پس‌لرزه‌ «11سپتامبر فرانسه» در گردشگری

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 147
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
برای دومین‌بار در سال جاری پایتخت گردشگری جهان شاهد کشتارهای همزمان بوده است. جدیدترین فجایع پاریس که از آن با عنوان «11سپتامبر فرانسه» یاد می‌شود، به شدت به این شهر و مردمش آسیب رسانده و این مساله مفهوم عمیقی برای مسافران دارد.

با توجه به اینکه تدابیر امنیتی در همه بخش‌های حمل و نقل این کشور تشدید شده است و ده‌ها هزار گردشگر و مسافران کاری این شهر را ترک کرده‌اند. به گزارش ایندیپندنت، رخداد فاجعه‌بار اخیر و همچنین ترور روزنامه‌نگاران روزنامه شارلی ابدو که اوایل سال جاری میلادی رخ داد، در بلندمدت چهره گردشگری پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را تغییر خواهد داد. به گزارش منابع خبری، در پی این حملات تروریستی بسیاری از جاذبه‌های توریستی پاریس تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود. برج ایفل و موزه لوور از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر پاریس هستند که پس از حملات تروریستی تا اطلاع بعدی فعالیت نمی‌کنند. سخنگوی موزه لوور فرانسه در گفت‌وگو با «ایندیپندنت» اعلام کرد، این موزه روز شنبه به صورت معمول برای بازدید عموم فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دستور وزیر فرهنگ فرانسه و پس از اعلام سه روز عزای عمومی، بسته شد. سخنگوی برج ایفل نیز اعلام کرد، این جاذبه گردشگری به سبب مسائل امنیتی برای استفاده عموم فعال نخواهد بود.

پاسخی به گردشگران و مسافران فرانسه
حالا با وجود آنکه رئیس‌جمهوری فرانسه از بسته شدن مرزها خبر داده است، برخی مقامات می‌گویند سفر به این کشور و از این کشور به دیگر نقاط متوقف نشده است. این اقدام به آن معنا بوده که کنترل کامل مرزهای زمینی با همسایگان فرانسه انجام خواهد گرفت و کسانی که از طریق زمینی یا با قطار از کشورهای عضو شنگن به فرانسه سفر می‌کنند، باید پاسپورت یا کارت شناسایی ارائه کنند. این کنترل‌ها موقتی و به مدت یک ماه است و بخشی از اقدامات امنیتی احتیاطی است که پیش از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل نیز اعمال می‌شد و اکنون گسترده‌تر شده است؛ کنفرانسی که قرار است 30 نوامبر یعنی قریب به دو هفته دیگر آغاز شود.

مسوولان پاریس از بسته شدن برخی از ایستگاه‌های مترو که نزدیک به محل حملات تروریستی در این شهر بودند خبر می‌دهند. خدمات‌رسانی قطارهای حومه و اتوبوس‌ها مختل و شرایط امنیتی در ترمینال‌های حمل و نقل به‌ویژه فرودگاه‌های پاریس و ایستگاه‌های اصلی قطار و خود قطارها تشدید شده است. با این‌همه فعالیت قطارهای یورواستار بین پاریس و لندن به‌طور عادی انجام می‌شود، اما به مسافران توصیه می‌شود به جای نیم ساعت قبل از حرکت قطار از یک ساعت قبل در ایستگاه حضور داشته باشند.

به این ترتیب مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند از این شهر خارج شوند، می‌توانند از قطارهای یورواستار و اکثر پروازها که کم و بیش به‌طور عادی فعالیت دارند، استفاده کنند. متصدیان ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها درقبال مسافرانی که می‌خواهند پاریس را ترک کنند، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند و به محض پیدا کردن جا مسافران را راهی می‌کنند. براساس این گزارش مسافرانی که برای سفر به پاریس تور و هتل رزرو کرده بودند و قصد داشتند آخر این هفته و در برخی موارد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، به پاریس سفر کنند، آژانس‌های مسافرتی به آنها امکان می‌دهند سفرشان را به تاخیر بیندازند یا بدون پرداخت غرامت به مقصد دیگری سفر کنند.

شرکت هواپیمایی ایرفرانس اعلام کرده است تا جایی که امکان داشته باشد به صورت عادی به فعالیتش ادامه می‌دهد. این شرکت با این وجود هشدار داده است که به‌دلیل تشدید کنترل در مرزها، انتظار می‌رود پروازهای ورودی و خروجی با تاخیر انجام شوند. مسافرانی که برای سفر به پاریس در این آخر هفته در شرکت هواپیمایی ایر فرانس جا رزرو کرده بودند نیز می‌توانند به‌طور رایگان سفر خود را به 22 نوامبر موکول کنند. اگر مسافران بخواهند سفرشان را به بعد از این تاریخ موکول کنند یا مقصدشان را تغییر دهند، فاکتوری دریافت خواهند کرد که نزد ایر فرانس و شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام تا یکسال اعتبار دارد.

شرکت ایزی‌جت هم اعلام کرده است که برنامه‌های این شرکت به صورت عادی انجام می‌شود. از سوی دیگر شرکت ویولینگ (سومین شرکت بزرگ هواپیمایی پاریس)، کارمندان بیشتری را به پاریس اعزام و امکان تغییر پروازها را برای سه روز آینده فراهم کرده است.

همچنین شرکت بریتیش ایرویز نیز اعلام کرده کسانی که تا 17 نوامبر برای سفر به پاریس جا رزرو کرده‌اند درصورت تمایل، تا دو هفته دیگر یعنی تا 28 نوامبر فرصت دارند پروازشان را به روز دیگری موکول کرده یا برای مقصد دیگری جا رزرو کنند.  طبق اعلام شرکت هواپیمایی فلای‌بی نیز، کسانی که تاریخ سفر آنها 14 یا 15 نوامبر بوده و نخواستند در این دو روز سفر کنند، می‌توانند برای تاریخ دیگری جا رزرو کنند یا مقصد خود را تغییر دهند.

زمان مناسب برای سفر به پاریس
براساس گزارش ایندیپندنت، روز شنبه همه مکان‌های عمومی بسته بودند و طی چند روز آینده نیز پایتخت و همه فرانسه عزادار هستند. بسیاری از گردشگران شاید در چنین شرایطی احساس کنند حضور آنها نوعی حریم‌شکنی نسبت به غم و اندوه و عزاداری مردم است. تجربه‌ای که پیش از این درپی حملات تروریستی 2004 در مادرید و 2005 در لندن به دست آمد، این بود که گردشگران به سرعت این شهرها را ترک کردند و این همبستگی آنها در مواجهه با تروریسم مورد استقبال قرار گرفت. به گفته مسوولان مربوطه برنامه کسانی که برای سفر به پاریس در ماه دسامبر برنامه‌ریزی کرده‌اند، به صورت عادی اجرا خواهد شد؛ اما باید آماده وجود شرایط امنیتی شدید در این شهر باشند.

مشکلات سفر ایرانی‌ها به فرانسه
در همین حال خبرگزاری مهر از ایجاد مشکل برای ایرانی‌هایی که قصد سفر به فرانسه دارند، گزارش می‌دهد. براساس این گزارش، این متقاضیان باید ویزای شنگن خود را به سفارت‌خانه‌ها تحویل داده و یک ویزای ملی ویژه این کشور نیز دریافت کنند. اما بسیاری از گردشگران ایرانی اکنون از ثبت نام برای شرکت در تورهای گردشگری این کشور به‌دلیل اتفاقات رخ داده، خودداری می‌کنند. حتی گفته می‌شود دفاتر خدمات مسافرتی نیز این ثبت نام را انجام نمی‌دهند. این دفاتر می‌گویند به آنها هنوز ابلاغ نشده که می‌توانند برای فرانسه تور ببرند یا نه؛ اما از آنجا که دولت فرانسه اعلام کرده باید گردشگران ویزای ملی داشته باشند و این شهر ناامن شده است، از بستن پکیج تور برای این کشور خودداری می‌کنند. حتی برخی از گردشگران نیز سفر خود را لغو کرده‌اند.  در این باره، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز گفته است: «دفاتر خدمات مسافرتی که تور پاریس می‌فروشند، باید برای تورهایی که تا 10روز آینده فروخته می‌شود چاره اندیشی کند.» به گفته محمدحسن کرمانی، اکنون معلوم نیست که سیاست دولت فرانسه برای بستن مرزها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ با این حال طبیعی است که در دو هفته آینده باید این سفرها را مدیریت کرد. حداقل این است که باید زمان اجرای تورهای گردشگری فرانسه را به عقب برد یا مسیر را عوض کرد.

اثرات بلندمدت
با وجود تمام این تحلیل‌ها، برخی کارشناسان معتقدند که پاریس همچنان یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان باقی خواهد ماند؛ اما ماهیت شهرهای بزرگ این است که نمی‌توان از حملات آینده جلوگیری کرد. درپی حملات تروریستی شارلی ابدو در بناهای ملی و مکان‌های گردشگری سراسر فرانسه تدابیر شدید امنیتی برقرار شد و این تدابیر بازهم تشدید می‌شود. قوانین موجود درمورد کنترل هویت احتمالا سختگیرانه‌تر خواهد شد و علاوه‌بر این ممکن است از گردشگران خواسته شود در زمان لازم، هویت‌شان را ثابت یا ظرف چهار ساعت به مراکز پلیس مراجعه کنند. همچنین در بلندمدت، احتمالا فرانسه و دیگر کشورهای عضو شنگن ایست‌های بارزسی کنترل پاسپورت و کارت شناسایی ایجاد خواهند کرد تا کنترل بیشتری بر مرزهای‌شان داشته باشند.

به نقل از دنیای اقتصاد،  پیش از این و پس از واقعه شارلی ابدو دولت فرانسه اعلام کرده بود کشورش در معرض بالاترین سطح تهدیدات تروریستی ممکن قرار گرفته است. از این‌رو پروتکل‌های امنیتی گسترده‌ای در ده‌ها مکان عمومی شهر از جمله مراکز خرید، مدارس، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و اماکن توریستی مقرر کرده و شمار پلیس‏های اماکن توریستی را 20 درصد افزایش داده بود. با این وجود رخداد تروریستی دیگری که جمعه‌ای سیاه را برای فرانسه رقم زد، می‌رود تا به باور کارشناسان چهره شهر قلب توریسم اروپا را با ترس همراه کند. براساس آمارهای رسمی موجود، فرانسه سالانه 83 میلیون گردشگر خارجی دارد و درآمد حاصل از آن در سال 2012 معادل 36میلیارد یورو بود که 12/ 7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد.

این کشور در سال 2013 نیز توانست 7/ 84 میلیون گردشگر جذب کند که نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزایش داشت. در این سال تعداد اقامت‏ها در فرانسه به 600 میلیون نفر-شب رسید که نشان‏دهنده 6/ 4 درصد رشد در مقایسه با سال پیش از آن است. علاوه‌بر این، شهر پاریس در سال 2014 در مجموع پذیرای بیش از 14 میلیون نفر گردشگر خارجی بود و بنابر پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی در مجموع 5/ 16 میلیون گردشگر خارجی به پاریس سفر می‌کنند.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر