قرار گرفتن سالاد شیرازی در منوی پذیرایی سازمان ملل

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 219
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مدرس و سخنران تشریفات سازمان ملل متحد گفت: هر ایرانی باید یک راهنمای جهانگردی باشد و تمدن، دین، آیین و کشور خود را تبلیغ کند .

علی‌محمد بیدار‌مغز عصر امروز در سمینار تخصصی روابط عمومی و آداب میزبانی بین‌الملل اظهار داشت: پول گردشگری، سرمایه‌ای است که در تمام دنیا تقسیم می‌شود و ایران باید از آن سهم ویژه داشته باشد .

وی افزود: نه تنها در گردشگری که هر کاری که یک مسلمان می‌کند از منظر «تشریفات» دارای ارزش است چون تبلیغ دین وی محسوب می‌شود .

سخنران و مدرس تشریفات کاربردی بین‌المللی ادامه داد: ما با حرف زدن، لباس پوشیدن، با میهمانی گرفتن، هدیه دادن و نحوه رفتار و گفتار خود دین و فرهنگ و تمدن خود را به نمایش می گذاریم

رئیس پیشین تشریفات نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما ایرانی‌ها در برابر یک گردشگر که به کشورمان می‌آید نیز همین وظیفه را داریم و باید به آنان بگوییم ما که هستیم چه دین و مذهبی داریم و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ما به چه معناست .

بیدار‌مغز خاطرنشان کرد: در گردشگری سایت مهیا و غیر مهیا داریم چنانکه سنگاپور یک جزیره که زندان اسرای ژاپن در جنگ جهانی دوم بوده را به محلی برای گردشگرپذیری بدل کرده‌اند اما ایران در شمار 10 کشوری است که بالاترین سایت‌ها و نقاط گردشگری مهیا را دارد .

سخنران و مدرس تشریفات کاربردی بین‌المللی تصریح کرد: ما در اداره تشریفات وزارت خارجه سعی داشتیم به سفرای کشورهای خارجی نشان دهیم که ایران تنها تهران نیست و در یک سفر که سفرا را به شهرهای گردشگرپذیر بردیم کاردار اسپانیا که در شمار کشورهای با درآمد بالای جهانگردی است گفت شما نیازی به سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری ندارید چون سایت‌های گردشگری شما مهیا است و تنها باید اطراف مکان‌های تاریخی را نرده گذاری و مسقف کنید، تربیت راهنما را در دستور کار قرار دهید، اتوبوس‌های تمیز با رانندگان خوب داشته باشید و در هتل‌هایتان سرویس مناسب بدهید

بیدار‌مغز بیان کرد: برای جذب گردشگر رانندگان تاکسی، کارکنان پذیرش هتل‌ها، مأموران اداری مرتبط با گردشگران و ... باید آداب تعامل با گردشگران را آموزش ببینند و باور کنند که ادب قدرت می‌آفریند .

وی ابراز داشت: من ایرانی اگر با یک توریست خارجی مؤدبانه و محترمانه رفتار کنم برای کشور خود سرمایه‌گذاری انجام داده‌ام که برآورد کرده‌اند در جهان امروز گاه روزانه تا 3 هزار نوع آگهی تبلیغاتی به ذهن افراد گسیل می‌شود اما مخاطبان دو تا سه مورد آن را به خاطر می‌سپارند و از تأثیرگذارترین تبلیغات، حرف شفاهی دیگران است .

این سخنران مبانی تشریفات بین‌المللی افزود: هر توریستی که بیاید و در اثر رفتار ما برود و برای چند نفر تعریف کند که چقدر ایران زیبا، امن و ایرانی‌ها تا چه حد مهربان و متمدن هستند، اثر چندین رسانه بدگو خنثی می‌شود .

وی در ادامه برخی از نقاط ضعف پذیرش گردشگر را نیز برشمرد و گفت: زیرساخت‌های ما آن‌چنان که باید برای پذیرش توریست آماده نیست که ما گمان کرده‌ایم باید همواره هتل چند ستاره بسازیم تا گردشگری رونق بگیرد درحالی‌که هتل پنج ستاره مخاطب ویژه دارد و بیشتر باید به گردشگران میانه تمرکز کنیم که امروزه در دنیا اکثریت هستند .

بیدار مغز افزود: توریست‌های طبقه میانه و متوسط را می‌توان در هتل متوسط هم پذیرش کرد منوط به این‌که نکات کوچکی رعایت شود و از جمله این که مکان هتل در مناطق امن و غذای آن مناسب و سالم باشد و همچنین در پذیرش حداقل یک نفر مسلط به زبان خارجی حضور داشته باشد

به گفته وی، هتل لوکس و فاخر برای گروه ویژه‌ای است که تعدادشان زیاد نیست و در واقع این گروه مخاطب اصلی گردشگری ما نیستند .

سخنران مبانی تشریفات در سازمان ملل متحد بیان کرد: کسانی که به ایران می‌آید برای تمدن ایران و مشاهده آثار باستانی، تاریخی و معماری ما به این مملکت سفر می‌کنند و ما نیازی به تملق نداریم و تنها اگر محترمانه رفتار کنیم کفایت می‌کند .

وی با اشاره به این‌که با ورود هر گردشگر خارجی بین دو تا هشت شغل ایجاد می‌شود، اظهار داشت: توریسم چندان تحت تأثیر تحریم قرار نمی‌گیرد و در شهرهایی مانند شیراز نیاز به سرمایه کلان ندارد .

بیدارمغز با بیان این‌که دو جاده ابریشم از ایران گذر می‌کرده، ادامه داد: ما دو جاده ابریشم داشته‌ایم که یکی زمینی و دیگری دریایی بوده و شیراز در مسیر هر دو قرار و به جهت آثار تمدنی قوی این شهر شهره آفاق است .

دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به این‌که مؤلفه‌های هویتی و بومی شیراز باید حفظ شود، ادامه داد: مؤلفه‌های فرهنگی شیراز از حرم شاهچراغ تا مواردی مانند آداب‌ورسوم، غذاها، صنایع‌دستی، سوغات و ... باید حفظ شود .

بیدار مغز ابراز داشت: امروزه می‌توان از طریق مواردی مانند فالوده شیرازی درآمد کسب کرد به‌شرط آن‌که آن را با تشریفات مناسب به جهانیان ارائه کنیم .

قرار گرفتن سالاد شیرازی در منوی پذیرایی سازمان ملل

وی با اشاره به اهمیت شغل سرآشپزها که با سلامت انسان‌ها سروکار دارند، گفت: سرآشپز سازمان ملل که در هفته به چند پایتخت جهان سفر می‌کرد، پس از سرو سالاد شیرازی آن را پسندید و ما به‌شرط این‌که زیر آن نوشته شود «سالاد شیرازی» پذیرفتیم که برای میهمانان خارجی نیز سرو شود .

بیدار‌مغز افزود: ما در سال 1997 در سازمان ملل «هفت‌سین» چیدیم چراکه اعتقاد داشتیم مملکت ما غنی و سرشار از تمدن و تاریخ است و ما کلی حرف برای دنیاداریم اما یا نگفته‌ایم یا آن‌گونه که باید نگفته‌ایم .

وی خاطرنشان کرد: نمایش موفقیت، بخشی از موفقیت است، نمایش خوبی‌های کشور بخشی از خوب به نظر آمدن است و اگر ما زیبایی‌های کشورمان را نشان ندهیم تبلیغاتچی‌های غرض‌ورز آن را نازیبا نشان خواهند داد .

بیدار‌مغز بیان کرد: هفت‌سین ما که هر «سین» یا «شین» آن متکی به فلسفه‌ای از زندگی بوده و صدها شعر و کلام نغز را پشتوانه دارد و در قیاس با اژدهای سال نوی چینی‌ها و کاج قطع کردن غربی‌ها بسیار غنی است چنانکه فلسفه شب یلدا، نوروز و صدها مؤلفه دیگر فرهنگ ما اگر درست بیان شود غربی‌ها را مبهوت و شیدا می‌سازد .

این سخنران بین‌المللی متذکر شد: این‌که ما چه داشته‌هایی داریم به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید تبلیغ کنیم و این‌ها را نشان دهیم که در همین زمینه ما حتی پیشنهاد دادیم در کنار شبکه خبر، شبکه سفر به زبان‌های بین‌المللی داشته باشیم تا ایران را معرفی کند

بیدار‌مغز همچنین گفت: توریست‌هایی که اکنون به ایران می‌آیند از قدیم ایران را می‌شناخته‌اند و جوانان امروز دنیا چندان زیبایی‌های ایران را نمی‌شناسند و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران نباید در شبکه‌های اجتماعی غایب باشد .

وی تصریح کرد: هر کس که می‌خواهد اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد، موفق‌تر شود و مردم محترمانه‌تر با وی رفتار کنند باید تشریفات را بیاموزد .

بیدار‌مغز عنوان کرد: تشریفات جمهوری اسلامی ایران در وهله نخست مبتنی بر آیات کریمانه قرآن و سنت رسول‌الله و سیره اهل‌بیت و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و ما تشریفات بین‌المللی را با این ارکان تطبیق داده و در صورت عدم منافات، آن را رعایت می‌کنیم و در صورت تضاد با ارزش‌های اسلامی و انقلابی خود، آن را کنار گذاشته یا اصلاح می‌کنیم .

وی افزود: تشریفات از ریشه شرف به معنای مجد و بزرگی می‌آید و چنانکه امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید شرف مرد در احترام به میهمان است

سخنران تشریفات بین‌المللی بیان کرد: برای میهمان ناخوانده نیازی به تکلف نیست و میزبان با هر چه در خانه دارد پذیرای وی می‌شود، اما چنانکه صادق (ع) می‌فرمایند اگر میهمانی را دعوت کردید باید درخور وی و درخور خود پذیرایی انجام دهید .

به نقل از فارس، این مدرس تشریفات در این سمینار موارد کاربردی را در مورد نحوه سخن گفتن، تعامل، غذا خوردن، چیدمان، لباس و کفش، دعوت‌نامه نوشتن، اطلاع دادن در مورد حضور یا عدم حضور در مراسم، نحوه مکاتبه، تفاوت کارد و چنگال فلزی و پلاستیکی، نحوه غذا خوردن، موارد استفاده از دستمال سفره، نوشتن نام افراد، پرهیز از نزدیک شدن بیش‌ازحد و تماس فیزیکی با مقامات ارشد، آداب شوخی و بذله‌گویی، نحوه نشستن در مقابل مافوق و مادون، تفاوت‌های فرهنگی و برخی موارد کاربردی دیگر را برای حضار تشریح کرد .


تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر