سوغات گرجستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 5014
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرجستان یکی از کشور‌های نزدیک به ایران است که به دلیل طبیعت سرسبز و جذاب همچنین آب و هوای متفاوت و البته شهرهای مدرن بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این شهر زیبا از نظر ایرانی‌ها نیز مناسب برای گردش چند روزه می‌باشد. علاوه بر جاهای دیدنی و جذاب می‌توانید از سوغات گرجستان نیز خرید و لذت ببرید. همانطور که میدانید گرجستان دارای سوغاتی‌های متنوع و جالب است که نظر هر گردشگری را له خود جلب می‌کند. قطعا خرید سوغاتی یکی از بخش‌های جذاب سفر خواهد بود که علاوه بر لذت خرید و خوردن تنقلات مختلف می‌توان صنایع دستی آن منطقه را نیز به عنوان یادگاری داشته باشید. درادامه به معرفی سوغات گرجستان خواهیم پرداخت.

سوغات گرجستان

 

چورچخلا

چورچخلا نوعی شیرینی شبیه باسلوق محلی است. چورچخلا سوغات گرجستان  به شکل شمع براق و کشیده  و بسیار خوشمزه در رنگ‌های متنوع تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی از انواع مغز‌ها از جمله گردو، فندق، بادام و ... استفاده می‌کنند. به این صورت که مغز‌ها را به نخ می‌کشند.
 سپس آن‌ها را در آب انگور یا آب میوه‌های دیگر می‌خوابانند. در نهایت این نخ‌ها را به صورت سوسیس درآورده و صبر می‌کنند خشک شود‌ بنابرین به همین راحتی شیرینی یا در واقع آبنبات چورچخلا آماده خوردن می‌باشد. این نوع شیرینی بسیار خوشمزه را می‌توان به عنوان سوغات گرجستان خریداری کنید. همچنین به سادگی قادر خواهید بود آن را درست کنید و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید. چورچخلا یکی از بی‌نظیر‌ترین سوغات‌های گرجستان است که کمتر کسی می‌تواند از آن بگذرد.

چورچوخلا گرجستان

 

کانتسی

یکی از سوغاتی‌های مهم که در واقع جزو صنایع دستی گرجستان به شمار می‌آید کاتنسی است. کانتسی یک ظرف نوشیدنی می‌باشد که از شاخ گاو، بز و قوچ نر ساخته می‌شود. این ظرف با استفاده از طلا و نقره تزیین شده و روی آن را با نوشته حکاکی میکنند تا زیبا‌تر جلوه دهد. این وسیله در گذشته کاربرد بیشتری داشت اما امروزه فقط به عنوان یک وسیله تزئینی یا نمادین از آن استفاده می‌شود. کانتسی نیز انتخاب مناسبی به عنوان سوغاتی خواهد بود زیرا ظاهر جالب و زیبایی دارد.

کانتسی گرجستان

 

سفری ارزان به کشوری اروپایی

خنجر گرجی

خنجر گرجی نیز از جمله صنایع دستی و سوغات گرجستان محسوب می‌شود. این خنجر‌ها نوعی خنجر دو لبه است که معمولا در بازارهای تفلیس و درای بریج می‌توانید آن را خریداری کنید. این خنجر به خانجالی معروف است که بسیار زیبا به صورت دست ساز و حکاکی شده می‌باشند. این وسیله برای کسانی که به خنجر و چاقو علاقه دارند و درواقع از داشتن کلکسیون خنجر لذت می‌برند مناسب است. این خنجر علاوه بر لبه تیز دارای ظاهر جذابی نیز می‌باشد.

سوغات خنجر گرچی در گرجستان

 

کلاه‌های پشمی پاپاخی

یکی از معروف‌ترین سوغات‌های گرجستان کلاه گرجی است. این کلاه پشمی و برای مردان پرکاربرد می‌باشد. این‌ کلاه‌های پشمی و نمدی پاپاخی نام دارد. این کلاه‌ها نیز جزو لباس‌های محلی گرجستان است و گاهی در مراسم عروسی داماد نیز از این کلاه استفاده می‌کند. کلاه‌های پشمی پاپاخی همانطور که از اسمش پیداست از پشم گوسفندان تهیه می‌شود و بسیار کاربردی است.

کلاه های پشمی پاپاخی

 

پنیر گرجی

پنیر از جمله لبنیات پر مصرف مخصوصا برای صبحانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گرجستان نیز این خوراکی به عنوان سوغات می‌توان تهیه کرد. زیرا طعم متفاوت و خوشمزه آن باعث محبوبیت پنیر گرجی شده است.  پنیر گرجی دارای تاریخچه کهن است. این پنیر را در بیشتر سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها می‌توان یافت. اما پنیر گرجی اصل را فقط در مغازه‌های مخصوص تهیه کنید. زیرا هم از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود هم این که در این مغازه‌ها پنیر را به صورت روزانه و تازه می‌توانید خریداری کنید. یکی از بهترین پنیرهای گرجستان پنیر دودی است که طعم و عطر عالی دارد. همچنین به دلیل ماندگاری بالا گزینه مناسبی برای سوغاتی خواهد بود.

پنیر گرجی

 

ادویه

ادویه از جمله سوغاتی‌های گرجستان است که به دلیل عطر و مزه فوق‌العاده‌ای که به غذا می‌دهند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه‌های معروف در تهیه غذاهای گرجی پرکاربرد است و هیچ جای دنیا نمی‌توان ادویه را با چنین عطر و مزه‌ای یافت. یکی از بی‌نظیر ترین ادویه‌های گرجستان خملی سانلی است که با ترکیب بسیاری از ادویه‌های دیگر به دست می‌آید.

جاهای دیدنی گرجستان - تماشای آثار نئو کلاسیک در کنار سواحل کم نظیر شهرهای تفلیس و باتومی!

ادویه خملی سانلی  شامل:

  • جعفری
  • مرزنجوش
  • آویشن
  • شنبلیله
  • فلفل سیاه
  • زوفا
  • کرفس
  • فلفل قرمز
  • زعفران
  • برگ مو
  • ریحان
  • گشنیز
  • شوید
  • نعنا

 

جواهرات نقره

زیور آلات و جواهرات نقره یکی از صنایع دستی گرجستان است که بسیار زیبا و جذاب می‌باشند. گرچه این جواهرات شکل و ظاهر جدید و بروز دارند اما همچنان به صورت سنتی ساخته می‌شوند. بنابراین جواهرات نقره و در واقع صنایع دستی گرجستان به شمار می‌آید و می‌توانید آن را در بازار‌های محلی و در بساط دستفروش‌ها خریداری کنید.

جواهرات نقره

 

رومیزی‌های سنتی

یکی از سوغاتی‌های جذاب گرجستان قطعا رومیزی‌های رنگارنگ آن‌هاست که در طرح‌های مختلف و کاملا سنتی است. این رومیزی‌ها بسیار جذاب و مناسب جهت هدیه و سوغاتی برای اقوام خواهد بود. رومیزی‌های سنتی به دلیل تنوع در رنگ و طرح مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست‌ها قرار گرفته است.

رومیزی های سنتی گرجستان

 

مرباهای محلی گرجستان

مربا یکی از پر مصرف‌ترین خوراکی‌ها در خانواده‌های ایرانی است که از انواع و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. مربا‌های محلی گرجستان جزو سوغاتی‌های خوشمزه این کشور است که نباید از آن غافل شد. این مربا‌ها بسیار خوش عطر و طعم هستند که بسیار متنوع و مزه متفاوتی نیز دارند شامل فیجوا، گیلاس سفید، گردو، مخروط کاج و ...می‌باشند.

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

مرباهای محلی گرجستان

 

روسری پشمی و دستباف های محلی

 خرید روسری و لباس معمولا برای خانم‌ها بسیار لذت‌بخش است. روسری پشمی و دستبافت یکی دیگر از سوغاتی‌های محلی گرجستان محسوب می‌شود. این روسری‌ها توسط مردم محلی در طرح‌های رنگین بافته شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. روسری‌های پشمی و دستبافت محلی بسیار زیبا بافته می‌شود و تا به حال نظر نظر توریست‌ها و گردشگران فراوانی را جلب کرده است.

روسری پشمی و دستباف گرجستان

 

هنگامی که حرف از مسافرت رفتن می‌شود معمولا اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند سوغاتی آوردن است. سوغاتی خریدن یا سوغاتی دادن همیشه لذت‌بخش بوده و هر کشور یا شهری سوغات مخصوص خود را دارد. سوغاتی می‌تواند خوراکی، صنایع دستی، لباس محلی یا ... باشد. در این مطلب از چند نمونه از سوغات‌های گرجستان را معرفی کردیم. از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس‌گزاریم.

 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 105 کاربر