موزه لوور

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 30144
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کمتر کسی را می توان یافت که نام موزه لوور را نشنیده باشد، این موزه یکی از معروف ترین موزه های جهان و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس به حساب می آید. آثار موجود در این موزه بسیار کمیاب بوده و نظر افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. لازم به ذکر است که در سال های اخیر موزه ای در کشور امارات به نام موزه لوور ابوظبی ساخته شده است، در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق این دو موزه بپردازیم.

موزه لوور کجاست

برج ایفلمشهور ترین برج تاریخی دنیا  و پر بازدید ترین جاذبه گردشگری جهان

موزه لوور پاریس

موزه ی لوور دارای هشت بخش مختلف بوده و تعداد آثار موجود در آن به بیش از 38 هزار اثر می رسد، جالب است بدانید کلمه لوور در فرانسه به معنی روشنایی آسمان می باشد. موزه لوور که در منطقه یک پاریس، در کنار رودخانه سن قرار گرفته است، در سال 2017 میلادی بیش از 9 میلیون بازدید کننده داشته، همین امر سبب شده است که عنوان پربازدید ترین موزه جهان را دریافت کند. سقف بنای این موزه با موزاییک و نقاشی های زیبا تزیین شده است.

اکثر آثار موجود در موزه لوور زیر مجموعه هنر، فرهنگ و تاریخ بشر می باشد، از معروف ترین آثار موجود در این موزه می توان به بانوی صخره ها اثر لئوناردو داوینچی، نقش برجسته های آشوری، مونالیزا اثر لئونارداوینچی، لوح حمورابی، ظروف گلی آشوری، بخش های تخت جمشید، بز بالدار طلایی و ونوس میلو اشاره کرد، تاریخچه برخی از آثار موجود در این موزه به سال ها پیش از میلاد مسیح باز می گردد، همچنین گردشگران تور پاریس باید بدانند که برخی از آثاری که امروزه در این موزه نگهداری می شوند در پی جنگ ناپلئون در مصر و ایتالیا، غارت شده است.

از قدیمی ترین آثار این موزه می توان به سفال هایی اشاره کرد که قدمتی 5 هزار ساله دارند.

لازم به ذکر است که 38 هزار اثری که در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است تنها بخش کوچکی از آثار نگهداری شده در آن بوده، تعداد آثار نگهداری شده در موزه لوور بیش از 422 هزار اثر می باشد.

در این موزه بیش از 2200 نفر کار می کنند که از این تعداد در حدود 1200 نفر امنیت موزه را تامین کرده و 48 نفر از آن ها آتش نشان می باشند.

تاریخچه موزه لوور پاریس

در ابتدا لازم است بدانید که ساختمان این موزه در کاخ لوور قرار گرفته، ساخت این کاخ در اواخر قرن 12 میلادی به دستور پادشاه آن زمان فرانسه (فلیپ دوم) آغاز شده است. این کاخ تا به امروز چندین بار بازسازی شده، همچنین لازم به ذکر است که بخش های بجا مانده از بنای اولیه در زیر زمین موزه نگهداری می شود.

 

معرفی کامل شهر پاریس - دانستنی های مفید و جالب از شهر زیبای پاریس

 

در قرن 14 میلادی بخش های بسیاری به این بنا اضافه شد، این کاخ در قرن 15 میلادی تخریب گشت و پس از آن ساختمان امروزی لوور بنا نهاده شد. سال ها بعد کاربرد تدافعی این قلعه کمرنگ شد و در سال 1546 میلادی، فرانسوای اول (پادشاه فرانسه) این کاخ را به عنوان محل سکونت خود انتخاب نمود، پس از آن کاربرد این کاخ تغییر یافت و به مکان رسمی سکونت پادشاهان کشور فرانسه تبدیل گشت. 

تا به امروز بخش های مختلفی به این کاخ اضافه شده است، پادشاهان فرانسه هر کدام به صورت جداگانه این بنا را گسترش داده اند، همچنین پادشاهان در زمان جنگ جهانی دوم آثار موجود در کاخ را مخفی کرده اند تا هیچ گونه آسیبی به آن ها نرسد.

بخش غربی این موزه در سال 1546 میلادی به دستور پادشاه فرانسیس، به سبک معماری رنسانس فرانسه ساخته ش است، در پی این بازسازی شکل کلی بنا کمی تغییر یافت و دو حیاط به آن اضافه گشت.

در حدود 120 سال پس از تبدیل شدن این کاخ به محل سکونت پادشاهان، لوئی چهاردهم در سال 1682 پس از رسیدن به سلطنت، مکان دیگری به نام کاخ ورسای را برای اقامت انتخاب نمود و دستور داد کاخ لوور را به مکانی برای نمایش عظمت پادشاهی فرانسه تبدیل کنند. در آن دوران اشیاء بجا مانده از روم باستان و یونان در این کاخ قابل مشاهده بوده است، توسعه کاخ لوور در این دوران چندین سال به تاخیر افتاد.

پس از گذشت 10 سال در سال 1692 میلادی، مالکیت این بنا به 2 فرهنگستان سلطنتی نقاشی و فرهنگستان کتیبه شناسی انتقال یافت، این فرهنگستان ها را می توان اولین مجموعه داران این موزه دانست.

تاریخچه شکل گیری موزه لوور به قرن 17 میلادی و انقلاب کبیر فرانسه باز می گردد، در این قرن آکادمی نقاشی و مجسمه سازی در سالن های این موزه بر پا گردید.

موزه لوور پیش از انقلاب فرانسه، موزه ای سلطنتی بوده و مردم عادی اجازه ورود و بازدید از آن را نداشته اند، پس از انقلاب این کشور، آثار موزه در سال 1789 به فرانسوی ها اهدا گشت و در نوامبر 1793 بازید از بخش سلطنتی لوور برای عموم مجاز گردید و این موزه رسما به موزه ملی فرانسه تبدیل گشت. 

توسعه کاخ لوور در قرن 19 میلادی ادامه یافت و بخش های مختلفی از جمله بخش ریشولیو به آن اضافه گشت، به طور کلی لوور در آن دوران دارای 4 جناح و یک حیاط در وسط در این 4 جناح بوده است، در سال 1848 مردم فرانسه آثار با ارزشی را به این موزه اهدا کرده اند، لازم به ذکر است که در پی آتش سوزی سال 1871 میلادی بخش هایی از این کاخ تخریب شد.

در سال 1981 مصادف با ریاست جمهوری فرانسیس میتران، هرم شیشه ای درب ورودی اضافه گردید. در سال 1993 میلادی کل مجموعه کاخ لوور به موزه تبدیل گشت، پیش از آن برخی بخش های کاخ استفاده ای دیگر داشته است.

در سال 2015 میلادی تعداد بازدید کنندگان موزه لوور به بیش از 8.5 میلیون نفر رسیده و تا به امروز این آمار در حال افزایش است، همین امر سبب شده است که دولت فرانسه برای بازسازی و تغییر برخی بخش های موزه مانند ورودی و اطراف هرم شیشه ای، اقدام کند.

 

 

هرم شیشه ای موزه لوور پاریس

این هرم که امروزه به عنوان نماد موزه لوور شناخته می شود، توسط معمار معروف آمریکایی به نام "آی ام پی" ساخته شده است. برخی افراد پس از رونمایی از هرم، با وجود آن مخالفت کرده و دلیل مخالفت خود را توهین به مقدسات اعلام کرده اند، این هرم در آن زمان برای قدردانی از 4.5 میلیون بازدید کننده موزه لوور، ساخته شده است.

جالب است بدانید که طراحی این هرم به شکلی بوده که نور خورشیده به طبقه زیر همکف رسیده و آنجا را روشن می کند. گردشگران در کنار بازدید از این هرم شیشه ای می توانند از مجسمه ها و آثار دوران رنسانس بازدید کنند.

 

جاهای دیدنی پاریس - معرفی 51 جای دیدنی پاریس که در سفر خود حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. + عکس

 

آثار موجور در موزه لوور پاریس

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، تعداد آثار موجود در این موزه به بیش از 38 هزار شیء می رسد. لازم به ذکر است که بیش از 2500 اثر موجود در این موزه متعلق به تاریخچه کشور ایران می باشد، همین امر سبب شده است که در این موزه بخشی به نام سالن ایران برای نمایش آثار ایرانی، وجود دارد، این بخش یکی از بزرگ ترین سالن های موزه محسوب می شود. گردشگران تور فرانسه با ورود به این بخش، خود را در میان تاریخچه کشور ایران مشاهده می کنند. در ادامه به چند مورد از آثار معروف موزه لوور پاریس اشاره خواهیم کرد.

تابلو مونالیز

معروف ترین نقاشی کشیده شده در جهان، مونالیزا نام داشته و در موزه لوور پاریس قرار گرفته است. این تابلو اثر هنرمند معروف، لئوناردو داوینچی می باشد و به عنوان لبخند ژکوند شناخته می شود، کمتر کسی را می توان یافت که نام این هنرمند را  نشنیده باشد. نقاشی مونالیزا با استفاده از رنگ روغن، بر روی بومی از چوب سپیدار کشیده شده و نشان دهنده تصویر زنی بوده که در حال لبخند زدن است. تاریخچه خلق این اثر به سال 1503 میلادی باز می گردد، همچنین لازم به ذکر است که کشیدن این نقاشی توسط لئوناردو داوینچی، چندین سال به طول انجامیده است.

با کمی دقت در این اثر متوجه خواهید شد که تابلو مونالیزا تنها یک نقاشی معمولی نیست و در آن نکاتی وجود دارد، اصلی ترین نکته قابل مشاهده در تصویر لباس های ارزان قیمت زنی بوده که تصویر آن کشیده شده است. به طور کلی نقاشی به شکلی کشیده شده است که نظر بینندگان به چهره و لبخند این زن جذب شود.

در موزه لوور پاریس آثار دیگری از داوینچی قابل مشاهده بوده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مجسمه ونوس میلو

 تاریخچه ساخت این مجسمه به 100 سال پیش از میلاد باز می گردد، مجسمه ونوس میلو ارتفاعی در حدود 2 متر داشته و در بخش یونان باستان نگهداری می شود. لازم به ذکر است که این مجسمه در سال 1821 میلادی به موزه لوور آورده شده است.

لوح حمورابی

این لوح که در واقع ستونی با ارتفاع حدود 5 متر بوده، یکی دیگر از آثار شگفت انگیز و محبوب در موزه لوور محسوب می شود. بر روی این ستون نوشته هایی به خط میخی قابل مشاهده است، این نوشته ها قوانین تعریف شده توسط پادشاه بابل می باشند که امروزه به عنوان نخستین سند به ثبت رسیده در جهان شناخته می شود. حاکمان آن دوران موظف به اجرای قوانین موجود در لوح حمورابی بوده اند.

 

 

الماس نایب السلطنه

این الماس که یکی از الماس های تاج پادشاهی بوده، در سال 1887 به موزه لوور آورده شده است، الماس نایب السلطنه امروزه در بخش هنر های تزئینی نگهداری می شود.

مجسمه پیروزی بالدار

قدمت این مجسمه مرمرین به 190 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد، این مجسمه در شمال یونان کشف شده و در قرن 19 میلادی به موزه لوور انتقال یافته است. ارتفاع مجسمه پیروزی بالدار 3.3 متر بوده و در بخش یونان باستان نگهداری می شود.

تابلوی بانوی صخره ها

همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد این تابلو یکی دیگر از آثار معروف در موزه لوور می باشد. تابلوی بانوی صخره ها که اثر لئوناردو داوینچی بوده، نشان دهنده تصویر مریم مقدس در کنار فرزند خود، عیسی می باشد، در این اثر تصویر اشخاص دیگری مانند حضرت یحیی و فرشته ای به نام اوریل مشاهده می شود، همچنین لازم است بدانید که این تابلو نشان دهنده دوران زندگی مریم مقدس به همراه عیسی در مصر می باشد.

لئوناردو داوینچی این تابلو را در دو نسخه کشیده است که یکی از آن ها همان تابلوی بانوی صخره موجود در موزه لوور بوده و دیگری که در نگارخانه ملی کشور انگلستان نگهداری شده، به نام تابلوی عذرای صخره ها شناخته می شود.

 

 

تابلوی تاج گذاری ناپلئون

این تابلو که در بخش نقاشی های موزه نگهداری می شود، توسط "Jacques Louis DAVID" در سال 1807 میلادی کشیده شده است.

سنگ نگاره کمانداران

این سنگ نگاره یکی از آثار ایرانی موجود در موزه لوور بوده که متعلق به کاخ آپادانا می باشد. این کاخ در زمان پادشاهی داریوش اول در شوش ساخته شده است. به طور کلی قدمت این سنگ نگاره به سال 510 پیش از میلاد باز می گردد، ارتفاع این سنگ نگاره در حدود 4.75 متر و عرض آن 3.75 متر است. این سنگ نگاره در سالن ایران که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، نگهداری می شود.

سرستون تخت جمشید

در موزه لوور پاریس آثار متنوعی از مجموعه تخت جمشید وجود دارد، اما سرستون تخت جمشید یکی از زیبا ترین و محبوب ترین آثار موجود در این موزه محسوب می شود، سالانه میلیون های گردشگر برای بازدید از این سرستون به موزه لوور مراجعه می کنند. لازم به ذکر است که این سرستون یکی از سرستون های اصلی تخت جمشید بوده و به نام اسب دوسر شناخته می شود.

 

 

تابلوی شام آخر

کمتر کسی را می توان یافت که نام تابلوی شام آخر را نشنیده باشد، این تابلو که اثری دیگر از لئوناردو داوینچی بوده، نشان دهنده تصویر حضرت عیسی مسیح در کنار همراهان او می باشد. این تصویر آخرین روز های زندگی حضرت مسیح نمایش می دهد. تابلوی شام آخر که کشیدن آن بیش از 3 سال به طول انجامید، یکی از با ارزش ترین آثار هنری موجود در جهان می باشد.

پرتره لویی چهاردهم

این نقاشی توسط هنرمندی به نام "Hyacinthe Rigaud" در سال 1701 میلادی کشیده شده است.

اسب مارلی

این اثر که از دو مجسمه تشکیل شده، در طول سال های 1739 تا 1745 در شهر پاریس ساخته شده است، این اثر در بخش مجسمه ها نگهداری شده و ارتفاعی در حدود 2.5 متر دارد.

تابلوی جشن عروسی

این تابلو در سالنی که تابلوی مونالیرا وجود دارد، قرار گرفته و به عنوان بزرگ ترین نقاشی موجود در موزه لوور شناخته می شود. این اثر که نشان دهنده نخستین معجزه حضرت مسیح بوده، توسط هنرمندی به نام "ورونز" کشیده شده است.

دیگر آثار محبوب در این موزه عبارت اند از: گاو بالدار آشوری، لوح پیروزی نارام سین و کاتب نشسته.

 

موزه های هنری تهران - هنری ترین موزه های تهران که باید ببینی

 

بخش های موزه لوور

موزه لوور پاریس دارای 8 بخش مختلف بوده که در هر بخش آثار مربوط به آن نگهداری می شود. از بخش های مختلف آن می توان به بخش مصر باستان، تابلو های نقاشی، هنر های تزئینی، مجسمه ها، آثار هنری، آثار باستانی شرق، یونان و هنر های اسلامی اشاره کرد، در ادامه به بررسی دقیق هر یک خواهیم پرداخت.

بخش مصر باستان موزه لوور

این بخش محل نگهداری عتیقه های کشف شده از مصر باستان است، تاریخچه برخی از آثار موجود در این بخش مربوط به بیش از 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح می باشد، لازم به ذکر است که جدید ترین آثار موجود در این بخش مربوط به قرن 4 میلادی هستند. به طور کلی عتیقه های موجود در این بخش مربوط به زمان روم باستان تا عصر بیزانس می باشد. آثار بسیار خاص موجود در این بخش نظر افراد بسیاری را به خود جذب کرده است، از معروف ترین آن ها می توان به مجسمه ابوالهول، مومیایی ها، جواهرات قدیمی، طومار پاپیروسی، مجسمه های آمامهات آنخ، هاتور و نفتیس اشاره کرد.

 

موزه ایران باستان - از جاهای دیدنی تهران، آثار ملی ایران و مهم ترین و بزرگ ترین موزه کشور است.

 

تابلوهای نقاشی موزه لوور پاریس

در این بخش 314 نقاشی وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به تابلوی مونالیزا، دوزنده، فرزند مقدس، جشن ازدواج، کلک مدوسا، سوگند هوراتی، مرگ سارداناپالوس، پرتره مادام رکامیه، زنان الجزایر، قایق دانته، آزادی هدایتگر مردم، تاج گذاری ناپلئون، زنان اهل سابین و پرتره لوئی چهاردهم اشاره کرد.

بخش هنرهای تزئینی موزه لوور

در این بخش آثار تزئینی مربوط به قرون وسطی تا قرن 19 میلادی به نمایش عموم گذاشته شده است،  آثار موجود در این بخش از باسیلیکای به موزه آورده شده و یکی از دارایی های سلطنتی می باشد. از اشیاء تزئینی قابل مشاهده در این بخش می توان به سرامیک، ظروف سفالی، لوازم برنزی، گلدان و شیشه های رنگی اشاره کرد، همچنین جواهرات موجود در این بخش نظر افراد بسیاری را به خود جلب نموده است.

بخش مجسمه ها و تندیس ها در موزه لوور

آثار موجود در این بخش مربوط به دوران قرون وسطی تا سال 1850 میلادی می باشد، مجسمه های قرون وسطی که در این بخش قابل مشاهده هستند به سبک رومی ها ساخته شده اند. در حال حاضر بخش مجسمه های موزه لوور به دو دسته آثار فرانسوی و آثار خارجی تقسیم شده، که دسته اول در جناح ریشولیو و دسته دوم در جناح دنون قرار گرفته است. معروف ترین مجسمه های موجود در این بخش عبارت اند از مجسمه دانیال نبی و مجسمه اوورن.

 

 

بخش طراحی ها و آثار هنری در موزه لوور

تعداد آثار هنری موجود در این موزه به 320 اثر می رسد، اکثر این آثار متعلق به کشور فرانسه می باشند، از معروف ترین آن ها می توان به نماد قدرت چاراز، تاج ملکه و ظرف شاهین اشاره کرد.

بخش آثار باستانی شرقی در موزه لوور پاریس

در این بخش حدود 186 اثر شرقی به نمایش عموم گذاشته شده است، تاریخچه آثار موجود در این بخش به 9000 سال پیش باز می گردد، لازم به به ذکر است که برخی از آثار موجود در این بخش به قدری قدیمی بوده اند که قدمت دقیق آن ها مشخص نیست. معروف ترین آثار موجود در این بخش عبارت اند از لوح حمورابی و سرستون های تخت جمشید. وجود آثار دوران هخامنشیان در این بخش سبب شده است که بخش آثار شرقی مورد توجه ایرانیان بسیاری قرار گیرد.

بخش یونان و روم باستان در موزه لوور

تاریخچه آثار موجود در این بخش به عصر حجر باز می گردد و جدید ترین آثار موجود در آن متعلق به قرن 6 میلادی (اواخر امپراطوری روم باستان) می باشد. در این بخش آثار بسیاری مانند گلدان برنزی بورگزه، سفال های قدیمی و اشیاء مربوط به دوران هلنیستی نگهداری می شود، برخی از آثار امروزی موجود در بخش یونان و روم باستان، در قرن 19 میلادی به آن اضافه شده است.

بخش هنر های اسلامی در موزه لوور

در موزه لوور بخشی مخصوص هنر های اسلامی نیز در نظر گرفته شده که متشکل از 10 تالار می باشد، این بخش در سال 1993 میلادی فعالیت خود را آغاز نمود و در سال 2003 به بخشی مستقل تبدیل گشت و شخصی به نام فرانسیس ریشار مسئول تکمیل آثار این بخش شد، این شخص پیش از آن ریاست بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی این کشور را بر عهده داشته است.

بخش هنر های اسلامی خارج از محوطه اصلی موزه، در یکی از حیاط های کاخ لوور ساخته شده است، برای انتخاب سازنده ی این بخش، مسابقه معماری برگزار گردید و از میان طرح های ارائه شده، طرح امروزه آن برای ساخت بخش هنر های اسلامی انتخاب شد.

در این بخش حدود 5000 اثر هنری مشاهده بوده که بیش از 2500 اثر آن مربوط به هنر اسلامی کشور ایران می باشد. آثار موجود در این بخش عبارت اند از تابلو های مینیاتور، سفال، قالیچه، سرامیک، موزاییک و چندین مورد دیگر. لازم به ذکر است که هنر های اسلامی الزاما مربوط به دین اسلام نمی باشند، یکی از زیر مجموعه های بخش هنر های اسلامی، سالن ایران است.

 

 

 

سالن ایران در موزه لوور پاریس

افراد ایرانی در ابتدای ورود به این بخش حال و هوای غم انگیزی را تجربه خواهند کرد، زیرا بخش عظیمی از تاریخچه کشورمان در فاصله ای بسیار زیاد از مکان اصلی خود نگهداری می شود، اما لازم است بدانید وجود این آثار در موزه لوور سبب شده است که افرادی که اصلیت ایرانی ندارند با تاریخچه کشورمان آشنا شوند و به عظمت آن پی ببرند، همچنین می توان اطمینان حاصل نمود که این آثار در موزه لوور سالم باقی خواهند ماند. برخی از آثار ایرانی موجود در این موزه متعلق به 100 ها سال پیش از میلاد مسیح است.

بخش آثار ایران در واقع از سالن 12 شروع شده و تا سالن 20 ادامه دارد، همچنین لازم است بدانید که بخش عظیمی از این آثار در دوران پادشاهی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه، جهت کسب امتیازات مختلف، به کشور فرانسه اهدا شده اند.

از زیباترین آثار متعلق به ایران که در موزه لوور قابل مشاهده است می توان به سرستون اصلی تخت جمشید و سنگ نگاره کمان داران اشاره کرد.

بجز موارد بالا، عتیقه های باستانی دیگری از کشور ایران مانند صفحات شاهنامه، نقاشی های مربوط به صفویه، کتیبه های داریوش، بز بالدار طلایی و کاسه های گلی در این موزه قابل مشاهده است.

سایر آثار ایرانی موجود در موزه لوور به شرح زیر می باشند:

-  سنگ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا

-  سنگ نگاره زن عیلامی

-  تندیس ناپیرآسو

-  سنگ نگاره بز با دم ماهی

-  تخته بازی 58 خانه

-  نقش برجسته آجری شیر از کاخ آپادانا شوش

-  تندیس فاخته لاجوردی

-  تابلو مراسم نیایش راهبه‌‌ های آفتاب

-  صدف‌ نوشته اکدی

-  کتیبه داریوش بزرگ از کاخ آپادانای شوش

همچنین از آثار ایرانی که نسبت به موارد بالا کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند می توان به ظروف غذاخوری ساسانیان، زیرور آلات قدیمی از جنس طلا، لوازم کشاورزی، شمشیر های طلایی و مهر های مختلف قدیمی اشاره کرد.

 

موزه های تاریخی تهران - هنری ترین موزه های تاریخی تهران

 

جناح های موزه لوور

موزه لوور پاریس در مجموع دارای 3 جناح بوده که در این بخش به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

بخش سولی در موزه لوور پاریس

یکی از قدیمی بخش های موجود در این موزه، بخش سولی بوده که در طبقه همکف و اول آن عتیقه های باستانی نگهداری می شود، بقایای قلعه لوور در این بخش به نمایش عموم گذاشته شده است، از معروف ترین عتیقه های موجود در این بخش می توان به مجسمه کاتب نشسته و مجسمه فرعون رامسس دوم اشاره کرد که مربوط به مصر باستان هستند.

در طبقه دوم بخش سولی آثار هنری مانند چاپ های دستی و نقاشی های فرانسوی قابل مشاهده است. 

 

 

 

بخش دنون در موزه لوور پاریس

وجود تابلو مونالیزا در این بخش، سبب شده است که افراد بسیاری به آن مراجعه کرده و در اکثر زمان ها بسیار شلوغ باشد. از دیگر آثار موجود در این بخش می توان به تابلو تقدیس امپراطور ناپلئون اول و تابلو جشن عروسی اشاره کرد.

در طبقه همکف این بخش، مجموعه ای از مجسمه های رنسانس و عتیقه های رومی نگهداری می شود، از معروف ترین مجسمه های قابل مشاهده در این بخش می توان به مجسمه "برده در حال احتضار" اشاره کرد. در این طبقه از بهش دنون هشت اتاق وجود دارد که درون آن ها  آثار دست ساز، متعلق به نقاط مختلف جهان وجود دارد.

بخش ریشولیو در موزه لوور پاریس

در این بخش آثار هنری متنوعی که تاریخچه برخی از آن ها به قرون وسطی باز می گردد، نگهداری می شود، این آثار توسط نقاشان معروفی مانند رامبراند و روبنس کشیده شده اند.

در طبقه همکف و زیرین بخش ریشولیو مجسمه های موزه لوور نگهداری می شود، از معروف ترین آثار موجود در این بخش می توان به لوح حمورابی اشاره کرد.

در طبقه اول این بخش اثار هنری تزئینی نگهداری می شود، از انواع این آثار می توان به مبلمان قدیمی، ساعت های خاص و فرشهای دست بافت اشاره کرد. لازم به ذکر است که در این طبقه، آپارتمانی متعلق به ناپلئون سوم وجود دارد، تزئینات و معماری این آپارتمان یادآور دورانی می باشد که لوور، کاخی سلطنتی بوده است.

نکات بازدید از موزه لوور پاریس

11000000•  افراد در بخشی به نام ریشولیو که دیوانخانه ناپلئون سوم بوده است، می توانند با شکل و شمایل کاخ لوور در دوران قبل از تبدیل شدن به موزه، آشنا شوند.

•  برای معتل نماندن در صف های خرید بلیط موزه، می توانید بلیط خود را از کتاب فروشی هایی به نام FNAC تهیه کنید. لازم به ذکر است که این بلیط ها کمی گران تر از بلیط های اصلی موزه می باشد، همچنین افرادی که این بلیط ها را تهیه کرده اند، می توانند از بخش ریشولیو بازدید کنند.

•  گردشگران می توانند از نرم افزار موزه لوور برای آشنایی با مسیر های بازدید از موزه استفاده کنند، قیمت این نرم افزار 1.99 دلار است.

•  دولت فرانسه نیز قصد دارد در آینده آثار دیگری به موزه لوور اضاقه کند، همچنین لازم است بدانید که این موزه با موزه ای دیگر در شهر آمستردام به نام موزه Rijksmuseum همکاری کرده و دو اثر هنری از این موزه را به موزه لوور آورده و به نمایش گذاشته است، این دو اثر متعلق به نقاش هلندی می باشند.

امکانات موزه لوور پاریس

معروف ترین موزه موجود در جهان برای رفاه حال بازدید کنندگان، لازم است دارای امکانات متنوعی باشد، در ادامه به برخی از امکانات این موزه اشاره خواهیم کرد.

•  نرم افزار موزه لوور پاریس

•  دستگاه معرفی و هدایت بازدید کنندگان

•  راهنمای انگلیسی

•  نقشه موزه لوور پاریس

•  درب های ورودی مختلف

•  رستوران

•  کافی شاپ

•  مسیر پیاده روی

  امکان بازدید از موزه لوور برای معلولین

•  سرویس بهداشتی

•  امکان خرید بلیط آنلاین از سایت رسمی موزه

 

 

زمان بازدید از موزه لوور پاریس

گردشگران تور پاریس می توانند از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر از این موزه بازدید کنند، لازم به ذکر است که موزه لوور بجز سه شنبه ها در روز های 11 اردیبهشت، 5 دی و 11 دی نیز تعطیل است. 

ساعت کاری موزه لوور برخی اوقات در فصل گردشگری شهر پاریس کمی افزایش یافته و افراد می توانند تا ساعت 9 و 45 دقیقه شب به آن مراجعه کنند.

آدرس موزه لوور پاریس 

Rue de Rivoli, 75001 Paris, France

اروپا، کشور فرانسه، شهر پاریس، سمت راست رودخانه‌ سن

دسترسی به موزه لوور پاریس

گردشگران با اطلاع از آدرس موزه می توانند توسط وسایل حمل و نقل عمومی یا خودرو شخصی، به موزه لوور مراجعه کنند.

•  دسترسی با مترو: گردشگران می توانند با استفاده از مترو شهر پاریس به موزه لوور مراجعه کنند، لازم به ذکر است که نام ایستگاه اختصاصی این موزه "Louvre – Rovoli" می باشد.

•  دسترسی با اتوبوس: دسترسی به این موزه با اتوبوس نیز امکان پذیر بوده و نام نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به آن "Louvre – Rovoli" است.

بهترین زمان بازدید از موزه لوور پاریس

به طور کلی در تمام ماه های سال موزه لوور شلوغ بوده و گردشگران بسیاری درون آن حضور دارند، لازم به ذکر است که شلوغی موزه در فصل تابستان به اوج خود می رسد.

افرادی که مکان های خلوت را ترجیح می دهند، بهتر است ساعات ابتدایی بازگشایی  موزه را برای بازدید از آن انتخاب کنند، زیرا صبح ها گردشگران کمتری در موزه حضور دارند.

قیمت بلیط موزه لوور پاریس

قیمت بلیط بازدید از این موزه در فصل های مختلف سال کمی متفاوت بوده اما به طور کلی در حدود 20 یورو می باشد.

موزه لوور ابوظبی

امروزه با پیشرفت صنعت گردشگری در کشور امارات، نظر افراد بسیاری به آن جلب شده است، به همین دلیل روز به روز جاذبه های گردشگری متنوعی در نقاط مختلف این کشور ساخته می شود، یکی از جدید ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری موجود در شهر ابوظبی، موزه لوور می باشد. موزه لوور ابوظبی در تاریخ 8 نوامبر سال 2017، توسط رئیس جمهور فرانسه "امانوئل مکرون" افتتاح شده است. این موزه که در جزیره سعدیات ساخته شده، یکی از نتایج توافق بین ابوظبی و فرانسه می باشد.

 

 

کشور امارات با استفاده از درآمد نفتی خود توانسته موزه ای عظیم با معماری بسیار خاص احداث کنید، هدف امارات از ساخت این موزه در ابوظبی، جلب توجه تمام مردم دنیا به سمت این کشور و آشنایی مردم با فرهنگ غرب و شرق می باشد. هزینه ساخت این موزه در حدود 83 تا 108 میلیون یورو تخمین زده شده است، همچنین هزینه پرداخت شده به دولت فرانسه جهت استفاده از نام لوور، 525 میلیون دلار بوده و نمایش آثار قرضی در حدود 747 میلیون دلار برای امارات هزینه داشته است.

مشخصات موزه لوور ابوظبی

در موزه لوور ابوظبی بیش از 600 اثر هنری به نمایش عموم گذاشته است، لازم به ذکر است که بجز آثار دائمی، در حدود 300 اثر قرضی در این موزه نگهداری شده که از فرانسه به موزه لوور ابوظبی آورده شده است. 

مساحت ساختمان موزه حدود 24000 متر مربع بده که در محیطی به مساحت 97000 متر مربع ساخته شده است، لازم به ذکر است که مساحتی که به گالری موزه اختصاص یافته است در حدود 8000 متر مربع می باشد، همین امر سبب شده است که موزه لوور ابوظبی، عنوان بزرگ ترین موزه در شبه جزیره عربستان را دریافت کند.

ساخت موزه لوور ابوظبی در حدود 10 سال به طول انجامید، همچنین لازم است بدانید که فرانسه پیش از شروع ساخت این پروژه اجازه استفاده از نام لوور را به کشور امارات داده بود، همین امر سبب شده است که در این موزه بخشی به نام "Agence France Museums" وجود داشته باشد، ارزش این بخش در موزه لوور ابوظبی بیش از 1 میلیارد دلار است. 

 

همه چیز درباره امارات - با دیدنی ها، پرچم، شهرهای مهم و آداب و رسوم کشور امارات آشنا شوید. 

 

ساخت موزه لوور ابوظبی

پروژه تاسیس موزه لوور ابوظبی در ماه اکتبر سال 2007 میلادی توسط پارلمان کشور فرانسه مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید آن، امارات و فرانسه برای ساخت و طراحی این موزه به توافق رسیده اند. 

طراحی این موزه از سال 2006 میلادی آغاز شده بود، اما تکمیل طرح آن تا سال 2012 میلادی به طول انجامید.

معماری ساختمان این موزه توسط شخصی به نام "ژان نوول" که اصلیتی فرانسوی دارد، انجام شده و سازنده ی آن شرکتی انگلیسی به نام "برو هاپیولد" می باشد.

در سال 2012 میلادی به دلیل کاهش قیمت نفت و بحران مالی، ساخت موزه به تعویق افتاد.

سر انجام ساخت موزه لوور ابوظبی در سال 2013 آغاز گشت و پس گذشت 4 سال در سال 2017 میلادی پایان یافت.

لازم به ذکر است طراحی موزه لوور پیش از تکمیل پروژه، چندین جایزه بین المللی دریافت کرده است، این جوایز به شرح زیر می باشند:

•  جایزه پروژه آینده در مراسم Identity Design Award در سال 2015 میلادی

•  جایزه برترین پروژه امارات در سال 2017 میلادی

•  جایزه European Steal Design "طراحی با فولاد" در سال 2017 میلادی

معماری موزه لوور ابوظبی

معمار این بنا "ژان نوول" یکی از معماران مشهور در دنیا بوده و پروژه معماری بسیاری از بنا های معروف دنیا را انجام داده است، موزه لوور ابوظبی یکی از آخرین پروژه های وی بوده که باعث معروفیت هرچه بیشتر این شخص شده است.

ساختمان این موزه به تنهایی یک شاهکار هنری بوده و نظر هر بیننده ای را به خود جذب می کند. طراحی بنای موزه لوور ابوظبی به شکلی بسیار خاص و غیر متعارف انجام شده است و طراحی آن را می توان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن دانست.

 

 

مشخصه اصلی نمای بیرونی این موزه، گنبدی عجیب به قطر 180 متر بوده که به صورت شناور ساخته شده است، این گنبد با تمام گنبد هایی که تا به امروز دیده اید تفاوت داشته و شکلی عجیب و پیچیده دار، ساختار هندسی اجزای تشکیل دهنده این گنبد ستاره ای بوده و با روی هم قرار گرفتن 8 لایه از همین طرح با زاویه های متفاوت، ساخته شده است، لازم به ذکر است که تعداد ستاره های قابل مشاهده در این سازه 7850 عدد می باشد.

وجود این ساختار پیچیده هندسی در گنبد موزه لوور ابوظبی باعث عبور نور به درون موزه شده است، لازم به ذکر است که ورودی های نور و سایه آن ها شکل های مختلفی دارند اما به نور طور مساوی در تمام نقاط موزه پخش می شود، نور خورشید برای ورود به داخل موزه باید از 8 لایه گنبد عبور کند، همین امر سبب می شود که نور ورودی حالت اشعه به خود بگیرد، طراح موزه ویژگی ورود نور به داخل ساختمان توسط گنبد را، "باران نور" نامیده است. جالب توجه می باشد که حرکت خورشید در آسمان سبب می شود که زاویه نور های ورودی تغییر کند و به تعبیری دیگر می توان شاهد رقص نوری طبیعی در داخل سالن موزه بود.

اشکال هندسی موجود در گنبد موزه که شکلی شبیه به ستاره دارند، در هنگام شب منظره ای بسیار زیبا را برای افراد حاضر در درون موزه خلق می کنند.

گنبد عظیم این موزه توسط 4 ستون که در میان دیوار های ساختمان موزه پنهان شده اند، نگه داشته شده است. فاصله ستون ها از یکدیگر در حدود 110 متر می باشد، همچنین ارتفاه لبه گنبد تا سطح زمین 29 متر و ارتفاع بالا ترین نقطه آن تا زمین 36 متر است. هدف معمار موزه از طراحی عجیب گنبد، تنها زیبایی مجموعه نبوده و اصلی ترین کاربرد آن گردش هوای درون موزه و ایجاد سایه می باشد.

طراحی موزه لوور ابوظبی به شکلی بوده که یک ورودی از خشکی و یک ورودی از دریا دارد، وجود دو ورودی به سبک های مختلف باعث زیبایی هرچه بیشتر این موزه شده است. این موزه در بخش شرقی جزیره سعدیات ساخته شده و دور تا دو آن را آب احاطه کرده است.

آثار موزه لوور ابوظبی

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، درون این موزه حدود 900 اثر وجود دارد که از میان آن ها حدود 300 اثر قرضی می باشد، این 300 اثر به مدت 15 سال از طرف موزه لوور پاریس و دولت فرانسه به این موزه امانت داده شده است. در این موزه نیز مانند موزه لوور پاریس آثار متنوعی مربوط به تاریخچه ایران به نمایش عموم گذاشته شده است. 

آثار موجود در موزه لوور ابوظبی در 23 گالری و 55 سالن این موزه نگهداری می شوند، لازم به ذکر است که طراحی و دکوراسیون هر کدام از گالری ها متفاوت بوده و گردشگران با ورود به هر گالری خود را در فضای جدید خواهند دید. لازم به ذکر است که آثار موجود در موزه لوور ابوظبی نشان دهنده 12 فصل از تمدن بشریت می باشد.

 

 

آثار موجود در این موزه از نقاط مختلف دنیا، به شهر ابوظبی آورده شده است و محدودیتی برای نمایش آثار وجود ندارد، همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، معماری ساختمان موزه به قدری زیبا بوده که خود یکی از آثار هنری محبوب، به حساب می آید.

محبوب ترین آثار موجود در این موزه عبارت اند از:

•  نقاشی پل : این نقاشی اثری محبوب از "گوگن" می باشد.

•  درخت برنزی

•  مجسمه الکساندر : این مجسمه هنر پیکر تراشی در روم باستان را نمایش می دهد.

•  نقاشی پرتره مادر ویسلر : در این اثر ویسلر، مادر خود را به تصویر کشیده است.

•  مجسمه اسکندر مقدونی

•  نقاشی ونسان : این نقاشی نیز توسط هنرمند معروف "ونگوگ" کشیده شده است.

•  سر برنزی : این اثر مربوط به کشور بنین می باشد.

•  اسب های آفتابی : این اثر به دستور لویی چهادهم در سال 1668 ساخته شده است.

•  پرتره ناپلئون سوار بر اسبی سفید : صاحب این اثر شخصی به نام "دیوید" می باشد.

•  نقاشی پابلو : این نقاشی نیز یکی دیگر از آثار "پیکاسو" در موزه لوور ابوظبی محسوب می شود.

•  مجسمه آپولون : آپولون یکی از خدایان یونان باستان بوده که به عنوان خدای روشنایی شناخته می شود، این مجسمه در سال 1542 میلادی توسط "Francesco Primaticcio" ساخته شده است.

•  تصویر کماندار دوران هخامنشی : این تصویر یکی از آثار ایرانی موجود در موزه لوور ابوظبی بوده که قدمت آن به 500 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

•  نقاشی زن ناشناخته : این نقاشی اثری از هنرمند معروف "لئوناردو داوینچی" بوده که در واقع تصویری از یک خانم به نام "La Belle Ferronniere" می باشد.

•  پرتره یک زن : این نقاشی توسط پیکاسو با الهام از نقاشی زن ناشناخته به سبک کوبیسم، در سال 1928 کشیده شده است.

•  مجسمه شیر : این مجسمه نیز مربوط به دوران هخامنشی بوده و یکی دیگر از آثار ایرانی موجود در این موزه می باشد.

•  چهار ستون حکاکی شده رومانسک

•  مجسمه ابوالهول : قدمت این مجسمه به قرن 6 پیش از میلاد باز می گردد.

•  کتبیه سوره حشر 

از موارد بالا، نقاشی زن ناشناخته، پرتره مادر ویسلر، پرتره ناپلئون، چهار ستون حکاکی، مجسمه ابوالهول و سر برنزی جزو آثاری هستند که از کشور فرانسه امانت گرفته شده اند.

مسئول جمع آوری و خرید آثار به نمایش در آمده در این موزه "Jean Francois Charnier" می باشد، طبق نظر این شخص موزه لوور ابوظبی مکان مناسبی برای نمایش و معرفی آثار تاریخی و هنری از نقاط مختلف جهان است، همچنین وی معتقد است که ساختمان مدرن این موزه و امکانات مناسب آن نظر افراد بسیاری را به خود جذب می کند. لازم به ذکر است که موزه لوور به تازگی تاسیس شده و در آینده بخش های مختلف آن تکمیل می گردد و آثار بیشتری در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

وجود آثار بسیار قدیمی در کنار آثار جدید، تضاد جالبی را ایجاد کرده است، به عنوان مثال در بخش از موزه نقاشی مربوط به قرن 19 میلادی در کنار اثری از قرون وسطی و مصر باستان قرار گرفته، همین امر زیبایی گالری های این موزه را دو چندان کرده است.

 

 

سایر بخش های ساختمان موزه لوور ابوظبی

در این ساختمان بجر بخش آثار هنری چندین بخش دیگر وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

•  بخش محققان: در این بخش آموزش های لازم در رابطه با مجموعه آثار موجود در موزه ارائه می گردد.

•  بخش کودکان: درست در مرکز ساختمان، موزه ای برای کودکان بین 6 تا 12 سال وجود دارد، در نمایشگاه های این موزه آثاری مخصوص کودکان به نمایش گذاشته می شود، به طور کلی این موزه، بخشی آموزشی به حساب می آید.

•  سالن نمایش: در این موزه سالن نمایشی مجهز و مدرن وجود دارد که ظرفیت آن 270 نفر می باشد.

•  فضا های نمایشگاهی

•  رستوران

•  مرکز پژوهشی

•  بوتیک

•  کافی شاپ

•  مغازه های خرده فروشی

نکاتی در رابطه با موزه لوور ابوظبی

•  این موزه دارای نمازخانه می باشد.

•  افراد برای ورود به موزه لازم است بلیط چاپ شده خود را به همراه داشته باشند.

•  ورود به موزه در حدود 30 دقیقه پیش از پایان ساعت کاری، ممنوع می شود.

•  در تمام سالن های موزه، سرویس بهداشتی وجود دارد.

 

 

آدرس موزه لوور ابوظبی

Saadiyat Island, Abu Dhabi, United Arab Emirates

امارات متحده عربی، ابوظبی، جزیره سعدیات

گردشگران تور امارات با اطلاع از آدرس موزه می توانند توسط خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی به موزه لوور مراجعه کنند.

زمان بازدید از موزه لوور ابوظبی

ساعت کاری این مجموعه در روز های اول هفته با آخر هفته کمی تفاوت دارد، به طور کلی گردشگران تور ابوظبی می توانند در روز های شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه  از ساعت 10 صبح تا 7 شب از این موزه بازدید کنند، ساعت کاری این مجموعه در دو روز آخر هفته افزایش یافته و از ساعت 10 صبح تا 11 شب می باشد. 

لازم به ذکر است که موزه لوور ابوظبی در روزهای دوشنبه تعطیل است.

قیمت بلیط موزه لوور ابوظبی

هزینه بازدید از موزه لوور برای رنج های سنی مختلف، متفاوت بوده و به شرح زیر می باشد:

•  افراد بالای 22 سال: 60 درهم امارات

•  افراد بین 13 تا 22 سال: 30 درهم امارات

•  افراد زیر 13 سال: رایگان

 

بازدید آنلاین از موزه بریتانیا - لذت بازدید رایگان و مجازی از موزه بریتانیا

نظرات کاربران

  1. سعید سعید 1398/03/12
    17 نفر پسندیدند
    محبوبیت موزه لوور پاریس برای آثار داخلشه ولی موزه لوور ابوظبی بیشتر برای معماریش معروف شده

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر