موزه ای بجامانده از تاتارها

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/05
بازدید: 798
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه ملی جمهوری تاتارستان کازان، یکی از نقاط جذاب و برجسته این شهر و یکی از موزه‌های برجسته روسیه است. در این موزه ملی، شما شاهد انواع آثار و اشیای باقی‌مانده از دوران‌های مختلف تاریخ خواهید بود؛ آثار هنری، صنایع دستی و لباس‌های سنتی و ملی در این مجموعه به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه ملی جمهوری تاتارستان به عنوان یکی از جاهای دیدنی کازان، مکانی محبوب برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر بومی شناخته می‌شود و هر ساله با استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان، رو به رو می‌شود. کازان شهری است با فراوانی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری و موزه ملی جمهوری تاتارستان یکی از این جاذبه‌هاست. موزه ملی تاتارستان در زمینه‌های تحولات علمی، فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و نشر و چاپ فعالیت دارد. یافته‌های به دست آمده از حفاری‌ها در این منطقه، به عنوان دانش کلیدی در درک حقایق فرهنگی، ملی و تاریخی، بسیار ارزشمند هستند.

موزه ملی جمهوری تاتارستان

تاریخچه موزه ملی تاتارستان

با بازدید از موزه ملی تاتارستان، شما تاریخ پرفراز و نشیب تاتارستان را بهتر خواهید شناخت. یک جنبه جالب درباره این موزه ملی این است که در مکان فعلی آن در گذشته، یک مسجد به نام "مسجد سلطان تاتار" قرار داشته است که به دستور ایوان مخوف به طور کامل تخریب شد و ساخت مجدد موزه در سال ۱۷۷۰ آغاز شد. ساختمان فعلی موزه در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده است. در دوران تأسیس اولیه، موزه ملی تاتارستان به عنوان یک نگارخانه محلی استفاده می‌شد و اسناد تاریخی موجود در این موزه نیز تاریخ غنی تاتارستان از دوران قرون وسطی به بعد را به تصویر می‌کشند. در حال حاضر، از این ساختمان برای برگزاری بازارهای سرپوشیده استفاده می‌شود.

همین الان به روسیه سفر کن

بخش های موزه ملی تاتارستان

موزه ملی تاتارستان شامل بخش‌های متنوعی است که بازدید از همه این بخش‌ها را توصیه می‌کنم. بخش همکف موزه مربوط به هدایا است که روسای کشورهای دیگر به شهر کازان اهدا کرده‌اند. همچنین، می‌توانید آثار و اشیای باقیمانده از دوران‌های مختلف تاریخ را در این بخش مشاهده کنید که بدون شک علاقمندان به تاریخ و هنر بومی از دیدن آن‌ها لذت خواهند برد. یکی از وسایل جالب در موزه ملی تاتارستان، تخت پادشاهی تاتارستان است که در طبقه همکف قرار دارد. در گنبد طلایی موزه ملی تاتارستان نیز می‌توانید به چندین کتیبه قرآنی دسترسی پیدا کنید که نشان از اهمیت قرآن در میان تاتارها است.

طبقه دوم موزه ملی تاتارستان مربوط به مدال‌ها و اشیای باارزشی است که به رئیس‌جمهور تاتارستان اهدا شده‌اند. در هنگام بازدید از این موزه، این هدایا به شدت مورد توجه قرار خواهند گرفت. بخشی از موزه نیز به آثار یکی از تاریخ‌دانان مشهور تاتار به نام آندری بیخاچوف اختصاص دارد، که می‌توان به کتاب‌های کهن، سکه‌های نادر، جواهرات زیبا، لباس‌های سنتی و دست‌نوشته‌های اشخاص برجسته تاریخ اشاره کرد؛ بدون شک، از دیدن این بخش‌ها شگفت‌زده خواهید شد. همچنین، پس از بازدید از موزه ملی تاتارستان، پیشنهاد می‌شود تا مسجد و ساختمان کوچکی که در نزدیکی این موزه قرار دارد نیز را مشاهده کنید.

امروز موزه ملی تاتارستان شامل ۹۱۰۰۰ عنوان بنیاد باستان‌شناسی مربوط به دوران باستان و قرون وسطی است. در این موزه، مجموعه‌ای منحصر به فرد از انواع طلا و جواهر متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ به دست آمده است. همچنین، موارد باستانی از کشورهایی مانند مصر، هند، چین، ژاپن و آسیای شرقی نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. مجموعه قوم‌نگاری نیز برای حفظ میراث فرهنگی مردم منطقه ولگا شامل وسایل خانگی، نمونه‌ای از لباس‌های محلی، کلاه، جواهرات، کفش و آلات موسیقی است. در مجموعه سکه‌شناسی نیز بیش از صد هزار نوع سکه، اسکناس، مدال و جوایز از کشورهای مختلف قرار دارند. این قسمت نیز مربوط به دنیای شرق و غرب، سکه‌های روسی و سکه‌های زمان اسکندر کبیر و امپراتوری بیزانس است. مجموعه نوشته‌ها نیز حاوی حدود ۱۳۰٬۰۰۰ اثر است، از جمله کتیبه‌ها و نامه‌ها از قرن شانزدهم و هفدهم. همچنین، بیش از ۳۰۰ اثر شامل آثار هنرمندان، استادان، سیاستمداران و همچنین مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپی اولیه و نسخه‌های خطی فارسی، عربی و تاتاری در این مجموعه نمایش داده می‌شوند. موزه ملی تاتارستان همچنین دارای یک کتابخانهٔ عظیم است که حدود ۱۹ هزار نسخه کتاب در آن موجود است، اما برای دسترسی به این قسمت باید قبل از مراجعه وقت ملاقات را تعیین کنید.

موزه ملی جمهوری تاتارستان

امکانات موزه ملی تاتارستان

در موزه ملی جمهوری تاتارستان، سخنرانی‌هایی در زمینه تاریخ شهرستان کازان، افراد مشهور منطقه، افسانه‌ها و موارد دیگر برگزار می‌شود. در این سخنرانی‌ها، توضیحاتی درباره اشیا موجود در موزه نیز ارائه می‌شود. مدت زمان هر سخنرانی ۴۵ دقیقه است و با حضور در این سخنرانی‌ها، به طور کامل با موارد داخلی موزه آشنا خواهید شد.

نحوه دسترسی به موزه ملی تاتارستان

برای بازدید از موزه ملی تاتارستان می‌توانید از اتوبوس یا مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه نام «کرملیوفسکایا» است و نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس‌ها به موزه، «تسنترالنی استادیون» و خیابان «باتورینا» هستند. با استفاده از این دو راه، به راحتی می‌توانید به موزه ملی جمهوری تاتارستان دسترسی پیدا کنید.

ساعت و هزینه بازدید از موزه ملی تاتارستان

موزه ملی تاتارستان همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر باز است. به‌جز روزهای پنج‌شنبه که از ساعت ۱ ظهر تا ۸ شب بازدید امکان‌پذیر است. برای بازدید از این موزه زیبا باید بلیط ورودی تهیه کنید. البته دانش‌آموزان نصف قیمت بلیط پرداخت می‌کنند و کودکان زیر ۷ سال می‌توانند به صورت رایگان این موزه را بازدید کنند.

امکانات موزه ملی تاتارستان

جمع بندی

موزه ملی تاتارستان یکی از جاذبه‌های فرهنگی برجسته در جمهوری تاتارستان و شهر است. این موزه با دارا بودن بیش از ۹۱۰۰۰ عنوان بنیاد باستان‌شناسی، طلا و جواهرهای دوران‌های مختلف تاریخ، آثار باستانی کشورهای دیگر و مجموعه‌های گوناگونی از نوشته‌ها و کتاب‌ها، تاریخ، هنر و فرهنگ تاتارستان را به نمایش می‌گذارد. امکانات متنوع این موزه، همچون سخنرانی‌های آموزشی و کتابخانه غنی، این مکان را به مقصدی محبوب برای دیدنی کردن تاریخ و فرهنگ این منطقه تبدیل کرده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر