طولانی ترین غار آبی جهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 4993
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار علیصدر که عنوان طولانی‌ ترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده، مکانی محبوب برای جهانگردان، طبیعت گردان و غارنوردان است. این غار یکی از شگفت انگیزترین پدیده های زمین شناسی کشور عزیزمان ایران است و دارای طولانی ترین مسیر قایقرانی داخل غار می باشد و همین موضوع باعث شده که آن را با لقب طولانی‌ ترین غار آبی جهان بشناسند. سالانه میلیون ها جهانگرد برای بازدید از غار علیصدر، روانه استان همدان می شوند. اگر شما نیز قصد بازدید از این پدیده طبیعی حیرت انگیز را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. تاریخچه غار علیصدر
  2. ویژگی های غار علیصدر
  3. بازدید از غار علیصدر

وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری در هر نقطه از جهان، آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران و جهانگردان تبدیل می کند. غار علیصدر نیز نمونه خوبی برای اثبات این موضوع است، چرا که در طول چند دهه گذشته روستای علیصدر واقع در استان همدان، مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان بوده است.

 

بزرگترین غار آبی جهان

 

تاریخچه غار علیصدر

غار علیصدر حدودا در 75 کیلومتری شمال غرب استان همدان، شهر کبودرآهنگ و روستای علیصدر واقع شده است. این غار از زمان های قدیم توسط مردم محلی این منطقه کشف شده بوده و حتی از آن به عنوان یک منبع آب در فصول گرما استفاده می کردند. اما اگر بخواهیم به طور دقیق و علمی قدمت آن را به اطلاع کاربران و مخاطبان برسانیم، باید بگوییم که زمین شناسان پس از تحقیق و کاوش فراوان بر روی عناصر موجود در این غار، قدمت سنگ های آن را به دوره دوم زمین شناسی یا همان ژوراسیک نسبت داده اند. با استناد بر نتایج این تحقیقات می توان گفت غار علیصدر بین 136 تا 190 میلیون سال قدمت دارد. همچنین گردشگران تور همدان جالب است بدانید که غار علیصدر در تاریخ 4 خرداد سال 1355، به عنوان یک جاذبه دیدنی به بهره برداری رسیده و در همان زمان برای اولین بار، بلیط هایی برای بازدید گردشگران تهیه شده و مورد استفاده عموم قرار گرفته است. البته این موضوع را مدیون فردی به نام عبدالله حاجیلو هستیم، او در سال 1341 هجری شمسی، رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان بود. در آن زمان دهانه غار حدود 50 سانتی متر طول داشت و ورود به آن تنها توسط کوهنوردان و غارنوردان ممکن بود، اما با تلاش های عبدالله حاجیلو و همچنین مردم در سال 1353، دهانه غار به اندازه سه متر ارتفاع و پنج متر عرض، باز شده و امکان ورود و خروج برای همگان ممکن گردید. اما همان طور که می دانید، غار علیصدر طولانی‌ ترین غار آبی جهان است و بازدید از فضا های داخلی آن بدون قایق ممکن نیست، بنابراین در سال 1354 نیز غار به یک مسیر خشکی برای پیاده روی و تعدادی قایق مجهز شد و سرانجام در سال 1355 رسما به عنوان یک مکان گردشگری – تفریحی، بازگشایی شد.

 

طولانی ترین غار آبی جهان

 

ویژگی های غار علیصدر

غار علیصدر که به طولانی‌ ترین غار آبی جهان معروف است، دارای ویژگی های منحصر به فرد، جذاب و اسرار آمیز بسیاری است که آن را با دیگر غار های موجود در ایران و جهان، متمایز کرده است. در ادامه این بخش از مقاله، خصوصیات و ویژگی های این غار شگفت انگیز را مورد بررسی قرار داده و در اختیار کاربران و گردشگران تور همدان قرار خواهیم داد.

غار علیصدر حدود 2150 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. گردشگران تور لحظه آخری همدان توجه داشته باشند که غار علیصدر، یک غار بزرگ و همچنین یک پدیده عجیب و خارق العاده است و هنوز تمام قسمت های آن توسط بشر کشف نشده، به همین علت نمی توان ارقام دقیقی از اندازه طول و عمق آن ذکر کرد، اما با توجه به شواهد موجود و بررسی های انجام شده، محققین طولانی ترین حفره زیرزمینی موجود در آن را با 40 متر درازا معرفی کرده اند. غار علیصدر دارای قسمت های مختلفی اعم از دهلیز، دالان، تونل و تالار های پر پیچ و خم بسیاری است، اما جذاب ترین و خاص ترین ویژگی غار، وجود یک دریاچه بزرگ در آن است که همانند یک گذرگاه آبی امکان قایقرانی درون غار را در اختیار افراد قرار داده است. داشتن این ویژگی باعث شده که به غار علیصدر، لقب طولانی‌ ترین غار آبی جهان را نسب دهند. لازم به ذکر است که آب این دریاچه در قسمت های مختلف، بین صفر تا 14 متر عمق داشته و از زلالی و شفافیت قابل توجهی برخوردار است.

 

غار آبی فینگال - با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی از زیباترین غارهای آبی جهان آشنا شوید.

 

 شفافیت آب دریاچه به گونه ای است که تا عمق 10 متری آن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. گفتنی است زلالی آب به سبب جاری بودن آن در غار بوده و حتی این موضوع باعث شده که هوای داخل غار پاک و عاری از هرگونه آلودگی باشد. البته توجه داشته باشید که با وجود آن که آب دریاچه غار علیصدر بسیار زلال است، به دلیل وجود املاح آهکی فراوان در آن، غیر قابل آشامیدن می باشد. همچنین گردشگران و کاربران گرامی سایت لحظه آخر خوب است بدانید که آب دریاچه همواره و در تمام طول سال دارای دمای تقریبا یکسان، در حدود 12 سانتی گراد می باشد. 

سقف غار علیصدر از استالاگمیت و استالاکتیت های بی شماری در طرح ها و انوع گوناگون تشکیل شده و جلوه خاص و زیبایی به آن بخشیده است. این استالاگمیت ها و استالاکتیت ها در واقع رسوباتی هستند که در طول میلیون ها سال ایجاد شده و به شکل امروزی در آمده اند. این قسمت ها نیز جزء جذاب ترین و دیدنی ترین خصوصیات غار بوده و با نور پردازی های ویژه تزئین شده اند.

 

مجموعه گردشگری غار سهولان مهاباد - از زیباترین و شگفت انگیز ترین  غار های ایران، می توان به غار 70 میلیون ساله  سهولان اشاره نمود.

 

بازدید از غار علیصدر

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، غار علیصدر امروزه به عنوان یک میراث طبیعی ارزشمند در جهان شناخته شده و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری همدان به شمار می رود. از این رو این غار در طول سال میزبان میلیون ها بازدید کننده از جای جای دنیا می باشد. به همین دلیل ما در این بخش اطلاعاتی درباره زمان و هزینه بازدید از غار علیصدر در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد. در ابتدا لازم است بدانید که بازدید از این غار برای عموم آزاد می باشد. زمان بازدید در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 8 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 04:30 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد. قیمت بلیط غار علیصدر نیز برای گردشگران خارجی حدود 150 هزار تومان و برای بازدید کنندگان ایرانی حدود 400 هزار تومان می باشد. خوب است بدانید که بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از این غار، فصل بهار و تابستان است چرا که در فصول پاییز و زمستان هوای بیرون و داخل غار بسیار سرد می باشد و حتی گردشگرانی که در فصل گرما به این منطقه سفر می کنند، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشند.

آدرس غار علیصدر: استان همدان، 75 کیلومتری شمال غرب شهر همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر، غار علیصدر.

وبسایت: www.alisadr.com.

امیدواریم گردشگران عزیز با خواندن این مطلب، اطلاعات مفیدی در هنگام بازدید از طولانی‌ ترین غار آبی جهان یا همان غار علیصدر در دست داشته باشند. گفتنی است اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید حتما از جاهای دیدنی همدان دیدن کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 105 کاربر