مراسم عید پاک در مسکو

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1919
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

عید پاک که به زبان روسی به آن پاسخا (Pravoslavnaja Paskha) می گویند، هر ساله در یک روز مشخص از بازه زمانی 22 مارس تا 25 آوریل، در کشور روسیه برگزار می شود. روز دقیق برگزاری مراسم عید پاک به این صورت محاسبه می شود که پس از آن که اعتدال بهاری رخ داده و ماه کامل شد، اولین یکشنبه بعد از این رویداد ها را برای برگزاری این مراسم انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که اعتدال بهاری زمانی اتفاق می افتد که خورشید به صورت عمود بر استوای زمین تابیده و صفحه استوایی از مرکز کره زمین عبور کند. گردشگران تور مسکو خوب است بدانید، مهم ترین مراسم عید پاک روسیه در شهر مسکو و در کلیسای جامع مسیح منجی و با حضور سران دولتی برگزار می شود.

هفته مقدس عید پاک، طبق روایات همزمان است با وقتی که حضرت عیسی مسیح به شهر اورشلیم (پایتخت کنونی اسرائیل) رفته و مردم برای استقبال از ایشان برگ درخت نخل را به زیر پای او ریختند ولی متاسفانه آن حضرت توسط سربازان رومی دستگیر شده و پس از شکنجه های فراوان در تپه گلگتا واقع در شهر اورشلیم، به صلیب کشیده شد. مسیحیان مراسم عید پاک را روز رستاخیز مسیح می پندارند، چرا که معتقدند حضرت عیسی مسیح پس از این واقعه دوباره زنده شده است.

گردشگران تور مسکو جالب است بدانید جشن عید پاک در روسیه مشابه عید فطر مسلمانان است. روس ها در آخرین یکشنبه ماسلنیتسا که یکشنبه بخشش نام دارد، به مدت 40 روز، روزه می گیرند و همزمان با برگزاری جشن پاسخا به آن پایان می دهند. از این جهت روز عید پاک مسیحیان را به روز عید فطر مسلمانان تشبیه کرده اند. روزه داران روسی در طول مدت 40 روزه باید از خوردن گوشت، ماهی و فراورده های حیوانی، از لبنیات گرفته تا تخم مرغ و روغن نباتی پرهیز کنند و همچنین کسانی که روزه داری سخت را انتخاب می کنند، در این مدت از رقص و پایکوبی نیز منع می شوند.

 

 

برگزاری مراسم عید پاک در مسکو دارای تشریفات به خصوصی است که برخی از آن ها باید پیش از شروع مراسم انجام شود. به طور مثال در روز پنجشنبه قبل از جشن عید پاک، مسیحیان ارتدکس کیک مخصوص روز جشن را که کولیچ نام دارد پخته و روز شنبه به کلیسا می برند تا آن را تبرک کنند که برای روز مراسم آماده شود. همچنین لازم به ذکر است که در هنگام تهیه کیک، روی آن کلمه XB نوشته می شود و به معنای مسیح دوباره زنده شد، می باشد.

در زمان برگزاری جشن عید پاک نیز مراسم خاصی وجود دارد. مثلا مسیحیان ارتدکس روسی رسم دارند در روز جشن، گناهان خود را به صورت رو در رو با پدر روحانی، اعتراف کنند، درست برعکس مسیحیان کاتولیک که این کار را به صورت ناشناس انجام می دهند. یکی دیگر از آداب و رسوم روس ها در زمان برگزاری مراسم عید پاک در مسکو این است که افراد بعد از گفتن جمله مسیح دوباره زنده شد، 3 بار یکدیگر را بوسیده و سپس کشیش های کلیسا، تکه کوچکی از نان را به نوعی نوشیدنی آغشته کرده و آن را با دست خود داخل دهان حاضرین می گذارند. در این رسم نان نماد تن و نوشیدنی نماد خون عیسی مسیح است. 

روشن کردن شمع از مقبره عیسی مسیح و بردن آن به منزل به منظور تبرک کردن خانه، از جمله سنت هایی است که مسیحیان در روز جشن عید انجام می دهند. پس از انجام تشریفات ذکر شده، قسمت شاد جشن عید پاک آغاز می شود. در این بخش از مراسم، خانواده و دوستان دور هم جمع شده و تخم مرغ رنگی هایی که از قبل تهیه کرده بودند را به هم هدیه می دهند و سپس به خوردن کیک پنیری پاسخا (Paskha Russian Cheesecake) و کیک کولیچ می پردازند و بدین ترتیب روز عید پاک را جشن می گیرند. امیدواریم خواندن مقاله مراسم عید پاک در مسکو، برای کاربران سایت و همچنین گردشگران تور روسیه جذاب و مفید واقع شده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر