فستیوال های تایلند

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1736
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور تایلند با داشتن جشنواره‌ها و فستیوال‌های بسیار متنوع و خاص و مردمانی مهربان، به کشور لبخندها مشهور است. تایلندی‌ها عاشق جشن هستند. آن‌ها همه ساله در سراسر کشورشان جشن‌های زیادی برگزار می‌کنند ولی تعدادی از آن‌ها هم برای مردم تایلند و هم گردشگران مهم‌ترو جذاب‌تراست. شرکت در جشن‌ها و فستیوال‌های تایلند، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود و شادابی زیادی را به همراه دارد.

فستیوال های تایلند 

جشن آب تایلند

جشن آب در کشور تایلند، یکی از هیجان‌ انگیزترین و محبوب‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های تایلند به شمار می‌رود. زمان برگزاری این جشن، در ماه آوریل، یعنی فروردین ماه و به مدت سه روز برگزار می‌شود. نامی که این جشن را با آن می‌شناسند Songkran نام دارد. در زبان تایلندی این کلمه به مفهوم حرکت کردن و تغییر مکان است. دلیل انتخاب این نام برای این جشن، این بوده که، خورشید در منطقه‌ی البرج حرکت می‎‌کند.

از باورهای مردم تایلند این هست که جشن آب را مقدس دانسته و اعتقاد دارند که با پاشیدن و خیس شدن با آب، نحسی و بد اقبالی از آن‌ها شسته و روی برمی‌گرداند. بدین ترتیب خوش یمنی و بخت و اقبال نیک را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. در این روز همه‌ی افراد خانواده، در کنار هم جمع می‌شوند و به شکل زیبایی با ریختن آبی که معطر شده، به روی دست‌ها و پاهای بزرگترهای خود، ادای احترام می‌کنند. به این صورت از آن‌ها قدردانی می‌شود و البته در مقابل، خوشبختی و دعا را از آن‌ها طلب خواهند کرد. بخشی از آداب این جشن، شستن بودا در بعدازظهر روز جشن و ادای احترام به او بوده که بعد از آن، تمامی مردم، خردسال، پیر و جوان در خیابان‌ها رفته و به همدیگر آب می‌پاشند.

در کشور تایلند، زمان برگزاری جشن آب، در اکثر شهرهای بزرگ این کشور، مانند بانکوک، پوکت، پاتایا و سامویی به مدت سه روز برگزار می‌گردد. البته در برخی از شهرهای تایلند، ممکن است تا یک هفته نیز زمان ببرد. در تمام طول زمانی که جشن آب در شهرها اجرا می‌شود، تمامی ارگان‌ها و مراکز دولتی و همینطور ادارات، تعطیل خواهند بود. صرفا جهت خدمات ‌رسانی به توریست‌ها و گردشگران، مراکز تفریحی و رفاهی، همچنین فروشگاه‌ها به طور شبانه روزی باز هستند. زمانی که برای برگزاری این جشن در کشور تایلند در نظر گرفته شده دقیقا در فصلی ‌است که هوای این منطقه رو به گرمی می‌رود. از این جهت آب بازی در این هوا بسیار لذت‌بخش خواهد بود و شما را به یاد کودکی خود می‌اندازد. دقت کنید تاریخ دقیقی که این جشن هیجان‌انگیز انجام می‌شود در واقع 13 آوریل تا 15 این ماه، یعنی مصادف با 24 فروردین تا 26 همین ماه خواهد بود.

سفر به کشور تایلند با جاذبه‌های گردشگری فوق العاده دیدنی!

جشن آب تایلند

فستیوال ارواح تایلند

قابل توجه دوستداران سرگرمی و پارتی، یکی از فستیوال‌های تایلند برای شما، فستیوال سه روزه ارواح تایلند بوده که در آن مرسوم است جمعیت زیادی از محلی‌ها، ماسک‌های رنگارنگ و شادی را به صورت خود می‌زنند. شهرت این فستیوال به خاطر این ماسک‌ها بوده، این ماسک‌ها غالبا به شکل صورتک‌هایی کشیده با رنگ‌هایی جیغ و تزیینی جذاب، که روی آن‌ها صورت گرفته، بسیار دیدنی هستند. در واقع در آن ترکیبی از جان ‌گرایی و باورهای بودایی وجود دارد. اصل نمایش این فستیوال به طور معمول، در روز جمعه و با پوشیدن لباس‌هایی به شکل روح اجرا می‌شود. برنامه روز شنبه آن نیز به شکل مراسماتی بسیار باشکوه و مجلل، همراه با پخش موسیقی و روز یکشنبه آن، جشن‌هایی مخصوص بودا خواهد بود.

فستیوال ارواح تایلند

فستیوال راکت تایلند

در قسمت شمال شرق تایلند، در بین قشر کشاورز منطقه ایسان، فستیوال راکت، از فستیوال‌های تایلند و یک مراسم بسیار مهم به شمار می‌رود. تمام روستاییان قبل از اینکه فصل کاشت شروع شود برای اجرای فستیوال راکت، آماده می‌شوند. در این فستیوال راکت‌هایی تهیه شده تا به هوا بفرستند. معنی این کار نوعی درخواست از خداوند برای بارش باران فراوان است تا باعث رشد خوب محصول برنجشان شود.

معمولا برای این منظور، راکت‌ها در اولین روز فستیوال، قبل از اینکه به آسمان پرتاب شوند، آماده شده و در طول حدود یک هفته اجرای فستیوال، مردمان روستا، این راکت‌ها را به هوا پرتاب می‌کنند. افراد زیادی دور هم جمع شده تا بهترین راکت‌ها را بسازند. اگر راکتی خراب باشد و روشن نشود، کسی که آن را ساخته مجازات می‌کنند. به این شکل که سازنده‌اش را در گل ولای می‌اندازند. مکان برگزاری این فستیوال، در استان یاسوتون است. در برخی نواحی نیز فستیوال‌هایی به شکل کوچکتر برای خود به اجرا در می‌آورند. در فستیوال‌های راکت، شراب برنج می‌نوشند و موسیقی به طور زنده پخش می‌شود.

تفریحات تایلند - تفریحات مهیج تایلند را بشناسید

فستیوال راکت تایلند

فستیوال لانترن تایلند

جشن فانوس یا همان فستیوال لانترن، یکی از زیباترین جشنواره‌ها و فستیوال‌های تایلند در شمال کشور تایلند به حساب می‌آید. این فستیوال از اصیل‌ترین فستیوال‌های تایلند است. در طی مراسمات سه روزه آن، مناظری تماشایی و خیره‌کننده، از هزاران چراغ و فانوس در بالای رودخانه و آسمان خلق می‌شود که شما را بسیار مجذوب خواهد کرد. این فستیوال هر سال در نوامبر صورت می‌گیرد. هزاران فانوس کاغذی در آسمان کرانه رودخانه پنگ، رها شده و به پرواز درمی‌آیند که فضایی بی نظیر برای عکاسی به وجود می‌آورد. رها کردن فانوس و چراغ‌ها در واقع نمادی از رهایی از گذشته، خروج از تاریکی به سمت روشنایی در آیین بودا بوده که آن را مقدس می‌دانند. رها کردن فانوس‌ها به آسمان، تنها یکی از کارهای زیبای این جشنواره بوده، در کنار آن، مراسمات مذهبی بودا، رها کردن قایق‌های کاغذی، رژه و آتش بازی نیز انجام می‌شود.

فستیوال لانترن

فستیوال بوفالو سواری تایلند

حدود صد سالی می‌شود که بوفالوسواری در تایلند، برگزار می‌شود. از این رو فستیوال بوفالوسواری، از دیگر فستیوال‌های تایلند به شمار می‌رود. طول میدانی که مسابقه بوفالوسواری در آن انجام می‌شود، حدود 100 متر است. مکان این مسابقه در قسمت جلوی سالن شهرداری چونبوری قرار دارد. جالب این هست که تشویق‌های تماشاچیان به حالتی خاص و با لحنی مسخره بوده که شاید برای گردشگران، خنده‌ دار به نظر برسد. در هنگام تماشای این مسابقه، برایتان جالب خواهد بود که بوفالوهایی با جثه بزرگ، چقدر سریع می‌دوند. برای رفتن به این فستیوال و دیدن این مسابقه، به راحتی می‌توانید از بانکوک یا پاتایا به چونبوری بروید. مسابقات زیادی با گاوها در چونبوری وجود دارد ولی مهم‌ترین آن‌ها، بوفالوسواری است. در طی این مسابقه، زیباترین بوفالو انتخاب شده، نمایش‌های خاص تایلندی همراه با بوفالو آرایی، انجام می‌گیرد. در آنجا تفریحی به شکل بوفالوسواری برای کودکان نیز هست.

فستیوال بوفالو

فستیوال گیاه‌خواری تایلند

شاید به نظر نرسد ولی فستیوال گیاه‌خواری تایلند، در بین توریست‌ها و گردشگران، معروف است. در این فستیوال، محلی‌های تایلند، کارهای بسیاری انجام می‌دهند. اگر از دیدن کارهای ترسناک و خون اذیت می‌شوید به این فستیوال نروید. همینطور اگر به فضاها و جشن‌های ترسناک علاقه‌مندید، فستیوال جذاب و متفاوتی برای شما خواهد بود. چرا که افرادی که در آن شرکت می‌کنند، کارهای ترسناک و دردآوری مانند ریاضت کشیدن انجام می‌دهند. مثلا اشیا و وسایل نوک تیز را از گونه‌های خود عبور داده و یا  با آن گونه خود را می‌خراشند. آن‌ها معتقدند که خدایان چینی، به خاطر این کارشان و راه‌پیمایی‌های دردآوری که متحمل می‌شوند، از آن‌ها در مقابل صدمات آینده، محافظت می‌کند. مکانی که این جشن‌ها برگزار می‌شوند در نزدیکی 6 معبد چینی در منطقه پوکت به شکلی پراکنده است. اصلی‌ترین این معابد، معبد جویی جویی در نزدیکی بازار تازه واقع شده است. زمان برگزاری فستیوال گیاه‌خواری تایلند، در ماه اکتبر هر سال خواهد بود.

فستیوال گیاه خواری

فستیوال موسیقی و هنر تایلند

از اولین فستیوال‌های تایلند، در زمینه هنر و موسیقی، این فستیوال بوده است. گفته ‌می‌شود که به دنبال برگزاری اولین فستیوال موسیقی و هنر در این کشور بود که انگلستان و آمریکا نیز، فضاها و مراسمات مشابهی مانند کوآچلا و گلداستون را برپا کردند. به همین خاطر تایلند در این زمینه به عنوان بنیانگذار این مدل از فستیوال‌ها شناخته شد. زمان برگزاری این فستیوال، هر ساله در ماه دسامبر هست و مکان آن در اطراف منطقه‌ی پاتایا بوده که هر ساله میزبان هنرمندان آمریکایی و اروپایی که تمایل به شرکت در آن را دارند خواهد بود. گروه‌های محلی موسیقی زیادی از شرکت‌کنندگان در این فستیوال هستند. علاوه بر آن می‌توانید مدیتیشن، یوگا، رستوران‌های موسیقی فوق‌العاده و معروف آنجا را تجربه کنید.

فستیوال موسیقی

فستیوال شمع تایلند

در شهر ایسان تایلند، فستیوال شمع از بزرگ‌ترین فستیوال‌های تایلند است. ترکیبی جذاب از فرهنگ، هنر و جشن که در این فستیوال با هم آمیخته شده‌اند را می‌بینید. در این فستیوال تعداد 10 مجسمه بزرگ که از موم ساخته شده‌اند را می‌بینید. این مجسمه‌ها، به دست یک تیم از هنرمندان بین‌المللی، درست شده‌اند که در واقع سنت و مدرنیته را در این شاهکار هنری ترکیب کرده‌اند و اثری انتزاعی به وجود آورده‌اند. مجسمه‌ها را در کنار رقاص‌ها، همراه با اجرای موسیقی زنده سنتی شهر، به حالت رژه می‌برند. 

جشن شمع در اصل نوعی جشنی مذهبی بوده که در زمان تعطیلات بودایی‌ها انجام می‌شود. در این جشن، بودایی‌ها هدایایی به راهبه‌های بودایی می‌دهند. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که فروش انواع مشروبات الکلی در تمام طول جشن‌های بودایی‌ها منع شده، البته که خوردن آن مشکلی ندارد. فروشندگان بودایی در این زمان، به جهت احترامی که به بودا می‌گذارند، از فروش خودداری می‌کنند.

  فستیوال شمع تایلند

جشن سال نوی تایلند

بدون تردید از پرنشاط‌‌ ترین فستیوال‌های تایلند، جشن سال نو آن‌ها بوده که این جشن در منطقه بانکوک و مخصوص محله چینی‌ها است. کوچه‌های محله چینی‌های شهر بانکوک، به شکلی تنگ و شلوغ بوده و به همین خاطر بهترین مکان برای تفریح و سرگرمی هستند. در زمان جشن سال نو، کوچه‌ها به شکلی هیجان‌ انگیزتر از قبل خود، در می‌آیند. تمام خیابان‌ها و کوچه‌های محله، در این زمان رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرند گویی که تازه متولد شده‌اند. هیاهو و حضور جمعیت زیادی از خانواده‌های چینی، عبادت ‌کنندگان، رقاص‌های اژدها و انفجار ترقه‌ها، حال و هوای شهر را دگرگون، دلچسب و پر از شادی و لذت می‌کند.

جشن سال نوی تایلند

سخن پایانی

همه ساله گردشگران و توریست‌های بسیاری از تمام دنیا به این کشور زیبا و شاد سفر کرده تا در جشن‌ها و فستیوال‌های تایلند شرکت کنند. سفر به تایلند و شرکت در این جشنواره‌ها، شما را شگفت زده و مشعوف خواهد کرد و روح شما را تازه کرده و شادی و لذت مضاعفی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر