موزه موسیقی اصفهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/07
بازدید: 3017
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه موسیقی اصفهان یکی از آثار ارزشمندترین و پربازدیدترین مناطق گردشگری در حوزه هنر و تمدن ایرانی است. این موزه در برگیرنده 300 نوع از انواع مختلف سازهای ایرانی بوده و یکی از بهترین انتخاب های ممکن برای گردشگران علاقه مندان به حوزه هنر و موسیقی سنتی به شمار می آید.  یکی از ویژگی های بسیار مهم موزه موسیقی اصفهان، اجرای زنده موسیقی و آشنایی با نحوه نواختن انواع آلات موسیقی است. بازدید از بخش های مختلف این موزه یکی از مهمترین و اصلی ترین برنامه های سفر به استان اصفهان بوده و سالانه گردشگران خارجی و داخلی فراوانی را به خود فرا می خواند. 

 

موزه موسیقی اصفهان

 


موزه موسیقی

در تعریف کلی، به مکانی جهت نگهداری و بازدید از انواع مختلف آلات موسیقی در سبک های متفاوت این هنر، موزه موسیقی گفته می شود. این موزه، نمایشی از قدمت و تاریخچه فرهنگ و هنر ارزشمند موسیقی سنتی، کلاسیک و مدرن هر کشور و یا منطقه بوده و تصویری گویا از علاقه مندی ها و گرایشات مردم هر منطقه به انواع سبک های مختلف موسیقی به شمار می آید.  موزه های موسیقی شهرها و استان های مختلف کشور، از بخش های متفاوتی در زمینه نمایش و معرفی پارامترهای مرتبط با موسیقی تشکیل یافته و در بیشتر موارد در برگیرنده آرشیو و یا مجموعه ای از سازها و آلات مختلف موسیقی در سبک های مختلف به ویژه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی هستند. فرهنگ غنی و افتخارات بی نظیر اقوام مختلف ایران زمین، پیش درآمدی بر شکل گیری و تاسیس تعداد زیادی از موزه های موسیقی در دوران مختلف تاریخ این مرز پرگوهر بوده است. یکی از موزه های سرشناس تازه تاسیس در این زمینه، موزه موسیقی اصفهان است.

چرا به موزه موسیقی اصفهان برویم؟

  • در موزه موسیقی اصفهان با بیش از 300 ساز موسیقی آشنا می شوید و از اجرای زنده موسیقی زنده که توسط هنرمندان چیره دست اصفهان نواخته می شود لذت ببرید.
  • برای علاقمندان به موسیقی و هنرمندان، فروشگاهی از انواع آلات موسیقی ایرانی، در این مجموعه وجود دارد.
  • از دیگر عواملی که این موزه را در دنیا منحصر به فرد کرده است، وجود کارشناسان و متخصصین به نام این حوزه است که به زبان های مختلف تسط دارند.
  •  سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای آشنایی بیشتر با موسیقی و هنر ایرانی به این مکان می آیند. مهم ترین دلییل آن وجود سازهایی است که نظیرش در هیچ کشوری وجود ندارد.
     


آشنایی با موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان، تنها موزه خصوصی تاسیس شده در زمینه نگهداری و نمایش انواع سازها و آلات موسیقی سنتی ایرانی است که توسط مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در سال 1394 تاسیس و ثبت گردید.  یکی از اهداف اصلی ایده پردازی و شکل گیری این موزه، معرفی و نمایش فرهنگ غنی و نامدار ایرانی در زمینه موسیقی سنتی بوده و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اصفهان در جمعیت گردشگران خارجی این استان به شمار می آید.  این موزه، 300 ساز موسیقی اصیل ایرانی را در خود جای داده و از پیشنهادهای شگفت انگیز برای دوستداران موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به شمار می آید. طراحی بسیار زیبا و هنرمندانه داخل موزه، از مهمترین فاکتورهای موثر در جذب و فراخوانی گردشگران تور داخلی و خارجی استان اصفهان بوده و با استفاده از طرح های زیبای مینیاتوری، علاقه مندان به هنر فاخر موسیقی را به خود جذب نموده است. اجرای زنده تصنیف های مختلف موسیقی در سبک های مختلف و امکان مشاهده نحوه نواختن سازهای ایرانی از امتیازات و ویژگی های منحصر به فرد این موزه در اصفهان بوده و بر جذابیت این اثر فاخر دو صد چندان افزوده است.  این موزه یک سال پس از تاسیس، موفق به کسب رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از شورای بین المللی موزه های ایران و کسب عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شد. 

 

آشنایی با موزه موسیقی اصفهان


بخش های مختلف موزه موسیقی اصفهان

تالار سازهای محلی: یکی از بخش های بسیار مهم موزه موسیقی اصفهان، تالار سازهای محلی است. در این بخش از موزه، هدف اصلی از چیدمان و طراحی سازها و آلات موسیقی، آشنایی دوستداران این هنر و گردشگرانی که به واسطه تور اصفهان به این شهر سفر کرده اند با انواع مختلف سازهای اصیل ایرانی بوده و یک شناسنامه جامع از توصیف سبک و فرهنگ موسیقی سنتی ایرانی به شمار می آید. اجرای زنده موسیقی و نواختن سازهای مختلف از ویژگی های جذاب و پرطرفدار این بخش از موزه به شمار می آید.
تالار سازهای ملی: یکی دیگر از بخش های بسیار مهم این موزه، تالار سازهای ملی است که جهت معرفی ساز و تاریخچه موسیقی ایران به  گردشگران خارجی تاسیس گردیده و تمامی آثار نگهداری شده در این بخش از موزه به شکل دو زبانه به فارسی و انگلیسی معرفی شده اند.
سرای سرآهنگان: در این بخش از موزه موسیقی اصفهان، بیوگرافی و آثار ارزشمند تمامی اساتید برجسته موسیقی اصفهان برای علاقه مندان گردآوری گردیده و یک مجموعه جامع از معرفی اشخاص و آثار موسیقی در این استان به شمار می آید.
موسیقی سرا: از جمله پرطرفدارترین و جذاب ترین بخش های این موزه، بخش موسیقی سرا است. این بخش از موزه، همواره مورد توجه گردشگران خارجی و علاقه مند به موسیقی ایرانی قرار داشته و با اجرای زنده موسیقی سنتی در تصنیف های مختلف توانسته است دوستداران و علاقه مندان را به تماشا نشانده و یک تجربه لذت بخش را به آن ها هدیه نماید.
عکس خانه و کارگاه ساز سازی: این بخش، یکی از پر بازدیدترین بخش های تشکیل دهنده موزه بوده و در آن مراحل ساخت اجزای مختلف سازهای ایرانی برای دوستداران به نمایش در آمده است. 
لازم به ذکر است که موزه موسیقی اصفهان دارای کافه و چندین فروشگاه بزرگ نیز بوده و امکان تفریح و خرید برای گردشگران این مجموعه را فراهم آورده است.


دسترسی به موزه موسیقی اصفهان

با توجه به اینکه این موزه از مهمترین و شناخته شده ترین آثار دیدنی در استان اصفهان به شمار می آید، از مکان های معروف گردشگری در اصفهان بوده و به راحتی قابل دسترس خواهد بود.  این موزه در خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴ واقع شده و حتی با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس نیز قابل دسترس خواهد بود. همجواری با سایر جاذبه های پربازدید و مشهور اصفهان مانند کلیسای وانک، کلیسای سنت مری و سی و سه پل، منجر به افزایش بازدید و ترددهای گردشگری در این موزه هنری گردیده و یک امتیاز مثبت به شمار می آید. 

 

موزه موسیقی اصفهان

 


قیمت بلیط موزه موسیقی اصفهان

هزینه خریداری بلیط بازدید از این موزه هنری به همراه تماشای اجرای موسیقی زنده، برای بازدید کنندگان ایرانی 15000 تومان و برای اتباع و بازدید کنندگان خارجی 50000 تومان در نظر گرفته شده است. تمامی سازها و آلات موسیقی نمایش داده شده در این موزه هنری به شکل اهدایی بوده و از جانب علاقه مندان و دوستداران این هنر اصیل و سنتی به موزه هدیه شده است. لازم به ذکر است که این موزه در بررسی ها و نظرسنجی های گردشگری، تمامی فاکتورها و پارامترها را در سطح بالا و نزدیک به عالی کسب نموده و یکی از جاذبه های پرطرفدار و مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی به شمار می آید. پیشنهاد می کنیم بازدید از این موزه زیبا و هنری را در برنامه سفری خود به اصفهان قرار داده و از اجرای زنده گروه موسیقی این موزه لذت ببرید.

تصاویر موزه موسیقی اصفهان

در ادامه می توانید تصاویری از موزه موسیقی اصفهان را مشاهده کنید.

 

تصاویر موزه موسیقی اصفهان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر