موزه فرش باکو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/26
بازدید: 2453
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه فرش آذربایجان که از آن، به عنوان اولین موزه فرش دنیا یاد می شود، در مرکز شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان قرار دارد. این موزه، بزرگترین مجموعه فرش‌ها و قالیچه‌های آذربایجانی با طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های گوناگون جمع آوری کرده که در نوع خود بی نظیر هستند. نمایشگاه فرش باکو در سال 1967 در محل مسجد جامع باکو تاسیس شد و یکی از پربازدیدترین موزه های شهر باکو به شمار می‌آید. 

موزه فرش باکو

نخستین موزه فرش دنیا در باکو

به طور حتم می‌توان گفت که نخستین موزه‌ی فرش دنیا در باکو واقع شده و فرش و قالی جزو آثار ملی و فرهنگی این شهر و کشور آذربایجان محسوب می‌شود. موزه‌ی فرش باکو اهمیت زیادی برای فرهنگ و مردم این کشور دارد و بزرگترین کلکسیون فرش دنیا در این موزه جمع‌آوری شده است. البته شهرت شهر زیبای باکو تنها به موزه فرش آن ختم نمی شود و دارای جاذبه های گردشگری فوق العاده زیبایی، از قبیل: میدان پرچم ملی باکو، میدان فواره باکو، برج های شعلهء باغ وحش باکو، بلوار باکو، چشم باکو، مرکز فرهنگی حیدر علیف، کاخ شیروان شاه و... می توان اشاره کرد.

جاهای دیدنی باکو-تجربه سفر  به کشوری اروپایی در همسایگی ایران

تاریخچه موزه فرش باکو

تاریخچه‌ی موزه فرش باکو به سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ بازمی‌گردد و می‌توان گفت که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. شایان ذکر است که فرش و قالی بافی یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند کشور آذربایجان بوده و از همین رو موزه‌ی فرش یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی و هنری باکو به حساب می‌آید. البته بعدها در سال ۲۰۱۴ موزه‌ی فرش باکو کاملا معماری و شکل و شمایلی مدرن به خود گرفت و تغییراتی زیادی در این موزه‌ی فرش ایجاد شد. 

بهترین موزه فرش جهان

تور باکو، سفری شگفت انگیز به کشوری اروپایی در همسایگی ایران

معماری موزه فرش باکو

معماری جدید موزه فرش باکو در سال ۲۰۱۴ کاملا مدرن شد و این معماری در واقع یک فرش لول شده است که یکی از نمادهای مهم این شهر نیز به حساب می‌آید. معماری داخلی موزه نیز بسیار مدرن بوده و با نورپردازی‌ها و چیدمان‌های جذاب تبدیل به یک مکان و خاص و زیبا شده است. به همین دلیل موزه فرش باکو یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

 

معرفی باکو پایتخت آذربایجان - آشنایی کامل با پایتخت زیبای آذربایجان

 

بخش ‌های مختلف موزه فرش باکو

در موزه فرش باکو بخش‌های مختلفی وجود دارد اما به طور کلی شما می‌توانید گران‌ترین و تاریخی‌ترین فرش‌های جهان را در این موزه مشاهده کنید. موزه‌ی فرش باکو در هفت مجموعه مختلف ارائه شده که می‌توان به فرش‌های کرک‌دار، فرش های مسطح، مجموعه محصولات قالی بافی، لباس‌های محلی، ظروف سنتی (فلزی، چوبی، شیشه‌ای و سرامیکی) و مجموعه زیورآلات تاریخی اشاره کرد. در طبقه‌ی اول این موزه جاجیم، گلیم و به طور کلی زیرانداز‌های دستبافت به نمایش گذاشته شده‌اند. در طبقه‌ دوم موزه فرش باکو، گران قیمت‌ترین و باارزش‌ترین فرش‌های موزه ارائه شده‌اند که این بخش بسیار بی‌نظیر و عالی است. در طبقه‌ی سوم نیز فرش‌هایی با طرح‌ها معاصر دیده‌ می‌شوند که این طرح‌ها بسیار حیرت‌انگیز و جذاب هستند و تنوع گسترده‌ی هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی را به تصویر خواهند کشید. بخشی از موزه فرش باکو برای سرگرمی در نظر گرفته شده که بازدیدکنندگان می‌توانند به بافت فرش، پازل بازی و رنگ‌آمیزی نقشه‌ی فرش بپردازند. این بخش سرگرمی برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب خواهد بود.

موزه فرش باکو
 

قیمت بلیط موزه فرش باکو

برای ورود به موزه‌ی فرش باکو و بازدید از بخش‌های مختلف، برای هر نفر باید یک بلیط دریافت کنید و هزینه‌ی بلیط این مکان جذاب، حدود ۷ منات است و برای کودکان زیر 6 سال رایگان می باشد.

اطلاعات بازدید از موزه فرش باکو

موزه فرش باکو در تمام روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر برای بازدید عموم باز بوده اما در روزهای دوشنبه تعطیل است. شایان ذکر است که ساعت پایان بازدید در روزهای شنبه تا یکشنبه تا ۸ شب است در نتیجه در این روزها زمان بیشتری برای بازدید از این موزه خواهید داشت.

تصاویر موزه فرش باکو

در ادامه تصاویری از موزه فرش باکو را مشاهده می کنیم.

 

تصاویر موزه فرش باکو

 

اگر قصد سفر به این شهر توریستی را دارید تا از جاذبه های زیبای آن دیدن کنید، بهترین زمان سفر به باکو فصل بهار است. برای برآورد هزینه های اقامت در باکو و تجربه سفری راحت و به یاد ماندنی، بهترین تور باکو را انتخاب کنید تا تجربه سفری ماندگار و فوق العاده را داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر