بازار بزرگ استانبول

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6684
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ترکیه سالانه تعداد زیادی از مسافران و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. جاهای دیدنی استانبول به قدری زیبا و جذاب است که بعد از یک‌بار سفر به این شهر دلتان می‌خواهد دوباره به استانبول سفر کنید و از آن‌ها بازدید به عمل بیاورید. اما یکی دیگر از دلایل مهمی که گردشگران و توریستان جذب شهر استانبول می‌شوند، خرید از برندهای ترک و بازارهای متعدد این شهر است. در ادامه مطلب همراه لحظه آخر باشید تا شما را با یکی از بهترین و بزرگ‌ترین بازار موجود در شهر استانبول، یعنی بازار بزرگ استانبول آشنا کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی کامل بازار بزرگ استانبول
  2. سرگذشت بازار بزرگ استانبول
    1. رخدادهای بازار بزرگ استانبول در طول تاریخ
  3. بازار بزرگ استانبول کجاست؟
  4. چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟
  5. خرید از بازار بزرگ استانبول 
    1. عتیقه‌های بازار بزرگ استانبول
    2. چرم‌های بازار بزرگ استانبول
    3. فرش‌های بازار بزرگ استانبول
    4. محصولات ترک بازار بزرگ استانبول
  6. جاهای دیدنی و گردشگری اطراف بازار بزرگ استانبول
    1. بازار ادویه استانبول
    2. مسجد بایزید استانبول
    3. کاروانسرای والده خان
    4. محله‌ امینونو
    5. دانشگاه استانبول
    6. مسجد قلندرخانه
    7. کانال آب والنس
    8. ستون کنستانتین
    9. مسجد سلیمانیه
    10. مسجد فاتح
    11. مسجد رستم پاشا
    12. مسجد شاهزاده
    13. مسجد جدید استانبول
  7. بخش‌های دیدنی بازار بزرگ استانبول
    1. راسته کیف و کفش در بازار کاپالی چارشی استانبول
    2. راسته چرم و پوست در بازار کاپالی چارشی استانبول
    3. راسته ادویه‌جات در بازار کاپالی چارشی استانبول
    4. راسته عتیقه‌جات در بازار کاپالی چارشی استانبول
    5. راسته طلافروشی‌ها در بازار کاپالی چارشی استانبول
    6. راسته قالی و قالیچه در بازار کاپالی چارشی استانبول
    7. راسته صنایع دستی در بازار کاپالی چارشی استانبول
  8. از کدام مغازه و پاساژهای داخل بازار بزرگ استانبول خرید کنیم؟
    1. ارمغان نوروعثمانیه
    2. مغازه‌ کورو قهوه چی محمت افندی
    3. ادویه فروشی اجوزجولار باهارات
    4. کاپیتان بروس
  9. امکانات بازار بزرگ استانبول
    1. رستوران‌ها و کافه‌ها
  10. ساعات بازدید بازار بزرگ استانبول
  11. بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

معرفی کامل بازار بزرگ استانبول

همانطور که از اسم بازار بزرگ استانبول پیدا است، این بازار بسیار بزرگ و وسیع می‌باشد. بازار بزرگ استانبول 61 خیابان این شهر را در بر گرفته است و درون خود 3000 مغازه و حجره دارد. این بازار در استانبول به «بازار کاپالی چارشی» و «گرند بازار استانبول» نیز معروف است. بازار بزرگ استانبول سرپوشیده است و نمای تمام دیوارهای آن نقاشی و طراحی شده و بسیار دیدنی و رنگارنگ می‌باشد. با وجود ساخت تعداد زیادی مراکز خرید لوکس و مدرن در شهر استانبول، بازار بزرگ این شهر همچنان از پر بازدید‌کننده‌ترین مراکز خرید و مکان‌های شهر استانبول به شمار می‌آید. جالب است بدانید که طی آمارهای بدست آمده در سال 2014، بیش از 91 میلیون نفر در طول سال به این بازار رفته‌اند و از آن بازدید کرده‌اند. در آن سال بازار بزرگ استانبول رکورد پربازدیدترین جاذبه گردشگری در جهان را بدست آورد. امروزه نیز بین 30000 تا 400000 نفر در روز به این بازار می‌روند و از آن بازدید و خرید می‌کنند. در این بازار به طور تقریبی 26000 نفر مشغول به کار هستند و از بهترین و حرفه‌ای‌ترین فروشنده‌های استانبول می‌باشند.

در دو طرف این بازار حجره‌هایی وجود دارد که کالاهایی اعم از پارچه، لوازم خانگی، لوازم برقی، لباس، ظروف خانگی، خوراکی، ادویه‌جات، جواهرات، بدلیجات، کتاب، کفش و کیف فروشی و... در آن‌ها به فروش می‌رسد. اغلب مغازه‌هایی که اجناس به یک شکل دارند و محتوای فروش آن‌ها مشابه است در یک ردیف قرار دارند. بخاطر این ویژگی خوب و دسته‌بندی مناسب بازار بزرگ استانبول، دیگر نیازی نیست برای خرید کالایی که مد نظر دارید کل بازار را بگردید؛ فقط کافیست به بخش فروش آن کالای بروید و قیمیت و کیفیت‌های موجود در بازار را مقایسه کنید. قیمت‌های در این بازار معمولا مناسب و مقرون به صرفه است، اما چانه‌زدن از فرایند خرید این بازار می‌باشد. حال و هوای بنای قدیمی و سنتی این بازار برای ایرانیان عزیزی که به این بازار می‌روند تداعی‌گر بازار بزرگ تهران است.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

بازار بزرگ استانبول

سرگذشت بازار بزرگ استانبول

در سال‌های ۵۶ـ۱۴۵۵ میلادی بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد (مهمت) دوم ساخته شد. سلطان محمد دوم، مدتی پس از تسخیر استانبول (حدود 20 سال بعد) به دست امپراطوری عثمانی دستور ساخت این بنا را داد. مواد اولیه ساخت این بنا از آجر و چوب با طاق‌های بزرگ قوس‌دار می‌باشد، که روی دیوارهای آن را با گچ مزیین کرده‌اند. در ابتدا این بازار فقط محلی برای داد و ستد پارچه و جواهرات بود و به آن «بازار پارچه‌فروشان جواهر» می‌گفتند. بعد از گذشت مدتی سلطان محمد دوم بازار دیگری در استانبول ساخت و نام آن را بازار «صندل» گذاشت. این بازار در ضلع شمالی  بازار پارچه‌فروشان جواهر قرار داشت و دومین بنای قدیمی و تاریخی در بازار بزرگ است. نام «صندل» را از نوعی نخ بافته شده در بورسا گرفته شده است که به رنگ چوب صندل می‌باشد. بعد از ساخت بازار صندل، بازار پارچه‌فروشان جواهر را اختصاص به خرید و فروش کالاهای لوکس و گران دادند، به علاوه اینکه تجارت پارچه به این بازار انتقال پیدا کرد.

اوایل این دو بازار از یکدیگر مجزا بودند ولی بعد از گذشت زمانی، فروشندگان اقدام به ساخت حجره و مغازه بین این دو بازار کردند. بازار صندل و بازار پارچه‌فروشان جواهر بعد از ساخت مغازه‌ها به یکدیگر متصل و به یک بازار واحد تبدیل شدند. بعد از یکپارچه شدن بازار بزرگ استانبول، به صورت انحصاری فعالیت این بازار در راستای تجارت بود و فروش به صورت چشمگیری رونق پیدا کرد. اوایل قرن 17 بود که امپراطوری عثمانی 3 قاره را در دست گرفت. بعد از این گسترش چشمگیر و قدرت فوق‌العاده بزرگ امپراطوری عثمانی، راه‌های ارتباطی بین قاره آسیا، قاره اروپا، بازار بزرگ استانبول و کاروانسراهای اطراف آن را زیر نظر و کنترل خود قرار داد. سپس بخاطر رونق گرفتن و جریان اقتصاد پرقدرت داخل این بازار، به عنوان قطب اصلی تجارت مدیترانه انتخاب شد. چندین توریست اروپایی در اوایل قرن ۱۹ مدعی شدند که بازاری در اروپا وجود ندارد که توانایی رقابت با بازار بزرگ استانبول را از نظر تنوع، فراوانی و کیفیت محصولات داشته باشد.

ارزانترین مراکز خرید استانبول - خرید از ارزان ترین فروشگاه‌ها و مراکز خرید در شهر توریستی استانبول ترکیه!

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

رخدادهای بازار بزرگ استانبول در طول تاریخ

وظیفه محافظت از بازار بزرگ استانبول در دستان ماموران گشت‌زنی و نگهبانان دروازه می‌باشد. در گذشته طبق اعتمادی که بین مردم بود، فروشندگان و کارگران بعد از پایان ساعت کاری خود، فقط با پارچه روی وسایل جلوی مغازه را می‌پوشاندند. با اینکه روی وسایل مغازه پارچه کشیدن امنیت خاصی نداشت و سرمایه هنگفتی در بازار خوابیده بود، گزارش دزدی از این بازار وجود نداشت. اما در عین ناباوری در سال ۱۵۹۱ حدود 30000 سکه از این بازار به سرقت رفت. 14 روز این بازار تعطیل شد و مسئولین به دنبال دزد می‌گشتند، که بعد از گذشت زمانی فرد مجرم را پیدا کردند. دزد بازار جوانی مشک فروش بود که او را به سزای عمل خود رساندند و به دار آویختند. 

اتفاق دیگری که در این شهر رخ داد به اواخر قرن 21 باز می‌گردد، که طبق دستور مسئولان شهر تعدادی از مغازه‌داران را بیرون کردند و این امر موجب اعتراض مردم شد. آن‌ها می‌خواستند برای گسترش صنعت گردشگری در این منطقه، بخش عظیمی از بازار را به ساخت هتل اختصاص دهند، که با مخالفت مردم و معماران رو به رو شد. معمارانی مانند موسی کاپیچی و اوگورتان یلی از نمونه معمارانی می‌باشند که برای نشان دادن اعتراض خود در مقابل هتل‌سازی داخل منطقه بازار بیانیه دادند. بعد از اعلام نارضایتی مردم از این پروژه، خوشبختانه شهردار دمیر به مردم اطمینان داد که بازسازی‌ها در راستای بهبود بازار پیش می‌رود و هیچ کس مجبور به ساخت هتل نمی‌شود. این قطب تجاری از اوایل قرن 17 تا به حال همچنان محبوبیت خاصی بین مردم و توریستان دارد و رونق در آن پابرجاست.

بیانیه موسی کاپیچی (معمار) در مصاحبه با روزنامه گاردین: پروژه هتل‌سازی کاملا منفعت‌طلبانه و بسیار کوته‌بینانه است. این پروژه باعث نابودی فرهنگ و تاریخ استانبول و فرار ساکنان اصلی می‌شود. در آخر کار شاهد از بین رفتن تمام صنعت گردشگری شهر استانبول می‌شوید، زیرا توریستان برای بازدید از هتل‌‌ها و مراکز خرید لوکس به این‌ جا نمی‌آیند.

بیانیه اوگورتان یلی (مورخ معمار): امروزه تعداد زیادی از شبه جزیره‌های تاریخی به خاطر صنعت گردشگری خود در حال توسعه هستند. این مساله خسارت اقتصادی چشمگیری برای استانبول خواهد داشت و روح و زیبایی این شهر را می‌گیرد.

بازار استانبول

بازار بزرگ استانبول کجاست؟

بازار بزرگ استانبول «Grand Bazaar» بین مسجد بایزید و مسجد نور عثمانیه، در منطقه فتیح (یا همان فاتیح استانبول) در کنار دیوار ارگ تاریخی قرار گرفته است. این بازار از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید و بنای تاریخی آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران بسیار محبوب است. این بازار در محله کاپالی چارشی قرار دارد که معنای نام این محله بازار سرپوشیده می‌باشد. بازار استانبول از قدیمی‌ترین بازارهای جهان محسوب می‌شود و مساحت آن حدود 30700 مترمربع است، که در این فضای وسیع و بزرگ، 60 راسته مغازه وجود دارد. اغلب راسته‌های این بازار بین عموم مردم با اسامی رسمی خوانده نمی‌شود، بلکه با اسامی مشاغلی که داخل آن راسته دایر است شناخته می‌شوند؛ مثلا راسته کاسه‌سازها، چرم‌فروش‌ها، راسته فرش‌فروش‌ها و.... .

استانبول

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟

برای دسترسی به بازار  بزرگ استانبول، راه‌های متفاوتی وجود دارد که بستگی به این دارد که شما کجای شهر قرار دارید. با توجه به محبوبیت و تعداد زیاد بازدیدکنندگان از این بازار، امکانات حمل و نقل عمومی شهر استانبول تدارکاتی برای راحتی گردشگران خود در نظر گرفته است. شما می‌توانید خود را از میادین اصلی به این بازار برسانید. به طور مثال برای رفتن به بازار بزرگ استانبول از میدان تقسیم کافیست با خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید. بعد از آن با تراموای T1 خود را به ایستگاه (بایزید-بازار بزرگ) برسانید. اما اگر در بلوار آتاتورک باشید و قصد رفتن به بازار بزرگ استانبول را در سر داشته باشید باید به بلوار اسکی آنکارا بروید و با خط متروی H122، در ایستگاه لونت پیاده شوید. سپس خط مترو خود را عوض کنید و با متروی M2 خود را به ایستگاه وزنکیلر برسانید. وقتی پیاده شدید، تا بازار بزرگ راهی پیش رو دارید که باید پیاده بروید. اگر از فرودگاه استانبول به سمت این بازار روانه می‌شوید باید مترو یا تراموای امینونو را سوار شوید و خود را به ایستگاه بایزید برسانید. به علاوه اگر اطراف مسجد آبی یا ایاصوفیه هستید، با کمی پیاده روی به این بازار بزرگ و دیدنی می‌رسید.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

تراموا استانبول

خرید از بازار بزرگ استانبول 

بازدید از تمام بازار بزرگ استانبول، شاید ساعت‌ها زمان ببرد. زیرا در هر نوع کالایی در این بازار یافت می‌شود و راسته‌های زیادی در این بازار وجود دارد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چند قسمت از بازار بزرگ استانبول آشنا کنیم.

عتیقه‌های بازار بزرگ استانبول

مغازه عتیقه‌فروشی سوفا (Sofa Art & Antiques) را شاید بتوان یکی از برترین مغازه‌های فروش عتیقه شهر استانبول دانست. این مغازه بیرون بازار بزرگ استانبول قرار دارد و با ورودی بازار در خیابان عثمانیه فاصله کمی دارد. در این مغازه می‌توانید از نسخه‌های چاپی گرفته تا خطاطی‌ها تا قالی‌های عتیقه، انواع نقشه، اشیای نقره‌ای، اشیای سرامیکی تا مینیاتوری، تا هنر معاصر ترکی را پیدا کنید. از بهترین نکات این مغازه، هم‌صحبتی با صاحب خوش‌مشرب و مهربان مغازه سوفا، یعنی کاشیف بی و همسرش است که گفتگو با آن‌ها می‌تواند روزتان را بسازد و از آن‌ها انرژی خیلی خوبی می‌گیرید. به علاوه مغازه عتیقه‌جات اسکی (Eski Fine Arts and Antiques) نیز بهترین عتیقه‌های موجود را دارد. در این مغازه می‌توانید شاهد کلکسیون زیبایی از امپراتوری عثمانی از جمله زیورآلات، خطاطی، تخته نرد، نقاشی‌ها، انواع قلیان و پیپ دارد. 

عتیقه‌های بازار بزرگ استانبول

چرم‌های بازار بزرگ استانبول

محصولات چرمی و چرم از کالاهایی است که به وفور در تمام بازار بزرگ استانبول یافت می‌شود. چون مغازه‌های زیادی به صورت اختصاصی چرم می‌فروشند و هرکدام می‌خواهند با تبلیغات نظر شما را به کالاهای چرمی خود جلب کنند. از آن‌ها بازدید کنید، ولی بازدید از مغازه چرم و خز کوچ (Koc Leather & Fur)  را از دست ندهید. این مغازه در سال 1968 فعالیت خود را به صورت خانوادگی شروع کرد. در مغازه کوچ می‌توانید مجموعه‌ای از پوست گوسفند، چرم و پالتوهای خزدار را پیدا کنید که با محصولات دولچه اند گابانا و آرامانی قابل مقایسه هستند.

چرم‌های بازار بزرگ استانبول

فرش‌های بازار بزرگ استانبول

شما می‌توانید برای خرید فرش به حجره‌ای به نام شیشکو عثمان (به معنی عثمان چاق است) بروید که چهار نسل از خانواده مالکان مغازه در این صنعت کار کرده‌اند و با اطمینان از کیفیت و جنس و خیال راحت خرید خود را انجام دهید.  این مغازه از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مغازه‌های بازار بزرگ استانبول است. جالب است بدانید صاحب این مغازه در حوزه فروش خود تحصیلات آکادمیک دارد و بسیار فرد مودب و مهربانی است. این فرد عثمان شنل (Osman Senel) نام دارد و در مغازه خود کلکسیونی از با ارزش‌ترین فرش‌های سنتی و مدرن را دارد. از دیگر مغازه‌های پرطرفدار و شلوغ فرش‌فروش در بازار بزرگ استانبول، ایتنکون (Ethnicon)  و مغازه خواهر او، دوکو (Dhoku) می‌باشد. در مغازه ایتنکون می‌توانید شاهد فرش‌های زیبا، سنتی و منحصربه‌فرد آناتولی دست‌بافت باشید، که در آن‌ها به رنگ و جزییات توجه ویژه‌ای شده است. اما در مقابل داخل مغازه دوکو باید بیشتر به‌دنبال طرح‌های مدرن و امروزی با الگوهای هندسی خاص باشید. مغاز‌ه‌های این دو خواهر در کنار هم قرار دارد و هر فردی با هر سلیقه‌ای به راحتی می‌تواند به آنجا برود. اگر قصد خرید فرش را دارید، بازدید از این دو مغازه ایده بسیار خوبی است.

فرش‌های بازار بزرگ استانبول

محصولات ترک بازار بزرگ استانبول

خبر خوب این است که شما می‌توانید با گشت وگذار در بازار بزرگ استانبول و خرید محصولات طبیعی برای خود، لذت حمام ترکی را در خانه تجربه کنید. مغازه عبدولا (Abdulla Natural Products)محصولات مورد نظر یک حموم ترکی بسیار خوب را دارد و مکان خوبی برای افراد علاقه‌مند به حمام ترکی می‌باشد. در این مغازه می‌توانید حوله‌های حمام ۱۰۰٪ پنبه‌ای، صابون‌های زیبای رنگارنگ و معطر و طبیعی، وسایل سنتی مورد نیاز برای حمام و شال‌های دست‌بافت را تهیه کنید. لوگوی این مغازه جذابیت خود را دارد و طرح آن کلاه قرمز روشن می‌باشد. از دیگر مغازه‌های بازار بزرگ استانبول که حوزه فروش آن محصولات سنتی ترکی می‌باشد، مغازه حمام جنیفر (Jennifer’s Hamam) است. جنیفر گادت در سفرهایش به اطراف ترکیه با 9 خانواده آشنا شد که در زمینه نساجی مشغول به کار بودند. او تصمیم گرفت کافه خود را بفروشد و مغازه حمام جنیفر را افتتاح کند. در این مغازه محصولاتی چون حوله‌های کوچک، ملحفه، لباس حمام، رومیزی، شال و حوله با موادطبیعی و با دستگاه‌های نساجی به سبک قدیمی تولید می‌شوند. این مغازه از پرطرفدارترین مغازه‌های بازار بزرگ استانبول است.

 محصولات ترک بازار بزرگ استانبول

جاهای دیدنی و گردشگری اطراف بازار بزرگ استانبول

اطراف بازار بزرگ استانبول جاذبه‌های متعددی وجود دارد که در کنار گشت و گذار می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. بازارهای ادویه و بازار بزرگ استانبول به قدری زیبا و جذاب است که اگر ساعت‌ها در آن وقت بگذارید و بچرخید اصلا خسته نمی‌شود. اطراف بازار نیز مکان‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های دیدنی زیادی دارد، که بازدید از آن‌ها را سعی کنید از دست ندهید. خیابان نور عثمانیه با وجود جواهر فروشی و عتیقه فروشی‌ها، مغازه‌های فرش و گلیم‌های داخلش از  دیدنی‌ترنی خیابان‌های بازار بزرگ استانبول محسوب می‌شود. داخل خیابان‌های دیگر  این بازار با کوچه‌های باریک و نسبتا فرسوده‌ می‌توانید شاهد  مغازه‌ها، دکه‌ها و بساط‌هایی باشید که هر مدل کالایی را با قیمت‌های مقرون به صرفه می‌فروشد. حفظ بنای قدیمی این بازار نشان‌دهنده تاریخی بودن این شهر است و زیبایی منحصر به فردی دارد. آثار گذشته و خانه‌های تاریخی منطقه بازار بزرگ استانبول نشانگر امپراطوری عثمانی می‌باشد. مسجد جدید و مسجد رستم پاشا از نمونه مسجدهای نزدیک به این بازار می‌باشند و محله مینونو، نزدیک به ساحل ساخته شده‌اند. برای آشنایی با  تعدادی از مکان‌های اطراف بازار بزرگ استانبول با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

بازار بزرگ استانبول

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه از خاص‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید. زمانی که داخل این بازار وارد می‌شوید، عطر و بویی که به مشام‌تان می‌خورد، می‌تواند هوش از سرتان را ببرد. این بازار به بازار«مصری‌ها» نیز معروف است و قدمت آن به قرن 17 باز می‌گردد. در قدیم تمام کیسه کیسه ادویه از مصر با کشتی به این بازار می‌فرستادند. کیفیت ادویه و اجناس در این بازار اولویت بالایی دارد و بی‌شک می‌توان گفت که بسیاری از آشپزهای جهان برای بهبود کیفیت و طعم لذیذ غذاهایشان به این بازار سفر می‌کنند. محصولات دارویی از دیگر محصولات موجود در بازار ادویه است که به فروش می‌رسد، که مهم‌ترین آن‌ها داروهای گیاهی هستند. از دیگر محصولات و موادهای غذایی متنوعی که در این بازار به فروش می‌رسند می‌توانیم به میوه‌های خشک، آجیل و خشکبار، عسل، انواع چایی و دمنوش، زیتون، روغن‌ها و... اشاره کنیم. لازم به ذکر است که زعفرون ایرانی نیز از کشور ایران به این بازار صادر می‌شود. در بازار ادویه مغازه‌هایی برای خرید سوغات استانبول نیز دیده می‌شود. برای بازدید از بازار ادویه استانبول می‌توانید همه روزه اقدام کنید، اما با ازدحام و شلوغی که این بازار دارد، نمی‌توانید با خیال آسوده خرید خود را انجام دهید. اگر می‌خواهید با این شلوغی مواجه نشوید و کمتر اذیت شوید، بهتر است قبل از ساعت 11 و یا بعد از ساعت 16 به این بازار بروید.

آدرس بازار ادویه استانبول: «فاتح استانبول، رستم پاشا، مجاور برج گالاتا و مسجد جدید، بازار ادویه استانبول »

بازار ادویه

مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید استانبول را در دوران عثمانی به دستور سلطان بایزید دوم ساخته‌اند. درب این مسجد در سال 1506 میلادی به روی مردم باز شد. بنا و نمای این مسجد بسیار زیبا و منحصر به فرد می‌باشد و در ساخت آن از مسجد ایاصوفیه  الهام گرفته‌اند. داخل مسجد حدودا تاریک است، ولی آرامش فوق‌العاده‌ای داخل آن جریان دارد. لازم به ذکر است که در ساخت گنبد و محراب این مسجد معماری شاهکارانه‌ای به کار رفته است. صحن داخلی و بزرگ مسجد بایزید دارای 20 ستون از سنگ سماق و سنگ خارا است.

آدرس مسجد بایزید استانبول: «استانبول، میدان بایزید (میدان بیازیت)»

بایزید

کاروانسرای والده خان

بازار بزرگ استانبول از مکان‌های قدیمی و دیدنی شهر استانبول محسوب می‌شود و کوچه‌های تاریخی زیادی داخل خود دارد. مکان‌هایی در دوران عثمانی داخل این خیابان‌ها برای انبار و کاروانسرا ساخته‌‌اند، که امروزه تبدیل به مکان‌‌های دیدنی شده است. همسر سلطان احمد اول یا همان ملکه مادر (ماه پیکر سلطان) در قرن 17 میلادی دستور ساخت کاروانسرایی را صادر کرد که امروزه آن را کاروانسرای والده خان نامیده‌اند. در دوره عثمانی که بازار بزرگ استانبول محلی برای تجارت بود، کشتی‌هایی که در شاخ طلایی لنگر می‌انداختند و بارهای خود را تخلیه می‌کردند، تجار و بازرگانان آن‌ها به کاروانسرا ها می‌رفتند تا استراحت کنند. به علاوه کالاهایشان را در این کاروانسراها نگهداری می‌کردند. امروزه از این کاروانسراها نیز برای نگهداری کالاها و خیاط خانه‌ها استفاده می‌شود. هنگام بازدید از این کاروانسراهای تاریخی و قدیمی، به درب‌های بزرگ و فلزی (برای استحکام بیشتر) آن دقت کنید.
آدرس کاروانسرای والده خان: استانبول، منطقه چاکماک باجیلار

کاروانسرا

محله‌ امینونو

محله جذاب و زیبای امینونو در استانبول، از جاذبه‌های توریستی و گردشگری این شهر به شمار می‌رود. در قدیم‌الایام مرکز ترابری و حمل ونقل کالا و قطب اقتصادی شهر استانبول محله امینونو بوده است و برای این شهر بسیار ارزشمند به شمار می‌آید. این محله معمولا بعد از میدان تکسیم و محله فاتح ، مقصد اصلی گردشگری توریستان است. تورهای یک روزه برای بازدید از تنگه بسفر در این منطقه پابرجاست و اسکله‌هایی برای لنج‌های مسافربر سنتی و قدیمی  تعبیه شده است. کشتی‌های کاتاماران یا قایق دو بدنه که همان کشتی‌های مسافربر هستند اما سرعت بالاتری دارند در این تنگه به چشم می‌خورند. برای دسترسی به این محله دیدنی باید از طریق ایستگاه تراموای امینونو به ایستگاه قطار سیرکجی بروید. سپس با در این ایستگاه با کشتی‌هایی که به سمت قسمت‌های اروپایی استانبول حرکت می‌کنند، می‌توانید در شهر استانبول گشت و گذار داشته باشید. در این محله می‌توانید به صورت پیاده یا با ترامواهای موجود از پل گالاتا عبور کنید و به محله‌ کاراکوی برسید. در محله امینونو دست‌فروشان متعددی هستند که اشیای تزیینی، لباس، کفش، عینک، لوازم تحریر، ظروف، بدلیجات و خوراکی‌هایی نظیر سیمیت، قهوه ترک اصل و سوپ می‌فروشند. شما می‌توانید از فضای شاد و مفرح این محله نهایت لذت را ببرید.

امینونو

دانشگاه استانبول

اغلب مکان‌های تاریخی داخل استانبول در دوران حکومت عثمانی بنا شده است. قدیمی‌ترین موسسه‌ آموزش عالی ترکیه از نمونه بناهای شته شده در دوران عثمانی می‌باشد و در آن زمان به عنوان وزارت جنگ کاربرد داشته است. بنای دانشگاه استانبول از نمونه جاهای دیدنی اطراف بازار کاپالی چارشی (بازار بزرگ استانبول) است. اگر قصد دارید به این دانشگاه بروی توجه داشته باشید که بازدید از این دانشگاه برای عموم امکان‌پذیر نیست. اما در طول دوران آموزش و روزهای غیرتعطیل از ساعت 10 صبح تا 3 ظهر بازدید برای توریست‌ها مجاز است.  اطراف این دانشگاه مملو از چمنزار و درختان سرسبز  چنار می‌باشد و فضای دلنشین و زیبایی دارد. برج 85 متری بایزید در وسط این محوطه قرار دارد، و قدمت آن به سال 1828 میلادی باز می‌گردد. این برج به دستور سلطان محمد دوم، برای دیدبانی بنا شده بود. بالای این برج زیبا LEDهایی کار گذاشته‌اند که در شب روشن می‌شود. جالب است بدانید که نورهای رنگی که این LEDها از خود پخش می‌کنند، معنای اوضاع آب و هوا را نشان می‌دهد. رنگ قرمز به معنای بارش برف، نور سبز به معنای بارش باران، آبی نشان‌دهنده‌ آسمانی صاف و زرد نشان‌دهنده‌ مه و غبار می‌باشد.
آدرس دانشگاه استانبول: استانبول، بایزید، خیابان فواد پاشا

دانشگاه استانبول

مسجد قلندرخانه

یکی دیگر از بناهای ساخته شده در دوران عثمانی، مسجد قلدرخانه است. این مسجد در نزدیکی دانشگاه استانبول و محله فاتح و بازار بزرگپ استانبول واقع شده و در قدیم کلیسا ارتدوکس بوده است. به دستور پادشاهان عثمانی این کلسیا به مسجد تغییر کرده است. سبک معماری بیزانس را به خوبی در نمای این مسجد می‌توانید ببینید. فضای داخلی این مسجد بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد، زیرا در ساخت آن از سنگ‌های مرمر با رنگ‌های متنوع و جذابی استفاده کرده‌اند. نمای بیرونی مسجد قلدرخانه استانبول، با آجر درست شده و دوران عثمانی درون گنبدِ طاق قوسی آن را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. دو کلیسای کوچک در کنار مسجد قلدرخانه به چشم می‌خورد که درب آن‌ها بسته است.
آدرس مسجد قلدرخانه: استانبول، خیابان شهدا (شهیدلری)

قلدرخانه

کانال آب والنس

شهر قسطنطنیه در زمان امپراتوری روم شرقی به شدت دچار کمبود آب شد و رو به خشکسالی می‌رفت. این شهر به شدت به یک منبع برای تامین آب مورد نیاز مردم و صنعت خود احتیاج داشت و برای همین امپراطور والنس در سال ۳۷۵ میلادی به معماران شهر دستور داد که کانال آبی بسازند تا این مشکل برطرف شود. از آن سال تا به امروز شهر قسطنطنیه به همچین سیستم آب‌رسانی مجهز شد. آب یک منطقه از این کنال تامین می‌شود و نمای ظاهری آن مانند یک پل ساخته شده است. این سیستم کانال آب که به‌خوبی طراحی و پیاده‌سازی شده بود و فرسنگ‌ها ادامه داشت، بعد از گذشت چنیدین سال توسط معمار سنان در قرن شانزدهم مورد بازسازی قرار گرفت. جالب است بدانید که در دوران امپراتوری عثمانی نیز، کانال آب والنس همچنان کاربرد داشت. امروزه از میان طاق‌های این کانال، بوار آتاتورک می‌گذرد. این کانال عظیم‌الجسه در نزدیکی بازار بزرگ استانبول و مسجد شاهزاده بنا شده است، و از جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول به شمار می‌آید. 

قنات

ستون کنستانتین

ستون کنستانتین در دوران روم باستان، در میان بازاری بزرگ (وسط محل اجتماعات آن دوران) بنا شده است. در حال حاضر این ستون در میدان چمبرلی تاش استانبول قرار دارد. قطعه سنگ‌های قرمز، سنگ سماق و سنگ ارغوانی مواد اولیه برای ساخت این ستون بوده است. ارتفاع ستون کنستانتین ۳۵ متر ارتفاع دارد و ارزش فوق‌العاده‌ای برای رومیان باستان داشته است. این ستون در گذشته ارتفاع بیشتری داشته، اما طی زمان و گذشت سال‌ها تخریب شده و ارتفاع آن کم شده است. اگر بازدید از بناهای تاریخی برای شما جذاب و دیدنی باشد، این ستون نیز به نوبه خود می‌تواند برای شما جذاب باشد.
آدرس ستون کنستانتین: استانبول، خیابان وزیرخان، میدان چمبرلی تاش استانبول

ستون

مسجد سلیمانیه

بی شک می‌دانید که استانبول به شهر هزار مسجد معروف است و بخش عظیمی از جاذبه‌های گردشگری داخل این شهر را مساجد تشکیل داده‌اند. یکی از برجسته‌ترین و زیبا ترین مسجدهای استانبول، مسجد سلیمانیه می‌باشد. این مسجد بزرگ در فراز تپه‌ای و محله بایزید بنا شده است. این مسجد باشکوه‌ترین مسجد شهر استانبول محسوب می‌شود و نزدیک به بازار بزرگ واقع شده است. در ترکی به این مسجد «سلیمانیه جامی» گفته می‌شود و سالانه میزبان تعداد بالایی از گردشگران و توریستانی است که با تور استانبول به آن‌جا می‌روند. این مسجد بی‌نظیر در سال 1557 میلادی توسط یکی از برجسته‌ترین و خلاق‌ترین معماران ترکیه یعنی «سینان»، در دوران عثمانی ساخته شده است. این معمار خوش سلیقه در ساخت این مسجد از طرحی ساده و باشکوهی استفاده کرده است. این مسجد گنبد و طاق خیلی بزرگی دارد که بین مسجدهای دوران عثمانیه شهر استانبول، بلندترین ارتفاع را دارد. در نمای این مسجد 4 ستون و مناره‌های سربه‌فلک کشیده به چشم می‌خورد. داخل مسجد را با ظرافت خاصی کاشی کاری کرده‌اند و پنجره‌هایی رنگی با نقوش بسیار زیبا دارد. در هر دو طرف مسجد گنبدهای کوچک‌تری دارند و کنار آن‌ها مناره‌های بلند قامتی وجود دارد. آرامگاه معمار سینان در گوشه شمالی و دقیقا بیرون از دیوارهای مسجد سلیمانیه قرار دارد. به علاوه باید بدانید که بخشی از محوطه مسجد به گورستان مقامات عثمانی اختصاص داده شده و مقبره سلطان سلیمان و همسر محبوب وی نیز در این مجموعه قرار دارد. جالب است بدانید که مجموعه‌ای از ساختمان‌های بیمارستان، حمام، کتابخانه و چند موسسه‌ خیریه‌ در اطراف این مسجد قرار گرفته‌اند. هنگام گشت و گذار و دیدن مسجد سلیمانیه، بازدید از چشم‌انداز جذاب و دیدنی شاخ طلایی را که در مقابل‌ روی شما است را از دست ندهید. ساعات بازدید از مسجد سلیمانیه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر میزبان گردشگران تور استانبول می باشد، البته لازم به ذکر است که در زمان‌های برگزاری نمازهای یومیه امکان بازدید از مسجد وجود ندارد.
آدرس مسجد سلیمانیه : ترکیه، استانبول، محله بایزید، خیابان سلیمانیه، نزدیک در شمالی دانشگاه استانبول، مسجد سلیمانیه

سلیمانیه

مسجد فاتح

برای گفتن از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای باقی مانده از دوران عثمانی، می‌توان به مسجد فاتح اشاره کرد. مسجد فاتح به دستور سلطان محمد ساخته شده است. دقیقا بعد از فتح استانبول شروع به ساخت این مسجد کردند و از سال ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ ساخت آن طول کشید. معماری اصل ترک‌ها در این بنا نمایان می‌باشد. این مسجد بزرگترین مسجد دوران عثمانی بوده و از باارزش‌ترین مسجدهای استانبول محسوب می‌شود. این بنا، شامل ساختمان‌هایی است که داخل آن مسجد و بناهایی است که داخل آن‌ها، در راستای گسترش مذهب فعالیت دارند. ساختمان‌های آن کاربرد مذهبی دارد و آموزش‌های علوم دینی در این مکان شکل می‌گیرد، به علاوه اینکه به‌لحاظ فرهنگی از مهم‌ترین مساجد استانبول به شمار می‌آید. پشت این مسجد آرامگاه سلطان محمد دوم قرار دارد و معماران هنگام بازسازی، از معماری به سبک باروک استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید مقبره همسر سلطان محمد نیز در نزدیکی مقبره خود او قرار گرفته است. این مسجد در قلب محله فاتح قرار دارد و از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف بازار بزرگ استانبول است. محله فاتح خود نیز محله‌ای سنتی و مذهبی می‌باشد. بعد از زلزله سال 1766 این مسجد تخریب شد و مورد بازسازی قرار گرفت تا دوباره مرمت پیدا کرد. این بنا با بنایی که در گذشته بود تفاوت دارد.  پیشنهاد می‌کنیم در روزهای 4شنبه به این مکان بروید تا از بزرگترین بازار خیابانی این محله دیدن کنید. این بازار در شمال مسجد فاتح برگزار می‌شود و داخل آن می‌توانید پوشاک، وسایل و ظروف آشپزخانه، بدلیجات، خوراکی‌ها و سایر محصولات ترک دیگر را با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید.
آدرس مسجد فاتح: استانبول، خیابان فوزی پاشا

فاتح

مسجد رستم پاشا

پیش از این در مورد بازار ادویه با شما صحبت کرده‌ایم، مسجد رستم پاشا پشت و سمت غربی این بازار قرار دارد و به بازار بزرگ استانبول نزدیک است. رستم پاشا نام داماد سلطان سلیمان (وزیر اعظم) بود که در اوایل سال 1560 میلادی، به دست معمار معروف و برجسته ترکیه سینان، مسجدی به نام این فرد ساخته شد. ایزنیک به نوعی از سرامیک‌‌ها و کاشی‌های تزیینی گفته می‌شود که مجموعه‌ای چشمگیر از چندین طرح سنتی و رنگ در آن به کار برده می‌شود. تقریبا تمام دیوارهای این مسجد با کاشی ایزنیک پوشیده شده است. نکته جالب و دوست‌داشتنی در مورد این مسجد نمای خارق‌العاده داخل آن است. به قدری نمای داخل مسجد زیبا و تزیین شده است، که از دیدن این حجم از زیبایی حیرت زده می‌شوید. هر چقدر نمای داخلی مسجد رستم پاشا آراسته و مزیین شده است، نمای خارجی آن ساده می‌باشد. اطراف مسجد رستم پاشا را مغازه‌های زیادی وجود دارد و این مسجد روی زمینی شیب‌دار بنا شده است.
آدرس مسجد رستم پاشا: استانبول، خیابان حصیرجیلار 

رستم پاشا

مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده را برای یادبود پسر 22 ساله سلطان سلیمان ساخته‌اند. شاهزاده پسر ارشد سلطان سلیمان، در سن 22 سالگی به‌خاطر بیماری آبله در گذشت و به دستور آن سلطان این مسجد توسط معمار سینان بنا شد. در بالا در مورد معمار معروف ترکیه «سینان» صحبت کرده بودیم، و جالب است بدانید که این مسجد را در دوران کارآموزی خود ساخته و جزو اولین کارهای او بوده است که در کارنامه کاری خود ثبت کرده. با وجود کارآموز و شاگرد بودن این معمار، اما نتیجه کار او بسیار شاهکارانه و باشکوه است. این مسجد در میان باغی زیبا و آرام قرار دارد که تعدادی از آرامگاه‌های پادشاهان عثمانی داخل آن قرار دارد. مقبره خود شاهزاده محمد نیز در این مسجد و باغ قرار گرفته است.
آدرس مسجد شاهزاده: استانبول، محله‌ فاتح، خیابان شاهزاده

مسجد شاهزاده

مسجد جدید استانبول

مناره‌های مسجد جدید استانبول از نمادهای اصلی این شهر به حساب می‌آید. این مسجد از مساجد معروف و تاریخی استانبول است و در نزدیکی بازار بزرگ استانبول قرار دارد. اگر به محله امینونو رفتید، در کنار بازدید از آن به مسجد جدید نیز بروید و از آن نیز بازدید به عمل بیاوریبد. خیلی جالب است که بدانید این مسجد یز به دست سینان معمار مشهور و معروف شهر استانبول ساخته شده است. این بنا بعد از به پایان رساندن دوره کارآموزی او ساخته شد و برای معمار سینان چالش بزرگی بود. به طور مثال وقتی که ممار سینان داشت این مسجد را بنا و پایه‌گذاری می‌کرد (سال 1597 میلادی)، سلطان‌های آن دوره در گذشتند و سیاست و جو کشور عوض شد. به علاوه بخاطر دخالت‌ها و مشکلاتی که از طرف حرم‌سرا بود، ساخت این مسجد تا سال 1663 طول کشید. در آخر به دستور تورهان خدیجه (ملکه مادر) ساخت آن نهایی شد. این بنای زیبا از میدان اصلی نیز معلوم است و نیم‌گنبدهای متعددی که به صورت شاهکارانه‌ای در اطراف گنبد اصلی قرار گرفته، به زیبایی خودنمایی می‌کند. این بنا 66 گنبد و نیم‌گنبد دارد که در کنار آن‌ها دو مناره بلند قامت و باشکوهی قرار گرفته است. داخل مسجد جدید نیز به زیبایی هرچه تمام‌تر از کاشی‌ها و سرامیک‌های ایزنیک استفاده شده، که این کاشی‌ها نقش و نگار فوق‌العده زیبا و رنارنگی دارد. داخل این مسجد بسیار پرنور و غرق در آرامش است و این بخاطر وجود تعداد زیادی پنجره داخل بنای این مسجد می‌باشد. جالب است بدانید که آرامگاه و مقبره‌‌هایی پشت این مسجد وجود دارد که اشخاصی چون تورهان خدیجه، پسر تورهان خدیجه (سلطان محمد چهارم) و چند سلطان دیگر در این آرامگاه‌ها آرمیده‌اند.
آدرس مسجد جدید استانبول: استانبول، امینونو

مسجد جدید

بخش‌های دیدنی بازار بزرگ استانبول

شاید مثال از شیر مرغ تا جان آدمیزاد مناسب این بازار باشد، زیرا در بازار بزرگ استانبول هر چیزی که فکرش را بکنید می‌توانید یافت کنید. خرید از بازار بسیار لذت بخش و جذاب است. برای تمام افرادی که ساکن ترکیه هستند یا مسافر داخل این کشور می‌باشند، بازدید از این بازار و خرید از آن را توصیه می‌کنیم. در این بازار تمام نیاز روزمره، لباس‌، کفش و کیف، وسایل خانگی و سایر موارد یافت می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های این بازار این است که قسمت‌بندی شده و تمام محصولات مشترک در یک راسته قرار دارند. این ویژگی به شما امکان مقایسه محصولات از لحاظ قیمت، سایز و کیفیت را می‌دهد. در قصد داریم قسمتی از بخش‌ها و راسته‌های بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی را به شما معرفی کنیم.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

بخش‌های بازار

راسته کیف و کفش در بازار کاپالی چارشی استانبول

در راسته و بخش کفش و کیف‌های بازار بزرگ استانبول می‌توانید هرنوع و مدلی که مد نظر دارید را پیدا کنید. این بازار تمام افراد با سلیقه‌های متفاوت را قانع می‌کند و هرکسی برای خرید برود، قطعا دست خالی بیرون نمی‌آید. به علاوه اینکه در این راستا انواع کیف و کفش‌های چرمی، مدرن، سنتی، قدیمی، دست دوز با چرم اصل را می‌توانید خریداری کنید. جالب است بدانید در این راسته شاهد کفش و کیف‌های دوران سلجوقی و عثمانی را ببینید و برای خود تهیه کنید.

راسته چرم و پوست در بازار کاپالی چارشی استانبول

شهر استانبول از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرکزهای تولید محصولات چرمی در دنیا می‌باشد و برای از این شهر به کشورهای جهان، چرم اصل صادر می‌شود. اگر علاقه‌مند به محصولات چرمی و اصل هستید، به علاوه اینکه قیمت‌آن برای شما فرقی نمی‌کند، حتما از این راسته دیدن کنید.

چرم استانبول

راسته ادویه‌جات در بازار کاپالی چارشی استانبول

راسته ادویه‌جات شباهت بسیار زیادی به بازار ادویه استانبول دارد و حال و هوای خیلی لذت‌بخشی به انسان می‌دهد. به علاوه اینکه وقتی داخل این بازار می‌شوید گویی وارد بازارهای قدیمی ایران شده‌اید. بو و عطر دلنشین ادویه‌ها، حس و حال شما را به سمت عطاری‌ها می‌برد. در این بازار می‌توانید انواع دمنوش‌های اصل، گیاهان دارویی، ادویه‌های کمیاب، شربت‌های گیاهی، قرص‌های گیاهی و انواع چای‌ها را خریداری کنید. اگر اهل درمان با روش‌های سنتی هستید حتما از این بازاربازدید کنید، زیرا هر چیزی که مد نظر دارید در این راسته بازار یافت می‌کنید.

ادویه

راسته عتیقه‌جات در بازار کاپالی چارشی استانبول

در راسته عتیقه‌جات بازار بزرگ استانبول می‌توانید شاهد زیباترین وسایل تزیینی و تاریخی دوران قدیم باشید و دیدن آن‌ها شگفت‌زده شوید. این وسایل به قدری زیبا و چشمگیر هستند که اگر قصد خرید هم نداشته باشید از دیدن آن‌ها لذت می‌برید. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید در این راسته دارید، حتما سعی کنید با کسی بروید که کاربلد باشد تا سرتان کلاه نگذارند. به علاوه اینکه حق اینکه برخی از این عتیقه‌جات‌ها و اشیاء‌ها از کشور ترکیه بیرون ببرید را ندارید و پیگرد قانونی دارد. پس هنگام خرید سعی کنید از این موضوع حتما مطلع شوید تا به دردسر نیافتید.

راسته طلافروشی‌ها در بازار کاپالی چارشی استانبول

طلا و جواهرفروشی‌های بسیاری در بازار بزرگ استانبول وجود دارد که تمامی آن‌ها طلا‌های سنتی و بسیار زیبای کشور ترکیه را به فروش می‌رسانند. بد نیست بدانید که برخی از فروشگاه‌های این قسمت از بازار بزرگ استانبول نظیر فروشگاه‌های کافگاز و فواد کیرگیز از شهرت بسیاری در میان مردم و حتی گردشگران استانبول برخوردارند. بنابراین به هنگام بازدید از بازار بزرگ مراجعه به فروشگاه‌های مذکور را فراموش نکنید. لازم به ذکر است که برای دسترسی به راسته طلافروشان بازار بزرگ می‌توانید از ورودی بایزید وارد شده و به سمت ورودی نورسمانیه بروید. از سایر فروشگاه‌هایی که در بازار بزرگ وجود دارند می‌توان به فروشگاه‌های صنایع دستی، کلکسیون سکه و پول، پارچه و مسنوجات، ظروف نقره، زیور آلات، پوشاک چرم، کیف، کفش سنتی، وسایل عتیقه و غیره اشاره کرد. برای دسترسی به این راسته باید در راسته صراف‌ها به دنبال آن بگردید.

بازار

راسته قالی و قالیچه در بازار کاپالی چارشی استانبول

قالی‌باقی یکی از مطرح‌ترین صنعت‌های موجود در کشور ترکیه می‌باشد و شما می‌توانید بی‌نظیرترین فرش‌ها را در این کشور ببینید. با توجه به اهمیت صنعت فرش در ترکیه بخش نسبتاً بزرگی از بازار سنتی استانبول به فروش فرش‌های دستباف اختصاص داده شده است. قدمت قالیبافی د رکشور ترکیه به 7 هزار سال پیش باز می‌گردد. گفتنی است که برای دسترسی به این بخش از بازار بزرگ استانبول باید به ورودی نورسمانیه مراجعه کنید.

راسته صنایع دستی در بازار کاپالی چارشی استانبول

داخل راسته صنایع دستی می‌توانید از انواع صنایع دستی ترک شامل تذهیب، گلیم، مینیاتور، خوشنویسی و آثار چوبی خریداری کنید. در این راسته شما قادر هستید بهترین سوغات ترکیه و صنایع دستی مردم هنرمند شهر استانبول را تهیه کنید و به عزیزانتان هدیه دهید.

سوغات استانبول

از کدام مغازه و پاساژهای داخل بازار بزرگ استانبول خرید کنیم؟

همه جای بازار پر از مغازه است و اجناسی دارد که دلتان میخواهد از همه آن‌ها یکی خریداری کنید. در ادامه مطلب برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ارمغان نوروعثمانیه

این مرکز خرید یکی از شیک‌ترین فروشگاه‌های داخل شهر استانبول می‌باشد که کولکسیونی از ظروف لوکس، فرش و قالیچه، پوشاک، جواهرات و کیف و کفش می باشد. طراحی  اجناس این فروشگاه بسیار منحصر به فرد و خاص است، که حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، حتما از دیدن اجناس زیبای آن لذت می‌برید. این مجموعه در خیابان نورو عثمانیه پلاک 65 واقع شده است.

مغازه‌ کورو قهوه چی محمت افندی

خیابان پشتی بازار ادویه استانبول، دقیقا بیرون از در ب غربی آن، مغازه‌ کوچکی به نام «کورو قهوه چی» وجود دارد، که از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های‌ قهوه اصل و خوشمزه در ترکیه می‌باشد. ان مغازه فعالیت خود را از سال 1871 شروع کرده است و تا امروزه در این عرصه کار خود را ادامه داده. در این مغازه می‌توانید نحوه آسیاب شدن دانه‌های قهوه را ببینید و از عطر و بوی آن نهایت لذت را ببرید. طعم قهوه‌های این مغازه واقعا خوشمزه می‌باشد و یکی از بهترین سوغات‌هایی است که می‌توانید برای عزیزان خود ببرید. برای رفتن به این فروشگاه باید خود را به خیابان تاحمیس برسانید و به سراغ پلاک 66 بروید.

قهوه ترک

ادویه فروشی اجوزجولار باهارات

این ادویه فروشی پشت بازار قرار گرفته است و اجناس آن قیمت مناسبی دارد. صاحب آن (بیلگه کادی اوغلو) خانومی مهربان و صمیمی می‌باشد، که از معاشرت با او لذت می‌برید. در این مغازه تازه‌ترین ادویه‌ها با تنوع بالا وجود دارد. برای رفتن به این مغازه باید به بازار مصری‌ها بروید و خود را به پلاک 51 برسانید.

کاپیتان بروس

اگر قصد خرید صنایع دستی برنجی و مسی دارید و یا از دیدن آن لذت می‌برید، این فروشگاه را از دست ندهید. ظروف عتیقه و فانوس‌های زیبایی با طراحی مدرن و سبک سنتی در این پاساژ وجود دارد. برای رفتن به این بخش از بازار بزرگ به خیابان ترزیلز پلاک 30 مراجعه کنید.

بازار استانبول

امکانات بازار بزرگ استانبول

از آن‌جایی که بازار بزرگ استانبول یکی از پربازدیدترین بازارهای دنیا به شمار می آید و سالانه افراد بسیاری تنها با هدف بازدید و گشت و گذار به این مجموعه مراجعه می‌کنند. امکانات رفاهی بسیاری در داخل بازار وجود دارد که گردشگران بتوانند از آن‌ها استفاده کرده و لحظات خوشی را داشته باشند. برخی از این امکانات عبارتند از چندین نمازخانه و مسجد، آبخوری، مرکز اطلاعات گردشگری، ایستگاه پلیس، داروخانه، دفتر پست، شعبات بانک‌های ترکیه، سرویس بهداشتی و غیره.

بازار بزرگ استانبول

رستوران‌ها و کافه‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که در بازار بزرگ استانبول وجود دارند، رستوران‌ها و کافه‌های این مجموعه می‌باشد. جالب است بدانید که تمامی کافه‌ها و رستوران‌های موجود در بازار بزرگ سنتی بوده و گردشگران با مراجعه به آن‌ها گویی که در زمان سفر کرده و به دوره حکومت عثمانی‌ها رفته‌اند. خوب است بدانید که در کافه‌ها و رستوران‌های بازار بزرگ استانبول انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای سنتی ترکیه سرو می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را سفارش داده و نوش جان کنید. رستوران حاووضلو، گل ابرو کانتین، رستوران اصلان و رستوران بورچ از نمونه این رستوران‌های معروف بازار استانبول می‌باشد.

غذاهای رستوران‌ها

ساعات بازدید بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول از بازارهای معروف و سرشناس شهر استانبول است. با وجود تعداد زیادی از مراکز خرید بزرگ و مدرن داخل این شهر، نمی‌توانیم چشم روی محبوبیت بازار بزرگ استانبول ببندیم و منکر شلوغی و ازدحام آن شویم. بازار بزرگ استانبول یا همان «بازار کاپالی چارشی» و «گرند بازار استانبول» از پربازدیدترین بازارهای دنیا به شمار می‌آید و در طول سال میزبان تعداد خیلی زیادی از مسافران و گردشگران می‌باشد. تمام حجره و مغازه‌ای این بازار از دوشنبه‌ها تا شنبه‌ها باز می‌باشد و فعالیت آن‌ها از ساعت 9 صبح الی 7 عصر ادامه دارد. روزهای یکشنبه این بازار تعطیل می‌باشد و فعالیتی ندارد. به شما توصیه می‌کنیم برای بازدید از این بازار بزرگ و دیدنی حداقل 3 ساعت زمان بگذارید و اینکه حتما با خود نقشه بازار را همراه داشته باشید یا در اینترنت آن را سرچ کنید. 

بازار

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول

همانطور که در بالا گفتیم این بازار در روزهای یکشنبه تعطیل می‌باشد و فعالیتی ندارد. روزهای وسط هفته این بازار به صورت عادی است و خیلی شلوغ نیست. اما لازم به ذکر است که این بازار همیشه بازدیدکننده دارد و اینطور نیست که خیلی خلوت باشد. اما اگر قصد خرید دارید و برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به این بازار می‌خواهید بروید، بهترین زمان روزهای عادی و وسط هفته می‌باشد. در این روزها امکان دارد قیمت‌ها نیز کمی پایین‌تر باشد. اما اگر نیت دارید در روزهای شلوغ و پرهیاهو به این بازار بروید تا حال و هوای خود را با این نشاط و سرزندگی داخل بازار عوض کنید، بهتر است روزهای آخر هفته را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که شاید قیمت‌ها در روزهای آخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه کمی بالاتر برود و ازدحام صد در صد بیشتر از روزهای وسط هفته است. برای گردشگران و توریستانی که قصد دارند فقط بنای تاریخی بازار را مشاهده کنند و عکسی به یادگار ثبت کنند بهتر است روزهای آخر هفته به این بازار مراجعه کنند.

بهترین زمان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر