سماع، یادواره حضرت مولانا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1398/08/16
بازدید: 1336
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 از برترین جاذبه های گردشگری قونیه می توان به مقبره مولانا جلال الدین بلخی، که یکی از برجسته ترین شاعران فارسی زبان است، اشاره کرد، جالب است بدانید که قونیه شهرت خود را مدیون همین جاذبه عرفانی می باشد، در واقع قونیه به سبب مقبره مولانا به شهر عشق و عشاق مشهور شده است. خوب است بدانید که همه ساله، به مناسبت سالروز وفات مولانا، این شاعر پر آوازه مراسمی به منظور بزرگداشت وی در قونیه برگزار می گردد که بسیار مورد توجه جهانیان به ویژه ایرانیان قرار گرفته است به طوری که هر ساله می توانید شاهد حضور تعداد کثیری از ایرانی ها در این مراسم باشید.

 

جشن مولانا

 

آشنایی با جلال الدین بلخی معروف به مولوی
همانطور که پیش تر اشاره کردیم جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا یا همان مولوی یکی از برجسته ترین شاعران فارسی زبان می باشد که با سرودن شعرهایی در مدح و ستایش پروردگار شهره عام و خاص در جهان شده است، این شاعر به نام و معروف در تاریخ ششم ربیع الاول سال 604 هجری قمری در بلخ (افغانستان امروزی) چشم به جهان گشود، او در کودکی به همراه خانواده به سمرقند رفت و همان جا نیز سکونت گزید، بعد از مدتی برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قونیه شد و در آن شهر اقامت گزید، مولانا مدتی بعد به عنوان عارف و دانشمندی برجسته، شاگردان و مریدان بسیاری پیدا کرد و به تدریس مشغول شد، در یکی از روزهای سال 642 هجری قمری، این شاعر بزرگ در راه بازگشت از بازار قونیه فردی به نام شمس تبریزی را به صورت اتفاقی ملاقات کرد و َشیفته اخلاقیات او شد، این ملاقات نه تنها زندگی مولانا، بلکه ادبیات فارسی و حتی جهان را نیز متحول ساخت، از روز ملاقات چندی نگذشته بود که شمس تبریزی قونیه را ترک گفت و مولانا را تنها گذاشت، پس از آن مولانا بیشتر وقت خود را به خودشناسی اختصاص داد و کمتر در محافل حاضر شد و همین امر نیز سبب شد تا بسیاری از مفاهیم عرفانی را درک و با استفاده از آن ها شعرهای بی نظیری بسراید.

 

بزرگداشت مولانا


اشعار مولانا جلال الدین تماما در مدح و ستایش پروردگار سراییده شده و از مهم ترین و برجسته ترین کتاب های او می توان به مثنوی مولوی اشاره کرد، اکثر شعرهای مولانا به زبان فارسی گفته شده است اما در میان آن ها شعرهایی به زبان های عربی، ترکی و یونانی نیز به چشم می خورد، حضرت مولانا سرانجام در حدود سال 1273هجری قمری با 59 سال سن چشم از جهان فرو بست و در شهر قونیه آرام گرفت. مولانا در آن زمان محبوبیت بسیاری در میان مردم داشت به طوری که اهالی شهر پس از مرگ وی به مدت 40 شبانه روز عزاداری کردند و از آن زمان تا کنون هر ساله به مناسبت بزرگداشت این عارف و شاعر بی همتا، جشنی با عنوان جشن سماع به مدت 10 روز در شهر قونیه برگزار می شود و ارادتمندان و شیفتگان آن عارف برجسته از اقصی نقاط جهان به خصوص ایران در این مراسم شرکت می کنند. جالب است بدانید که در قونیه به سالروز وفات مولانا "شب عروس" گفته می شود.

 

رقص سماع

 

جشن سماع
قبل از معرفی مراسم سماع بد نیست بدانید که کلمه سماع به چه معناست، این کلمه در لغت به معنای شنیدن آوایی گوش نواز و حالتی هیجانی اطلاق می گردد و در اصطلاح صوفیان به نوعی از رقص گفته می شود که عرفا از خویش رها شده و در حالت خلسه ای با چرخش بدن، در مسیر سیر و سلوک عرفانی قرار گرفته و گویی به پروردگار نزدیک تر می شوند.
جشن سماع جشنی است که هر ساله در تاریخ 10 الی 20 دسامبر (19 الی 29 آذر ماه) به مدت 10 روز به منظور بزرگداشت مولانا در شهر قونیه برگزار می گردد. در این مراسم دراویش و صوفیان با لباس های سفید رنگ و بلندی که بر تن دارند و کلاه های بلندی بر سر، به یاد حضرت مولانا رقص سماع انجام می دهند و پروردگار را مدح و ستایش می کنند. در این رقص درویشان به صورت فرضی نقطه ای را به عنوان خورشید در نظر گرفته و شبیه به گردش سیاره ها به دور خورشید شروع به چرخش می کنند، در رقص سماع حالت دست ها به گونه ای است که یکی به سمت آسمان و دیگری به سمت زمین قرار می گیرند، این حالات دست، استعاره از دریافت انرژی های مثبت از آسمان و دور کردن انرژی های منفی به سمت زمین می باشد، همچنین لباس بلند و سفید دراویش استعاره از کفن و مرگ و کلاه بلند و تیره رنگ استعاره از سنگ قبر است. 

 

بزرگداشت حضرت مولانا

 

این مراسم در روزهای ابتدایی با خواندن شعر و سرود توسط عارفان و دراویش آغاز می شود، سپس تمامی عارفان و دراویش مذکور تک به تک وارد شده و به رقص سماع می پردازند، همچنین بد نیست بدانید که در این مراسم چهار سلام ادا می شود که نشان دهنده چهار مرحله شریعت، طریقت، حقیقت و معرفت می باشد و در پایان هر سلام درویش ها به نقطه مرکزی فرضی که نماد حضرت مولاناست سر تعظیم فرود می آورند. علاوه بر این عرفا در کنار رقص به خواندن شعرهای مولانا می پردازند، قرآن می خوانند، مشغول دعا و نماز می شوند و نی می نوازند، در آخر نیز این مراسم با ذکر نام خدا "هو" و ادای آخرین سلام به پایان می رسد، سپس دراویش، سماع خانه را ترک می کنند. 

 

مولانا

 

چنانچه قصد شرکت در این مراسم بزرگداشت را دارید باید بدانید جشن سماع هر ساله در استادیوم ورزشی قونیه برگزار می شود که به آن محل، سماع خانه نیز گفته می شود، همچنین لازم به ذکر است حضرت مولانا بنیانگذار رقص سماع می باشد و به همین جهت نیز در تمامی شب های سال عرفا در سالن فرهنگی مولانا واقع در شهر قونیه این رقص را برگزار می کنند.

 

مراسم بزرگداشت مولانا

 

در سال های اخیر مولانا و اشعارش بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفته است به طوری که کتاب این شاعر پر آوازه توسط فردی به نام کولمن بارکس به زبان انگلیسی ترجمه شد و 500 هزار نسخه از آن به فروش رسید که با کمی تامل می توان به این نتیجه رسید که مولانا در نزد جهانیان از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار گشته است، علاقه مندان و گردشگرانی که قصد دارند به قونیه شهر عشق و عرفان سفر کرده و در مراسم دیدنی سماع شرکت کنند می توانند با مراجعه به سایت لحظه آخر از تخفیف های ویژه تور قونیه مطلع شوند و سفری لذت بخش، پربار و به یاد ماندنی برای خود رقم بزنند، آژانس بیسان سیر نیز برگزار کننده و مجری اصلی انواع تور های زمینی و هوایی قونیه با هتل های 4 ستاره و 5 ستاره می باشد که در صورت تمایل می توانید با این آژانس تماس حاصل فرمایید.
02143000030

 

مولانا جلال الدین بلخی - اسرار و ناگفته های زندگی مولانا - کامل ترین بیوگرافی+بهترین اشعار


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر