آبشار کبودوال

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 3075
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در فاصله 48 کیلومتری استان گرگان و در شهر علی آباد کتول آبشاری مسحور کننده وجود دارد که " آبشار کبودوال" نامیده می شود. آبشار کبودوال که آن را با نام بلندترین آبشار خزه ای ایران هم می شناسند، از میانِ جنگلی زیبا و تماشایی عبور کرده که این امر جلوه های بصری آن را دوچندان نموده است. موقعیت مکانی و قرارگیری آبشار کبودوال علی آباد کتول در لابلای درختان سر به فلک کشیده، آب و هوایی معتدل و منحصر به فرد پدید آورده است که حضور در آن محیط را لذتبخش می کند. این جاذبه طبیعی با توجه به مشخصه های ویژه ای چون خزه ای بودن، پوشش گیاهی و جانوری غنی و پاکیزگی آب که دارا می باشد، در سال 1394 در لیست آثار طبیعی ایران ثبت شد.

 

آبشار کبودوال کجاست

 

همان طور که مشخص است نام این آبشار از دو کلمه کبود و وال گرفته شده که در زبان محلی کتولی به معنای آبی و جوی آب می باشد، در واقع این نام به دلیل شفافیت آب این آبشار برای آن انتخاب شده است. به گفته برخی از باستان شناسان، قدمت آبشار کبودوال گرگان به میلیون ها سال قبل باز می گردد چرا که در مجاورت آن فسیلی چند میلیون ساله پیدا شده است که با استناد به آن می توان این نظریه را درست دانست. 

از جمله امکاناتی که در این منطقه توریستی وجود دارد می توان به پارکینگ خودرو، آلاچیق، سوپر مارکت، نگهبانی، غذاهای خیابانی، سکوی استراحت، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. این منطقه دارای پوشش گیاهی متراکمی است که آن را در لیست با ارزش ترین زیستگاه های گیاهی کشور قرار داده است. 

شاخص ترین ویژگی های آبشار کبودوال

جالب است بدانید که آبشار کبود وال را پاک ترین آبشار ایران هم می نامند چرا که تنها از یک چشمه که در بالا دستش قرار دارد نشات می گیرد و هیچ گونه منبع آب دیگری به آن پیوند نمی خورد. آب این آبشار بسیار زلال و شفاف بوده به گونه ای که در بخش پایینی آن می توانید کف حوضچه را به وضوح مشاهده کنید. ارتفاع این آبشار 12 متر است و عمق حوضچه آن 2 متر می باشد، تعداد پله های کبودوال زیاد بوده و برای رسیدن به آن 320 پله را باید بپیمایید. برای دیدن زیبایی های این آبشار باید حدود 1 کیلومتر پیاده روی کنید. خزه هایی که این آبشار را در آغوش خود جای داده اند، هر ساله با آغاز فصل سرما از بین می روند و با شروع فصل بهار، جانی دوباره می گیرند و در محیط رخ نمایی می کنند. 

 

 

تفریحات آبشار کبودوال

-شنا: یکی از تفریحات لذتبخشی که گردشگران در این مکان انجام می دهند، شنا در حوضچه های آبی است که آبشار به آن ها منتهی می شود. آبتنی در این آب زلال می تواند برای هر توریستی خاطره انگیز باشد. 

-پیک نیک: قطعا پیک نیک در میان جنگل خزه ای ایران خیره کننده و بی مثال تجربه ای تکرارنشدنی خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نزدیک آبشار مکانی برای پیک نیک کردن ندارد و باید در گوشه ای از این جنگل بساط پهن کنید. 

-عکاسی: پل های چوبی جنگل خزه ای شمال، آبشارهای متعدد، رودخانه های موجود در مسیر و طبیعت زیبای این آبشار، انتخاب مناسبی برای عکاسی در طبیعت می باشد. برای زیباتر شدن عکس هایتان بهتر است لباس های رنگی ای بپوشید که با رنگ های موجود در طبیعت تضاد دارند. 

 

طبیعت ایران - با طبیعت شگفت انگیز ایران آشنا شوید🌴🍁🌸 معرفی بهترین جاذبه های طبیعی ایران + عکس

 

بهترین زمان سفر به آبشار کبودوال

 آب و هوای این مکان اغلب ابری و بارانی می باشد. منطقه کبودوال در فصول مختلف سال، شگفتانه هایی برای نمایش به گردشگران دارد، اما در این بین فصل بهار بهترین و زیباترین فصلی است که می توانید از این مکان بازدید کنید. البته از چشم اندازهای جادوکننده فصل پاییز هم نباید غافل شویم، رقصندگی برگ درختان در کنار رنگ های جذاب محیطی، سرمای هوا را از یاد می برد و شما را محو تماشا می کند؛ عکاسی در این محیط را فراموش نکنید. 

در سفر به این مکان لوازمی نظیر کفش مناسب پیاده روی، پاور بانک، پول نقد، کیسه زباله، لباس اضافه و دوربین عکاسی همراه داشته باشید. 

چگونه به آبشار کبودوال برویم؟

این آبشار زیبا 460 کیلومتر یا به عبارتی 7 ساعت از تهران فاصله دارد. برای دسترسی به آبشار کبودوال لازم است در ابتدا وارد استان گلستان شوید و از آن جا در مسیر جاده گرگان - بجنورد 40 دقیقه به راه خود ادامه دهید تا به علی آباد کتول برسید،ر بعد از رسیدن به این شهر، راه خود را در مسیر کمربندی ادامه دهید تا به جاده کبودوال برسید. با عبور از عوارضی کبودوال، 500 متر جلوتر، پارکینگی را مشاهده می کنید که گردشگران در آن پارک نموده اند. بعد از پارک کردن خودرو در این مکان، حدود 30 دقیقه در مسیری چشم نواز پیاده روی می کنید تا به تنها آبشار خزه ای ایران برسید. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر