جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1396/07/30
بازدید: 1407
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
اسپانیا یکی از کشور های توریستی جهان می باشد و سالانه گردشگران ‏زیادی از مناطق مختلف جهان به این کشور سفر می کنند به همین خاطر در این مقاله قصد ‏داریم جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا را برای گردشگران تور اسپانیا شرح دهیم. هر ساله در اسپانیا فستیوال های و همچنین جشن های جالب و مهیجی برگزار می شود که علاقه مندان زیادی از کشور های مختلف از آن ها بازدید می کنند. فستیوال ها و یا جشن های یکی از راه های شناخت و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ ملت ها می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه یکی از مهیج ترین و جالب ترین جشن اسپانیا که جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا نام دارد را برای شما معرفی کنیم.
جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا و یا همان لا توماتینا (La Tomatina) جشنواره مبارزه با گوجه فرنگی می باشد که هر ساله در روز چهارشنبه هر سال در ماه آگوست در شهر بانیول نزدیک به والنسیای اسپانیا برگزار می گردد که در سرتا سر جهان مشهور می باشد به طوری که ده ها هزار مسافر و بازدید کننده از سراسر جهان در این گردهمایی بزرگ که در آن ده ها تن گوجه فرنگی رسیده به سوی هم پرتاب می کنند در هر سال شرکت می کنند.
داستان های مختلفی در مورد جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا گفته می شود اما اولی روایت مربوط به شهر بانیول در بازه زمانی 1944 تا 1945 تخمین خورده است. لا توماتینا از سال 1945 میلادی رواج یافت و برای اولین بار در آخرین چهارشنبه ی ماه اوت همان سال، برگزار شد. این جشن آن قدر مورد استقبال قرار گرفت که از آن به بعد هر سال به بهترین شکل ممکن برپا می شود، برای مثال مسئولان والنسیا همیشه تدارکات امنیتی نسبتا خوبی برای این جشن می بینند و تا جایی که امکان دارد، تلاش می کنند که حوادث ناگواری رخ ندهد و شرکت کنندگان در نهایت آرامش باشند، در سال گذشته در همین راستا، نیروهای امنیتی جشن را دو برابر کردند.
در مورد این جشنواره داستان های مختلفی گفته شده است که اصلی ترین و پر آوازه ترین آن مربوط به جوانان پر هیجان و پر نشاطی است که در یک رژه دولتی با پرتاب میوه باعث زمین خوردن یکی از نوازندگان می شود که در نهایت باعث درگیری و پرتاب میوه ها توسط افراد حاضر در محل می شود. سال دیگر جوانان دعوا را خودشان شروع می کنند به صورتی که تمامی مهمات پرتاپ گوجه فرنگی را به همراه خود داشته اند. بدین ترتیب با این اتفاقات و علاقه ی مردم این جشنواره در سال های پی در پی برگزار گردید هر چند که به دلیل آشوب و شلوغی ناشی از این جشنواره اغلب لغو و ممنوع می شود، اما با این حال هر ساله به طور کامل برگزار می گردد. جالب است بدانید در زمان حکومت فرانسیسکو فرانکو به دلیل این که هیچ اهمیتی به مناسبات مذهبی و رویداد های تاریخی نداشت به طوری کلی جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا ممنوع و لغو گردید و پس از مرگ وی در سال 1970 به طور رسمی بر قرار گردید و به یک جشنواره مهیج بین المللی تبدیل گردد طوری که بیش تر مردمان و گردشگران هر سال منتظر فرا رسیدن این روز بودند.
با وجود تبلیغات زیادی که در رابطه با جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا انجام می گیرد مدت زمان برگزاری آن کوتاه است که در صبح روز نبرد اتفاق می افتد. 
گردشگران تور اسپانیا باید توجه داشته باشند که یکی از اصلی ترین کارهایی که باید پیش از این جشنواره انجام داد، مهیا کردن سلاح برای جنگ است، باید تا می توانید گوجه فرنگی تهیه کرده و جمع آوری کنید. نکته جالب آنجاست که در سال های ابتدایی جشنواره لا توماتینا، فقط محلیان در جشن شرکت می کردند و تعداد گوجه های مصرفی هم بسیار کم بود و مردمان محلی خودشان گوجه ها را تهیه و جمع آوری می کردند، اما امروزه مسئولین دهکده، دست به کار شده اند و گوجه فرنگی مورد نیاز این جشن را تامین کرده و در اختیار شرکت کننده ها قرار می دهند. سال 1975 میلادی نقطه عطف دیگری در تاریخ این جشن بود، زیرا تا این سال همیشه گوجه فرنگی لازم برای برگزاری این مراسم توسط خود بومیان آن منطقه تهیه می شد اما در این سال فردی به نام سن لوئیس برتران که از بزرگان شهر بونول بود ترتیبات لازم را برای جشنواره تدارک و گوجه این فستیوال را نیز خود تهیه کرد و بعد از آن دولت خود تهیه گوجه این جشن را به عهده گرفت. شرکت کننده ها تنها یک ساعت وقت دارند تا قدرت خود را در این جنگ خونین نشان دهند و در انتها تمام خیابان های شهر پر از گوجه فرنگی له شده می شود و همه شرکت کنندگان در این چشنواره نیز سرتا پا قرمز می شوند و صحنه ای جالب را شاهد هستید. نکته که شاید جالب باشد که بدانید آن است که بنابر آمارهای اعلام شده در سال 2015 میلادی حدود 145 هزار کیلوگرم گوجه فرنگی و در سال 2017 میلادی، حدود 22 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند و همچنین 150 تن گوجه فرنگی مصرف شده است.
این جشنواره ساعت 10 صبح روز آخرین چهارشنبه ماه آگوست شروع می گردد. شروع آن با تکه ژامبونی است که بالای ستون بلند و چرب در پلازا دل پوئبلو که در میدان شهر واقع شده است، شروع می شود. جنگ گوجه فرنگی زمانی برگزار می شود که فردی با چالاکی زیاد به بالای این ستون رفته و تکه ژامبون را بر می دارد و اگر هم کسی موفق به این کار نشد با شلیک توپ های آبی آغاز می شود.
زمانی که زنگ به صدا در می آید کامیون های حمل گوجه فرنگی به سمت میدان مسابقه می آیند و با پرتاپ گوجه فرنگی به سمت مردم هرج و مرج به پا می شود که مردم از سر و کول یکدیگر بالا می روند و در نهایت یک شهر لغزنده، چسبناک و مردم با لباس های گوجه ای را مشاهده خواهید کرد. از چند روز، پیش از برپایی جشنواره‌ گوجه، همه سرزمین های شرقی اسپانیا در تکاپو هستند تا برای این جنگ سرخ، گوجه فرنگی تهیه کنند، پس جشن بزرگی پیش رو خواهیم داشت. شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چگونه محوطه و همچنین افراد تمیز می شوند؟! به همین منظور لازم به ذکر است که بعد از اتمام این جشنواره نیز، ماشین های آتش نشانی آب را با فشار به روی جمعیت باز می کنند تا گوجه فرنگی های له شده از سر و صورت و لباس های شرکت کنندگان و همچنین محیط اطراف پاک کنند .
در این بخش قصد داریم قوانین این جشنواره را برای شما گردشگران عزیز تور اسپانیا شرح دهیم. برای اینکه در زمان برگزاری این جشن به شرکت کنندگان آسیبی نرسد، شرکت کنندگان می بایست قوانین و مقررات مربوط به این جشن را رعایت کنند، اول از همه اینکه گوجه فرنگی هایی که در این جشنواره استفاده می شود، باید نرم و آبدار باشد تا به کسی آسیبی وارد نشود. شرکت کنندگان فقط مجاز به پرتاب گوجه فرنگی می باشند. این جشنواره با صدای شلیک هوایی آغاز می شود و با صدای شلیک تیر هوایی نیز به پایان می رسد و به طور کل حدود 2 ساعت طول می کشد. در طول سال هایی که این جشنواره برگزار شده است، تا به حال آسیبی به کسی نرسیده است و تمام سعی مسئولین و برگزار کنندگان جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا این است که امنیت برگزاری این جشنواره در سطح بالایی قرار بگیرد و به همه شرکت کنندگان خوش بگذرد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر نیز کار هایی مانند رقص، اجرای موسیقی زنده و آتش بازی به این مراسم افزوده شده است که جذابیت و شادی فستیوال جنگ گوجه ای را دوچندان کند.
رسم جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا بر این است که برای رعایت کنتراست (کنتراست به معنی تفاوت درخشندگی رنگ در اشیا می باشد که باعث تمایز آن ها از یکدیگر می شود)، شرکت کنندگان باید لباس های سفید به تن کنند وهمانطور که پیش تر بیان کردیم برای جلوگیری از هر گونه آسیب به یکدیگر، قبل از پرتاب گوجه ها باید گوجه ها را کاملا له کنید. از بردن بطری و همچنین اشیای سخت که باعث آسیب به دیگران می شود خودداری فرمایید. در نهایت به هیچ عنوان لباس دیگران را پاره نکید و به محض شنیدن علامت دوم پرتاب را کاملا قطع کنید.
اگر قصد دارید در این جشنواره شرکت کنید کفش های جلو بسته و کهنه به پا کنید تا خراب نشود و همچنین به پاهایتان آسیبی نرسد و در مورد لباس ها هم سعی کنید لباس های کهنه و دسته دوم بپوشید به دلیل اینکه امکان دارد آن قدر کثیف شود که مجبور شوید لباس هایتان را دور بیاندازید. نکته که بسیار اهمیت دارد آن است که در سال های اولیه برگزاری جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا، شرکت در آن رایگان بود و احتیاج به تهیه بلیط ورودی نبود، اما پس از اینکه این جشنواره به یک رویداد بین المللی تبدیل شد و به همان نسبت هزینه برگزاری آن نیز افزایش یافت، برای شرکت در آن می بایست یک بلیط 10 یورویی خریداری کنید تا بتوانید در آن شرکت کنید و با شرکت در این جشنواره مهیج نهایت لذت را ببرید.
با تمامی این تفاسیر به گردشگران تور اسپانیا پیشنهاد می شود که برنامه سفر خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند، که بتوانند خود را به این جشنواره برسانند و اوقات خوشی را در آن جا سپری کنند و همچنین خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنند.
امیدوارم این مقاله شما را با جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا به طور کامل آشنا کرده باشد.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 101 کاربر