بلندترین کوه های جهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/23
بازدید: 35462
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به هر گوشه از این کره خاکی که چشم می چرخانیم قدرت و شکوه خالق هستی خودنمایی خواهد کرد. یکی از شگفتی های بکر و در امان مانده از تکنولوژی بشر در طبیعت همین برآمدگی های سطح زمین است. همه ما برای یک بار هم که شده حتی از دور چشم براین قدرنمایی طبیعت دوخته ایم در این مطلب قصد داریم کاربران عزیز لحظه آخر را به سفری دور در بلندای جهان ببریم که حتی بلندترین قله های ایران هم جایی در این لیست ندارند .  در ادامه با فهرستی از بلندترین کوه های جهان و کوچکترین کوه جهان همراه شما خواهیم بود. در مجموع 100 کوه افراشته و مرتفع در جهان وجود دارد که تمامی آنان در قاره آسیا و بالاتر از سطح دریا قرار گرفته اند در این بین گروهی از آنها که عنوان 8000 تایی ها را به آنان نسبت داده اند بلندترین کوه های جهان به شمار می آیند. فهرست 14 کوه مستقل با ارتفاع 800 متری از زمین :

 

کوه اورست

از بلندترین و مرتفع ترین کوه استوار بر زمین می توان از کوهی در چین با ارتفاع 8848 از سطح دریا نام برد کوهی که بار ها نام آن راشنیده ایم. "قله 15" ابتدایی ترین نامی بود که به این کوه نسبت داده بودند. در سال 1856 ارتفاع قله این کوه در طرح نقشه برداری سه بر سنجی(مثلثاتی) کشور هند 8848 اعلان شد و پس از آن انجمن سلطنتی جغرافیا (کانون جغرافی دانان بریتانیا) نام اورست که نام یکی از نقشه برداران بریتانیایی بود را به آن نسبت دادند.

برخی از عجایب این کوه که شاید برای مسافران تور لحظه آخری جالب باشد:

  •  آیا می دانستید کوه اورست در سال 2015 حدود 2.5 سانتی متر کوچکتر شد؟ و دلیل آن نیز زلزله ای در همین سال در نپال آسیا مطرح شده است.
  •  آیا می دانستید که کوه اورست در طی هر سال 4 میلی متر بزرگتر خواهد شد؟
  • تا به امروز بیش از 5 هزار کوهنورد توانسته اند به قله این کوه قدم گذارند که از جالب ترین آن ها می توان به "تامائی واتا فاب" پیرزن 73 ساله، ملاوت پورنا دختر بچه 13 ساله و اریک وایهنمایر اولین نابینای فاتح اورست اشاره کرد.
  • بنا به آمار به دست آمده از هر 100 نفری که به قله صعود کرده اند 4 نفر جان خود را از دست داده اند.
  • یکی از جالب ترین راهنمایی های که برای صعود به قله این کوه وجود دارد 200 جسدی است که در آن دفن شده است.
  •  از کوه اورست به عنوان کثیف ترین کوه جهان نیز یاد می شود و حدود 50 تن زباله ای که در این کوه وجود دارد مهر تاییدی بر این عنوان زده است.
  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1953
  • در ارتفاع 8848

کوه اورست - برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مرتفع ترین کوه جهان میتوانید بر روی لینک کلیک کنید. 

کوه کی 2

پس از کوه اورست دومین کوه بلند جهان که به بررسی آن خواهیم پرداخت مابین مرز پاکستان و چین قرار گرفته است. این کوه نیز مانند کوه اورست در سال 1856 نقشه برداری شد اما اولین باری که "کوه وحش" یا همان کی2 فتح شد مربوط به سال 1954 است. لقب کوه وحش را از جهت مسیر صعود دشوار و سرمای شدید این کوه به آن نسبت داده اند سختی مسیر صعود به قله این کوه چنان دشوار است که از هر چهار نفر که موفق به فتح آن می شوند به صورت میانگین یک نفر جان خود را از دست می دهد از این رو به آن کوه قاتل نیز گفته می شود. اولین تلاش ایرانیان برای فتح قله کی2 مربوط به داود خادم اصل است که در سال 1383 صورت گرفت ک متاسفانه بر اثر طوفان در این کوهستان جان خود را از دست داد. سه سال بعد کاظم فریدیان در سال 1386 موفق شد به عنوان اولین کوهنورد ایرانی پرچم ایران را بر فراز قله کی2 به اهتزاز د رآورد و پس از آن نیز این راه توسط عظیم قیچی ساز در سال 1391 و رضا شهلایی در سال 1393 ادامه یافت.

  • رشته کوه: قراقروم
  • اولین صعود در سال: 1954
  • در ارتفاع 8611

کوه کانگچنجونگا

این کوه که در مرز کشور های هند و نپال قرار گرفته است و  تا سال 1849 عنوان مرتفع ترین کوه جهان را داشت، اما پس از اندازه گیری کوه اورست این تئوری رد شد. قله کانگچنجونگا به همراه چهار قله دیگر اطراف آن که همگی دارای ارتفاعی بیش از 8450 است سومین قله بلند جهان به شمار می آید. این قله به عنوان یکی از پنج قله مرگبار دنیا معرفی شده است که کوه کی2 و کوه آناپورنا که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت نیز در این فهرست قرار دارند. عظیم قیچی ساز در سال 1390 اولین فردی بود که فتح این قله را در میان کوهنوردان ایرانی به ثبت رساند و پس از آن رضا شهلایی در سال 1392 موفق به صعود قله کانگچنجونگا شد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1955
  • در ارتفاع 8586

کوه دماوند - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با بلنترین کوه ایران آشنا شوید.

کوه لهوتسه

در مرز کشورهای چین و تبت چهارمین قله مرتفع جهان با نام لهوتسه قرار گرفته است که از طریق گلوگاه جنوبی به بلندترین کوه جهان یعنی همان اورست پیوسته است.

اولین فتح این قله به سال 1965 توسط گروهی از کوهنوردان سویسی باز می گردد. این کوه دارای برآمدگی به طول 3 کیلومتر است که قله اصلی لهوتسه با ارتفاع 8516 متر، قله لهوتسه شار با ارتفاع 8386 متر و قله لهوتسه میانی با ارتفاع 8410 متر بر روی آن قرار گرفته است. پروانه کاظمی اولین زن ایرانی است که موفق شده است بر قله این کوه قدم گذارد و اولین زن در جهان است که به صورت همزمان (در طی یک فصل) قله اورست و لهوتسه را فتح کند.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1956
  • در ارتفاع 8516

کوه ماکالو

کوهی شبیه به یک هرم چهار وجهی در مرز کشورهای چین و نپال با نام ماکالو وجود دارد که رتبه پنجم بلندترین کوه جهان را به خود اختصاص داده است. این قله به دلیل شیب بسیار شدید و تیغه های تیز در برآمدگی های آن در فهرست سخت ترین کوه ها برای صعود قرار گرفته است. در سال 1380 هفت نفر از اعضای تیم ملی کوهنوردی ایران موفق به صعود به این قله شدند و در سال 1392 عظیم قیچی ساز اولین ایرانی بود که موفق به فتح قله ماکالو شد، هم چنین پروانه کاظمی درسال1395 اولین زن ایرانی بود که توانست به قله این کوه صعود کند.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1955
  • در ارتفاع 8463 

بلندترین برج های جهان - اطلاعاتی کلی در رابطه با 5 مورد از بلندترین برج های جهان در اختیارتان قرار دهیم.

کوه چوایو

در بین کوه های 8000 متری جهان آسان ترین کوهی که برای صعود وجود دارد کوه چو ایو به معنی "الهه فیروزه" می باشد که در قسمت غربی اورست واقع شده است. کوه چوایو نیز مانند کوه ماکالو در مرز کشور های چین و نپال قرار گرفته است. در سال 1379 هفت نفر از تیم ملی کوهنوردی ایران موفق به صعود و سپس فتح این قله شدند. این فتح به کمک دو شرپا (افراد بومی کشور نپال) صورت گرفته است. در سال 1392 عظیم قیچی ساز به تنهایی و بدون استفاده از اکسیژن مصنوعی موفق به فتح این قله شد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود: سال 1954
  • در ارتفاع 8201

کوه دهالاگیری

هفتمین کوه بلند جهان در کرانه مرکزی بخش شمالی کشور نپال قرار گرفته است. این کوه دهالاگیری که به معنای "کوهستان سفید" می باشد نام دارد. تا به امروز بیش از 320 صعود به این قله صورت گرفته است که آمار کشته شدنگان در این راه 56 نفر گزارش شده است. در سال 1385 مهدی اعتماد فر و امیر حسین انصاری سعی در صعود به این قله داشتند که به دلیل شرایط جوی نامناسب موفقیت آمیز نبود که متاسفانه سه سال بعد یعنی در سال 1388 مهدی اعتماد فردر تلاش دوم خود برای صعود به این قله در طوفان ناپدید شد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1960
  • در ارتفاع 8167

توچال - یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و مکان های تفریحی تهران

کوه ماناسلو

این کوه دارای چشم اندازی بسیار زیبا و رویایی است که از برآمدگی های و دره های سفید پوش یخی با شیب بسیار تشکیل شده است. اما جالب است کمی هم راجب روح خشن این کوه که در ظاهر رویایی آن پنهان شده است بدانیم در سال 1972 پانزده تن از کوهنوردان کشور کره جنوبی بر اثر سقوط بهمن در ارتفاع حدودا 700 متری از قله جان خود را از دست دادند، هم چنین تا به امروز حدود 250 صعود به قله ماناسلو صورت گرفته که در حدود 52 تن از صعود کنندگان طی این مسیر جان باختند. بین قله های 8000 متری اولین قله ای که ایرانیان موفق به فتح آن شدند قله ماناسلو در سال 1355 می باشد از دیگر فاتحان ایرانی این قله می توان به مهدی عمیدی (در سال 1388) و پروانه کاظمی به عنوان اولین زن ایرانی در سال 1390 اشاره کرد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1956
  • در ارتفاع 8156

کوه نانگا پاربات

نانگا پاربات که در رده نهم از بلندترین کوه های جهان قرار گرفته است در امتداد رشته کوه هیمالیا در کشور پاکستان واقع شده است و پس از کوه آناپورنا دارای بیشترین کشته از صعود کنددگان بوده است. این کوه دارای سه رخ گسترده است که عبارتند از: نما راکیوت در بخش شمالی کوه، نما نقره فام در بخش جنوبی کوه که با ناحیه صخره ای شروع و به شکل آبشار یخی اطراف آن را پوشانده است و نما رویال که مانند جبهه نقره فام در قسمت جنوبی کوه واقع شده است و می توان عنوان بزرگترین نما صخره ای کوه های جهان را به آن نسبت داد. در سال 1387 اولین گروه کوهنوردان ایرانی که شامل لیلا اسفندیاری (اولین زن ایرانی)، کاظم فریدیان، سهند عقدایی، محمد نوروزی، حسین ابولحسنی و احسان پرتوی نیا بود موفق به فتح این قله شدند که متاسفانه طی این مسیر یکی از کوهنوردان برجسته کشور مان به نام سامان نعمتی جان خود را از دست داد. ازدیگر کوهنوردان ایرانی که موفق به صعود به این قله شدند می توان به عظیم قیچی ساز در سال 1389 و علیرضا نوروزی در سال 1397 اشاره کرد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1953
  • در ارتفاع 8126

 

کوه آناپورنا

برخی براین باورند که کوه آناپورنا دهمین کوه بلند جهان، مرگبار ترین کوهستان دنیا می باشد بنا به آمار به دست آمده حدود 41 درصد از 100 درصد صعود کنندگان به این قله پیش از رسیدن به قله جان خود را از دست می دهند با این حال زیبایی های فوق العاده این کوه هرساله کوهنوردان و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. از دیگر عنوان هایی که برای این کوه وجود دارد می توان به الهه محصول که مذهب هندو (پس از اسلام و مسیحیت سومن دین بزرگ جهان) به آن نسبت داده است اشاره کرد. نخستین صعود به این قله که البته اولین کوه 8000 تایی بود که فتح شد در سال 1950 توسط موریس هرزوگ و لویی لاشنال از فرانسه صورت گرفت که فتح آن برای هردو کوهنورد سرمازدگی سخت و برای لویی لاشنال از دست دادن تمام انگشتان دست و پا را به دنبال داشت. پس از بازگشت این تیم به پاریس از آنان مانند یک قهرمان استقبال شد. عظیم قیچی ساز در بهار سال 1391 توانست در قله آناپورنا پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز درآورد و پس از آن رضا شهلایی دیگر ایرانی صعود کرده به قله این کوه در بهار 1394 می باشد.

  • رشته کوه:هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1950 
  • در ارتفاع 8019

کوه گاشربروم1

 کوه گاشربروم1 در مرز کشور پاکستان و چین قرار گرفته است که یازدهمین قله بلند جهان به شمار می آید. گاشربروم1 جزء دورترین قله های قراقروم محسوب می شود. عنوانی که افراد محلی برای این کوه بکار می برند "گاشا" با مفهوم کوهستان زیبا می باشد. تا قبل از ورود به دره گاشربروم ها امکان مشاهدت کوه وجود ندارد از همین رو کوهنوردان آن را به نام "قله پنهان" خطاب می کنند. در سال 1382 دو تن از کوهنوردان کشور عزیزمان با نام های مقبل هنر پژوه و محمد اوراز سعی در صعود به این قله داشتند که سقوط بهمن مانع موفقیت آنان در فتح قله شد و طی این حادثه محمد اوراز جان خود را از دست داد. از دیگر کوهنوردان ایرانی که موفق به فتح این قله شدند می توان به حسن نجاریان در سال 1382 و عظیم قیچی ساز در سال 1390 اشاره کرد.

  • رشته کوه: هیمالیا
  • اولین صعود در سال: 1958
  • در ارتفاع 8080

کوه برودپیک

دوازدهمین قله بلند جهان در قسمت شمالی کشور پاکستان با نام برود پیک به معنای قلعه پهناور واقع شده است که برخی آن را به نام کی3 نیز می شناسند. این قله میان دو قله کی2 و گاشربروم2 قرار گرفته است. این قله نیز جز قله های 8000 متری آسان برای صعود محسوب می شود. مدت زمانی که برای صعود به این قله طول خواهد کشید بنا به شرایط جوی متغیر است گاهی در 6 هفته و گاهی نیز در یک هفته ممکن است که کوهنوردان قله برود پیک را فتح کنند. در سال 1387 عظیم قیچی ساز موفق به فتح قله برود پیک شد. در سال 1392 سه تن از کوهنوردان ایرانی با نام های پویا کیوان، آیدین بزرگی و مجتبی جراهی مسیری جدید برای صعود به این قله بازکردند و عنوان مسیر ایرانی را به آن نسبت دادند. متاسفانه این تیم ایرانی مسیر بازگشت را گم کردند و تا اکنون اطلاعاتی از آنان در دست نمی باشد.

  • رشته کوه: قراقروم
  • اولین صعود در سال: 1957
  • در ارتفاع 8051

کوه گاشربروم2

گاشربروم2 نیز مشخصاتی دقیقا شبیه به گاشربروم1 دارد که رتبه سیزدهمین قله بلند جهان را از آن خود کرده است. اولین صعود زمستانی به این قله در سال 2011 توسط سیمون مورو، دنیس اوروبکو و کوری ریچارد صورت گرفت، جالب است که بدانید پیش از این سه کوهنورد 16 تلاش ناموفق طی 26 سال برای صعود زمستانه به این قله انجام شده بود. این صعود در همان سال برنده جایزه بهترین ها از سوی ExplorersWeb شد.

  •  رشته کوه: هیمالیا
  •  اولین صعود در سال 1958
  •  در ارتفاع 8034

شیرکوه - شیر کوه یکی از کوهستان های مرتفع  کشور به حساب می‌ آید که در استان یزد واقع شده است.

کوه شیشاپانگما

کوه شیشاپانگما چهاردهمین قله بلند هم چنین آخرین 8000 تایی جهان می باشد. این کوه تماما در کشور چین قرار گرفته و تنها 8000 متری است که از کتماندو پایتخت کشور نپال دیده می شود. در زبان تبتی شیشاپانگما به معنی قله ای بر فراز دشتهای پوشیده از چمن می باشد که پس از تسخیر تبت توسط چینی ها اقداماتی جهت تغیر نام ای قله به "کوسنگ تسان فنگ" انجام گرفت که بی نتیجه بود. این کوه پس از اورست، چوآیو، گاشربروم2 از پر مخاطب ترین 8000 متری های جهان محسوب می شود. در سال 1379 سه عضو از تیم ملی کوهنوردی ایران موفق به فتح این قله شدند. از دیگر صعود کنندگان ایرانی تبار به قله شیشاپانگما می توان به عظیم قیچی ساز در سال 1393 اشاره کرد.

  •  رشته کوه: هیمالیا
  •  اولین صعود در سال: 1964
  •  در ارتفاع 8027

نظرات کاربران

  1. امیر ملکی امیر ملکی 1402/10/12
    1 نفر پسندیدند
    کی حوصله داره این همه کوه بره بالا خیلی بلندن اینا

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 113 کاربر