طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1620
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اهواز مرکز استان خوزستان که به لحاظ وسعت سومین شهر و به لحاظ جمعیت هفتمین شهر پر جمعیت ایران است که دارای منابع طبیعی بیشماری است. در شهر اهواز طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه که یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری ایران است، قرار دارد. آبشار مصنوعی در واقع یک فضایِ آبیِ دست ساز است که ریزش آب چشمه ، فواره یا یک آبشار طبیعی را شبیه‌ سازی می‌کند. آبشار مصنوعی شهر اهواز در سال  1390بر روی هفتمین پل اهواز در بلوار شهید چمران تاسیس شده است که دارای دو قوس خارجی و داخلی با طول ‌های مختلفی می باشد که در حال حاضر به عنوان طولانی‌ ترین آبشار در سطح خاورمیانه شناخته می‌شود. قوس داخلی 200 متر و قوس خارجی 150 متر است که زیبایی آبشار را دو چندان کرده است. فواره های آبی که در کنار پل هفتم اهواز تعبیه شده به همراه نور های رنگی که در این مکان کار گذاشته شده است ، نمای چشم نواز و زیبایی را به وجود آورده است. مهم ترین خصوصیات این آبشار  قرارگرفتن در زیر رودخانه کارون می باشد. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. رود کارون
  2. ویژگی آبشار مصنوعی
    1. گردش شبانه
  3. راه های ارتباطی

 

 

رود کارون

رود کارون پر آب ترین و طولانی ترین رود بلند ایران است که به آب های بین المللی و اقیانوس راه دارد که دارای محیطی با طراوت و خنک است با چراغانی های انجام شده جلوه ی بسیار زیبا و رنگارنگی را به وجود آورده است. رود کارون شکل دهنده حیات و زندگی در خاک حاصلخیز کشاورزی واقع در جلگه خوزستان بوده است . وجود پل ها و سدهای زیاد بر روی رود کارون اهمیت این رود در گذشته و حال را نشان میدهد. مدت کوتاهی از احداث طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه نمی گذرد که در این مدت زمان کوتاه نزد مردم و گردشگران داخلی و خارجی تور اهواز بسیار محبوب شده است که مناسب برای دورهمی های شبانه در کنار این رود بسیار زیبا تبدیل شده است. این موضوع تأثیر به سزایی در جذب توریست و گردشگر به این شهر خواهد داشت. اهواز شهر مردمان خون‌گرم که دارای یادگار 8 سال جنگ ، تاریخ پر فراز و نشیب وخرما هی تازه است . شب های اهواز و گردش های شبانه در کنار رود کارون شهرت فراوانی دارد. 

ویژگی آبشار مصنوعی

آبشار مصنوعی اهواز دارای چند ویژگی مهم ساختاری است مانند قوس های داخلی و خارجی، فواره ها، آبنما های موزیکال، مهندسی دقیق و نور پردازی های زیبا و رنگارنگ. همانطور که گفته شد دو قوس داخلی و خارجی با طول های 150 و 200 در این آبشار طراحی و اجرایی شده است. توسط شش عدد لامپ الکتروپمپ، هدایت آب رودخانه به سمت بالا صورت می گیرد . فواره ها نقش پر رنگ و بسیار مهمی برای سرازیر شدن آب به سمت رودخانه البته با یک زاویه مشخص در این آبشار ایفا می کنند. جنس لوله‌ های این پل از پلی‌ اتیلن است که قابلیت شست‌ و شو با اسید را دارد تا در مواقعی که از رسوبات و املاح موجود در آب به دیواره‌ های لوله بچسبد از این طریق بتوان آنها را جرم‌ گیری کرد.  البته لوله‌ هایی از جنس فولاد با قطر ۱۲ اینچ هم در آب رودخانه کار گذاشته شده تا عمل مکش را انجام بدهند که از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. یک هدر مکش به قطر۲۰ اینچ هم استفاده شده و لوله ‌های رانش از جنس پلی‌ اتیلن با قطر های ۱۰ و ۱۴ اینچ هستند. سیستم الکتریکال این آبنما بسیار دقیق‌ نصب شده است که از تابلوهای برق “سافت‌درایو” در آن استفاده شده است. پست برق ۷۰۰ کیلو واتی هم برای این آبشار به‌کار رفته است که از جمله ویژگی های آن می توان به صرفه جویی در مصرف برق و نیز صرفه جویی در استفاده از کابل بیش از حد و جلوگیری از ایجاد حرارت بالا در پمپ ها و ضربه قوچ که خود از جمله شایع ترین عامل تخریب پمپ ها به شمار می رود، اشاره نمود. به این ترتیب عوامل تخریب پمپ ‌ها حذف شده‌ است. تاسیسات برق این سیستم که شامل تابلو های برق هستند و همگی در اتاق پست در ابعاد حدود 110 متر مربع قرار داده شده است و همچنین کابل کشیها در درون سازه پل و دور از منظر عمومی قرار داده شده است.
برای نورپردازی های رنگی این آبشار به تعداد 750 مورد از لامپ های ال ای دی و همچنین 80 نورافکن استفاده شده است. که نشان دهنده مهندسی دقیق و نکته بینانه آبشار مصنوعی می باشد. نورپردازی پل‌ ها و ایجاد آبنما های موزیکال در پارک ‌های ساحلی کارون از برنامه ‌های سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز است که در دستور کار قرار گرفته است. نمونه آبشار مصنوعی اهواز با این وسعت تنها در كشور كره جنوبی اجرایی شده است.

 

اهواز - شهر پل ها

 

گردش شبانه

از مهم ترین ویژگی های آبشار مصنوعی شهر اهواز نور پردازی بی نظیر فواره های آن میباشد که دارای زیبایی فوق العاده است که در ساعات پایانی روز و شروع شب این زیبایی دو برابر میشود که بهترین زمان برای رفتن به این مکان زیبا و دلنشین می باشد . شب گردی در اطراف این آبشار در ساعات پایانی شب را تجربه کنید و از این آبشار لذت ببرید و عکس های زیبا و خاطره انگیزی را به بگیرید.

راه های ارتباطی

این آبشار علاوه بر اینکه صحنه ای زیبا و دل انگیز را داراست ، پل ارتباطی میان مسیر های مهمی همچون اتوبان آیت الله بهبهانی، بلوار توحید و فلکه دوم کیانپارس را نیز می باشد که آنها به هم مربوط می کند که این موضوع جایگاه آبشار مصنوعی اهواز را در بین دیگر جاذبه های شهر اهواز پر رنگ تر کرده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 102 کاربر