دریاچه لیپار

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 17401
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال دریاچه‌ای به رنگ صورتی دیده‌اید؟ شاید با خودتان فکر کنید که نمونه چنین چیزی فقط در نیوزلند و استرالیا پیدا می‌شود، اما اشتباه می‌کنید، یک دریاچه صورتی به نام لیپار همین بغل گوشمان در چابهار وجود دارد که بازدید از آن می‌تواند بهترین تجربه را برای شما رقم بزند. به جز ارزش گردشگری که این تالاب دارد، آن را هم باید مانند دیگر تالاب‌ها یکی از شاهکار‌ها و گنجینه‌های طبیعت به شمار ‌می‌روند که در تعدیل آب‌وهوا، جلوگیری از انتشار گردوغبار و جذب گردشگر برای منطقه نقش بسزایی دارند. این پدیده‌های طبیعی و گاه مصنوعی، زیستگاه امن برای گیاهان و جانوران محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم درباره تالاب صورتی لیپار صحبت کنیم، اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره دریاچه صورتی چابهار بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

تالاب لیپارد یا دریاچه صورتی ایران

تالاب لیپار کجاست؟

از عجایب سیستان و بلوچستان می‌توان به تالاب لیپار در منطقه آزاد چابهار اشاره داشت. در نزدیکی روستای رمین، در سواحل مکران این تالاب زیبا قرار دارد که گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. آب تالاب لیپار صورتی رنگ بوده این ویژگی باعث جذابیت بیشتر این تالاب شده است. تنها چند دریاچه و تالاب صورتی رنگ در جهان وجود دارد که این تالاب یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در کشورمان به شمار می‌رود.

آدرس دریاچه سرخ چابهار یا تالاب لیپار

تالاب لیپار در ساحل دریای عمان در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار دارد. اگر از چابهار به سمت شرق حرکت کنید پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به دریاچه صورتی، اولین جاذبه منحصربه‌فرد چابهار خواهید رسید. فعالیت پلانکتون‌های گیاهی علت رنگ صورتی این تالاب است. ضمن اینکه مواد آلی و معدنی هم در این امر بی‌تأثیر نیست. باید مواظب باشید در بازدید از تالاب خیلی جلو نروید.

تالاب لیپار کجاست؟

درباره تالاب لیپار

از میان عجایب سیستان و بلوچستان می‌توان به تالاب لیپار چابهار اشاره کرد. این تالاب زیبا در نزدیکی روستای رمین، در سواحل مکران قرار دارد و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. آب تالاب لیپار صورتی رنگ بوده و این ویژگی باعث جذابیت بیشتر آن شده است. تنها چند دریاچه و تالاب صورتی رنگ در جهان وجود دارد و به همین دلیل باید لیپار را یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در کشورمان به حساب آورد. این تالاب در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، قرار دارد و آب دریای عمان به صورت‌ راکد در آن جمع می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اطراف این تالاب یک منطقه مناسب برای زندگی انواع گیاهان و جانوران است.

معنی واژه تالاب لیپار

واژه لیپار از دو بخش «لیپ» و «آر» تشکیل شده است که لیپ را می‌توان خار و خاشاک رودخانه معنا کرد و آر در لغت معنی آب می‌‎دهد. مردم بومی چابهار، به محل تلاقی رود با دریا هم لیپار می‌‎گویند. بنابراین ممکن است به هر یک از این دو دلیل نام لیپار را روی این دریاچه گذاشته باشند.

زیبایی دریاچه لیپار

داستان های تالاب لیپار

بیشتر افرادی که از تالاب صورتی دیدن کرده‌اند یا تصاویرش را از اینترنت دیده‌اند؛ تصور می‌کنند که این تالاب کاملاً به صورت طبیعی ایجاد شده است اما اینگونه نیست. این جاذبه طبیعی چند دهه گذشته به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ‌ زاده بنا شد. آقای شیخ ‌زاده یکی از اهالی بومی روستای دمبدف بود که این تالاب را با بودجه شخصی، کمک اهالی و حمایت وزارت نیرو احداث کرد. در سال‌های اولیه ساخت این جاذبه در منطقه بلوچستان بارندگی خوبی وجود داشت و همین موضوع باعث آمدن پرندگان بومی و مهاجر به تالاب شده بود و پوشش گیاهی منطقه نیز به شکل انبوه رشد کرده بود. اما در سال‌های اخیر منطقه با خشکسالی روبه‌رو شده و مشکلاتی به وجود آمده است. تالاب با وجود اینکه با این مشکلات دست و چنجه نرم می‌کند، توانسته اصالت خود را حفظ نماید.

تور چابهار - سفری لذت بخش به جنوب ایران با بهترین قیمت از تهران و سایر شهرها

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

تالاب صورتی چابهار، در واقع یک پدیده جغرافیایی است و باید آن را یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری چابهار دانست. مهم‌ترین ویژگی این تالاب که نظر گردشگران را به جلب می‌کند، رنگ صورتی دلبرانه آن است. این دریاچه به‌خاطر وجود پلانکتون‌های گیاهی و فعل و انفعالات‌شان به این رنگ درآمده است. . در واقع واکنش‌های طبیعی این ساختار با طبیعت، باعث تغییر رنگ قرمز و صورتی تالاب می‌شود. پلانکتون‌ها در دریا، تالاب و اقیانوس وجود دارند و به دلیل انتشار رنگ سرخ ملایم، دریاچه‌ها را با رنگ صورتی زیبا‌تر می‌کنند. همچنین وجود مواد آلی و معدنی فراوانی که از رودخانه‌های اطراف وارد این دریاچه شده است و جریان‌های دریایی فصلی مونسون نیز روی رنگ تاثیر داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید از اواسط خرداد تا شهریور ماه درصد پلانکتون‌ها رو به افزایش می‌رود و آذرماه به بیشترین حدش می‌رسد و بنابراین دریاچه صورتی‌تر است.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

پوشش گیاهی و جانوری تالاب لیپار

در اطراف تالاب گیاهان و درختان بسیار متنوعی وجود دارد. طوری که تصور می‌کنید به یک باره و در دل یک کوهستان سخت، درختان و گیاهان متنوعی از دل زمین سر برآورده‌اند. پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری در این منطقه بسیار شگفت‌انگیز است. این منطقه از نظر تنوع پوشش گیاهی بسیار غنی است و در آن می‌توانید گیاهانی همچون نادر چش، درختچه‌های گزنه و بلوط و... را ببینید. گونه‌های جانوری زیبایی همچون فلامینگو‌ها، مرغ‌های ماهی خوار، سخت پوستان و ماهی‌های رنگارنگ و... نیز در کنار رنگ صورتی دریاچه لیپار جذابیت محیط را دو چندان کرده است.

دریاچه صورتی ایران

بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار

صورتی‌ترین چهره لیپار را در ماه‌های فروردین و خرداد در فصل بهار و بهمن و اسفند در زمستان ببینید. بنابراین می‌توان گفت این ماه‌ها بهترین زمان برای سفر و بازدید از این منطقه است. در دو ماه شهریور و مهر هم رنگ صورتی دریاچه به خوبی نمایان است اما اقلیم گرم منطقه موجب شده تا ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر باشد ولی بهترین زمان سفر به چابهار کاملا متفاوت است .

تجهیزات مورد نیاز در سفر به تالاب لیپار

  •  برای سفر به چابهار باید حتما یک چمدان خالی هم با خود ببرید زیرا اجناس ارزان و با کیفیت منطقه آزاد و بازار‌های محلی باعث شده تا این بندر به جای مناسبی برای خرید تبدیل شود. شما می‌توانید کالاهای زیادی را با قیمت مناسب از چابهار تهیه نمایید.
  •  همانطور که می‌دانید آب شرب چابهار شور است. بنابراین لازم است همراه خود بطری‌های بزرگ خالی داشته باشید. در صورتی که در مسیر آب شیرین و سالمی دیدید بطری‌ها را پرکنید.
  • بعضی از سوغاتی مانند ترشی انبه و ادویه که از چابهار خریداری می‌کنید به بسته‌بندی در نایلون‌های ضخیم نیاز دارند تا در چمدان به باقی وسایل نفوذ پیدا نکنند. بهتر است در وسایل ضروری خود نایلون ضخیم هم قرار دهید. البته امکان تهیه این نایلون‌ها را از خود چابهار نیز دارید.
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی در سفر به چابهار هم مانند هر چیز دیگری ضروری است.
  • کفش مناسب پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، لباس اضافه، جوراب اضافه، قرص‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، وسایل بهداشتی، وسایل الکترونیکی و... از دیگر ضروریاتی است که باید در چمدان خود قرار دهید.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به تالاب لیپار

اقامت در سفر به تالاب لیپار

اگر دوست دارید در نزدیکی تالاب لیپار اقامت کنید، بهترین انتخاب اقامت در شهر چابهار است. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان و با مقرون به صرفه‌ترین قیمت‌ها، محل اقامت‌ایده‌آل خود را در این منطقه پیدا کنید. برای این سفر، می‌توانید قبل از ورود به منطقه اقدام به رزرو سوئیت در چابهار نمایید. در نزدیکی این تالاب امکان رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی همچون هتل لیپار (۱۴ کیلومتر)، هتل لاله (۱۴ کیلومتر)، هتل ونوس (۱۴ کیلومتر)، هتل آذین (۱۴ کیلومتر) وجود دارد.

حیوانات دریاچه لیپار

نکات سفر به تالاب لیپار

  •   بازدید از تالاب لیپار رایگان بوده و در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌توان به تماشای آن نشست.
  •   جهت بازدید از این دریاچه زیبا باید خودروی خود را در جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک نمایید و به صورت پیاده خود را به تالاب برسانید، پس به هیچ‌عنوان پوشیدن کفش مناسب را فراموش نکنید.
  •  زمین‌های اطراف دریاچه باتلاقی بوده و ممکن است خودرو در آن‌ گیر کند. پس وسوسه نشوید که با ماشین تا دم تالار بروید.
  •  تالاب صورتی چابهار سالانه میزبان گردشگران فراوان است و همین موضوع معیشت بومیان منطقه را تأمین می‌کند.
  •   خرید از محصولات بومیان به اقتصاد منطقه کمک خواهد کرد. گردشگران با خرید از بازار محلی تالاب، تجربه شترسواری و استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند در بهبود اقتصاد منطقه نقش مهمی را ایفا نمایند.
  •   تالاب لیپار از پدیده‌های حساس و آسیب‌پذیر طبیعت به شمار می‌رود. بنابراین مسئولان منطقه، اهالی بومی و گردشگران باید برای حفظ و پایداری آن تلاش نمایند. در زمان بازدید از تالاب صورتی، هرگز آب دریاچه را آلوده نکنید. زباله‌های خود را در منطقه باقی نگذارید. جانوران بومی منطقه را آزار ندهید و به حریم آنها احترام گذاشته و فضا را برایشان نا امن نکنید.

بازدید مردم از دریاچه لیپار

تفریحات تالاب لیپار

در حال حاضر تالاب از نظر امکانات رفاهی و تفریحی چندان مجهز نیست. اما اطراف آن تفریحاتی برای انجام دادن وجود دارد که در ادامه به مواردی از این تفریحات اشاره خواهیم کرد:

عکاسی در تالاب لیپار

برای بازدید از تالاب بهتر است تا یک دوربین حرفه‌ای یا گوشی همراه با دوربین مناسب داشته باشید. تصاویر بسیار زیبایی را می‌توانید از این منظره ثبت نمایید. رنگ صورتی تالاب لیپار در دنیا کم نظیر بوده و در صورتی که خوش شانس باشید امکان دیدن اسب دریایی یا حلزون‌های دریایی وجود دارد.

پرنده نگری در تالاب لیپار

در صورتی که علاقمند به دیدن حیات‌وحش هستید، در فصل پاییز یا زمستان می‌توانید به چابهار سفر نمایید. در این فصل پرندگان مهاجر به تالاب لیپار سفر دارند. با دوربین‌های چشمی مشغول به پرنده‌نگری شوید و از تماشای این موجودات زیبا لذت کافی را ببرید.

شترسواری در ساحل تالاب لیپار

یک تفریح سالم و هیجان‌انگیز، شترسواری در تالاب است. اگر چه حیوانات در شرایط مساعدی مراقبت نمی‌شوند ولی هزینه این تفریحات می‌تواند درآمدی برای مردم محلی باشد.

نمای فوق العاده دریاچه صورتی ایران

جاهای دیدنی اطراف تالاب لیپار

اگرچه در اطراف تالاب لیپار چند جاذبه گردشگری بیشتر وجود ندارد اما این جاذبه‌ها هم مانند خود تالاب آنقدر منحصر به فرد هستند که به راحتی گردشگران را ترغیب به بازدید کنند. برخی از این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

کوه ‌های مینیاتوری یا مریخی

کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی در ۱۷ کیلومتری تالاب لیپار قرار دارند. این کوه‌ها را می‌توانید در ۴۰ کیلومتری جاده چابهار به گواتر مشاهده کنید. کوه‌های مینیاتوری تا یک کیلومتر امتداد دارند. از آنجایی که این جاذبه طبیعی به سطح سیاره مریخ شباهت زیادی دارد به آن مریخی نیز می‌گویند. دلیل ظاهر کنونی این کوه‌های مریخی نوع رسوبات و شرایط خاص فرسایش است. این کوه از رسوبات آهکی، بقایای جانداران دریایی، ماسه و خاک رس تشکیل شده و مربوط به دوران خاصی از تاریخ زمین است. بومیان به کوه‌های مینیاتوری «کالانی» یا «آریا» نیز می‌گویند.

ساحل صخره‌ ای

ساحل صخره‌ای چابهار را می‌توان به عنوان یکی از جا‌های دیدنی این شهر به شمار آورد که علاوه بر ساکنان محلی، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی مجذوب آن می‌شوند. گردشگران و مسافران با ‌ایستادن در ساحل صخره‌ای چابهار، چیزی به‌جز اقیانوس هند و دریای عمان را در مقابل خود نخواهند دید. همچنین خزه‌های زیادی روی صخره‌های آن در این ساحل ایجاد شده‌اند که همچون فرش سبزی روی ساحل به نظر می‌رسند.

کوه های مینیاتوری در چابهار

آبفشان صخره‌ ای

آبفشان‌های صخره‌ای چابهار یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌هایی اطراف دریاچه تالاب است که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید و لذت ببرید. آب از طریق کانال‌های زیر صخره‌ای در زمان برخورد موج‌های خروشان دریا به صخره‌های ساحلی چابهار، انتقال داده می‌شود سپس از دل صخره‌ها به صورت آبفشان خارج می‌شود و منظره فوق‌العاده زیبایی ایجاد می‌کند. آبفشان‌های چابهار از پدیده‌های بی‌نظیر جهان به شمار می‌رود که گونه‌های مشابه آن در آمریکا، سیبری و ایسلند قابل رؤیت است.

درخت انجیر معابد

نام دیگر درخت انجیر معابد در هرمزگان لور است. این درخت در مناطق مختلفی مانند بندرعباس، قشم و کیش نیز دیده می‌شود. درختان لور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عر می‌کنند. علت این نامگذاری وجود درخت انجیر مقدسی است که بنا به اعتقاد بوداییان سیذارتا گوتاما (مشهور به بودا) در زیر آن به مراقبه می‌پرداخت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید احمد محمود نویسنده بزرگ و مشهور فارسی یک رمان دو جلدی به نام درخت انجیر معابد دارد.

آبفشان های صخره ای

تفاوت رنگ تالاب لیپار در طول سال

ماه‌های بهاری فروردین و خرداد و ماه‌های زمستانی بهمن و اسفند صورتی‌ترین چهره لیپار را نشان می‌دهد. این ماه‌ها بهترین زمان برا سفر به این منطقه است. همچنین دو ماه شهریور و مهر، رنگ صورتی دریاچه به خوبی مشخص خواهد بود. اما اقلیم گرم منطقه باعث شده تا ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر باشد. ‌ایستا شدن آب اقیانوس عمان در میان دو کوه تالاب لیپار به وجود آمده که هیمن موضوع باعث تشکیل اکوسیستم منحصربه‌فردی شده است.

اگر چه این تالاب ظاهر زیبا و فریبنده دارد اما به عنوان شورترین آب‌های جهان شناخته می‌شود. در فصول پرباران، وسعت تالاب به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد و بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد. شوری بالای آب دریاچه و ترکیب آن با نوعی از جلبک‌ها این رنگ را به وجود می‌آورد. آب‌وهوا، جنس خاک بستر دریاچه و میزان شوری و رشد این نوع جبلک از عواملی‌اند که باعث ایجاد این محیط شده‌اند.

وجود جریان‌های دریایی که از طوفان‌های مونسون، وزش طوفان و گردوغبار ایجاد می‌شود. باعث افزایش فعالیت جلبک‌ها در خرداد تا اواسط شهریور می‌گردد. در اواخر پاییز تعداد آن‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد که همین باعث پررنگ‌تر شدن آب دریاچه می‌شود. باکتری‌ها قادر به حرکت و شنا نبوده و جزر و مد با امواج و جریان‌های آبی به جابه‌جایی آن‌ها کمک می‌کند.

بازدید از دریاچه صورتی چابهار

بازدید از دریاچه صورتی چابهار

در این مطلب درباره دریاچه صورتی چابهار صحبت کردیم و همه چیز از آدرس گرفته تا جاذبه‌های اطراف و تفریحات این دریاچه را بررسی نمودیم. دنیا به اندازه کافی از دریا و دریاچه‌های آبی رنگ پر است و به همین دلیل هم وجود یک دریاچه صورتی در میان آنها به خودی خود قابل توجه و جذاب است. حالا تصور کنید که اطراف این دریاچه را جاذبه‌های منحصر به فرد دیگری همچون کوه‌های مینیاتوری فرا گرفته باشد. طبیعتا بازدید از چنین شگفتی‌هایی می‌تواند تا ابد در ذهن ماندگار شود.  تعداد بسیار کمی از این دریاچه‌های صورتی در دنیا وجود دارد که از شانس خوب یکی از آنها در ایران است. بنابراین اگر به چابهار سفر کردید، به هیچ عنوان فرصت بازدید از این جاذبه را از دست دهید.

نظرات کاربران

  1. محمد محمد 1401/06/05
    16 نفر پسندیدند
    دریاچه نمک (مهارلو) در نزدیکی شیراز هم پانزده سالی هست که به رنگ صورتی درآمد

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 117 کاربر