بزرگترین جنگل های جهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1397/12/13
بازدید: 16303
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده



جنگل ملی تونگاس – آلاسکا
آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا است که بطور دقیق، 1,717,856 کیلومتر مربع مساحت دارد. بزرگترین جنگل ایالت جنگل ملی تونگاس است که نزدیک به 69000 کیلومتر مربع مساحت دارد. اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، مساحت جنگل تقریباً برابر با استان هرمزگان می باشد.
با اینکه گونه های جانوری و گیاهی زیادی در جنگل وجود دارد و به جنگل ملی تونگاس، "آخرین جنگل بارانی سالم باقیمانده در جهان" می گویند اما دولت تصمیم گرفته تا در 10 سال آینده نزدیک به 2740 کیلومتر مربع از جنگل را برای استفاده های مختلف نابود کند!



جنگل سانداربانس – هند
سانداربانس بزرگترین جنگل درختان مانگرو در جهان می باشد. 60800 کیلومتر مربع مساحت این جنگل است که مرز بین هند و بنگلادش قرار دارد.
جنگل یا پارک ملی سانداربانس در سال 1980 به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. جالب است بدانید سانداربانس بزرگترین خانه ببرهای بنگال است که به موجب آن، جهت جلوگیری از انقراض این نسل از ببرها، جنگل به شدت تحت حفاظت دولت بنگلادش می باشد. همچنین دلفین ها، مارهای کبری، پایتون های هندی و 250 نوع پرنده هم در این جنگل زندگی می کنند.



جنگل کونگو – آفریقا
کونگو نام یکی از بزرگترین جنگل های جهان است که بزرگترین جنگل آفریقا هم به حساب می آید و جالب است بدانید به این جنگل بعد از آمازون، دومین ریه زمین گفته می شود. جنگل کونگو شامل کشورهای زامبیا، سودان، جمهوری دموکراتیک کونگو، بوروندی، رواندا، تانزانیا، آفریقای مرکزی، کامرون و آنگولا می باشد و در کنار حیوانات و گیاهان، نزدیک به 40 میلیون نفر هم در جنگل زندگی می کنند.
اما کونگو فقط یک جنگل نیست بلکه اکوسیستمی شامل جنگل های باتلاقی، دشت، ساحل و چندین جنگل ساوانا است که به موجب آن، هزاران گونه جانوری و گیاهی مانند کرگدن ها، گوریلا، فیل و نزدیک به 2000 گونه ارکیده در جنگل وجود دارد.



جنگل ویرجین کومی – اروپا
دلیل اینکه بر روی جنگل کومی، نام ویرجین را گذاشتند این است که جنگل کومی واقع در روسیه، بزرگترین جنگل دست نخورده اروپا می باشد که نزدیک به 20000 کیلومتر مربع مساحت دارد هرچند در سال های اخیر، به دلیل استخراج طلا و ورودهای غیرقانونی، مورد تهدید قرار گرفته است. لازم به ذکر است درختان صنوبر سیبری، کاج و قوچ بیشترین درختان جنگل را شامل می شوند.



آمازون – برزیل
آمازون با بیش از 3.5 میلیون کیلومتر مربع بزرگترین جنگل زمین است که بزرگترین ریه زمین هم شناخته می شود. میلیون ها گونه جانوری و گیاهی در جنگل زندگی می کنند و همچنین جالب است بدانید دومین رود پهناور و طولانی جهان هم در آمازون قرار دارد.
آمازون شامل کشورهای برزیل، کلومبیا، اکوادور، گویانا، پرو و سورینام می باشد هرچند برزیل بیشترین سهم از جنگل را دارد و این موضوع جنگل آمازون را تهدید کرده چرا که دولت برزیل از اوایل قرن بیستم تا به امروز، نزدیک به 2000 کیلومتر مربع از جنگل را جهت استفاده های مختلف نابود کرده است.



جنگل کینابالو – آسیا
جزیره بورنئو، سومین جزیره بزرگ دنیا شناخته می شود که بخش قابل توجهی از جزیره که نزدیک به 480 کیلومتر مربع می باشد را جنگل کینابالو تشکیل داده است.
جنگل کینابالو به عنوان پارک ملی جزیره نیز شناخته می شود و به کوه های مرتفع 4000 متری که دارد معروف است. جنگل کینابالو شامل بیش از 1000 گونه جانوری و گیاهی می باشد که اکثر آنها روبه انقراض هستند. جالب است بدانید با اینکه گونه های جانوری و گیاهی جنگل بسیار مهم بوده و جنگل هم جزء میراث یونسکو می باشد، اما حفاظت های آنچنانی بر روی جنگل صورت نگرفته و توسعه های صنعتی در سال های اخیر، گونه های گیاهی و جانوری کینابالو را به خطر انداخته است.



جنگل بارانی سوماترا – سوماترا
سوماترا یکی از جزایر مهم اندونزی است که جنگلش، بزرگترین سهم جزیره را به خود اختصاص داده است. جنگل سوماترا 16000 کیلومتر مربع مساحت دارد که جزء بزرگترین جنگل های جهان بوده و خود شامل 3 پارک ملی با نام های "گونانگ لیزر"، "کرینسی سبلات" و "بوکیت باریسان" می باشد.
جنگل سوماترا خانه گونه های زیادی از جانداران بخصوص جانداران در حال انقراض است که به موجب آن، جنگل توسط سازمان یونسکو حفاظت می شود و جالب است بدانید نابود کردن بیش از نیمی از جنگل و استخراج نفت در سال های اخیر، حیات جنگل را به شدت به خطر انداخته و گفته می شود جنگل بارانی سوماترا بیشترین نابودی را در میان جنگل های دنیا دارد.



جنگل داین‌تری (Daintree) – استرالیا
جنگل داین‌تری قدیمی ترین جنگل استرالیا است که پیش بینی شده قدمت آن به صد میلیون سال پیش باز می گردد. جنگل در شمال “کویینزلند” استرالیا واقع شده که جزء مهم ترین میراث تاریخی یونسکو نیز به شمار می رود.
داین‌تری یکی از پربازدیدترین نقاط دیدنی در میان گردشگران تور استرالیا است چرا که در اطراف رود واقع در وسط جنگل، کروکودیل ها و مارهای افعی نایابی وجود دارد. همچنین گل های نادر بسیار زیبایی هم در نقاط مختلف جنگل مشاهده می شود که از دلایل مهم محبوبیت و البته اهمیت بالای جنگل به حساب می آیند.



جنگل بیالوویزا – مرز میان لهستان و بلاروس
هر کسی جرئت رفتن به جنگل بیالوویزا را ندارد چرا که جنگل 1900 کیلومتر مربعی، خانه گونه های وحشی مانند گرگ ها، گراز های وحشی و مارها است هرچند وجود درختان 600 ساله مانند صنوبر و بلوط باعث شده همچنان افراد زیادی از سراسر دنیا به داخل جنگل بروند.
جنگل بیالوویزا برای لهستان از اهمیت بالایی برخوردار است بطوریکه از سال 1400 میلادی، جنگل تحت حفاظت کشور بوده و این حفاظت همچنان ادامه دارد هرچند در بازه ای، جنگلی ویژه برای شکارچیان بود.



جنگل تایگا بیوم
تایگا کلمه ای روسی به معنای جنگل بزرگ می باشد. نام تایگا بر روی جنگل بیوم هم از این قاعده مستثنی نیست چرا که این جنگل شامل شمال آسیا، اروپا و آمریکای شمالی می باشد. جنگل تایگا طولانی ترین کمربند درختان در جهان را دارد که 10 درصد از کره زمین را شمال می شود.
به دلیل اینکه جنگل در شمال زمین قرار دارد، فصل زمستان بسیار طاقت فرسا و طولانی است بطوریکه تنها 100 روز در سال، جنگل یخ زده نمی باشد. این موضوع باعث شده جنگل، خانه گرگ ها، گوزن ها، خرس های قطبی و درختان کاج باشد.



جنگل سیاه – آلمان
چرا جنگل سیاه؟ این جنگل که با 3680 کیلومتر مربع، دومین جنگل بزرگ آلمان است به دلیل درختان بلند قامتش، سایبان مناسبی را فراهم کرده که به موجب آن، جنگل بسیار تاریک می باشد. جنگل سیاه یکی از توریستی ترین نقاط آلمان به حساب می آید زیرا در جنگل، علاوه بر درختان و گیاهان، چندین قلعه و دهکده قدیمی وجود دارد که مردمش، به دور از تکنولوژی ها زندگی می کنند و همچنین نقاطی هم وجود دارد که در فصل زمستان، تفریحگاه اسکی‌بازان می باشد. 



نظرات کاربران

  1. هاشمی هاشمی 1401/11/17
    12 نفر پسندیدند
    خیلی عالی ومفید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر