جنگل جیغ مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 5057
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جنگل جیغ مشهد طبق حرف برخی از مردم یکی از ترسناک ترین جنگل‌های پر رمز و راز شمال شرق ایران است چرا که در شب صدایی نزدیک به صدای جیغ یک زن که انگار در حال سوختن در آتش است، در آن شنیده می‌شود. حتی برخی این صداهای شبانه را به شیاطین یا اجنه ربط داده‌اند. اما واقعا دلیل این صدای جیغ مانند چیست؟ آیا واقعا این صدای یک موجود زنده است؟ در پاسخی کوتاه می‌توانیم بگوییم بله اما احتمالا نه آن موجود زنده‌ای که فکر می‌کنید. در ادامه این مقاله جامع جنگل جیغ به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اما به یاد داشته باشید همین موضوع، گردشگران زیادی را به این منطقه کشانده است تا با با زدن کمپ و خوابیدن در جنگل جیغ مشهد در شب، ترس و هیجانی به یاد ماندنی را تجربه کنند. به هر حال هرکسی که این صدا را در شب تولید می‌کند جدا از واقعا مهیب بودن یا نبودن خودش، صدایی ترسناک در آن محیط دارد. در ادامه همراه لحظه آخر باشید تا یک معرفی جامع از این جنگل ترسناک و راز صدای آن در شب داشته و در یک فیلم اختصاصی این صدای جیغ مانند را بشنویم. آدرس، نحوه دسترسی و جاهای دیندنی اطراف جنگل را نیز اعلام خواهیم کرد.

جنگل جیغ مشهد در شب

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

فیلم جنگل جیغ مشهد در شب

اگر به دنبال شنیدن صدای جیغ مانند مشهور جنگل جیغ هستید، مسلما نمی‌توانید آن را در متن مقاله پیدا کرده و بهتر است آن را در ویدئو زیر بشنوید. علاوه بر فیلم و صدا جنگل جیغ مشهد در این ویدئو اختصاصی تمام جزئیات مربوط به این جنگل که در همین مقاله به آن پرداخته‌ایم نیز وجود دارد که بد نیست نگاهی به آن بیاندازید. در این ویدئو می‌توانید موجودی که این صدا را به وجود می‌آورد را نیز ملاقات کنید!

 

جنگل جیغ مشهد کجاست؟

جنگل جیغ مشهد یکی از جاهای دیدنی استان خراسان بوده و در اطراف روستای سربرج، یکی از روستاهای بسیار دیدنی و خاص از توابع و بخش طرقبه، قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه‌ای است که گردشگران می‌توانند به راحتی از مرکز شهر یعنی مشهد به این روستا بیایند و از جنگل مخوف جیغ دیدن کنند.روستای سربرج در 32 کیلومتری مشهد واقع شده است. اگر می‌خواهید از شهر مشهد به این روستای دیدنی بروید با وسیله شخصی یا همان اتومبیل تقریبا باید ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در راه باشید. این میزان زمان بستگی به ترافیک شهری و ساعت حرکت شما دارد و ممکن است کم‌تر یا حتی بیشتر نیز شود. شما می‌توانید از تهران به این جنگل نیز بروید. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در یکی از بهترین هتل‌های شهر مشهد اقامت و استراحت کرده و سپس از جنگل مخوف جیغ بازدید کنید. اگر شما به استان خراسان رضوی سفر کرده‌اید باید به جنوب این شهر رفته و وارد شهر طرقبه مشهد شوید و سپس از آنجا به روستای سربرج بروید.

 

 

مسیر دسترسی به جنگل جیغ در مشهد

همانطور که در نقشه بالا دیدید و خواندید بهتر است از مشهد راه بیافتید اما اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید به جنگل جیغ در مشهد بروید، در ابتدا باید بگوییم ساک‌های خود را برای یک سفر طولانی ببندید. چرا که این جنگل در 924 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. در ابتدا شما باید با گذر کردن از شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود به شهر نیشابور بروید. پس از گذشت از شهر نیشابور به پلیس راه باغچه و بعد از آن از طریق اتوبان نیشابور-مشهد وارد آزاد راه مشهد-باغچه شوید. انتهای این آزادراه، بزرگراه سلسله الذهب و بعد از آن بزرگراه کلانتری است. بعد از طی کردن مسافتی چند کیلومتری از این بزرگراه و رد کردن باغ گیاه شناسی مشهد، از طریق یکی از خروجی‌ها وارد خیابان حافظ شوید. در انتهای خیابان حافظ و در سمت راست این جاده، جاده‌ای به اسم خلج است. وارد جاده خلج شوید. از این جاده می‌توانید به روستای سربرج رفته و در قسمت چپ جاده می‌توانید جنگل‌های بسیار زیبا و بکر جیغ را ببینید.

درختان جنگل جیغ

علت نامگذاری جنگل جیغ

جنگل جیغ مشهد یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های گردشگری در ایران و جهان به شمار می‌آید. این پدیده گردشگری که در جنوب استان مشهد قرار گرفته، به خاطر صداهای عجیب و غریب به یک پدیده ترسناک در ایران تبدیل شده است. اما چرا به این جنگل، جنگل جیغ می‌گویند؟ اگر شما شب تا صبح را در این جنگل ترسناک به سر کنید، بی شک صداهای عجیبی که مانند سوت یا جیغ هستند را می‌شنوید. علت نامگذاری این جنگل، صداهای ترسناک و عجیب آن در طول شب است. افرادی که به این جنگل بکر و ترسناک سفر کرده‌اند، تمامی صداهای دلخراش و جیغ مانند را تایید می‌کنند. از دیگر نکته‌های بسیار مهم این است که این صداها در طول شب ایجاد و با آغاز روز این صدا از بین می‌رود. از طرفی این صدای دلخراش را می‌توان به صدای زنی که در حال آتش گرفتن و سوختن است تشبیه کرد. بی‌شک این تشابه صدا آن هم در تاریکی جنگل بسیار خوف آور و ترسناک است. در این جنگل که به نام‌های دیگری مانند جنگل سربرج و مج نیز شناخته می‌شود گیاهان و درختان مختلفی از جمله میوه گیلاس، گردو، سیب و چنارهای بسیار بلند وجود دارد. همچنین این جنگل بسیار دیدنی و خاص دارای یک رودخانه بسیار دیدنی بوده که در اطراف آن می‌توانید انواع حیوانات از جمله گرگ، روباه و پرندگانی مانند عقاب و قرقی ببینید.

جنگل زیبای جیغ در مشهد

راز جنگل جیغ مشهد

اگر بخواهیم علت این صداهای جیغ را به شما بگوییم باید به چند سال قبل و موقعیت جغرافیایی این جنگل برگردیم. این جنگل بسیار دیدنی و جذاب در اطراف یک رودخانه که مربوط به روستای سربرج است، قرار دارد. این رودخانه در چند سال گذشته به علت کمبود آب خشک شد. اما در سال ۱۳۹۰ این رودخانه دوباره پر آب شد و همزمان با آن صداهای مرموز در این جنگل شروع و شنیده شدند. به همین دلایل باورها و داستان‌های مختلفی به وجود آمد. به عنوان مثال برخی بر این باور بودند که جنگل جیغ محل زندگی شیاطین و اجنه و برخی دیگر معتقد هستند که  در اینجا زنی در آتش سوخته و به قتل رسیده و این صداها مربوط به جیغ آن است. همچنین برخی دیگر معتقد هستند که این سر و صدا مربوط به تغییرات آب ‌و هوایی است و پیچیدن باد در بین شاخ و برگ درختان باعث ایجاد این صدا می‌شود. اما برای فهمیدن این راز و علت صدای آن بخشداری این منطقه چند کارشناس را به این منطقه اعزام کرد. با جست‌وجو و تحقیقات بسیار ویژه علت این صدا پیدا شد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صدا جنگل جیغ مشهد

صدا جنگل جیغ با وجود مخوف و ترسناک بودن مربوط به نوعی جیرجیرک کوچک بوده که در زبان محلی به آن «کز» یا «چیز» می‌گویند. این حشرات اطراف خرداد ماه برای تغذیه از درختان گیلاس به این منطقه می‌آیند، در لابه‌لای شاخ و برگ درختان پنهان شده و در شب به صورت دست جمعی صدا تولید می‌کنند. کوهستانی بودن و وجود درختان و باد در این جنگل به اکو و پخش بیشتر این صدا و در نتیجه بلندتر شدن شدن آن کمک می‌کند. جیرجیرک‌ها ظاهرا هم فقط در این موقع از سال در آنجا وجود دارند و تا ۴۰ روز نیز زنده و بعد از آن از بین می‌روند. اما از طرفی بخری از گردشگرانی که به این منطقه رفته‌اند اعلام کرده‌اند که چیزی به عنوان جیرجیرک ندیده‌ یا اگر دیده‌اند به این تعداد و در اطراف رودخانه نبوده است. تمام این مسائل و شایعات باعث شده تا مشکلات مختلفی از جمله ارزان شدن زمین در این مناطق و باغ‌ها شود.

زیبایی جنگل جیغ

جاهای تفریحی مشهد - آشنایی با تفریحات مهیج و منحصر به فرد مشهد

اقامت در جنگل جیغ مشهد

به طور حتم اقامت کردن در داخل جنگل جیغ آن هم با صداهای مرموز و ترسناک کار آسانی نیست. اما اگر شما می‌خواهید شب را در قلب این جنگل سپری کنید باید به خاطر داشته باشید که دما در این منطقه بسیار خنک و سرد است. پس بدون شک همراه خود کیسه خواب بردارید. اما اگر شما قصد داشتید شب را در این منطقه سپری کنید و تمایلی به سپری کردن شب در جنگل ندارید، می‌توانید به جاده خلج رفته و در اقامتگاه بوم گردی آن ساکن شوید. همچنین با توجه به افزایش تعداد گردشگران، برخی مردم اهالی بخشی از خانه‌های خود را برای اقامت شبانه در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

بازدید مردم از جنگل جیغ مشهد

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل جیغ

جنگل جیغ مشهد یکی از بهترین و مناسب‌ترین مناطق ییلاقی در جنوب مشهد به حساب می‌آید. پس اگر شما قصد سفر به این جنگل مرموز را دارید فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. چرا که این دو فصل آب و هوای بسیار لطیفی را به جنگل می‌بخشند. از این رو بهترین انتخاب این است که در فصل بهار و تابستان از منطقه دیدن نمایید. فصل پاییز و زمستان‌ در این جنگل سرد است.

جنگل جیغ مشهد

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ

جنگل جیغ مشهد یکی از زیباترین و مرموزترین جنگل‌های ایران در شمال شرق ایران بوده که در جنوب شهر مشهد و در منطقه طرقبه قرار گرفته است. این جنگل به علت موقعیت جغرافیایی که دارد علاوه‌ بر پدیده‌هایی که در خود جای داده، در اطراف آن نیز پدیده‌ها و جاهای دیدنی مختلفی دارد. شما می‌توانید علاوه‌ بر سفر به این جنگل جذاب و خاص به مناطق اطراف نیز سری بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

روستای سربرج در اطراف جنگل جیغ 

روستای سربرج یکی از روستاهای بسیار دیدنی و زیبا در منطقه طرقبه است. این روستا از نظر آب‌ و هوایی منطقه‌ای خنک بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا سفری به یاد ماندنی داشته باشید. شما می‌توانید قبل از رفتن به جنگل جیغ مشهد ابتدا به روستای سربرج رفته و از نزدیک با پدیده‌های گردشگری این روستا آشنا شوید. این روستا علاوه ‌بر جنگل جیغ، دارای یک رودخانه بسیار زیبا، دیدنی و پر آب است. این رودخانه ۱۳ کیلومتر بوده که قسمتی از آن نیز از جنگل جیغ می‌گذرد. این رودخانه از جاده پیر رودخانه تا روستای سربرج و در انتها به روستای تجر ادامه دارد. روستای سربرج علاوه ‌بر جنگل و رودخانه دارای یک قلعه بسیار زیبا و دیدنی بوده که از نظر تاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید از مسیر هفت کیلومتری روستای سربرج عبور کرده و از جنگل‌های جیغ نیز رد شوید؛ سپس به این قلعه ویران شده در روستا برسید.

روستای تجر و سربرج

روستای تجر در 10 کیلومتری جنگل جیغ

اگر شما به جنگل جیغ مشهد و روستای سربرج سفر کرده‌اید؛ بدون شک اسم روستای تجر و زیباهای آن به گوش شما خورده است. روستای تجر یکی دیگر از روستاهای نزدیک به جنگل جیغ بوده که در فاصله ۱۰ کیلومتری آن واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای هم مرز بین مشهد و نیشابور بوده که در منطقه طرقبه مشهد قرار دارد. این منطقه از نظر موقعیت جغرافیایی دارای موقعیتی استراتژیک است. اگر به این منطقه و به ویژه روستای تجر قصد سفر دارید بازدید از کوه‌های مرتفع و سرسبز آن را در برنامه خود قرار دهید. این روستا یکی از بهترین مناطق طبیعت گردی بوده که شما می‌توانید یک روز کامل خود را برای پیک نیک کنار بگذارید. این روستا در ۴ کیلومتری روستای سربرج قرار گرفته است که شما می‌توانید در کمتر از ۱۵ دقیقه به این روستا بروید.

غار مغان؛ از قدیمی ترین غارهای مشهد

یکی دیگر از مراکز دیدنی و تفریحی روستای سربرج غار مغان است. این غار یکی از قدیمی‌ترین غارها در مشهد بوده که در دل کوه‌ها قرار دارد. اگر قصد رفتن به منطقه مغان و دیدن غار مغان را دارید می‌توانید از طریق جنوب مشهد و از کوه خلج به این منطقه بروید. این غار واقع در روستای مغان بوده که شما پس از طی کوچه‌هایی به طول ۲ کیلومتر به یک چشمه می‌رسید. این چشمه ابتدای پیاده روی به سمت غار است. غار مغان در انتهای روستای مغان قرار دارد و از نظر زمین شناسی مربوط به ۱۰۰ میلیون سال پیش است. این غار در 2910 متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد. از ویژگی‌های ظاهری این غار می‌توان به وجود دو دهنه اصلی برای ورود و خروج آن اشاره کرد. درون این غار دهلیز‌ها، راه‌های بسیار پر پیچ و خم و پرتگاه‌های بسیار زیاد و بلندی دارد.

غار مغان

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

جنگل جیغ مشهد، یکی از آثار طبیعی بکر و خیره‌کننده است که در استان خراسان رضوی واقع شده است. این جنگل بزرگ و پوشیده از درختان قدیمی و پرفراز و نشیب‌های زیبا، یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. هنگام ورود به این جنگل ترسناک، صدای طبیعت در هر زمان از سراسر اطراف به گوش می‌رسد. بلندشدن باد در بین شاخه‌های درختان، زمزمه رودخانه‌های جاری و آواز پرندگان باعث می‌شود احساسی از آرامش و سکوت عمیق به فرد بخشیده شود. گوناگونی از پوشش گیاهی متنوع و زیبا در سراسر جنگل وجود دارد که از بین آنها می‌توان به درختان بلوط، بنفشه‌های وحشی و زنبق‌های دیوانه اشاره کرد. جنگل جیغ محیطی طبیعی و دلنشین را برای عکاسی، پیاده‌روی و تماشای مناظر زیبا ارائه می‌دهد و برای هر کسی که به دنبال فراری از شهر و استراحت در آغوش طبیعت می‌باشد، یک مقصد بی‌نظیر است.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. عباس عباس 1402/09/16
    2 نفر پسندیدند
    من ببینمش میگم خانوم شما بودی صدای جیغ درمیاوردی 😁

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر