهد داشت در ادامه می توانید لیستی از مهم ترین مزایای حذف صفر پول ملی را مشاهده نمایید.
1. کاهش تورم
2. انجام آسانتر نقل و انتقلات پول 
3. کاهش ریسک در مبادلات کلان
4. صرفه جویی در هزینه های مربوط به چاپ اسکناس
5. صرفه جویی در نیروی انسانی فعال در زمینه های حسابداری
6. اثرات روانی مثبت در جامعه 
7. افزایش اعتبار واحد پول ملی در میان مردم
8. تقویت پول ملی 
9. جذب سرمایه گذاران خارجی و جلب اعتماد آن ها  

معایب حذف صفر از پول ملی

حذف صفر از پول ملی همانند هر فعالیت دیگری ممکن است معایت مخصوص به خود را داشته باشد، در این بخش از این مقاله به بیان برخی از مهم ترین نکات منفی حذف چهار صفر از پول ملی می پردازیم.
1. هزینه های سنگین چاپ اسکناس های جدید 
2. افزایش سطح عمومی قیمت های مختلف
3. ناسازگاری اسناد مالی قدیم و جدید
لازم به ذکر است که برخی از کارشناسان در رابطه با این طرح اظهار می کنند که حذف صفر از واحد پول ایران صرفا یک اقدام حسابداری می باشد و هیچ تأثیری در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

 

اسکناس های جدید با حذف چهار صف

 

چاپ اسکناس های جدید بعد از حذف چهار صفر 

در بخش های ابتدایی مقاله اشاره کردیم که اسکناس 50 هزار تومانی جدید به صورتی طراحی و چاپ شده است که می توان آن را اسکناس های جدید دانست، این اسکناس دارای صفر های کمرنگ تر بوده و با استفاده از یکی از پیشرفته ترین فناوری های جهان چاپ شده است، به جز این اسکناس، در حال حاضر هیچ پول دیگری در قالب جدید چاپ نشده است و پیش بینی می شود که روند چاپ و جایگزینی پول ها حدود 4 سال زمان ببرد.

 

تأثیر حذف صفر از پول ها بر روی قیمت ها

 

قیمت اجناس بعد از حذف صفر از پول ملی

با تصویب طرح حذف صفر از پول ملی سوالی که برای بسیاری از مردم پیش آمده است، سرنوشت قیمت اجناس مختلف می باشد، در این باره نظریه های بسیاری وجود دارد، برخی از اقتصاد دانان پیش بینی می کنند که حذف صفر از پول ملی به مدت کوتاهی در کشور شوک تورمی ایجاد خواهد کرد، برخی نیز معتقد اند که ریسک معاملات را کاهش داده و منجر به رونق اقتصادی می شود، در هر صورت چیزی که در رابطه با قیمت اجناس پس از حذف چهار صفر از پول ملی باید بدانید این است که این قیمت ها همگی به واحد پول جدید یعنی تومان محاسبه خواهند شد، به طور مثال جنسی که در حال حاظر 10000 ریال قیمت دارد، پس از حذف چهار صفر از پول ملی یک جنس یک تومانی خواهد بود.
نظر شما در این رابطه چیست؟
آیا شما با حذف صفر از پول ملی و تغییر واحد پول کشور موافقید؟ 
ممنون از همراهی شما دوستان عزیز امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعاتی کافی در رابطه با حذف چهار صفر از پول ملی کسب کرده باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر