موزه آستان قدس رضوی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/09
بازدید: 2084
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر مشهد یکی از بزرگ ترین و شگفت انگیزترین شهرهای ایران محسوب می شود و به دلیل میزبانی از حرم امام رضا، سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند. اگر چه برخی ها مشهد را تنها به عنوان یک شهر زیارتی می شناسند، اما در کنار زیارت، کارهای دیگری هم می توان در این شهر انجام داد. یکی از همین کارها، بازدید از موزه هایی همچون موزه آستان قدس رضوی است. اگر تا به حال با تور داخلی به مشهد سفر کرده باشید، بی شک نام موزه آستان قدس را هم شنیده اید. اگر هم با این موزه زیاد آشنا نیستید، می توانید در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازیم.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

موزه آستان قدس رضوی کجاست؟

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی در سال 1378 در حرم امام رضا افتتاح شد و برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفت. این موزه ها در کنار اشیای ارزشمندی که به نمایش می گذارند، جزء بزرگ ترین موزه های جهان اسلام نیز به شمار می روند. 

معرفی موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی متشکل از بخش ها و موزه های مختلفی است که زمینه های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی را پوشش می دهد. ارادات مردم به امام رضا به سال های دور باز می گردد. در همان زمان ها نیز مردمی که برای زیارت خود را به مشهد می رساندندT هدایایی را نذر این حرم می کردند. بعد از چند سالT هدایا و نذورات مردم به حدی افزایش پیدا کرد که فضای کافی برای نگهداری آن ها پیدا نشد. همین موضوع باعث شد فضایی اختصاصی و بزرگ برای نگهداری این هدایا افتتاح شود. در سال 1316 کمی آن طرف تر از مسجد گوهرشادT زمینی به مساحت 5700 متر برای موزه اختصاص داده شد. طراحی و معماری این بنا به آندره گدار فرانسوی سپرده شد تا ساختمانی چند طبقه بسازد و مکان امنی برای نگهداری این هدایا فراهم آورد. اولین موزه در آستان قدس رضوی نیز در سال 1324 در ساختمانی به مساحت 1024 مترمربع در صحن امام خمینی افتتاح شد و مجموعه موزه های فعلی آستان قدس نیز در صحن کوثر واقع شده است. 

بخش های مختلف موزه آستان قدس رضوی

زمانی که وارد حرم امام رضا شدید و زیارت تان را کامل نمودید، می توانید سری به بخش های مختلف موزه آستان قدس رضوی بزنید. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه سعی می کنیم به اختصار به بررسی هر کدام از آن ها بپردازیم.

 موزه مرکزی

در ساختمان موزه مرکزی چندین گنجینه با ارزش برای بازدید در اختیار مسافران و گردشگران قرار دارد. این گنجینه ها عبارتند از :

  • گنجینه حرم رضوی: آثاری که در این گنجینه به نمایش در آمده اند شامل آثار تاریخی حرم مطهر می باشند که طی 10 قرن گذشته برای استفاده در آن نصب شده است. به عنوان مثال می توانید ضریح فولادی جوهردار که مربوط به دوران صفوی است را در این گنجینه مشاهده کنید. 

موزه آستان قدس رضوی مشهد

  • گنجینه تمبر و اسکناس: این گنجینه در سال 1369 افتتاح شده است و در حال حاضر آثار نفیس و منحصر به فردی در آن نگهداری می شود. به جرات می توان گفت که این مجموعه یکی از غنی ترین و با ارزش ترین مجموعه تمبر و اسکناس در کشور است که قدمت برخی از آن ها به دوران قاجار نیز می رسد.
  • گنجینه نجوم و ساعت: این مجموعه در سال 1378 افتتاح شده است و بیشتر آثاری که در آن می بینید از طرف سید جلال الدین تهرانی به آن اهدا گردیده است. در این مجموعه می توانید انواع مختلفی از وسایل مربوط به نجوم و ساعت همچون تلسکوپ را مشاهده کنید.
  • ساختمان موزه فرش: در سال 1382 برای نمایش فرش های اهدایی به حرم امام رضا، ساختمانی سه طبقه افتتاح شد که در حال حاضر میزبان انواع مختلفی از فرش ها با نقش و نگارهای متنوع است. از جمله آثار منحصر به فردی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است می توان به قالی های دوره صفوی اشاره کرد. 
  • ساختمان موزه قران و نفایس: سال 1364 بود که اولین موزه قران جهان توسط آستان قدس رضوی در ساختمانی با مساحت 1000 مترمربع افتتاح شد. در این مجموعه می توانید قران های خطی و نفیسی که بسیار قدیمی هستند را مشاهده کنید. 

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

اگر مایلید تا از تمامی امکاناتی که در شهر مشهد برایتان آماده شده است به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار است. در این فصل به دلیل آب و هوای مطبوع مشهد، می توانید سری به جاذبه های تاریخی و طبیعی بزنید و در عین حال موزه آستان قدس رضوی را نیز کاوش نمایید.

حرف آخر
زمانی که با تور مشهد به این شهر سفر می کنید، گزینه های زیادی برای گشت و گذار خواهید داشت. اگر به تاریخ علاقه مند هستید و مایلید تا با یک مجموعه بزرگ از موزه های متنوع آشنا شوید، بدون شک موزه های آستان قدس رضوی بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 103 کاربر